AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aneta Bartos, 2015-10-16
Gulzów

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz.

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ W KLASIE I


Temat: Wprowadzenie litery „ś” na podstawie wyrazu „ślimak”.

Cele operacyjne: Uczeń:
· rozwiązuje zagadkę o ślimaku;
· wypowiada się na temat środowiska życia ślimaków
· wie jak wygląda muszla rozkolca, stożka i winniczka;
· dokonuje podziału wyrazu „ślimak” na sylaby i głoski;
· układa model wyrazu „ślimak”;
· rozpoznają spółgłoski i samogłoski;
· zna zasadę stosowania „s” zmiękczonego przez znak diakrytyczny;
· zapisuje literę „ś” małą i wielką oraz wyraz podstawowy „ślimak”;
· poprawnie liczy;
· czyta wyrazy i zdania z nową literą;
· przyporządkowuje wyrazy do odpowiednich głosek;
· podkreśla odpowiednie litery;
· dokładnie poprawia po śladzie i koloruje.
· tworzy zdanie z rozsypanki wyrazowej
Formy:
· zbiorowa;
· indywidualna.
Metody:
· czynne – ćwiczenia praktyczne;
· słowne – pogadanka, praca z podręcznikiem, opowiadanie;
· oglądowe – ilustracje, podpisy.

Środki dydaktyczne:
· fotografia ślimaka, kartoniki białe, czerwone i niebieskie, kartoniki z literami, karty pracy dla każdego dziecka, muszle, kredki, podręczniki

Odniesienia do podstawy programowej:
· obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozumieć, co przekazują;
· w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat i odpowiada na pytania innych osób;
· rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje napisy;
· zna poznane litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty;
· przepisuje krótkie zdania; dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii);
· posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie;
· słucha w skupieniu czytanego tekstu;
· korzysta z pakietów edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń i innych pomocy dydaktycznych) pod kierunkiem nauczyciela;
· posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego jak kształt, barwa;
· rozpoznaje zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak park, las, ogród;
· wyznacza sumy (dodaje)



Przebieg zajęcia:
1. Powitanie.
2. Zagadka „Nosi dom na grzbiecie. Kto taki, czy wiecie?”.
3. Przepięcie na tablicy fotografii ślimaka. Omówienie budowy, środowiska życia. Wyjaśnienie powiedzenia „chodzi jak ślimak”.
4. Pokaz muszelek ślimaków morskich: rozkolca i stożka oraz muszelki ślimaka lądowego: winniczka.
5. Analiza i synteza słuchowa wyrazu „ślimak”.
6. Uczniowie wybrzmiewają wyraz „ślimak” sylabami i odpowiadają nauczycielowi ile ich jest.
7. Nauczyciel prosi o położenie na ławce tylu kredek ile jest głosek w wyrazie ślimak. Wybrany uczeń przyczepia na tablicy sześć białych kartoników.
8. Przypięcie modelu wyrazu „ślimak” z niebieskich i czerwonych kartoników. Uczniowie liczą samogłoski i spółgłoski.
9. Układanie pod modelem wyrazu „ślimak” znanych liter oraz nową poznaną literę „ś”.
10. Pokaz wzoru litery „ś” pisanej i drukowanej, małej i wielkiej. Przypięcie na tablicy.
11. Nauczyciel pyta co przypomina uczniom litera „ś” i wyjaśnia, że głoska „s” jest głoską twardą, a głoska „ś” miękką. „Ś” jest zmiękczona przez znak diakrytyczny czyli kreseczkę.
12. Czytanie tekstu ze zrozumieniem (P7 s.50, ćw.2).
13. Podkreślanie w tekście wyrazów z literą „ś”.
14. Demonstracja pisania litery małej i wielkiej na tablicy.
15. Pisanie litery „ś” i „Ś” (P7 s.51).
16. Dzieci otrzymują kartki z wyrazami, podkreślają na żółto literę „ś”, a na niebiesko literę następną.(zał.nr.1)
17. Wyciąganie wniosków co zauważyły.
18. Nauczyciel mówi, że spółgłoskę „s” oprócz znaku diakrytycznego zmiękczamy samogłoską „i”.(ś ,si )
19. Przyporządkowanie wyrazów do odpowiednich liter.(zał.nr.2)
20. Rysowanie ślimaka po śladzie .Kolorowanie go i podpisywanie.(zał.nr.3)
21. Układanie z rozsypanki wyrazowej zdania „Pod maślakiem śpi malutki ślimaczek” – pisanie zdania.(zał.nr.4)
22. Kontrola wiedzy uczniów.
A. B.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 663


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.