Katalog Ewa Prajwowska, 2015-11-09 Jerzykowo Język polski, Scenariusze Człowiek-przyjaciel-społeczeństwo-wiersze Vaclava Havla „Alfabet dzisiejszego społeczeństwa” i „Alfabet dzisiejszego człowieka”.Scenariusz lekcji języka polskiego w kl. VI Temat: Człowiek – przyjaciel – społeczeństwo. Czas trwania: 2 h Cele: uczeń : -rozumie ukryty sens utworu literackiego, -formułuje wnioski, -interpretuje rysunek Marka Raczkowskiego w odniesieniu do wierszy Vaclava Havla, -dostrzega analogię treści utworu w zjawiskach świata współczesnego, -posługuje się „Słownikiem języka polskiego, -przedstawia treść utworu w formie mapy mentalnej, -docenia wartość krytyki w samorozwoju człowieka, -rozumie znaczenie pojęcia „mądry przyjaciel”, -jest świadomy zagrożeń, jakie niesie za sobą bezmyślne podporządkowanie się grupie, -wyjaśnia znaczenie pojęcia „prawo dżungli”. Metody: drama , burza mózgów, pogadanka kierowana , mapa mentalna. Pomoce: -„Słownik języka polskiego”, -wiersze Vaclava Havla „Alfabet dzisiejszego społeczeństwa” i „Alfabet dzisiejszego człowieka”, -rysunek Marka Raczkowskiego „Mój przyjaciel”, -arkusze papieru, kolorowe flamastry, -film „Chiny-defilada wojskowa” dostępny na You Tube, -biografia Vaclava Havla. Przebieg zajęć: 1. Czynności organizacyjne. 2. Drama Nauczyciel prosi dwóch uczniów o odegranie scenki. Scenka I-Uczniowie zadają sobie pytania i odpowiadają na nie. (np. O której godzinie dzisiaj wstałeś? , Co jadłeś na śniadanie? , Jak się dzisiaj czujesz? ) Scenka II – Następnie zapraszamy innych uczniów na środek klasy. Ich zadaniem jest wypowiadanie zdań wykrzyknikowych (np. Kup mi nowy rower!, Jestem głodny! , Nie lubię poniedziałków!...) Nauczyciel: -Czym różniły się te dwie scenki? (pierwsza –pytania , druga – zdania wykrzyknikowe) -Kiedy możliwy jest dialog między ludźmi? (Kiedy osoby słuchają się nawzajem i wymieniają poglądy, zadają pytania , dociekają… ) - Czy możliwy jest dialog z użyciem tylko zdań wykrzyknikowych? ( Nie , nikt nikogo nie słucha, każdy chce wykrzyczeć swoje racje, często jest agresywny…..) 3. Nauczyciel – Porozumiewamy się za pomocą słów, słowa składają się z liter, litery tworzą alfabet. Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w „Słowniku języka polskiego” definicji słowa alfabet. („alfabet- zbiór wszystkich liter pisma ułożony według tradycyjnego porządku---abecadło”) Nauczyciel: - Kiedy uczymy się alfabetu? (Kiedy zaczynamy naukę pisania i czytania...) -Jakich zdań używamy komunikując się między sobą? (zdań oznajmujących, pytających, wykrzyknikowych) -W jakich sytuacjach używamy poszczególnych zdań? (zdań oznajmujących - informujemy kogoś o czymś, zdań pytających – pytamy, chcemy się czegoś dowiedzieć, zdań wykrzyknikowych – rozkazujemy, wydajemy polecenia, żądamy….) 4.Nauczyciel: – Człowiek jest elementem społeczeństwa, funkcjonuje w nim, odgrywa określone role: ucznia, dziecka, kolegi, przyjaciela . Spróbujmy przybliżyć sobie pojęcie słowa „społeczeństwo”. Podajcie mi wyrazy bliskoznaczne, które z tym pojęciem wam się kojarzą? (społeczeństwo - obywatele, zbiorowość, ogół ludzi, tłum…) Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w „Słowniku języka polskiego” definicji „społeczeństwa”. („społeczeństwo - ogół ludzi pozostający we wzajemnych stosunkach wynikających z podobieństw warunków życia, podziału pracy, norm postępowania”) -Jak rozumiecie tę definicję? Czym jest społeczeństwo? (Grupa ludzi podobnie zachowująca się , podlegająca tym samym prawom i normom postępowania …) 5.Uczniowie otwierają podręcznik na str. 151 i zapoznają się z utworem Vaclava Havla „Alfabet dzisiejszego społeczeństwa”. Nauczyciel odczytuje głośno wiersz. Kilka słów o autorze –krótka biografia Vaclava Havla. Nauczyciel : -Alfabet tworzą słowa, za pomocą których się porozumiewamy. Alfabet dzisiejszego społeczeństwa, to sposób porozumiewania ogółu, zbiorowości. Jakie znaki interpunkcyjne zauważyliście w tekście? (wykrzykniki) -Kiedy stosujemy wykrzykniki? (Kiedy chcemy komuś coś rozkazać, jesteśmy agresywni, krzyczymy, domagamy się , żądamy….) -Patrząc na wiersz, co widzicie? (kolumny liter zgodnie ustawione jedna za drugą w szeregu , podporządkowane sobie , stoją w ściśle określonej kolejności…) - W wierszu społeczeństwo porozumiewa się tylko za pomocą wypowiedzeń wykrzyknikowych. W związku z tym , jakie jest społeczeństwo? Jakie cechy możemy mu przypisać? Nauczyciel zawiesza na tablicy duży arkusz papieru. Uczniowie podają propozycje, podchodzą do tablicy, zapisują je na arkuszu- tworzą mapę mentalną tego pojęcia. np. -Obrazem jakich zjawisk współczesnego świata może być ten utwór? ( manifestacje, defilady, protesty społeczne, tłum niezadowolonych ludzi wykrzykujących swoje racje…..) 6.Nauczyciel prezentuje uczniom krótki film pt. „Chiny-defilada wojskowa” zamieszczony na You Tube (Uczniowie wyrażają swoje zadanie na temat obejrzanego filmu. Jeśli pojawią się propozycje, uzupełniają mapę mentalną.) Nauczyciel: -Czy tak przedstawione społeczeństwo stanowi zagrożenie dla współczesnego świata? (Tak, jest silne, zgodne, często pozbawione umiejętności logicznego myślenia. W rękach dyktatora lub terrorysty stanowi zagrożenie dla współczesnego świata. Przykładem zaczerpniętym z kart historii może tu być podporządkowanie się wielu Niemców ideologii nazistowskiej.) 7. Nauczyciel : -Ludzie tworzą społeczeństwo. Sprawdźmy, jakim językiem posługuje się dzisiejszy człowiek. Uczniowie zapoznają się z wierszem Vaclava Havla „Alfabet dzisiejszego człowieka”. -Jakie widzicie podobieństwa, a jakie różnice między tymi dwoma utworami? (identycznie zapisany alfabet, inne znaki interpunkcyjne) -Kiedy zadajemy pytania? (Kiedy jesteśmy niepewni, chcemy się czegoś dowiedzieć , błądzimy , kiedy chcemy z kimś porozmawiać, zapytać…) -Jakie cech możemy przypisać dzisiejszemu człowiekowi patrząc na tekst wiersza? Nauczyciel zawiesza na tablicy drugi arkusz papieru. Uczniowie podają propozycje i zapisują je na arkuszu - tworzymy drugą mapę mentalną. np. 8.Nauczyciel wiesza mapy obok siebie. –Przyjrzyjcie się naszym mapom. Powiedźcie mi , kiedy człowiek ma większą siłę przebicia. Kiedy jego zdania i poglądy będą słyszane? ( Tylko wtedy, kiedy będzie działał w grupie, sam nic nie zrobi, nie ma siły „przebicia”. Niestety będąc jednak częścią społeczeństwa, w jakimś stopniu wyzbywamy się własnej indywidualności, …) -Skoro człowiek ma większe szanse działając z innymi, jak zachowuje się będąc częścią grupy? Czy musi zrezygnować częściowo z samego siebie? Propozycje uczniów zapisujemy na arkuszu papieru –tworzymy mapę mentalną. np. 9. Nauczyciel : -Samotny człowiek jest słaby, a społeczeństwo zmusza nas do rezygnacji z samego siebie. To może alternatywą jest przyjaciel? Nauczyciel prosi o przyjrzenie się rysunkowi Marka Raczkowskiego ”Mój przyjaciel”. -Co widzicie? (Trzy postacie , z lewej strony zdziwiony mężczyzna , któremu jedna z postaci słowami „Mój przyjaciel” prezentuje drugą.) -Jak wyglądają przyjaciele? („Wtyczka” i „gniazdko” –są zgodni, idealnie do siebie dopasowani, zadowoleni…) Nauczyciel składa na pół kartkę papieru i wycina ludzika. Rozkłada złożoną kartkę i pokazuje klasie dwie takie same postacie, nakleja je na czysty arkusz papieru, który umieszcza na tablicy obok pozostałych wykresów. -Jak możemy scharakteryzować przedstawione na rysunku postacie? Propozycje uczniów zapisujemy na arkuszu papieru tworząc czwartą mapę mentalną. np. -Jakie cechy według was powinien posiadać przyjaciel? (miły, uczynny, pomocny, koleżeński, dobry, serdeczny, okazujący sympatię …) -Czy przyjaciel zawsze powinien się z nami zgadzać, chwalić nas, schlebiać nam? Jak powinien się zachować, kiedy robimy coś źle, bądź krzywdzimy innych? (Może mieć inne zdanie, nie zawsze musi się z nami we wszystkim zgadzać. Kiedy robimy coś źle powinien mam o tym powiedzieć…) -Jak myślisz czy słysząc cały czas pochlebstwa na swój temat rozwijamy się , doskonalimy? (Nie , zatrzymujemy się w miejscu , nie musimy już nikomu niczego udowadniać, przestajemy doskonalić się, rozwijać. Skoro jesteśmy wspaniali przestajemy myśleć , popadamy w sidła praw i ograniczeń. ) -Czy człowiek powinien słyszeć słowa konstruktywnej krytyki na swój temat? (Mądra krytyka jest motorem naszego samorozwoju, samodoskonalenia się, popycha nas do działania i zmusza do myślenia. Jest oceną naszych dobrych i złych stron) 10. Podsumowanie Uczniowie odczytują cztery mapy mentalne i podsumowują rozważania dotyczące cech „dzisiejszego społeczeństwie”, roli jaką człowiek odgrywa w społeczeństwie. Przypatrują się cechom „dzisiejszego człowieka”, jak i zdają sobie sprawę z zagrożeń, jakie niesie ze sobą „Mój przyjaciel”. 11.Redagowanie wniosków-zapisanie notatki do zeszytu. Społeczeństwo wzmacnia nas, daje nam siłę, jednak kosztem utraty naszej indywidualności i koniecznością podporządkowania się danej zbiorowości. Stajemy się więźniami ograniczeń i wymogów, jakie narzuca nam dana grupa społeczna. „Mój przyjaciel” także odbiera nam umiejętność samodzielnego myślenia, a brak konstruktywnej krytyki znacznie ogranicza nasze doskonalenie się i rozwój. Tylko silna jednostka w dzisiejszym społeczeństwie może sama decydować o sobie. Ze smutkiem należy stwierdzić, iż światem rządzą prawa dżungli -stąd tytuł rozdziału -„A dziś jak w dżungli”. Praca domowa Napisz na czym polega „prawo dżungli”. Wyjaśnij jak rozumiesz słowa „A dziś jak w dżungli” Podaj dwa zjawiska społeczne istniejące w świecie współczesnym , w których rządzi „prawo dżungli”. Opracowała : Ewa Prajwowska Wyświetleń: 231
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |