![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Grzyb, 2015-09-15 Radom Pedagogika, Artykuły Na czym polega kinezjologia edukacyjna?Kinezjologia Edukacyjna znana również jako "Gimnastyka Mózgu"(Brain Gimm) opracowana została w latach 1976-1980 przez Paula i Gail Dennison. Jest metodą terapii i twórczej pracy z dziećmi, opartą na znajomości wpływu wzorców ruchu na obszary mózgu odpowiedzialne za pamięć i zdolność uczenia się. Kinezjologia Edukacyjna wykorzystuje proste ćwiczenia fizyczne opracowane w taki sposób aby zintegrować pracę ciała i umysłu. Ćwiczenia składają się z ruchów, które wykonują dzieci w pierwszych latach życia niezbędnych dla rozwoju koordynacji oczu, uszu, rąk i całego ciała. Dzięki ćwiczeniom wszystkie części mózgu włączają się i mogą ze sobą współpracować. Ćwiczenia podzielone są na grupy: 1. Ćwiczenia na przekroczenie linii środkowej - przygotowują do pisania, czytania i innych umiejętności wymagających sprawności małej motoryki, oraz do aktywności wymagającej koordynacji ruchowej w sporcie (duża motoryka).Podnoszą koordynację prawa-lewa, góra-dół w obu tych aspektach. 2. Ćwiczenia wydłużające - pomagają rozluźnić napięcia, które gromadzą się w mięśniach i ścięgnach, pomagają osiągnąć poczucie zaangażowanej gotowości poprzez uwolnienie od napięć. 3. Ćwiczenia energetyzujące i pogłębiające postawę - ułatwiają przepływ energii elektromagnetycznej przez ciało, podtrzymują poczucie kierunku, stronności, ześrodkowania i skupienia, aktywizują korę nową kierując energię elektryczną do ośrodków logicznych. Metoda Kinezjologii Edukacyjnej jest bardzo skuteczna w pracy z dziećmi: a) dyslektycznymi, b) mającymi trudności w nauce, c) dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo (ADHD), d) dziećmi z zaburzeniami zachowania. Według J. Zwoleńskiej ( 2005) ćwiczenia Kinezjologii edukacyjnej rozwijają u dziecka naturalną potrzebę ruchu, wpływają na rozwój fizyczny, emocjonalny i intelektualny oraz doskonalą umiejętności szkolne i społeczne. Udział w zajęciach tej metody daje możliwości łatwiejszego uczenia się przez: a) wzrost rozumienia, b) poprawienie zdolności organizacyjnych, c) usprawniają percepcję wzrokowo ruchową i słuchowo ruchową, d) poprawienie pamięci długo i krótkoterminowej, e) wzmocnienie koordynacji i współpracy półkul mózgowych, f) ułatwiają rozwój abstrakcyjnego myślenia, g) wspomagają pozytywne nastawienie i równowagę emocjonalną; Celem metod kinezjologicznych jest: 1. Aktywizacja mechanizmów naturalnego rozwoju. 2. Wykorzystanie naturalnych możliwości uczenia się (naturalnych koordynacji nawyków). 3. Integracja funkcji półkul mózgowych. 4. Integracja funkcji poziomów rozwoju mózgu. 5. Rozwój ruchowy, emocjonalny i intelektualny. Według P. Dennisona stosowanie ćwiczeń usprawniających pracę mózgu, przywraca naturalny mechanizm rozwoju każdego człowieka. Literatura: Dennison, P.E., Dennison, G. ( 2003). Kinezjologia edukacyjna dla dzieci. Wydawnictwo Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów. Korab, K. ( red.). Kinezjologia edukacyjna. Nauka, pseudonauka czy manipulacja?. ( 2008). Warszawa: Wydawnictwo Instytut Badań Edukacyjnych. Zwoleńska, J. ( 2005). Radosna Kinezjologia. Warszawa: Wydawnictwo Kined-Joanna Zwoleńska. Wyświetleń: 243
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |