Katalog Katarzyna Piontek, 2015-09-04 Wrocław Różne, Konspekty WIELKANOC - scenariusz zajęć świetlicowych.Cel główny: Kultywowanie tradycji Świat Wielkanocnych. Cele szczegółowe: • Poznanie tradycji i symboliki związanej z Wielkanocą • Rozwijanie zdolności manualnych uczniów Cele operacyjne: Po przeprowadzonych zajęciach uczeń: • Wie, jakie Święta nadchodzą i w związku z czym się je obchodzi • Zna tradycje i zwyczaje związane z Wielkanocą • Potrafi wykonać pracę plastyczną przy pomocy pasteli Metody, formy i techniki zajęć: Rozmowa kierowana Taniec integracyjny Praca plastyczna Formy pracy: • Indywidualna • Grupowa Czas trwania zajęć: około 40 minut Miejsce zajęć: Sala świetlicy szkolnej Pomoce: treść wiersza „Na wielkanocnym stole”, odtwarzacz płyt kompaktowych, płyta z tańcami integracyjnymi, 5 paczek pasteli, nożyczki, szablon koszyka wielkanocnego, taśma przezroczysta, szablony z kolorowymi jajkami (czerwień, zieleń, żółty), rysunek pisanki dla każdego uczestnika zajęć Przebieg zajęć: 1. Rozpoczęcie zajęć – odczytanie wiersza J. Ficowskiego „Na wielkanocnym stole”. 2. Rozmowa kierowana na temat Świąt Wielkiej Nocy: Jakie zbliżają się święta? Dlaczego te święta są ważne, co świętujemy? Jaki nastrój przyniosą te święta? Jakie czynimy do nich przygotowania? Jakie tradycje i zwyczaje związane są ze świętami? Jakie potrawy są na stole? 3. Taniec integracyjny: „Ciasto” Uczniowie w rytm muzyki naśladują pieczenie ciasta: dodawanie składników, ucieranie ich, zagniatanie, wałkowanie, ozdabianie kremem. Upieczonym ciastem dzielą się z sąsiadami. • lewą rękę wyciągamy przed siebie i zginamy w łokciu (w ten sposób trzymamy przed sobą naczynie) • ucieramy składniki na ciasto kręcąc prawą ręką 8 razy • 4 razy wycieramy ręce • 4 razy strzepujemy mąkę z fartuszka • wbijamy 4 jajka • prawą ręką sięgamy za lewe ramię, bierzemy jajko, rozbijamy je o ramię, wlewamy jajko • do naczynia mówiąc CHLUP i wyrzucamy skorupki przez prawe ramię mówiąc SIUP. • lewą ręką sięgamy za prawe ramię, bierzemy jajko, rozbijamy je o ramię, wlewamy jajko • do naczynia mówiąc CHLUP i wyrzucamy skorupki przez lewe ramię mówiąc SIUP. • wbijamy jeszcze jedno jajko prawą ręką i ostatnie lewą • zagniatamy ciasto 8 razy • 4 razy wałkujemy ciasto przed sobą obiema rękami • ozdabiamy kremem lub posypujemy bakaliami / 8 razy/ • gotowym ciastem częstujemy osoby po prawej i lewej stronie. 4. Praca plastyczna - projektowanie własnej pisanki. Każdy uczeń dostaje kartkę z rysunkiem pisanki, koloruje ją pastelami według uznania. Następnie uczniowie wycinają swoje pisanki i przyklejają na przygotowany wcześniej szablon koszyka wielkanocnego (powieszony przez nauczyciela na ścianie). 5. Ewaluacja (kolorowe jajka – czerwone/zadowolone, zielone/obojętne i żółte/smutne), podsumowanie zajęć. Załączniki: J. Ficowski „Na wielkanocnym stole” Na tym stole wielkanocnym, gdy z dorosłych nikt nie patrzy, bazie w krąg rozkłada wiosna i zaczyna swój teatrzyk. W berka bawią się pisanki po talerzach się ślizgając. A z cukrowym zaś barankiem z czekolady tańczy zając. A ten żółty kurczak z waty, który nóżki ma z zapałek, wylał całą wodę z kwiatów piszcząc: lany poniedziałek! Świąteczne zwyczaje Zdobienie jajek ma wielowiekowa tradycję. Malowane na nich znaki wróżyły pomyślność, albo odstraszały zło. Zwyczaj malowania pisanek przywędrował do nas z Niemiec. Jajka ozdabia się różnorodnymi technikami. Jest ono symbolem nowego życia. Na Kurpiach wydmuszki okleja się kolorową włóczka i sitowiem. Łowiczanki oklejają wydmuszki wycinkami kolorowego papieru… Na ufarbowanej pisance opolskiej bardzo precyzyjne wzory roślinne wydrapuje się nożykiem. Zgodnie z tradycją wzorki i ornamenty charakterystyczne są dla pisanek. Kraszanki natomiast to jajka malowane lub barwione na gładko na jeden kolor. Pisanki były ulubionym podarunkiem wielkanocnym. W wielkanocnym koszyczku jaja, chrzan , masło, wędlina sąsiadują z barankami i zajączkami. Polski zajączek kojarzy się ze słodkimi prezentami. Obchodzony u nas w Wielki Poniedziałek śmigus – dyngus, któremu towarzyszy polewanie wodą to w rzeczywistości połączenie dwóch różnych zwyczajów – dyngusa i śmigusa. Pierwszy polegał na chodzeniu chłopców po domach po „dyngusie” i zbieraniu datków w postaci jaj, wędlin, ciast. Datki te spełniały rolę okupu. Podczas śmigusa natomiast uderzano się na szczęście rózga wierzbową z baziami zachowaną z niedzieli palmowej. Dziś ten dzień nazywany jest „lanym poniedziałkiem”. Chłopcy starali się oblać wodą jak najwięcej dziewcząt, żeby im się jak najlepiej wiodło przez cały rok. Wyświetleń: 324
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |