Katalog EWA JODKOWSKA, 2015-11-23 WIĘCBORK Zajęcia przedszkolne, Plany pracy Zabawy twórczez wykorzystaniem wierszy i opowiadań dla 3 latków- plan działań na rok szkolny1. Cele główne: 1. Stworzenie możliwie największego wachlarza propozycji zabaw i zajęć uwzględniających rozwój inteligencji wielorakich w oparciu o literaturę dziecięcą; 2. Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających rozwijaniu kreatywności i aktywności dzieci; 3. Tworzenie dla dzieci wyboru sytuacji zabawowych dla wyobrażenia siebie w różnych rolach; 4. Organizowanie warunków i planowanie sytuacji edukacyjnych kształcących umiejętność komunikacji werbalnej i niewerbalnej; 5. Promowanie postaw i zachowań kreatywnych. 2. Cele szczegółowe: Ćwiczenie i nabywanie umiejętności w zabawie takich jak: - tworzenie grupy - uczą się imion kolegów, poznają i zaprzyjaźniają, - uczenie się specyficznego rytmu zajęć- różnorodność ćwiczeń, zadań i zabaw oraz związanych z tym różnych rodzajów aktywności - mówienie, ruch, relaks, manipulacja przedmiotami, rysowanie, tworzenie form, lepienie, oglądanie przedmiotów, ilustracji itd. , - uczenie się komunikacji, doskonalenie umiejętności współpracy w parach i grupie, - niekonwencjonalnie posługiwanie się różnymi przedmiotami np.: codziennego użytku w ekspresyjnych pracach plastycznych - zabawy w sytuacje "na niby" i wcielanie się w różne role - ćwiczenie pokazywania emocji z pomocą mowy ciała: gestów, min, kolorów - uczenie się, że zadania, pytania i problemy mogą mieć wiele rozwiązań - ćwiczenie ważnych sprawności intelektualnych i takich umiejętności jak: klasyfikowanie, porównywanie, rozpoznawanie kolorów i kształtów, orientację w przestrzeni i w schemacie ciała - uczenie się tworzenia prostych strategii działania w trakcie trwania zabawy - zadowolenie ze stworzonych przez siebie dzieł plastycznych i konstrukcyjnych. 3. Myśli przewodnie spotkań: Duże-Małe Świat z kartonu Papierzaki Śnieżne kule czyli bawimy się z bałwanem Pojazdy Dziwne rzeczy Krasnoludki i olbrzymy Kot i mysz W ogródku Pan Czarodziej Cyferki 4. ŚRODKI REALIZACJI-RODZAJE STOSOWANYCH ĆWICZEŃ Zestaw ćwiczeń: Duże-Małe 1. „Czy Kasia jest dziś z nami?'- zabawa z piosenką „powitanką”. 2. Zabawy integrujące grupę w oparciu o znane dzieciom rymowanki. 3. „To już Jesień”- zabawa z kolorami w oparciu o wiersz „Kolorowe liście”. 4. „Małe i duże jabłuszko”- poznanieokresleń duży-mały w oparciu o wiersz „Małe czerwone jabłuszko”. 5. „Kokoszeczka”- poznanie określeń dotyczacych kształtów – koło. 6. „Ja już nie jestem taki malutki”- zabawa ze śpiewem, utrwalenie kreśleń dotyczacych wielkości. 7. „Jako to klocek ?”- segregowanie klocków ze względu na wielkość. Świat z kartonu 1. „Świat z kartonu”- konstruowanie kartonu do wspólnych zabaw, wykorzystanie nieużytków. 2. „Jeż”- zabawa z rekwizytem jeża do słów rymowanki. 3. „Wąż”- zabawa ruchowa w oparciu o wiersz pt,: „Wąż”. 4. „Krasnal Psotnik”- zabawa typu „Co nie pasuje?”. 5. „Pan Minka”- -zabawa ćwiczenia pokazywania emocji zapomocą gestów. 6. „Bajka o jeżyku”- słuchanie bajki relaksacyjnej. 7. „Kasztani liść”- komunikowanie się w parach podzcas zabawy muzyczno-euchowej. 8. „O brzozie co liście rozdawała”- praca z obrazkiem woparciu o opowoadanie. 9. „Kasztanki”- zabawa muzyczno-ruchowa zwykorzystaniem materiałów przyrodniczych- kasztanów. Papierzaki 1. „Gazetowa kula”- zabawy aktywizujące różne partie ciała z kulą z gazety. 2. „Jeżyk”- wyklejanie konturów jeża skrawkami gazet. 3. Sowa- wykonanie postaci sowy w oparciu o bajkę pt.: „Bajka o sowie i myszy”. 4. „Małe myszki”- praca plastyczna z wykorzystaniem kolorowego papieru w oparciu o bajkę pt.: „Bajka o myszce”. 5. „Chustecznik-stworek”- konstruowanie chustecznika z kartonów po chusteczkach w oparciu o bajkę M. Strzałkowskiej „Stworki z norki”. 6. „Laleczki”- wykonanie lalek z rolek po papierze toaletowym. 8. „Papierowe maski”- zabawa do piosenki pt.: „Witajcie w naszej bajce”, wykonanie maski z papierowego talerzyka. Śnieżne kule, czyli bawimy się z bałwanem 1.”Poznajemy zapach zimy”- zabawy stymulujące zmysły z wykorzystaniem wiersza pt.: 2. „Skąd się bierze śnieg?”- zabawy badawcze ze śniegiem w oparciu o wiersz L. J. Kerna „Śnieg”. 3. „Śniegowe kule”- zabawy z chustą animacyjną. 4. „Bałwanek”- słuchanie wiersza pt.: „Bałwanek”, wykonanie bałwana z białej chusteczki. 5. „Idzie zima”- zabawa ruchowa ze śpiewem. 6. „Bałwankowa zabawa”- zabawa matematyczna z kostką do gry. 7.”Topniejący bałwanek”- układanie obrazków wg kolejności zdarzeń. 8. „Bałwanek”- zabawa z pokazywaniem. Pojazdy 1. „Co pływa, co jedzie, a co lata?” – ćwiczenia klasyfikacyjne w oparciu o wiersz M. Berowskiej „Kto najszybszy? 2. „Myjnia samochodowa”- zabawa ruchowa 3. Inscenizacja wiersza „Jak paw przez jezdnię przechodził” 4. Origami z koła woparciu o wiersz „Koła, kółka, kółeczka” T. Fiutowskiej. 5. „Płynie statek z bananami”- zabawa ze śpiewem. 6.7. „Podróże Sindbada Żeglarza”- słuchanie bajki. ”Statki”- wykonanie statków zkartoników po jajkach. 8. „Podróż po morzach i oceanach” - zabawa z chusta animacyjna wg opowiadania nauczyciela. . Dziwne rzeczy 1-8. .Zabawy twórcze w oparciu o serię bajek W. Chotomskiej pt: „Od rzeczy do rzeczy”: -”Klucze”, - „Kran”, - „Czajnik”, - „Łyżki”, - „Szklanki”, - „Lodówka”, - „Szczotki”, - „Odkurzacz”, - „Sitko”. Kot i mysz 1. „Uciekaj myszko do dziury”- zabawa kołowa ze śpiewem. 2. „Zabawy kota”- zabawy z wykorzystaniem włóczki „Myszka” 3. „Kotek łapki myje”- zabawa muzyczno-ruchowa ze śpiewem. 4. Zabawa tropiąca w oparciu o wiersz pt.: „Kotek” J. Tuwima. 5. „Kłębek wełny”-dorysowywanie elementów do kolorowych kół, rozwijanie wyobrazni twórczej. 6.”Kot na płocie”- malowanie palcem linii regularnych. W ogródku 1.”Na promyku słońca”- zabawa plastyczna w opraciu o wiersz z wykorzystaniem plastikowych butelek 2. „Jabłonka”- pięczętowanie z wykorzystaniem plastikowych butelek. 3. „Kwiaciarka”-malowanie palcami w oparciu o wiersz. 4. „Pierwszy motylek”- ozdabianie skrzydeł z wykorzystaniem dostepnych materiałów. 5. „Rozmowa z bocianem”- zabawa słuchowa w oparciu o wiersz. 6. „Tęcza”- zabawa matematyczno-plastyczna utrwalająca nazwy kolorów. 7.Zabawa z rymowanką „Ślimak, pokaż rogi”. 8. „ Urodziny marchewki”- konstruowanie marchewki z szarego papieru, malowanie farbami. Czarodziej 1. „Berek czarodziej”- zabawa ruchowa dowiersza K. Nabagło "Czarodziej i wróżka”. 2. „Parzący worek”- zabawa muzyczno-ruchowa z rekwizytami. 3.”Czapka czarodzieja”- ozdabianie czapki kolorowymi kawałkami paieru, cekinami, piórami. 4. „Kopciuszek”- dorysowywanie części ciała do fragmentów ubioru. 5. „O wróżce Amelce”- malowanie na dużych arkuszach papieru i pudłach kartonowych elementów scenografii do bajki. 6. Zabawa teatralna do treści bajki z wykorzystaniem przygotowanych rekwizytów. 7. Nazwanie odkrywanych czesci obrazków ilustrujących rekwizyty czarodzieja i wróżki. 8. „ Czarodziejskie zwierzęta „- poprzez umiejętne składanie rąk "wyczarowywanie" na ścianie różnych zwierząt - ptaka, zająca, wilka itp. Cyfry 1. -8. „Raz, dwa, trzy…liczę ja, liczysz ty” - cykl zabaw logiczno – matematycznych Opracowała: mgr Ewa Jodkowska Wyświetleń: 243
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |