![]() |
![]() |
Katalog Renata Janik, 2015-10-06 Paradyż Pedagogika, Program nauczania Program indywidualnych zajęć rewalidacyjnych.Program indywidualnych zajęć rewalidacyjnych Cele programu: Usprawnienie najmniej zaburzonych funkcji, by dać dziecku szansę na sukces. Stymulowanie i korygowanie zaburzonych funkcji: percepcji wzrokowej, spostrzegawczości, koordynacji wzrokowo – ruchowej, orientacji w schemacie ciała oraz orientacji kierunkowo – przestrzennej. Wzmocnienie wiary dziecka we własne siły oraz utrzymanie dobrej motywacji do pracy. Zadania: Usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej. Rozwijanie spostrzegawczości. Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Utrwalanie zróżnicowania prawej i lewej strony ciała. Usprawnianie motoryki palców i rąk. Kształtowanie orientacji przestrzennej. Terapia metodą Knillów: Programy Aktywności – Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja Cele główne: • Nabywanie podstawowych informacji o sobie (wyodrębnienie swojej osoby z otoczenia). • Ukierunkowanie aktywności dziecka. • Rozwijanie czynności poznawczych. • Odczuwanie radości z powodu wspólnej zabawy. Cele szczegółowe: • Nawiązanie prawidłowego kontaktu z dzieckiem przez przełamywanie barier w komunikacji. • Rozwijanie świadomości własnego ciała. • Rozwijanie umiejętności współdziałania z nauczycielem. • Wydłużenie czasu koncentracji uwagi. • Rozwijanie sprawności ruchowej. • Kształtowanie poczucia rytmu. Ćwiczenia rozwijające rozumienie prostych zdań, poleceń, czynności i prostych związków logicznych Naśladowanie ruchów, prostych czynności: • Zabawa "rób to, co ja". • Weź do ręki taki sam przedmiot. • Słuchanie i rozumienie prostych poleceń słownych: wyszukiwanie i podawanie przedmiotów. • Układanie według podanego wzoru. • Wkładanie w wyznaczone miejsce. • Rozumienie konstrukcji przyimkowych – początkowo wykonywane wraz z przemieszczaniem się dziecka w przestrzeni, potem z ruchem przedmiotów, na końcu na ilustracjach. Usprawnianie percepcji wzrokowej Opracowanie podstaw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt: • Kształt, kolor, wielkość. • Różnicowanie kolorów i wielkości, swobodne operowanie nimi. • Różnicowanie kształtów i swobodne operowanie nimi. • Obwodzenie ręką, palcem kształtów figur. • Kreślenie figur w powietrzu. • Wyszukiwanie w otoczeniu odpowiedników omawianych figur. • Obrysowywanie figur. • Wypełnianie figur kolorem. • Łączenie kropek, punktów wyznaczających kontury figur. • Komponowanie szlaczków z figur geometrycznych. • Nakładanie figur malejących, układanie figur w ciągu rosnącym. • Odwzorowywanie prostych kompozycji. • Samodzielne komponowanie z wyobraźni. • Układanie domina geometrycznego. • Wyszukiwanie i nakładanie identycznych obrazków na planszy. • Wyszukiwanie ukrytych figur. Ćwiczenia percepcji słuchowej Różnicowanie dźwięków: • Wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja. • Różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody oraz odgłosów wydawanych przez różne przedmioty codziennego użytku i dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne. • Rozpoznawanie głosów wydawanych przez zwierzęta ( słuchanie nagranych głosów z magnetofonu bądź z komputera). • Rozpoznawanie głosów wydawanych przez pojazdy. • Rozpoznawanie głosów wydawanych przez przedmioty np. zegar, darcie papieru, kapanie wody z kranu itp. ( pomoc: zestaw obrazków wraz z płytą CD „Słucham i mówię”). • Wskazywanie źródła dźwięku. • Czas trwania sygnału akustycznego (długo-krótko,). • Tempo nadawanego sygnału (szybko-wolno). • Natężenie dźwięku ( głośno – cicho). • Ćwiczenia słuchowe „Dźwięki wokół nas" . • Ćwiczenia słuchowe „Słucham i mówię”. Odtwarzanie dźwięków: • Odtwarzanie gry na instrumentach perkusyjnych, np.: dwa razy bębenek, jeden raz trąbka, trzy razy bębenek. • Odtwarzanie dźwięków podanych bezpośrednio przez symbolizujące je nazwy, np. dzyń-puknięcie pałeczką w dzwonek. • Odtwarzanie rytmu zgodnie z układem przestrzennym. • Zabawy ze śpiewem, klaskaniem. Usprawnianie manualne i grafomotoryczne • Oburęczne malowanie dużych kształtów (koła, ósemki itp.). • Rysowanie kół ze zmianą prędkości. • Rysowanie kół na zmianę prawą i lewą ręką. • Rysowanie, malowanie ruchami poziomymi, pionowymi, falistymi, okrężnymi. • Lepienie figur z plasteliny. • Ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią koła, kwadratu, trójkąta. • Wałkowanie wałeczków i obwodzenie nimi liści, liter, cyfr itp. • Lepienie zwierząt, miski, kubka itp. • Wydzieranie, wycinanie (różne kolory, wielkości i kształty). • Uzupełnianie brakujących elementów całości. • Odwzorowywanie. • Obrysowywanie, przekalkowanie wzoru, stemplowanie. • Kończenie szlaczków literopodobnych. • Układanie szlaczków z podanych elementów. • Układanie figur z patyczków. • Przewlekanie taśmy przez otwory. • Nawlekanie koralików dowolnie oraz wg podanego wzoru. • Wycinanie konturów obrazków, figur geometrycznych itp. • Konstrukcje z klocków. • Pogrubianie konturów, kalkowanie. • Pisanie i rysowanie po śladzie ciągłym, liniowym i kropkowym. • Składanie papieru – elementy origami. • Sklejanie elementów papierowych. • Kopiowanie różnorodnych form graficznych. Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej • Segregowanie figur, obrazków i przedmiotów wg kryterium koloru, wielkości, kształtu. • Kreślenie obszernych kół i zamykanie ich. • Wypełnianie konturów kolorem (kredką, farbą). • Obwodzenie kredką po śladzie (proste figury i kształty). • Pisanie swojego imienia i nazwiska. • Zamalowywanie lub kredkowanie dużych wzorów i figur różnymi kolorami oraz kreskowanie pionowo, poziomo i ukośnie. • Wypełnianie plasteliną dużych wzorów i figur. • Wypełnianie konturów kawałkami papieru lub innych materiałów. • Wydzieranie prostych kształtów palcami. • Cięcie nożyczkami dowolnie oraz po linii prostej, falistej i łamanej, wycinanie różnych kształtów. • Wypełnianie plasteliną lub kredką wzoru postaci wg wskazówek nauczyciela. • Składanie postaci ludzkiej z pociętych części. • Rysowanie głowy – uzupełnianie oczu, ust, uszu, itd. • Układanie klocków, patyczków wg wzoru i własnego pomysłu. • Rysowanie szlaczków po śladzie, uzupełnianie szlaczków. • Wałkowanie z plasteliny cienkich wałeczków i obwodzenie nimi po figurach geometrycznych. • Wypełnianie kształtów kulkami lub wałeczkami z plasteliny. • Praca z komputerem – posługiwanie się myszą. Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej • Składanie obrazka z pociętych części. • Układanki z kolorowych figur geometrycznych (kolorowe, różnej wielkości i koloru koła, kwadraty, trójkąty, prostokąty), „ pawie oczka”. • Rysowanie konturów wg podanego wzoru, pogrubianie konturów, rysowanie konturów przez kalkę techniczną. • Wypełnianie konturów kredką lub farbą. • Kreślenie różnych kształtów za pomocą kresek łączących wyznaczone punkty (pisanie po śladzie kropkowym). • Uzupełnianie niekompletnych figur. • Ukryte figury – wskazywanie figury występujących na rysunku. • Wyszukiwanie w tekście takich samych liter, sylab, wyrazów. • Odwzorowywanie wyrazów. Opracowała: Renata Janik Wyświetleń: 458
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |