Katalog

Małgorzata Pakuszyńska, 2016-03-17
Wrocław

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 12, kl. II

- n +

Cel ogólny:
oblicza sumy i różnice liczb z przekroczeniem progu dziesiątkowego w zakresie 12
rozwijanie umiejętności zapisywania działania sumy i różnice

Cele szczegółowe:
dodaje i odejmuje liczby w zakresie 12
doskonalenie umiejętności odejmowania w zakresie 12
rozwijanie umiejętności pracy w grupie
Metody :
podające – objaśnienie zadań
praktycznego działania
gry i zabawy dydaktyczne
Formy pracy
indywidualna
zbiorowa
środki dydaktyczne
kostki do gry dla każdego
kartki A4 z wypisanymi w tabeli liczbami od 1 do 12 , liczby powtarzają się ( ok 18 pól), Tabela znajduje się z jednej i drugiej strony kartki.
kredki
kartoniki z liczbami od 1 do 6 dla każdego
Przebieg zajęć
1. Przedstawienie celu zajęć – ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu liczb w zakresie 12
2. Dzieci siadają na dywanie w kole, każdy otrzymuje kartoniki z liczbami od 1 - 6. Nauczyciel rzuca kostką do gry, uczniowie podnoszą odpowiedni kartonik z liczbą odpowiadającą wyrzuconym oczkom.
3. Nauczyciel rzuca kostką mówiąc o ... więcej/ o …. mniej , tak by podana suma i różnica była w zakresie 12– wskazane dziecko podaje liczbę.
4. Dzieci dobierają się w pary, każdy bierze z piórnika kredkę w ulubionym kolorze. Pary siadają na dywanie mają: dwie kostki do gry, od nauczyciela otrzymują kartkę z tabelami w której znajdują się liczby od 1 – 12 , kredki. Rzucają kostkami sumują liczbę oczek i kolorują odpowiednie okienko w tabeli. Jeżeli nie ma już wolnego okienka , z odpowiednią liczbą ruch ma druga osoba. Wygrywa osoba która ma więcej zakolorowanych pól.
5. Gra druga polega na odejmowaniu wyrzuconych oczek od liczby 12 , kolorowaniu wyniku. Dzieci rzucają dwoma kostkami sumę wyrzuconych oczek odejmują od liczby 12 i kolorują w tabeli wynik. Zwycięzcą jest osoba która ma więcej zakolorowanych pól.
6. Uczniowie wracają do stolików, otwierają zeszyt do matematyki . Rzucają kostkami i zapisują działanie wraz z wynikiem w zeszycie, swoje i kolegi z ławki, pięć na dodawanie. I pięć na odejmowanie.
7. Podsumowanie zajęć , omówienie stopnia trudności poszczególnych zadań.
Wyświetleń: 6


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.