Katalog Anna Jaruga, 2016-03-17 Wołów Zajęcia zintegrowane, Plany pracy Program zajęć korekcyjno - kompensacyjnych dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu sięProgram zajęć korekcyjno - kompensacyjnych dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się Rok szkolny 2014/2015 Program dla ucznia klasy II Szkoły Podstawowej Xxx xxx - u chłopca w wyniku przeprowadzonych badań psychologiczno – pedagogicznych w poradni stwierdzono autyzm dziecięcy atypowy i upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim. Przebieg i organizacja procesu terapeutycznego: Program zajęć korekcyjno – kompensacyjnych realizowany w roku szkolnym 2014/2015 Zajęcia odbywają się raz w tygodniu po 45 minut, w sali terapeutycznej nr 412 1.Cel zajęć: Podstawowe cele programu: • stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia. • usprawnianie zaburzonych i opóźnionych funkcji percepcyjnych i motorycznych będących przyczyną trudności w uczeniu się i ich koordynacji; • przezwyciężanie trudności w opanowaniu podstawowych umiejętności czytania i pisania; • wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; • zaspokojenie potrzeb rozwojowych dziecka poprzez uwzględnienie specyfiki jego trudności w nauce oraz dostrzeganie mocnych stron; • wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości. 2.Typy ćwiczeń: Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej: · chodzenie stopa za stopą po linii, · rzucanie i chwytanie piłki, balonu, · rzuty do celu, · zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn dużym pędzlem, ruchami pionowymi i poziomymi, · malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania, · malowanie szlaczków, · montowanie konstrukcji z gotowych elementów, np. klocków, krążków, · modelowanie w plastelinie, modelinie, · nawlekanie różnych elementów na sznurek, · cięcie papieru po linii prostej, falistej, · wydzieranki i naklejanki, · pogrubianie konturów, · rysowanie po śladzie kropkowym lub kreskowym, · rysowanie za pomocą szablonów, · kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną, · zamalowywanie kredkami małych przestrzeni, · rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze, · odtwarzanie układów z elementów powtarzających się cyklicznie, różniących się kształtem lub kolorem, · kolorowanie rysunków w książeczkach, · kreślenie w powietrzu na przemian prawą i lewą ręką form kolistych i falistych. Usprawnianie funkcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej: · dobieranie par jednakowych obrazków (domino, dobieranki, loteryjki), · dobieranie par jednakowych figur geometrycznych, · odtwarzanie z pamięci układu elementów, · układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane, · układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych i klocków, według wzoru i z pamięci, · wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami, · wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter (bez czytania), jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej, · składanie sylab w wyrazy za pomocą suwaków, · rozpoznawanie liter wśród zestawu innych liter, · układanie pociętych liter, · dopasowywanie części obrazków do całości, · uzupełnianie brakujących elementów na obrazku, · zabawy zręcznościowe: toczenie, rzucanie, chwytanie różnych przedmiotów, np. woreczków, kółek, piłek, · zabawy zręcznościowe - skaczące czapeczki, pchełki, bierki, · wyliczanie przedmiotów zapamiętanych wzrokowo, · rozpoznawanie treści obrazków. Ćwiczenia orientacji czasowo – przestrzennej: · wskazywanie prawej i lewej części ciała (autoorientacja), · orientacja w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciw, · układanie obrazków po lewej i prawej stronie, na górze i na dole wg instrukcji słownej, · pojęcie pór roku, nazw dni tygodnia, miesięcy, · wykonywanie prostych ruchów, kreślenie kształtów graficznych w powietrzu, · przybieranie określonych pozycji zgodnie z instrukcją słowną, · ćwiczenie orientacji w przestrzeni – szachownica, · rysowanie przedmiotów w odpowiednim położeniu, np. pod drzewem, · kolorowanie obrazka według instrukcji, · chodzenie po narysowanej ścieżce, · śledzenie linii, przedmiotów wzrokiem. Ćwiczenia funkcji słuchowej: · różnicowanie dźwięków pochodzących z otoczenia, · zabawy ruchowe ze śpiewem, klaskaniem, · odtwarzanie struktur rytmicznych, · wyodrębnienie zdań i wyrazów w wypowiedziach, · powtarzanie ciągów słownych, · porównywanie zdań długich i krótkich przez liczenie wyrazów w zdaniu, · podział wyrazów na sylaby, · liczenie sylab w wyrazach, · dobieranie rymujących się nazw obrazków, · rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych głosek ich nazw, · tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby. Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: · składanie pociętych liter, · dobieranie par jednakowych liter, · układanie i czytanie sylab, potem wyrazów jednosylabowych, dwu- i wielosylabowych, · praca nad poprawnością i płynnością czytania, · dobieranie wyrazów i zdań do obrazków, · nauka pisania opracowanej litery, · pisanie sylab dwuliterowych, · przepisywanie z uzupełnianiem brakujących liter, sylab, Ćwiczenia koncentracji uwagi: · stosowanie technik wyciszających związanych z organizacją szyku dnia, · wydłużenie stopniowo czasu wysiłku umysłowego, · przypominanie o zwróceniu uwagi i koncentrowaniu się na danej czynności, · rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach złożonych, · porządkowanie historyjek obrazkowych, · dobieranie „dobrych” i „złych” obrazków do odpowiednich historyjek, · częste zadawanie dziecku prostych pytań w różnych sytuacjach – np. zabawa karnawałowa, wycieczka itp. Rozwijanie i wzbogacanie słownictwa: · układanie „łańcuszka” obrazków według chronologii, opowiadanie wydarzeń według kolejności zdarzeń · przeglądanie książeczek i zapoznawanie się z ich treścią, · tworzenie rymowanek, · szukanie wyrazów pokrewnych, bliskoznacznych, przeciwnych, · rozwijanie zdań. Ćwiczenia pobudzające do działania: · układanie mozaiki, · malowanie palcami, · rysowanie świecą, · lepienie z gliny, plasteliny, modeliny, masy solnej, · wycinanka ze szmatek, · witraże papierowe, · formowanie z pasków papieru, makaronu, maku. OCENIANIE ZACHOWANIA I OSIĄGNIĘĆ UCZNIA Ocenianie ucznia będzie uwzględniać: 1. wysiłek, który uczeń wkłada w opanowanie wiadomości i umiejętności; 2. stopień motywacji do pracy; 3. samodzielność w wykonywaniu działań. Formy ewaluacji: - stałe monitorowanie realizacji programu, - analiza dokumentacji pracy ucznia, - sprawdzenie umiejętności pod koniec I etapu edukacji. Opracowała mgr Anna Jaruga (oligofrenopedagog) Wyświetleń: 9
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |