Katalog

Anna Warda, 2016-01-19
Warszawa

Różne, Plany metodyczne

Roczny plan pracy świetlicy z podziałem na poszczególne tygodnie.

- n +

Roczny plan pracy świetlicy z podziałem na poszczególne tygodnie.

WRZESIEŃ

1. Witajcie w świetlicowej gromadzie. Wspomnienia wakacyjne.
- wzajemna prezentacja dzieci i wychowawców;
- zapoznanie dzieci z salą świetlicową i wyposażeniem świetlicy;
- poznajmy się lepiej - zabawy integracyjne sprzyjające wzajemnemu poznaniu się dzieci;
- omówienie dziennego rozkładu zajęć świetlicowych oraz zasad zachowania w świetlicy, stołówce szkolnej, na placu zabaw i boisku szkolnym;
- wspomnienia z wakacji (wakacyjne pamiątki, zapoznanie z mapą Polski – wspólne odszukiwanie wakacyjnych miejscowości);
- „Mój najwspanialszy dzień wakacji” - konkurs plastyczny.

2. Bądź przezorny na drodze.
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w drodze do szkoły i do domu;
- poznajemy znaki drogowe;
- moja droga do szkoły;
- zasady przechodzenia przez ulicę (przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną i bez sygnalizacji);
- odblaski – ważny element poruszania się po drodze;
- telefony alarmowe;
- wykonanie makiety „ Ruch uliczny”.

3. Dbamy o nasze otoczenie – akcja „Sprzątanie świata”.
- ukazanie skutków zanieczyszczeń przyrody;
- pogadanka na temat ekologii i recyklingu;
- terminy: ekolog, środowisko przyrodnicze, śmieci, odpady, segregacja, recykling;
- „Jak sobie radzić ze śmieciami?” – zasady segregowania śmieci;
- udział w akcji „Sprzątanie świata”;
- zabawy kształtujące nawyki dbania o porządek, o środowisko.

4. Złota polska jesień.
- zwrócenie uwagi na cykliczność pór roku;
- jesienne zmiany w pogodzie i krajobrazie (malowanie krajobrazu jesiennego);
- jesienne prace w sadzie, polu i ogrodzie;
- praca plastyczna: „Dary jesieni”;
- przygotowanie jesiennej dekoracji w świetlicy.


PAŹDZIERNIK

1. Nasi ulubieńcy.
- zwyczaje zwierząt domowych;
- opieka nad zwierzętami w różnych porach roku;
- kształtowanie właściwego stosunku do zwierząt;
- cechy dobrego opiekuna – burza mózgów;
- uwrażliwianie dzieci na los zwierząt porzuconych, bezdomnych;
- zwierzęta, które znamy – rozwiązywanie i tworzenie zagadek, krzyżówek i rebusów;
- praca plastyczna – „Moje ulubione zwierzątko”.


2. Poznajemy naszą szkołę.
- historia mojej szkoły, sławni absolwenci;
- poznajemy szkołę i jej pracowników;
- prawa i obowiązki ucznia;
- przypominamy regulamin świetlicy - zasady współżycia w grupie rówieśniczej;
- kształtowanie nawyków grzecznościowych, wyrabianie postawy, szacunku do nauczycieli i pracowników szkoły;
- pamiętamy o zbliżającym się Dniu Nauczyciela – 14.10.
- wykonanie laurek dla nauczycieli;
- „ Za co cenię mojego nauczyciela? – burza mózgów.

3. Dary lasu i jego mieszkańcy.
- określenie charakterystycznych cech jesieni – dostrzeganie uroków i walorów jesiennego lasu;
- co nam daje las? - dary lasu, jego mieszkańcy;
- poznajemy grzyby - dlaczego grzyby mogą być niebezpieczne?
- praktyczne wykorzystanie darów jesieni - kasztankowe ludziki, bukiety z jesiennych liści;
- rozwiązywanie zagadek, krzyżówek i rebusów związanych tematycznie z lasem i jego mieszkańcami.

4. Nasza stolica Warszawa.
- herb Warszawy - historia warszawskiego herbu;
- poznajemy legendy warszawskie;
- zabytki i pomniki Warszawy;
- praca plastyczna „ Moje ulubione miejsce w Warszawie”;
- Czy znasz swoje miasto? – konkurs wiedzy o Warszawie.

5. Pamiętajmy o przeszłości.
- Święto Zmarłych - poznanie tradycji związanych z tym świętem;
- wyjaśnienie słów – powaga, zaduma, smutek;
- jak czcimy pamięć o tych, którzy odeszli?
- miejsca pamięci narodowej w naszym mieście;
- zasady zachowania w miejscach pamięci;
- wielcy, których już nie ma, zasłużeni dla Polski – jak czcimy ich pamięć?
- wykonanie lampionu.


LISTOPAD

1. Moja ojczyzna – Polska.
- początki powstania państwa polskiego;
- najstarsze miasta Polski i ich legendy;
- Warszawa - stolica Polski;
- położenie Polski w Europie, kraje sąsiadujące (praca z mapą);
- symbole narodowe (godło, flaga, hymn);
- wykonanie biało - czerwonych chorągiewek.

2. Święto Niepodległości.
- ważniejsze wydarzenia i postacie historyczne związane z odzyskaniem przez Polskę niepodległości;
- oglądanie zdjęć, albumów i ilustracji związanych z przeszłością Polski, wydarzeniami z 11 listopada 1911r.
- Kto Ty jesteś? Polak mały! – pogadanka na temat ojczyzny, patriotyzmu, symboli narodowych;
- nauka śpiewania hymnu narodowego, zasady zachowania się podczas uroczystości państwowych i szkolnych;
- praca plastyczna: „Gołąb - symbol pokoju i wolności”.

3. Moja rodzina, mój dom.
- poznajemy członków swojej rodziny;
- tradycje i zwyczaje w mojej rodzinie;
- znaczenie rodziny w życiu człowieka;
- promowanie zdrowego stylu życia w rodzinie;
- podział obowiązków w rodzinie;
- prezentowanie przyniesionych zdjęć i pamiątek rodzinnych;
- drzewo genealogiczne mojej rodziny;
- praca plastyczna: „Moja rodzina”;
- zajęcia profilaktyczne nt uzależnień i bezpieczeństwa dzieci cz.1- warsztaty.

4. Andrzejki – wróżby i zwyczaje.
- zapoznanie uczniów z tradycjami, obrzędami ludowymi;
- wykonywanie dekoracji andrzejkowej;
- przygotowanie rekwizytów do konkursów, wróżb;
- zabawa andrzejkowa z wróżbami.


GRUDZIEŃ

1. Grudniowe tradycje - Mikołajki.
- poznajemy historię św. Mikołaja, skąd się wziął zwyczaj obchodzenia mikołajek?
- czytanie wierszy o Mikołaju;
- rysowanie upragnionych prezentów, pisanie listów do Mikołaja;
- mikołajki w świetlicy - powitanie Świętego Mikołaja, wesoła zabawa przy muzyce;
- 05.12 – Dzień Wolontariusza.

2. Magiczny, świąteczny czas.
- wykonywanie świątecznych ozdób;
- ubieranie choinki, dekorowanie świetlicy;
- zorganizowanie kiermaszu bożonarodzeniowego w naszej szkole;
- konkurs plastyczno – techniczny „Ozdoby choinkowe”;
- śpiewanie kolęd, pastorałek.

3. Święta Bożego Narodzenia.
- polskie tradycje i zwyczaje świąteczne;
- święta w moim domu;
- święta czas przebaczania i pojednania;
- składanie życzeń dzieciom, rodzicom i wychowawcom.


STYCZEŃ

1. Witamy Nowy Rok.
- nasze noworoczne postanowienia;
- noworoczne przysłowia i przepowiednie;
- czytanie baśni J.Ch. Andersena „O dwunastu miesiącach”;
- zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarzy;
- kalendarz na nowy rok – praca zbiorowa;
- wykonywanie masek i strojów karnawałowych;
- karnawał w naszej świetlicy.

2. Zimowe szaleństwa. Bezpieczne ferie.
- rady i przestrogi - jak bezpiecznie spędzić ferie zimowe?
- zasady bezpieczeństwa w kontakcie z osobami obcymi;
- w co się bawić? - propozycje ciekawych zabaw;
- moje hobby – umiejętność organizowania sobie czasu wolnego;
- jak spędzamy czas na świeżym powietrzu;
- wykonanie upominków z okazji zbliżającego się Święta Babci i Dziadka.


LUTY

1. Kraje wiecznego śniegu i lodu.
- Arktyka, Antarktyda i Grenlandia - położenie, klimat, roślinność;
- mieszkańcy wiecznego śniegu - praca z atlasem ilustrowanym;
- zwierzęta zamieszkujące w krajach wiecznego śniegu;
- wykonanie makiety: „Kraina śniegu i lodu” - praca w grupach.

2. Środki masowego przekazu, ich rola w życiu każdego człowieka.
- rodzaje środków masowego przekazu;
- radio, telewizja, gazeta, Internet – ich rola w naszym życiu;
- 11.02. – Dzień Bezpiecznego Internetu;
- bezpieczne, kulturalne i efektywne korzystanie z Internetu;
- zapoznanie z zagrożeniami związanymi z korzystaniem z Internetu;
- uzależnienia od komputera.

3. Dokarmiamy ptaki, dbamy o zwierzęta.
- poznajemy zwierzęta i ptaki które u nas zimują;
- jak możemy pomóc przetrwać zimę ptakom i zwierzętom żyjącym w mieście?
- praca plastyczna - karmnik dla ptaków, wyklejanie konturów ptaków;
- czytanie ciekawostek o zwierzętach.

4. Bezpieczne posługiwanie się przedmiotami i urządzeniami.
- urządzenia elektryczne i gazowe;
- jak bezpiecznie korzystać z różnorodnych narzędzi i urządzeń?
- niebezpieczne przedmioty i substancje;
- pierwsza pomoc, utrwalenie numerów alarmowych;
- wykonanie plakatu: „ Bezpieczne korzystanie z urządzeń elektrycznych i gazowych w moim domu”.


MARZEC

1. Kultura życia codziennego – dobre maniery czyli savoir – vivre.
- stosowanie zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach;
- właściwe zachowanie w stołówce szkolnej;
- umiejętność dopasowania właściwego ubioru do odpowiedniej sytuacji;
- zasady dobrego wychowania w środkach komunikacji publicznej;
- odgrywanie scenek dramowych dotyczących własnego zachowania się w różnych sytuacjach;
- konkurs – „Grunt to dobre wychowanie”;
- 08.03 – pamiętamy o Święcie Kobiet.

2. Wiem co jem.
- poznajemy zasady zdrowego odżywiania, właściwego wyboru produktów spożywczych, napojów;
- warzywa i owoce niezbędnym składnikiem zdrowego odżywiania, źródłem witamin;
- dbanie o higienę i estetykę spożywania posiłków;
- znaczenie sportu dla naszego zdrowia (ulubione dyscypliny sportowe);
- dlaczego należy dbać o zdrowie ? – burza mózgów;
- co mogę zrobić, aby być silnym i zdrowym?
- praca plastyczna – piramida żywieniowa , zdrowie na talerzu.

3. Szukamy wiosny.
- spacery na świeżym powietrzu-obserwacja pierwszych zwiastunów wiosny;
- cechy charakterystyczne wiosennego krajobrazu;
- rozmowa na temat marcowej pogody;
- rozpoznawanie i nazywanie pierwszych wiosennych kwiatów;
- czytanie wierszy i opowiadań o tematyce wiosennej;
- zwyczaj topienia Marzanny;
- wiosenna dekoracja świetlicy.

4. Przygotowania do Świąt Wielkanocnych.
- wykonywanie ozdób na kiermasz szkolny;
- dekorowanie sal;
- Niedziela Palmowa – zwyczaj święcenia palemek wielkanocnych;
- tradycje i zwyczaje świąteczne;
- symbole wielkanocne;
- pisanki i kraszanki;
- „ Wielkanocny koszyczek” - konkurs plastyczny;
- co znajduję się w koszyczku wielkanocnym? – burza mózgów;
- śmigus – dyngus - własne doświadczenia związane z tym dniem;
- składanie życzeń świątecznych dzieciom, rodzicom i wychowawcom.


KWIECIEŃ

1. W świecie książek.
- jak powstaje książka? - wyjaśnienie pojęć druk, autor, ilustracja, okładka, pisarz;
- dlaczego warto czytać książki?
- jak należy dbać o książki?
- moja ulubiona bajka, baśń, wiersz - uczniowie prezentują swoje ulubione książki;
- projektowanie zakładki do książki;
- zachęcanie do korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej.

2. Uczymy się żyć w przyjaźni.
- moje zachowanie w świetlicy – postawy wobec innych dzieci;
- cechy dobrego kolegi, prawdziwego przyjaciela;
- prezentujemy zachowania koleżeńskie i niekoleżeńskie;
- ćwiczenie integrujące - „Powiedz coś miłego koleżance, koledze”;
- jak radzimy sobie w trudnych sytuacjach?
- ulubione zabawy z kolegami i koleżankami;
- przeciwdziałanie agresji w szkole na podwórku – pogadanka;
- zajęcia profilaktyczne nt. uzależnień i bezpieczeństwa dzieci cz.2- warsztaty.

3. Chrońmy naszą przyrodę.
- Światowy Dzień Ziemi – 22.04.
- jak możemy dbać o naszą planetę?
- zachęcanie do dbałości o środowisko naturalne;
- co możemy zrobić, by człowiek jak najdłużej mógł żyć na Ziemi? – burza mózgów;
- przykazania młodego ekologa;
- wykonanie plakatu: „Dzień Ziemi”;
- krzyżówki i wykreślanki związane z przyrodą.

4. Majowe Święta.
- „Święto pracy”;
- „Święto Flagi Rzeczpospolitej Polskiej”;
- „Święto Konstytucji 3 maja”;
- rozmowa na temat świąt narodowych, dlaczego je obchodzimy?
- znaczenie symboli narodowych;
- symbole narodowe: hymn, godło, flaga-praca plastyczna;
- poznajemy piosenki i wiersze patriotyczne.


MAJ

1. ABC dobrego konsumenta.
- każdy jest konsumentem – jak rozsądnie robić zakupy?
- symbole na produktach – co to znaczy?
- słowniczek młodego konsumenta – paragon, reklamacja, gwarancja itd.
- reklamy i promocje artykułów;
- czym zajmuje się rzecznik konsumentów?
- wykonanie plakatów: „Moje konsumenckie ABC” (eksponaty przyniesione przez dzieci: paragony, etykiety, opakowania, metki itd.);
- quiz „Jestem konsumentem”.

2. Majowy świat kolorów.
- mój ulubiony kolor – pogadanka;
- łączenie kolorów - barwy zimne i ciepłe;
- wpływ koloru na nasze samopoczucie, nastrój itp.
- jak powstaje tęcza? - kolory tęczy (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, liliowy);
- majowe kwiaty i owady - prace plastyczno – techniczne.

3. Kim będę, gdy dorosnę?
- co to znaczy być dorosłym?
- poznajemy różne zawody;
- zawody niebezpieczne, odpowiedzialne, ciekawe;
- zawody zanikające i nowopowstające;
- praca moich rodziców;
- praca w mieście i na wsi;
- co trzeba zrobić, aby w przyszłości wykonywać wymarzony zawód? – burza mózgów;
- cechy dobrego: lekarza, nauczyciela, policjanta itp.

4. Święto mojej Mamy.
- dlaczego kocham swoją mamę? – wypowiedzi dzieci.
- jak mogę pomóc mamie w dniu jej święta?
- Moja mama jest najlepsza na świecie – burza mózgów;
- zawody wykonywane przez kobiety;
- nauka piosenki M. Jeżowskiej „A ja wolę moją mamę”;
- wykonanie laurki dla mamy, wspólne układanie życzeń.


CZERWIEC

1. W dziecięcym świecie fantazji.
- poznajemy dzieci z różnych kontynentów (co łączy, a co rożni dzieci na całym świecie?);
- dzieci ich prawa i obowiązki;
- nasze ulubione zabawy - burza mózgów;
- „Moje największe marzenie”- praca plastyczna;
- gry i zabawy ruchowe, konkurencje sportowe z nagrodami.

2. Sposoby podróżowania.
- czy warto podróżować?
- ciekawe miejsca w Polsce i zagranicą – praca z mapą i globusem;
- oglądanie zdjęć i albumów przedstawiających różne zakątki świata (uwrażliwianie dzieci na piękno polskiego krajobrazu);
- sposoby podróżowania – środki transportu;
- dworzec kolejowy, autobusowy, lotniczy;
- „Podróż moich marzeń” – praca plastyczna.

3. Piękno i kolory lata.
- cechy charakterystyczne tej pory roku;
- co kojarzy mi się z latem? – burza mózgów;
- rozwiązywanie zagadek słownych o lecie;
- „Kolorowa łąka” – praca plastyczna;
- letnie zabawy na świeżym powietrzu;
- pamiętamy o zbliżającym się Święcie Taty i upominku dla niego.

4. Wakacyjne plany. Letnie przestrogi.
- wakacyjne przestrogi (nad wodą, w lesie, w górach, w mieście, na wsi);
- pakujemy wakacyjny plecak - co powinno się w nim znaleźć?
- plany wakacyjne;
- wykonanie plakatu pod hasłem – „Bezpieczni na wakacjach”;
- świetlicowe wspomnienia – swobodne wypowiedzi dzieci;
- porządkowanie sal świetlicowych;
- zakończenie roku szkolnego.



Wychowawcy świetlicy na podstawie w/w rocznego planu świetlicy opracowują miesięczne plany dla swoich grup.

Anna Warda

Wyświetleń: 93


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.