Katalog

Anna Weronika Jaworska, 2015-11-23
Rogoźno

Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne

Projekt - MUZEA DA SIĘ LUBIĆ.

- n +

Projekt edukacyjny dla dzieci z oddziału przedszkolnego

Autor: Anna Weronika Jaworska


TEMAT PROJEKTU:
MUZEA DA SIĘ LUBIĆ

Rogoźno, 2013 r.
CELE PROGRAMU:
 Odkrywanie znaczenia istnienia dziedzictwa kultury i sztuki.
 Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych uczuć i przeżyć
w kontaktach ze sztuką.
 Poszerzanie wiedzy o sztuce, technice, historii.
 Kształtowanie wartości uniwersalnych oraz poczucia estetyki.
 Utrwalanie zasad zachowania w miejscach publicznych.
 Odzwierciedlanie spostrzeżeń w formie plastycznej oraz dzielenie się nimi z innymi.
 Doskonalenie umiejętności formułowania pytań.
 Wzmocnienie poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości.
 Wzbogacenie słownika czynnego o słownictwo związane z tematem projektu.
 Rozwijanie twórczego myślenia, wyobraźni i współodpowiedzialności.
 Nabywanie umiejętności wnioskowania oraz kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego.


RODZAJE AKTYWNOŚCI: językowa, matematyczna, plastyczna, techniczna, społeczno-przyrodnicza, literacka, ruchowa.

SPODZEWANE EFEKTY:
1. Podsumowanie informacji o muzeach.
2. Przygotowanie kącika projektu. Dzielenie się wrażeniami na temat znajdujących się tam zdjęć, prac plastycznych oraz konstrukcyjnych przypominających zajęcia terenowe oraz wycieczki.
3. „Już dużo wiem!” – dzieci w formie zabawy edukacyjnej przekazują wiedzę zdobytą w czasie zajęć oraz lekcji muzealnych innym przedszkolakom, którzy nie brali udziału w poszczególnych wycieczkach z powodu choroby.
4. Opracowanie albumu z poszczególnych wycieczek.

TOK PRACY:
1. Zebranie grupy przedszkolnej.
2. Podział na zespoły i przydział zadań.
3. Określenie czasu trwania projektu.
4. Prezentacja.

ŹRÓDŁA:
 Nauczyciel nadzorujący projekt.
 Rozmowy z rodzicami.
 Książki, czasopisma, plakaty, foldery reklamowe.
 Internet.

TERMIN PREZENTACJI: czerwiec
OCENA:
Projekt oceniany będzie wg. następujących kryteriów:
 estetyka wykonania prac 0 – 5 punktów
 zaangażowanie 0 – 5 punktów
 sposób prezentacji 0 – 5 punktów
PODSUMOWANIE:
Dzieci chętnie zaangażowały się w realizację projektu, który realizowany był przez trzy miesiące. W pierwszym miesiącu przedszkolaki zdobywały wiedzę teoretyczną za pomocą prezentacji multimedialnej, albumów, książek oraz czasopism. Na przełomie maja i czerwca dzieci uczestniczyły
w wycieczkach do Muzeum Archeologicznego w Biskupinie, Muzeum Regionalnego w Rogoźnie. W czerwcu - na zakończenie projektu, dzieci miały możliwość prezentować swoje prace plastyczne, ale także mogły podzielić się zdobytą wiedzą z innymi przedszkolakami.

ZADANIA DLA DZIECI PRZY UDZIALE RODZICÓW, ŚRODOWISKA LOKALNEGO:
 Dzieci oglądają film, prezentację multimedialną, albumy, atlasy, zdjęcia, kartki pocztowe, bilety wstępu, foldery reklamowe.
 Swobodna rozmowa dzieci na temat projektu, zachowania się
w miejscach publicznych, zachowania bezpieczeństwa w czasie wycieczek. Uczestniczenie w rozmowie kierowanej przez nauczyciela – budowanie wspólnych doświadczeń, informacji.
 Spotkanie z kustoszem/pracownikiem muzeum. W czasie spotkania dzieci mają możliwość zadawania pytań osobą, która oprowadza ich
po poszczególnych wystawach w muzeum.
 Wycieczki do różnych muzeów daje możliwość pokazania różnych funkcji i klasyfikacji tych instytucji np. w zależności od rodzajów znajdujących się tam eksponatów (wystawy przyrodnicze, historyczne, etnograficzne itp.). Dzieci oglądają znajdujące się tam eksponaty, zwracając uwagę na sposób ich rozmieszczenia oraz przechowywania. Przypominają sobie zasady zachowania w muzeum.
 W czasie lekcji muzealnej – dzieci uczestniczą w różnego rodzaju warsztatach, dzięki którym poznają pracę różnych artystów oraz przyglądają się procesowi powstawania dzieł, które możemy obejrzeć
w galerii, na wystawie, wernisażu czy w muzeum.
 Dzieci przy pomocy nauczyciela organizują w sali kącik muzealny. Dzieci przygotowują różnego rodzaju eksponaty, które można umieścić w kąciku muzealnym. W tym celu przynoszą do przedszkola ciekawe przedmioty, które chcieliby pokazać innym i opowiedzieć historię z nimi związane.
 Każde dziecko wykonuje pracę plastyczną z tematem projektu, temat dowolny zgodny z zainteresowaniami przedszkolaka. Praca wykonana techniką dowolną w formacie A4.
 Wernisaż prac wykonanych przez dzieci na zakończenie projektu.
 Wykonanie albumów ze zdjęć, które wcześniej wywołali/wydrukowali rodzice przedszkolaków.

Wyświetleń: 146


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.