Katalog Emilia Maciejewska, 2015-10-16 Sierpc Pedagogika, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego (wychowawcy internatu) ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego.mgr Emilia Maciejewska Miejscowość, dn. 10.09.2013r. wychowawca internatu Zespół Szkół… Plan rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego ubiegającego się o awans na stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego Podstawa prawna: 1. USTAWA KARTA NAUCZYCIELA z dnia 26 stycznia 1982 roku /Dz. U. z 2003 r. nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami/. 2. Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Z uwzględnieniem: -Statutu Zespołu Szkół… -Programu Wychowawczego i Profilaktycznego Zespołu Szkół… Celem podstawowym niniejszego planu jest uzyskanie, w wyniku postępowania kwalifikacyjnego, stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego. Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2013r. Czas trwania stażu: 2 lata 9 miesięcy Planowany termin ukończenia stażu: 31.05.2016r. CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNE L. P. ZADANIA DO WYKONANIA FORMY REALIZACJI TERMIN DOWODY REALIZACJI 1. Poznanie procedury awansu zawodowego i przygotowanie planu rozwoju - Wstępna analiza własnych umiejętności - Zapoznanie się ze stosownymi przepisami prawa oświatowego dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem powinności i wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego - Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu - Sporządzenie planu rozwoju zawodowego - Śledzenie zmian dokonywanych w Karcie Nauczyciela - Śledzenie bieżących informacji dotyczących awansu w Internecie VIII 2013 IX 2013 VIII 2013 Cały okres stażu Cały okres stażu Wniosek o rozpoczęcie stażu Plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły 2. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego - Gromadzenie dokumentacji - Paca nad spełnieniem wymagań na stopień nauczyciela dyplomowanego - Uzyskanie oceny dorobku zawodowego Cały okres stażu VI 2016 r. Zebrana dokumentacja – potwierdzenia, zaświadczenia, opracowane materiały Ocena dorobku zawodowego dokonana przez dyrektora szkoły 3. Opracowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju - Przygotowanie sprawozdania z realizacji zatwierdzonego planu rozwoju. VI 2016 r. Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego ZADANIA WYNIKAJĄCE Z ROZPORZĄDZENIA § 8 ust. 2 pkt. 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. Lp Zadania Forma realizacji Termin Dowody realizacji 1 Analiza zasad funkcjonowania i organizacji szkoły, internatu - Systematyczne analizowanie dokumentów szkoły, internatu: Statutu Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Programu Wychowawczego i Profilaktycznego, Regulaminu Wycieczek Szkolnych a także innych przepisów i dokumentacji funkcjonującej w szkole Cały okres stażu Posiadanie bieżących wiadomości, orientacja w zmianach, właściwe wykorzystanie przepisów w codziennej pracy 2. Poszerzenie wiedzy i umiejętności podejmowania działań na rzecz podwyższenia jakości pracy szkoły - Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego, kursach, warsztatach, szkoleniach adekwatnych do potrzeb własnych i szkoły - Zachęcanie uczniów do brania udziału w konkursach - Pomoc w przygotowaniu do konkursów - Organizowanie konkursów. Opracowanie regulaminów konkursów, dostarczenie zaproszeń, wyłonienie zwycięzców, pozyskanie środków na nagrody Cały okres stażu Zaświadczenia potwierdzające uczestnictwo Dyplomy uczniów Regulaminy konkursów 3. Samodzielne studiowanie literatury metodycznej i pedagogicznej w celu uzupełniania i pogłębiania swoich wiadomości i umiejętności - Zapoznawanie się na bieżąco z ukazującą się literaturą dotyczącą opieki i wychowania - wykorzystanie jej w pracy wychowawcy Cały okres stażu Wykaz literatury 4 Udział w przeprowadzaniu egzaminów organizowanych przez OKE - Pomoc w przygotowaniu sali do egzaminu, udział w przebiegu egzaminu zgodnie z funkcją wyznaczoną przez dyrektora szkoły Zgodnie z harmono-gramem Potwierdzenie dyrektora szkoły 5 Współpraca z Młodzieżową Radą Internatu przy organizacji uroczystości internackich - Organizacja uroczystości internackich we współpracy z MRI, pomoc w przygotowaniu scenariusza, próby, przygotowanie dekoracji Cały okres stażu Potwierdzenia kierownika internatu, wybrane scenariusze 6 Aktywny udział w różnych formach doskonalenia zawodowego adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły - Udział w konferencjach, warsztatach i kursach - Udział w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia warsztatu i metod pracy Cały okres stażu Zaświadczenia, potwierdzenia uczestnictwa 7 Pedagogizacja rodziców na tematy związane z trudnościami wychowawczymi młodego pokolenia - Rozmowy z rodzicami na tematy związane z trudnościami wychowawczymi uczniów Cały okres stażu Dokumentacja w dzienniku internatu 8 Organizacja wycieczek - Wycieczki mające na celu zapoznanie z dziedzictwem kulturowym regionu oraz integrację grupy - przygotowanie dokumentacji wycieczki Cały okres stażu Karta wycieczki, potwierdzenie dyrektora szkoły 9 Integracja grupy poprzez organizowanie uczniom czasu wolnego - Organizowanie imprez internackich: • Dzień Chłopaka • Andrzejki • Otrzęsinki • Wigilia internacka • Dzień Kobiet • Walentynki • Pożegnanie Absolwentów • Zajęcia integracyjne (gry i zabawy grupowe) - Kształtowanie pozytywnych postaw zgodnie z zasadami wychowania . - Udział w akcjach charytatywnych Cały okres stażu Dokumentacja w dzienniku internatu, roczny plan pracy opiekuńczo-wychowawczej, potwierdzenie dyrektora szkoły 10 Rozpoznawanie i rozwiązywanie bieżących problemów wychowawczych - Diagnozowanie i śledzenie na bieżąco sytuacji rodzinnej wychowanków poprzez rozmowy indywidualne z rodzicami i opiekunami uczniów, pogadanki - Aktywna praca nad zmniejszeniem agresji oraz zwiększeniem frekwencji szkolnej, podwyższeniem wyników szkolnych - Współpraca ze specjalistami-konsultacje Na bieżąco Dokumentacja w dzienniku internatu Potwierdzenia współpracy 11 Praca z uczniem zdolnym - Wzbudzanie szerszych zainteresowań uczniów Cały okres stażu Opis działania, dyplomy 12 Wykorzystanie doświadczenia innych nauczycieli - Udział w zajęciach proponowanych i realizowanych przez innych nauczycieli Cały okres stażu Notatki pohospitacyjne 13 Aktywna realizacja zadań opiekuńczo-wychowawczych - Dbałość o zdrowie fizyczne i psychiczne wychowanków - Wzbogacanie potrzeb poprzez rozwijanie zainteresowań - Zapewnienie wychowankom odpowiednich warunków do uczenia się - Wdrażanie do społecznego działania poprzez współudział wychowanków w kierowaniu życiem internatu - Prowadzenie gazetki ściennej - Prowadzenie kroniki internatu Cały okres stażu Dokumentacja w dzienniku internatu, potwierdzenie kierownika internatu § 8 ust. 2 pkt. 2 Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Lp Zadania Forma realizacji Termin Dowody realizacji 1. Stosowanie technologii komputerowej w opracowaniu dokumentacji - Przygotowanie planu rozwoju zawodowego - Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego - Przygotowanie biblioteczki wychowawcy (wzory dyplomów, listów gratulacyjnych dla rodziców, teczka scenariuszy zajęć, karty obserwacji wychowanka, spis zabaw integrujących grupę, wzór dokumentacji wycieczki) - Korzystanie z encyklopedii multimedialnych i Internetu Cały okres stażu Plan rozwoju zawodowego, sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, przykładowe dyplomy, listy gratulacyjne, scenariusze, karta wycieczki 2. Doskonalenie własnego warsztatu pracy - Wyszukiwanie i przetwarzanie informacji z Internetu na potrzeby zajęć i uroczystości internackich - Udział w internetowych kursach dla nauczycieli - Poszerzanie i aktualizowanie wiedzy na temat przepisów prawa oświatowego za pomocą Internetu - Wykorzystanie Internetu jako źródła informacji z zakresu opieki, wychowania, psychologii i pedagogiki - Korzystanie ze stron MEN, portali dla nauczycieli Cały okres stażu Przykłady wykorzystanych materiałów Potwierdzenia Adresy stron internetowych 3. Stosowanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy z wychowankami - Opracowanie wraz uczniami okolicznościowych gazetek ściennych - Przygotowywanie prezentacji multimedialnych - Prowadzenie strony internetowej internatu - Opracowywanie scenariuszy Cały okres stażu Potwierdzenie kierownika internatu, Zapisy na stronie internetowej Przykładowe scenariusze 4. Opracowanie materiałów z okresu stażu z wykorzystaniem technologii komputerowej - Dokumentowanie awansu zawodowego - Przygotowywanie ankiet Cały okres stażu Dokumentacja awansu, ankiety 5. Publikowanie w Internecie swoich osiągnięć - Opublikowanie w portalu internetowym zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego - Publikacja w Internecie wybranych scenariuszy zajęć, zdjęć gazetek X 2013 r. Cały okres stażu Potwierdzenia publikacji, adres strony internetowej 6. Współpraca z administratorem szkolnej strony internetowej. -opracowywanie materiałów informacyjnych i zdjęć oraz przekazywanie ich administratorowi do umieszczenia na stronie internetowej Okres stażu Adres strony internetowej, potwierdzenie współpracy z administratorem strony internetowej 7. Promocja internatu i szkoły - Przesyłanie na stronę Starostwa Powiatowego w Sierpcu materiałów i fotografii dokumentujących ważne wydarzenia w internacie - współpraca z lokalną prasą Cały okres stażu Adres strony internetowej, artykuły prasowe § 8 ust. 2 pkt. 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć. Lp. Zadania Forma realizacji Termin Dowody realizacji 1 Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami - Prowadzenie zajęć otwartych szczególnie dla nauczycieli stażystów i kontraktowych - Pomoc metodyczna zwłaszcza nauczycielom kontraktowym i stażystom a także praktykantom - Dzielenie się nowościami, ciekawymi pomysłami zajęć z innymi nauczycielami - również poprzez nauczycielskie fora internetowe - Współdziałanie z innymi nauczycielami mające na celu rozpoznanie bieżących problemów wychowawczych - Zamieszczanie w Internecie własnych opracowań i materiałów Cały okres stażu Potwierdzenie udziału nauczycieli, wybrane scenariusze Potwierdzenia dyrektora szkoły Potwierdzenie współpracy Potwierdzenia publikacji 2 Współpraca z innymi wychowawcami i nauczycielami przedmiotów. - Wymiana doświadczeń pedagogicznych - Wspólne opracowanie scenariuszy uroczystości internackich lub szkolnych - Współpraca podczas przygotowania do konkursów oraz do sprawdzianów w szkole - Bieżąca wymiana uwag na temat postępów w nauce uczniów, ich zachowania w szkole i internacie Cały okres stażu Potwierdzenia współpracy 3 Upowszechnianie i promocja własnych doświadczeń, metod i form pracy - Przygotowanie i publikacja na stronach portali nauczycielskich zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego, wybranych scenariuszy zajęć i zdjęć gazetek ściennych Cały okres stażu Potwierdzenia publikacji, adresy stron internetowych § 8 ust. 2 pkt. 4a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. Lp. Zadania Forma realizacji Termin Dowody realizacji 1 Opracowanie programu autorskiego wynikającego z potrzeb internatu - Opracowanie i wdrożenie programu autorskiego W okresie stażu Potwierdzenie dyrektora szkoły o realizacji programu 2 Opracowanie rocznego planu pracy opiekuńczo-wychowawczej zgodnego z Programem Wychowawczym i Profilaktycznym Szkoły - Opracowanie i jego realizacja Zgodnie z harmono-gramem Roczny plan pracy opiekuńczo-wychowawczej § 8 ust. 2 pkt. 4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. Lp. Zadania Forma realizacji Termin Dowody realizacji 1 Podejmowanie działań mających na celu promowanie internatu i szkoły w środowisku - Angażowanie uczniów do udziału konkursach proponowanych przez inne placówki - Przygotowanie i przeprowadzenie internackich konkursów -Współpraca z innymi nauczycielami przy organizowaniu uroczystości o charakterze środowiskowym wynikających z kalendarza uroczystości szkolnych -Prowadzenie strony internetowej internatu Cały okres stażu Dyplomy uczniów Potwierdzenie kierownika internatu, regulaminy Potwierdzenia współpracy Potwierdzenie administratora strony internetowej szkoły 2. Prowadzenie zajęć kółka plastycznego Organizacja zajęć plastycznych Na bieżąco Potwierdzenie kierownika internatu 3. Pomoc uczniom mającym trudności w nauce - Organizowanie fachowej i koleżeńskiej pomocy w nauce - Zachęcanie uczniów do udziału w dodatkowych zajęciach mających na celu pokonanie trudności w nauce - motywowanie do nauki Cały okres stażu Potwierdzenia nauczycieli przedmiotów, kierownika internatu 4. Organizacja wewnętrznych konkursów - ogłoszenie i przeprowadzenie konkursu plastycznego, fotograficznego, ortograficznego - eliminacje i wyłonienie zwycięzców Cały okres stażu Regulamin konkursu, dyplomy dla uczestników 5. Współpraca z DPS - przygotowywanie uroczystości, wyjazd do DPS z programem artystycznym Cały okres stażu Potwierdzenie dyrektora DPS 6. Nawiązanie współpracy z Domem Dziecka w Szczutowie - przygotowywanie uroczystości, wyjazd z programem artystycznym Cały okres stażu Potwierdzenie dyrektora Domu Dziecka 7. Współpraca z Internatem Przy ZSCKR w Studzieńcu - organizacja integracyjnych spotkań, imprez, konkursów Cały okres stażu Potwierdzenie kierownika internatu 8. Współpraca z TKKF „Kubuś” - współpraca przy organizacji Turnieju Warcabowego, Turnieju Siatkówki, Testu Coopera Cały okres stażu Potwierdzenie prezesa klubu § 8 ust. 2 pkt. 4e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. Lp. Zadania Forma realizacji Termin Dowody realizacji 1. Podejmowanie działań mających na celu zapobieganie narkomanii, alkoholizmowi, nikotynizmowi i przestępczości wśród młodzieży oraz zaznajomienie ich z zasadami bezpieczeństwa przy współpracy z Policją, Służbą Zdrowia, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną - Nawiązanie współpracy z przedstawicielami Policji, Służby Zdrowia, Europejskiego Centrum Poszkodowanym w Wypadkach w celu poszerzenia wiadomości uczniów na temat uzależnień, kar i odpowiedzialności za popełniane czyny -Zaplanowanie cyklu zajęć z grupą na temat narkomanii, alkoholizmu i nikotynizmu - Przeprowadzenie badań ankietowych wśród młodzieży na temat ich wiedzy o uzależnieniach - Opracowanie z uczniami plakatów i gazetek ściennych dotyczących uzależnień Cały okres stażu Zaświadczenia o współpracy, zapisy w dzienniku Program cyklu zajęć Wyniki badań ankietowych Przykładowe plakaty, zdjęcia gazetek 2. Współpraca z Młodzieżową Radą Internatu - Udział w imprezach organizowanych przez MRI - Pomoc w przygotowaniu wybranych imprez i uroczystości Cały okres stażu Potwierdzenie kierownika internatu Zaświadczenia o współpracy 3. Współpraca z organizacjami i instytucjami oświatowymi przygotowującymi i prowadzącymi konkursy dla uczniów - Rozwijanie umiejętności uczniów szczególnie uzdolnionych - Zachęcanie do podejmowania dodatkowych zadań wykraczających poza ramy programowe Cały okres stażu Podziękowania od organizatorów konkursów, dyplomy uczniów 4. Współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym. - Spotkania, rozmowy i konsultacje organizowanie spotkań Cały okres stażu Potwierdzenia współpracy 5. Pogłębianie wiedzy na temat problemów uczniów, ich sytuacji rodzinnej i stosunków interpersonalnych. - Spotkania indywidualne z rodzicami - Rozmowy z wychowankami - Integracja grupy: imprezy internackie, wycieczki, pomoc koleżeńska Cały okres stażu Zapisy w dzienniku zajęć internatu, potwierdzenie kierownika internatu § 8 ust. 2 pkt 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. Lp. Zadania Forma realizacji Termin Dowody realizacji 1 Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych - Stała współpraca z rodzicami, poznawanie środowisk wychowanków, diagnozowanie problemów, ustalenie metod pracy i pomocy, ich wyniki i wnioski - Opieka nad uczniem mniej zdolnym, organizowanie pomocy fachowej, zachęcanie do korzystania z pomocy koleżeńskiej - Pomoc w adaptacji w nowym otoczeniu poprzez rozmowy indywidualne i grupowe oraz gry, zabawy i imprezy integracyjne, Cały okres stażu IX-X Notatki własne Potwierdzenia współpracy, zapisy w dzienniku zajęć internatu Strona internetowa, zapisy w dzienniku 2 Opis i analiza przypadku- rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych wśród uczniów - Rozpoznanie przypadku ucznia wymagającego szczególnej pomocy ze strony wychowawcy, zdiagnozowanie problemów - Opis sposobu pomocy, planowane a uzyskane efekty w okresie stażu zgodnie z rzeczywistą sytuacją i potrzebami Opisy przypadku, analiza podjętych działań i wnioski Plan rozwoju jest otwarty i może ulec zmianom (w zależności od przydziału czynności osobie realizującej) Miejscowość, 10 września 2013 r. Opracowała : . Wyświetleń: 303
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |