Katalog Anna Weronika Jaworska, 2015-11-23 Rogoźno Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne Projekt - MUZEA DA SIĘ LUBIĆ.Projekt edukacyjny dla dzieci z oddziału przedszkolnego Autor: Anna Weronika Jaworska TEMAT PROJEKTU: MUZEA DA SIĘ LUBIĆ Rogoźno, 2013 r. CELE PROGRAMU: Odkrywanie znaczenia istnienia dziedzictwa kultury i sztuki. Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych uczuć i przeżyć w kontaktach ze sztuką. Poszerzanie wiedzy o sztuce, technice, historii. Kształtowanie wartości uniwersalnych oraz poczucia estetyki. Utrwalanie zasad zachowania w miejscach publicznych. Odzwierciedlanie spostrzeżeń w formie plastycznej oraz dzielenie się nimi z innymi. Doskonalenie umiejętności formułowania pytań. Wzmocnienie poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości. Wzbogacenie słownika czynnego o słownictwo związane z tematem projektu. Rozwijanie twórczego myślenia, wyobraźni i współodpowiedzialności. Nabywanie umiejętności wnioskowania oraz kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego. RODZAJE AKTYWNOŚCI: językowa, matematyczna, plastyczna, techniczna, społeczno-przyrodnicza, literacka, ruchowa. SPODZEWANE EFEKTY: 1. Podsumowanie informacji o muzeach. 2. Przygotowanie kącika projektu. Dzielenie się wrażeniami na temat znajdujących się tam zdjęć, prac plastycznych oraz konstrukcyjnych przypominających zajęcia terenowe oraz wycieczki. 3. „Już dużo wiem!” – dzieci w formie zabawy edukacyjnej przekazują wiedzę zdobytą w czasie zajęć oraz lekcji muzealnych innym przedszkolakom, którzy nie brali udziału w poszczególnych wycieczkach z powodu choroby. 4. Opracowanie albumu z poszczególnych wycieczek. TOK PRACY: 1. Zebranie grupy przedszkolnej. 2. Podział na zespoły i przydział zadań. 3. Określenie czasu trwania projektu. 4. Prezentacja. ŹRÓDŁA: Nauczyciel nadzorujący projekt. Rozmowy z rodzicami. Książki, czasopisma, plakaty, foldery reklamowe. Internet. TERMIN PREZENTACJI: czerwiec OCENA: Projekt oceniany będzie wg. następujących kryteriów: estetyka wykonania prac 0 – 5 punktów zaangażowanie 0 – 5 punktów sposób prezentacji 0 – 5 punktów PODSUMOWANIE: Dzieci chętnie zaangażowały się w realizację projektu, który realizowany był przez trzy miesiące. W pierwszym miesiącu przedszkolaki zdobywały wiedzę teoretyczną za pomocą prezentacji multimedialnej, albumów, książek oraz czasopism. Na przełomie maja i czerwca dzieci uczestniczyły w wycieczkach do Muzeum Archeologicznego w Biskupinie, Muzeum Regionalnego w Rogoźnie. W czerwcu - na zakończenie projektu, dzieci miały możliwość prezentować swoje prace plastyczne, ale także mogły podzielić się zdobytą wiedzą z innymi przedszkolakami. ZADANIA DLA DZIECI PRZY UDZIALE RODZICÓW, ŚRODOWISKA LOKALNEGO: Dzieci oglądają film, prezentację multimedialną, albumy, atlasy, zdjęcia, kartki pocztowe, bilety wstępu, foldery reklamowe. Swobodna rozmowa dzieci na temat projektu, zachowania się w miejscach publicznych, zachowania bezpieczeństwa w czasie wycieczek. Uczestniczenie w rozmowie kierowanej przez nauczyciela – budowanie wspólnych doświadczeń, informacji. Spotkanie z kustoszem/pracownikiem muzeum. W czasie spotkania dzieci mają możliwość zadawania pytań osobą, która oprowadza ich po poszczególnych wystawach w muzeum. Wycieczki do różnych muzeów daje możliwość pokazania różnych funkcji i klasyfikacji tych instytucji np. w zależności od rodzajów znajdujących się tam eksponatów (wystawy przyrodnicze, historyczne, etnograficzne itp.). Dzieci oglądają znajdujące się tam eksponaty, zwracając uwagę na sposób ich rozmieszczenia oraz przechowywania. Przypominają sobie zasady zachowania w muzeum. W czasie lekcji muzealnej – dzieci uczestniczą w różnego rodzaju warsztatach, dzięki którym poznają pracę różnych artystów oraz przyglądają się procesowi powstawania dzieł, które możemy obejrzeć w galerii, na wystawie, wernisażu czy w muzeum. Dzieci przy pomocy nauczyciela organizują w sali kącik muzealny. Dzieci przygotowują różnego rodzaju eksponaty, które można umieścić w kąciku muzealnym. W tym celu przynoszą do przedszkola ciekawe przedmioty, które chcieliby pokazać innym i opowiedzieć historię z nimi związane. Każde dziecko wykonuje pracę plastyczną z tematem projektu, temat dowolny zgodny z zainteresowaniami przedszkolaka. Praca wykonana techniką dowolną w formacie A4. Wernisaż prac wykonanych przez dzieci na zakończenie projektu. Wykonanie albumów ze zdjęć, które wcześniej wywołali/wydrukowali rodzice przedszkolaków. Wyświetleń: 146
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |