Katalog Katarzyna Grzyb, 2015-09-15 Radom Pedagogika, Artykuły Metoda Dobrego Startu i jej wszechstronne zastosowanie w pracy terapeutycznej z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.Metoda Dobrego Startu to system ćwiczeń oddziałujących przede wszystkim na procesy instrumentalne: percepcyjne i motoryczne. Zasadniczą rolę odgrywają w tej metodzie trzy elementy: wzrokowy (wzory graficzne), słuchowy (piosenka) i motoryczny (wykonywanie ruchów zorganizowanych w czasie i przestrzeni, odtwarzanie wzorów graficznych, zharmonizowanych z rytmem piosenki). Metoda ta ma wszechstronne zastosowanie w pracy z dziećmi, ponieważ może być wykorzystywana w szkołach, przedszkolach, ogniskach przedszkolnych, poradniach, ośrodkach leczniczo-pedagogicznych podczas zająć zbiorowych i indywidualnych. W latach 1967-1980 M. Bogdanowicz opracowała podstawową wersję Metody Dobrego Startu, wzorując się na francuskiej metodzie Le Bon Depart z inspiracji H. Jaklewicz przy współpracy zespołu Poradni Nerwic w Gdańsku oraz nauczycieli przedszkoli. Obecnie metoda ma trzy różne formy. Zdaniem M. Bogdanowicz ( 2006, s. 3) << miarą skuteczności stosowania Metody Dobrego Startu są postępy rozwoju psychomotorycznego w zakresie funkcji wzrokowo- przestrzennych, słuchowo- językowych, ruchowych oraz ich integracji.>> Metodę Dobrego Startu stosuje się głownie w terapii i w profilaktyce u dzieci, których rozwój jest zaburzony, ale można stosować ją także u dzieci o prawidłowym rozwoju psychomotorycznym, aktywizując ten rozwój. Zadaniem Metody Dobrego Startu jest: 1. Usprawnienie czynności analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego, 2. Kształcenie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, 3. Usprawnienie i koordynacja (integrowanie funkcji wzrokowo-słuchowo- ruchowych), 4. Harmonizowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych, 5. Uzupełnienie stosowanych metod oddziaływania pedagogicznego; Metoda Dobrego Startu oprócz rozwijania percepcji, motoryki i integracji percepcyjno-motorycznej kształci także zdolność rozumienia i operowania symbolami abstrakcyjnymi, co ma szczególne znaczenie dla dzieci rozpoczynających naukę szkolną. Należy zaznaczyć, że metoda ta ponadto oddziałuje także na inne funkcje psychiczne, sprzyjając rozwojowi wielu aspektów osobowości i występuje ona obecnie w formie modyfikacji : a) piosenki do rysowania -dla dzieci w wieku od 4 lat), b) piosenki i znaki- dla dzieci od 6 lat, c) piosenki na literki -dla dzieci od 7 lat. Ćwiczenia Metodą Dobrego Startu składają się z trzech zasadniczych grup: ćwiczeń ruchowych, ruchowo-słuchowych oraz ruchowo-słuchowo-wzrokowych. Wszystkie trzy rodzaje ćwiczeń występują w każdym zajęciu, stanowiąc jego kolejne etapy. Zajęcia przebiegają zawsze zgodnie ze stałym schematem. Zależnie od wieku dzieci i przyjętej formy tej metody zmieniają się proporcje poszczególnych części struktury zajęć. W każdym sesji zajęć występują: 1. zajęcia wprowadzające, 2. zajęcia właściwe: a) ćwiczenia ruchowe, b) ćwiczenia ruchowo-słuchowe, c) ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe. 3. zajęcia końcowe. M. Bogdanowicz wydała także Skalę Oceny Skuteczności Metody Dobrego Startu, która służy do oceny zajęć prowadzonych tą metodą. Zawiera ona trzy podskale: 1. rozwój poznawczy, 2. rozwój ruchowy, 3. rozwój emocjonalno- społeczny. Literatura: Bogdanowicz, M. (2004). Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP. Bogdanowicz, M. (2006). Metoda Dobrego Startu. Skala oceny skuteczności Metody Dobrego Startu. Wyd. 1. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Wyświetleń: 224
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |