Katalog Katarzyna Piontek, 2015-09-04 Wrocław Różne, Konspekty TEATR - I TY MOŻESZ BYĆ AKTOREM - scenariusz zajęć świetlicowych.Cel główny: Poszerzanie ogólnej wiedzy uczniów o teatrze. Cele szczegółowe: • Zapoznanie z wybranymi pojęciami związanymi z teatrem • Rozwijanie kreatywności i wyobraźni twórczej dzieci • Zapoznanie z warsztatem pracy aktora • Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się w teatrze Cele operacyjne: Po przeprowadzonych zajęciach uczeń: • Umie wyjaśnić poznane już pojęcia dotyczące teatru • Jest kreatywny • Wie na czym polega praca aktora, jakie są jej główne zalety i wady • Potrafi zachować się kulturalnie w teatrze Metody, formy i techniki zajęć: Rozmowa kierowana Pogadanka Zabawy Pantomima Formy pracy: • Indywidualna • Grupowa Czas trwania zajęć: około 40 minut Miejsce zajęć: Sala świetlicy szkolnej Pomoce: obrazki oraz definicje pojęć związanych z teatrem, kij długości ok. 1 metra, radiomagnetofon, płyta z muzyką relaksacyjną, Przebieg zajęć: 1. Rozpoczęcie zajęć. Nauczyciel prosi, aby dzieci przywitały się z nim poprzez pokazanie miny: zdziwionej, znudzonej, zdenerwowanej, płaczącej, przestraszonej, radosnej. 2. Rozmowa kierowana: „Co to jest teatr?”. Nauczyciel zadaje dzieciom pytania, np. Właściwie dlaczego ludzie chodzą do teatru? Czy ktoś z Was był w teatrze? Jaki to był teatr? Co się czuje, kiedy jest się w teatrze? Jak należy się zachowywać w teatrze? 3. Wyjaśnienie pojęć związanych z teatrem (rekwizyt, kulisy, charakteryzator, kostium, aktor, dekoracja, widz, scena, pantomima, sufler, spektakl, antrakt). 4. Zabawy wprawiające do zawodu aktora: • „Lustrzane odbicie” Dzieci stoją w parach naprzeciwko siebie. Jedno z nich zaczyna wolno się poruszać, drugie naśladuje jego ruchy tak, jakby było jego lustrzanym odbiciem. Potem następuje zamiana ról. • „Gra z pudełkami” Dzieci siedzą w rozsypce po całej sali. Nauczyciel opowiada: Jesteście czarodziejskimi szkatułkami. Jesteście bardzo małe i szczelnie zamknięte. A teraz szkatułki pomału otwierają się i wychodzi z nich …fruwający motyl – dzieci naśladują jego ruchy. Teraz wszystkie pudełka z powrotem się zamykają i wychodzą z nich: ryby, niemowlaki, które są strasznie głodne, dumnie kroczące naostrzone kredki, miauczące koty, węże, ludzie wchodzący po schodach, myjący okna, łapiący motyle. 5. Zabawa: „Pantomima z kijem” Wszyscy siedzą w kółku. W środku leży kij o długości około 1 metra. Jedno dziecko podchodzi i odgrywa scenkę. Reszta dzieci ma za zadanie zgadnąć, jaki przedmiot przedstawia kij (parasol, pilnik, wiertarka, wykałaczkę, wędka, gitara, miotła, rakieta tenisowa, mikrofon, słuchawka prysznicowa, kij golfowy itp.). 6. Pogadanka: Jakie są odczucia uczniów po wcieleniu się w aktora? Czy w ostatniej zabawie łatwiej było być widzem, czy występującym? Czy fajnie jest być aktorem? Czy uczniowie chcieliby zostać aktorami w przyszłości? Dlaczego? 7. Zakończenie i ewaluacja zajęć: „Ukłon artysty”- improwizacja ruchowa przy muzyce. Dzieci tańczą przy muzyce, gdy muzyka cichnie składają po kolei fantazyjny ukłon. Spektakl – utwór dramatyczny lub inne dzieło sztuki teatralnej odegrane przez aktorów przed zgromadzoną w tym celu publicznością. Widowisko teatralne stanowi efekt połączenia różnych sztuk – literatury (w wypadku przedstawienia dramatu), sztuki aktorskiej, muzyki (zwłaszcza w przedstawieniach muzycznych, jak opera lub operetka), choreografii (zwłaszcza w przypadku widowisk baletowych). Koordynatorem i właściwym twórcą widowiska teatralnego jest przeważnie reżyser. Rekwizyt - przedmiot potrzebny w przedstawieniu teatralnym lub na planie filmowym, związany z akcją sztuki albo filmu, niezbędny do wykonywania określonej czynności lub charakterystyczny dla kogoś. Kulisy – Miejsce za sceną, gdzie trwają przygotowania aktorów i dekoracji. Charakteryzator – zawód, polegający na nadaniu twarzy i sylwetce aktora cech granej przez niego postaci (wieku, osobowości, wyglądu zewnętrznego). Do narzędzi pracy charakteryzatora należą: kosmetyki, peruki, zarosty itd. Kostium – ubiór aktora charakteryzujący daną postać, wyróżniający daną osobę. Aktor – osoba odgrywająca rolę w teatrze lub filmie. Dekoracja – zaprojektowana i urządzona przez scenografa przestrzeń, w której rozgrywa się akcja sceniczna. Widz – obserwator na widowni. Scena – przestrzeń (podwyższenie) w budynku teatralnym przeznaczone dla wystawiania utworów. Pantomima – rodzaj przedstawienia, w którym aktor (mim) nie używa głosu, tylko odgrywa przedstawienie używając ruchu, mowy ciała i gestów. Sufler – osoba odpowiadająca za koordynację i zgodność z planem przebiegu przedstawienia, w szczególności podpowiadająca aktorowi zza kurtyny lub ze specjalnego miejsca na scenie w sytuacji, gdy aktor zapomni tekstu podczas inscenizacji. Antrakt - przerwa między aktami przedstawienia teatralnego, opery, częściami koncertu muzycznego; także epizod instrumentalny wykonywany między aktami opery czy baletu. Wyświetleń: 484
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |