Katalog Katarzyna Grzyb, 2015-11-09 Radom Pedagogika, Artykuły Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherbourne.W latach sześćdziesiątych XX wieku W. Sherbourne (fizjoterapeuta i nauczyciel wychowania fizycznego) wypracowała zestaw ćwiczeń nazwany Metodą Ruchu Rozwijającego. Zadaniem tych ćwiczeń jest wspomaganie prawidłowego rozwoju dzieci i korygowanie jego zaburzeń. Podstawowymi założeniami Metody Ruchu Rozwijającego jest przede wszystkim: a) rozwijanie przez ruch: świadomości własnego ciała, b) usprawniania rozwoju ruchowego dziecka, c) rozwijanie świadomości przestrzeni i działania w niej, d) dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu. Opracowany przez W. Sherbourne zestaw ćwiczeń wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłymi. Sherbourne wyróżniła kilka kategorii ruchu, do których należą: 1. Ruch prowadzący do poznania własnego ciała, 2. Ruch kształtujący związek jednostki z otoczeniem, 3. Ruch wiodący prowadzący do wytworzenia relacji z drugim człowiekiem opartych na wzajemnym zaufaniu i rozumieniu potrzeb innych, 4. Ruch kreatywny. Metodę W. Sherborne wykorzystuje się przede wszystkim w placówkach oświatowych i służby zdrowia dla dzieci z różnymi zaburzeniami rozwoju i różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi. Można ją stosować w pracy z: a) dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną, b) dziećmi autystycznymi, c) dziećmi z wczesnym mózgowym porażeniem dziecięcym, d) dziećmi z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania, e) dziećmi z niekorzystnych środowisk wychowawczych, np. domów dziecka, f) dziećmi głuchymi i niewidomymi; Udział w ćwiczeniach daje możliwość stworzenia dziecku okazji do poznania własnego ciała, a także usprawnienia motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i związku z tym możliwości ruchowych. Podczas ćwiczeń ruchowych dziecko poznaje przestrzeń, w której się znajduje, czuje się w niej bezpiecznie, staje się bardziej aktywne, przejawia większą inicjatywę, może być twórcze. Metoda może być przydatna do pracy z dziećmi z zaburzeniami intelektualnymi, motorycznymi, emocjonalnymi i trudnościami w nawiązywaniu kontaktów społecznych. Przydatna literatura: Oszwa, U. ( 2007). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Skałbania, B. ( 2007). Terapia pedagogiczna uczniów dyslektycznych w teorii i praktyce Radom: Wydawnictwo Politechnika Radomska. Skałbania, B. ( 2011). Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Wyd. 2. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Skorek, E.M.( red. Nauk.). ( 2005). Terapia pedagogiczna. Tom I: Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Impuls. Wyświetleń: 169
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |