Katalog Katarzyna Boniecka, 2016-02-12 Golub-Dobrzyń Przedsiębiorczość, Scenariusze Scenariusz zajęć - Znani przedsiębiorcy i ich droga do sukcesu.Scenariusz zajęć Temat: Znani przedsiębiorcy i ich droga do sukcesu. 1. Cele zajęć: Po zakończonych zajęciach uczeń będzie potrafił: a. charakteryzować typowe postawy przedsiębiorcze; b. określić swoje mocne i słabe strony; c. określić cele krótko, średnio i długoterminowe; d. rozumiał, iż określenie celów w życiu ułatwia osiągnięcie sukcesu; e. traktować przeszkody jako źródło swojej siły w zdobywaniu celów, f. określić swoją wartość rynkową; g. wymienić sposoby zwiększenia swojej wartości rynkowej; h. znał sylwetki najbogatszych ludzi w Polsce oraz ich drogę do sukcesu; 2. Środki dydaktyczne: a. tablica interaktywna; b. laptop; c. prezentacja multimedialna; d. karty pracy „Moje cele”; e. karty pracy „Analiza SWOT – moja wartość na rynku pracy”. 3. Metody: a. pogadanka b. miniwykład c. ćwiczenia indywidualne d. analiza SWOT e. burza mózgów TOK ZAJĘĆ: 1. Powitanie uczniów, uzupełnienie listy obecności. Podanie tematu zajęć(slajd 1) oraz jego celów. 2. Nauczyciel wprowadza uczniów do tematu (slajd 2 ) – jaki jest sekret udanej kariery. W 1953 roku na Uniwersytecie w Yale przeprowadzono bardzo ciekawy eksperyment, podczas którego zapytano studentów, czy mają jasno sprecyzowane cele życiowe oraz sposoby ich realizacji. Twierdzącej odpowiedzi udzieliła garstka, tylko 3%. Po 20 latach autorzy eksperymentu odszukali jego uczestników i doszli do wniosku, że pod względem osiągnięć życiowych i finansowych owe 3% studentów osiągnęło znacznie więcej niż pozostałe 97% razem wzięte. Posiadanie celów przynosi duże korzyści. Ludzie, którzy mające sprecyzowane, są spełnieni i szczęśliwsi. Żyją pełnią życia, realizując własne ambicje. Są bardziej aktywni, a przez to zdrowsi. To prawda, że posiadając sprecyzowane cele, możemy szybciej odnosić sukcesy. Problem pojawia się wtedy, gdy nie wiemy, co chcemy osiągnąć i nie potrafimy obrać właściwego kierunku. Często brak czasu czy chęci do spełnienia swoich marzeń oraz dużo obowiązków powodują, że są one odkładane na bok i traktowane jako coś nierealnego — jak fantazje. To wszystko sprawia, że zaczynamy poszukiwać jakiegoś sensu w życiu. Zadajemy sobie pytania, co zrobić, aby znaleźć się na odpowiedniej drodze — dzięki czemu znów poczujemy, że żyjemy? Jak znaleźć to coś, czym będziemy się pasjonować i co pochłonie nas bez reszty? To coś, dzięki czemu poczujemy się w życiu spełnieni? Jak znaleźć właściwą motywację, która będzie nam dodawać sił w trudnych momentach i będzie przypominała o tym, dokąd zmierzamy? Dlatego trzeba określić swoje życiowe cele, rozpoznać wszystkie pragnienia i umiejętnie zacząć dążyć do ich spełnienia. W skład naszych pragnień wchodzi to, kim chcemy być w życiu, co chcemy osiągnąć, a także — zdobyć. 3. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie (slajd 3): czy mają oni określone cele w życiu? Co chcą w życiu osiągnąć? Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, na których określają swoje cele krótko, średnio i długoterminowe. (zał. 1). Osoby, które wypełniły kartę czytają na głos co chcą w życiu osiągnąć i jakimi środkami będą dążyły do osiągnięcia celu. 4. Nauczyciel pyta uczniów dlaczego niektórzy pomimo założonych celów nigdy ich nie osiągają? Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź (slajd 4) 5. Nauczyciel przytacza kilka przykładów sławnych osób, które pomimo wielu trudności i porażek osiągnęły rzeczy o których marzyły: a. Pewien człowiek, mający 15 rodzeństwa, pochodzący z ubogiej rodziny, uczył się w szkole tylko przez 1 rok. Mężczyzna ten sam nauczył się filozofii, 4 języków, finansów, polityki, ekonomii… To Benjamin Franklin… b. Thomas, chłopiec odesłany do domu po roku nauki w szkole, po tym jak stwierdzono, że jest zbyt głupi by się uczyć – to Thomas Edison, jeden z największych wynalazców na świecie. c. Abraham Lincoln (slajd 5 i 6) 6. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy „Analiza SWOT – moja wartość na rynku pracy”(zał. 2) Prosi o ich wypełnienie. Następnie uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel zadaje pytanie w jaki sposób mogą od dziś zwiększać swoją wartość na rynku pracy? W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia odpowiedź (slajd 7). 7. Nauczyciel przedstawia uczniom dwie sylwetki znanych przedsiębiorców: Jana Kulczyka i Leszka Czarneckiego. Przedstawia ich biografię oraz w jaki sposób osiągnęli w życiu sukces(slajd 8,9,10,11,12) 8. Nauczyciel dziękuje za uwagę. Prosi uczniów, którzy nie wypełnili karty „Moje cele życiowe”, aby wzięli te karty do domu i dziś zastanowili się nad tym, co chcą w życiu osiągnąć. 9. Nauczyciel przeprowadza ankietę ewaluacyjną (zał. 3) ZAŁ. 1 MOJE CELE ŻYCIOWE: Cele krótkoterminowe (do 2 lat): ...................................................................................................... ...................................................................................................... ...................................................................................................... ...................................................................................................... ...................................................................................................... ...................................................................................................... ...................................................................................................... Cele średnioterminowe (od 2 do 5 lat): ...................................................................................................... ...................................................................................................... ...................................................................................................... ...................................................................................................... ...................................................................................................... ...................................................................................................... ...................................................................................................... Cele długoterminowe (powyżej 5 lat): ...................................................................................................... ...................................................................................................... ...................................................................................................... ...................................................................................................... ...................................................................................................... ...................................................................................................... Bibliografia: 1. http://michalpasterski.pl/2011/01/11-ludzi-sukcesu-ktrzy-zaczeli-od-porazki/ 2. http://16prawsukcesu.pl/ludzie-sukcesu.html 3. http://www.mojamotywacja.eu/historie-ludzi-sukcesu.html 4. Damian Czernik "Instynkt sukcesu", str.73-74 Wyświetleń: 52
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |