Katalog

Agnieszka Rajska-Kołakowska, 2015-10-06
Przasnysz

Zajęcia artystyczne, WSO

Przedmiotowe zasady oceniania do plastyki i zajęć artystycznych w gimnazjum.

- n +


PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
Z ZAJĘĆ ARTYSTYCZNYCH I PLASTYKI W GIMNAZJUM
na rok szkolny 2015/2016

Zajęcia artystyczne to przedmiot, który stwarza uczniom możliwości rozwoju w zakresie percepcji sztuki, ekspresji przez sztukę i recepcji sztuki. Jednym z procesów, który dostarcza nauczycielowi, uczniom i rodzicom informacji o wiedzy, umiejętnościach i postawie ucznia wobec przedmiotu jest ocenianie. Jest to proces ciągły i systematyczny. Podlegające ocenie osiągnięcia pozwalają nauczycielowi na weryfikację metod i form pracy oraz dobór właściwych środków dydaktycznych.
Ustalono następujące sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia:
- wypowiedzi ustne
- kartkówki lub 1 sprawdzian pisemny w ciągu semestru z plastyki
- prace domowe
- aktywność na lekcji
- projekty edukacyjne
- umiejętność pracy w grupach kilku lub wieloosobowych
- praca samodzielna, umiejętność wyszukiwania informacji z różnych źródeł

1. Bieżącej ocenie podlegają:

- aktywność na zajęciach,
- przygotowanie do pracy (materiały do wykonania pracy, przyswojenie
zagadnień teoretycznych poprzedzających wykonanie prac),
- systematyczność i wytrwałość w pracy,
- kreatywność, pomysłowość, postawa poszukująca,
- kultura twórczości w zakresie komponowania prac, projektów,
- podejmowanie współpracy, umiejętność podziału zadań
.
2. Ocenianie dokonywane jest przez:

- działalność artystyczną- rysunki, prace malarskie, graficzne, sposób
przedstawienia tematu,
- wypowiedź ustną - znajomość terminów plastycznych, epok, stylów, oraz
wybitnych przedstawicieli świata artystycznego,
- dodatkową aktywność ucznia - udział w konkursach plastycznych szkolnych
i pozaszkolnych, własną inicjatywę ucznia, aktywność i udział w życiu
artystycznym szkoły.
- prace pisemne (sprawdzian, test) – na plastyce

3. Uczeń jest zobowiązany przynosić na zajęcia potrzebne materiały i przybory w zależności od wykonywanych prac oraz zeszyt ćwiczeń i podręcznik z historii sztuki na plastykę.

4. Uczeń w ciągu semestru może zgłosić trzy nieprzygotowania do zajęć (dotyczy to braku materiałów koniecznych na zajęcia lub pracy domowej, oraz braku zeszytu ćwiczeń na plastykę) bez podania powodu. W przypadku czwartego i kolejnego nieprzygotowania nauczyciel wzywa rodzica/prawnego opiekuna ucznia i omawia zaistniałą sytuację, jej przyczyny oraz sposób poprawy.

5. W pierwszym tygodniu nauki nauczyciel zapoznaje uczniów z Przedmiotowymi Zasadami Oceniania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej. Przedmiotowe Zasady Oceniania są dostępne do wglądu dla rodziców podczas spotkań indywidualnych lub zebrań z rodzicami.

6. Uczniowie są systematycznie informowani o postępach podczas zajęć.
7. Minimalna ilość ocen cząstkowych (zgodnie z WSO).

8. Uczeń w pierwszym i drugim semestrze pisze sprawdzian lub test na zajęciach plastyki sprawdzający wiadomości z historii sztuki wg. ustalonych kryteriów:

6 – 100%
5 – 99-90%
4 – 89-75%
3 – 74-50%
2 – 49-30%
1 – 29-0%

Sprawdzian umiejętności i wiadomości z plastyki jest obowiązkowy.
a) jeżeli uczeń nie może go napisać z całą klasa, a był nieobecny min. 3 dni, wykonuje go w terminie ustalonym z nauczycielem,
b) jeżeli uczeń był nieobecny w szkole krócej niż 3 dni nauczyciel ma prawo do przeprowadzenia tegoż sprawdzianu już pierwszego dnia obecności ucznia.
Jeżeli uczeń nie dopełni obowiązku zapisanego w pkt. 8A, nauczyciel ma prawo do natychmiastowego przeprowadzenia tegoż sprawdzianu

9. Ocena semestralna i końcowa jest wystawiana z uwzględnieniem Wewnątrz Szkolnego Systemu Oceniania, wynika ona z ocen cząstkowych zdobytych przez ucznia w danym semestrze. Odzwierciedla ona postawę ucznia do przedmiotu i wykonywanych zadań, wysiłek jaki uczeń wkłada w ich realizację oraz indywidualne predyspozycje ucznia.

10. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych są oceniani zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie (§ 5. WZO). Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Uczniowie ci wykonują prace o mniejszym stopniu trudności z możliwością wykonania prac na mniejszym formacie (A4) i są otoczeni szczególną opieką ze strony nauczyciela. Przy wystawianiu oceny nauczyciel zwraca uwagę na wkład i wysiłek włożony w wykonanie prac. Uczniowie piszą również prace pisemne o niższym stopniu trudności na plastyce.
Uczniowie posiadający opinię o obniżeniu poziomu wymagań edukacyjnych otrzymują ocenę dopuszczającą ze sprawdzianu lub testu na plastyce po uzyskaniu 20% pkt. W przypadku uczniów posiadających opinię o dysleksji, dysortografii i dysgrafii przy ocenie zadań i prac pisemnych oceniana jest ich wartość merytoryczna, a błędy wynikające z orzeczonych dysfunkcji nie rzutują na ocenę.

11. Uczeń po dłuższej nieobecności ze względów chorobowych w szkole jest zwolniony z prac obligatoryjnych, jednakże może oddać prace do oceny oraz musi pisemnie zaliczyć zakres przerobionego materiału z historii sztuki na plastyce.

12. Wszystkie oceny jakie otrzymuje uczeń na lekcji są wpisane do dziennika lekcyjnego i elektronicznego oraz są jawne zarówno dla uczniów jak i ich rodziców (prawnych opiekunów).

13. Warunki poprawy oceny na wyższą niż przewidywana:

a) Nauczyciel przedmiotu nie później niż miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej informuje uczniów o przewidywanych ocenach semestralnych lub rocznych.
b) Jeżeli uczeń nie zgadza się z wystawiona oceną semestralna lub roczną, może ją poprawić na wyższą niż przewidywana pod warunkiem że:
oceny cząstkowe z samodzielnych prac manualnych są w znacznym stopniu zbliżone do oceny oczekiwanej przez ucznia,
liczba ocen o niższej wartości jest równoważna z liczbą ocen o wyższej wartości

14. Tryb poprawy oceny na wyższą niż przewidywana:

a) uczeń oddaje prace w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie od momentu poinformowania o przewidywanej ocenie semestralnej lub rocznej pracę obejmującą materiał semestralny lub roczny z przedmiotu opracowany według szczegółowych kryteriów oceniania dla danej klasy.
b) aby otrzymać ocenę oczekiwaną, uczeń musi uzyskać procent punktów zgodny z ustalonymi w pkt. 8 zasadami przeliczania sum punktów z testu lub sprawdzianu na ocenę z plastyki.

15. Uczeń nie może ubiegać się o ocenę celującą ponieważ jej uzyskanie regulują wymagania ustalone w kryteriach oceniania.


Ocena
Rodzaj zadania do zrealizowania
Warunek konieczny do uzyskania wyższej oceny.
na celującą

Nie ma możliwości poprawy
(zadania określa kryterium oceny na ocenę celującą)

na bardzo dobrą

Wykonanie dodatkowej pracy plastycznej wskazanej przez nauczyciela
Systematyczna praca podczas zajęć, równa ilość ocen dobrych i bardzo dobrych
Wykonuje prace plastyczną, za którą otrzymał najniższą ocenę, lub poprawia pracę pisemną z historii sztuki, zaangażowanie
na dobrą

Pomoc w przygotowaniu wystawki prac uczniów
Przygotowanie odpowiednich materiałów tematycznych związanych z wystawką prac uczniów lub gazetka szkolna na zadany temat, kreatywność, zaangażowanie
na dostateczną

Wykonanie dodatkowej pracy na dowolny temat w dowolnej technice lub ze wskazaniem nauczyciela
Praca wykonana poprawnie i estetycznie wykazująca chęci i zaangażowanie ucznia

16. Ocenione prace plastyczne uczniowie mają zwracane. Nauczyciel po ocenie pracy nie odpowiada za jej zniszczenie przez ucznia. Prace mogą być zatrzymane w szkole w celu ich prezentacji lub wysłania na konkursy plastyczne.
17. Zajęcia artystyczne opierają się głównie na wykonywaniu przez uczniów prac plastycznych. Nie przewiduje się pisemnych sprawdzianów.

18. Ważność ocen:
- ocena za wykonywane prace plastyczne,
- ocena za aktywną pracę na lekcji,
- ocena za wypowiedź ustną,
- ocena za prace nieobligatoryjne (np. udział w konkursach, warsztatach),
- ocena za umiejętność pracy w grupie,
- kreatywność własna, twórczość w wykonywaniu plac plastycznych

19. Kryteria ocen:

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował zakres umiejętności i wiadomości programowych w stopniu bardzo dobrym oraz:
- wykazuje aktywną postawę w pracach indywidualnych i zespołowych,
- czynnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych,
- systematycznie pracuje na zajęciach i wszystkie wykonywane prace oddaje
w terminie,
- reprezentuje szkołę w konkursach plastycznych,
- podejmuje dodatkowe zadania angażując się w życie artystyczne szkoły i klasy,
- otrzymuje celujące i bardzo dobre oceny cząstkowe,
- wykazuje zainteresowanie sztuką (zwiedzanie wystaw muzealnych, zabytkowych obiektów, udział w wycieczkach do muzeum ).

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował zakres umiejętności
programowych w stopniu wysokim, a ponadto:
- wykazuje aktywną postawę w pracach indywidualnych i zespołowych,
- wyróżniająco wywiązuje się z wszelkich zadań,
- otrzymuje bardzo dobre i dobre oceny cząstkowe,
- staranie wykonuje prace plastyczne i oddaje je w terminie,
- sporadycznie bierze udział w konkursach plastycznych,
- jest samodzielny, potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował zakres umiejętności programowych w stopniu średnim, a ponadto:
- zwykle pracuje systematycznie indywidualnie i w grupie często z korektą nauczyciela,
- odpowiednio wywiązuje się z części zadań i powierzonych ról,
- najczęściej otrzymuje dobre oceny cząstkowe,
- wykonywane prace są estetyczne i oddawane w terminie,
- potrafi korzystać z podstawowych, podanych przez nauczyciela źródeł wiedzy

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował zakres umiejętności
programowych w stopniu poprawnym oraz:
- jego praca na zajęciach jest niesystematyczna,
- niezbyt chętnie podejmuje wszelkie działania,
- rzadko uczestniczy w dyskusjach i pracach zespołowo-grupowych,
- najczęściej uzyskuje dostateczne oceny cząstkowe,
- prace są wykonywane nieestetycznie i bez większego wysiłku,
- często jest nieprzygotowany do zajęć
- większość prac wykonuje z pomocą nauczyciela,
- posiada umiejętności poprawnego rozumowania i wnioskowania

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanował zakres umiejętności
programowych na poziomie elementarnym, a także:
- nie pracuje systematycznie i niezbyt chętnie podejmuje działania,
- biernie uczestniczy w dyskusjach,
- niestarannie wykonuje prace plastyczne i są one oddawane nie w terminie,
- otrzymuje dopuszczające oceny cząstkowe,
- niestarannie prowadzi zeszyt przedmiotowy,
- jest często nieprzygotowany do zajęć,
- pracuje z korektą nauczyciela wykonując prace o niewielkim stopniu trudności

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nawet na poziomie elementarnym nie opanował umiejętności programowych oraz:
- nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,
- notorycznie jest nieprzygotowany do zajęć lekcyjnych,
- nie bierze udziału w działaniach twórczych,
- nie prowadzi zeszytu ćwiczeń,
- nie wykazuje chęci poprawy swojej pracy,
- nie oddaje w terminie prac plastycznych,
- nie potrafi nawet z korektą nauczyciela wykonać prac o niewielkim stopniu trudności

20. Przedmiotowe Zasad Oceniania został opracowane w oparciu o autorski program do zajęć artystycznych przez nauczyciela prowadzącego Agnieszkę Rajską – Kołakowską oraz w oparciu o program nauczania plastyki w gimnazjum autorstwa Lilii Wyszkowskiej nr ISBN 978 – 83 – 7680 – 006 – 6 wyd. OPERON





Wyświetleń: 219


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.