Katalog

Anna Jaruga, 2016-03-17
Wołów

Zajęcia zintegrowane, Plany pracy

Program zajęć korekcyjno - kompensacyjnych dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

- n +

Program zajęć korekcyjno - kompensacyjnych
dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Rok szkolny 2014/2015

Program dla ucznia klasy II Szkoły Podstawowej
Xxx xxx - u chłopca w wyniku przeprowadzonych badań psychologiczno – pedagogicznych w poradni stwierdzono autyzm dziecięcy atypowy i upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim.
Przebieg i organizacja procesu terapeutycznego:
Program zajęć korekcyjno – kompensacyjnych realizowany w roku szkolnym 2014/2015
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu po 45 minut, w sali terapeutycznej nr 412

1.Cel zajęć:
Podstawowe cele programu:
• stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia.
• usprawnianie zaburzonych i opóźnionych funkcji percepcyjnych i motorycznych będących przyczyną trudności w uczeniu się i ich koordynacji;
• przezwyciężanie trudności w opanowaniu podstawowych umiejętności czytania i pisania;
• wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
• zaspokojenie potrzeb rozwojowych dziecka poprzez uwzględnienie specyfiki jego trudności w nauce oraz dostrzeganie mocnych stron;
• wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości.

2.Typy ćwiczeń:

Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej:

· chodzenie stopa za stopą po linii,
· rzucanie i chwytanie piłki, balonu,
· rzuty do celu,
· zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn dużym pędzlem, ruchami pionowymi i poziomymi,
· malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania,
· malowanie szlaczków,
· montowanie konstrukcji z gotowych elementów, np. klocków, krążków,
· modelowanie w plastelinie, modelinie,
· nawlekanie różnych elementów na sznurek,
· cięcie papieru po linii prostej, falistej,
· wydzieranki i naklejanki,
· pogrubianie konturów,
· rysowanie po śladzie kropkowym lub kreskowym,
· rysowanie za pomocą szablonów,
· kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną,
· zamalowywanie kredkami małych przestrzeni,
· rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze,
· odtwarzanie układów z elementów powtarzających się cyklicznie, różniących się kształtem lub kolorem,
· kolorowanie rysunków w książeczkach,
· kreślenie w powietrzu na przemian prawą i lewą ręką form kolistych i falistych.


Usprawnianie funkcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej:

· dobieranie par jednakowych obrazków (domino, dobieranki, loteryjki),
· dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,
· odtwarzanie z pamięci układu elementów,
· układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane,
· układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych i klocków, według wzoru i z pamięci,
· wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami,
· wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter (bez czytania), jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej,
· składanie sylab w wyrazy za pomocą suwaków,
· rozpoznawanie liter wśród zestawu innych liter,
· układanie pociętych liter,
· dopasowywanie części obrazków do całości,
· uzupełnianie brakujących elementów na obrazku,
· zabawy zręcznościowe: toczenie, rzucanie, chwytanie różnych przedmiotów, np. woreczków, kółek, piłek,
· zabawy zręcznościowe - skaczące czapeczki, pchełki, bierki,
· wyliczanie przedmiotów zapamiętanych wzrokowo,
· rozpoznawanie treści obrazków.

Ćwiczenia orientacji czasowo – przestrzennej:
· wskazywanie prawej i lewej części ciała (autoorientacja),
· orientacja w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciw,
· układanie obrazków po lewej i prawej stronie, na górze i na dole wg instrukcji słownej,
· pojęcie pór roku, nazw dni tygodnia, miesięcy,
· wykonywanie prostych ruchów, kreślenie kształtów graficznych w powietrzu,
· przybieranie określonych pozycji zgodnie z instrukcją słowną,
· ćwiczenie orientacji w przestrzeni – szachownica,
· rysowanie przedmiotów w odpowiednim położeniu, np. pod drzewem,
· kolorowanie obrazka według instrukcji,
· chodzenie po narysowanej ścieżce,
· śledzenie linii, przedmiotów wzrokiem.

Ćwiczenia funkcji słuchowej:

· różnicowanie dźwięków pochodzących z otoczenia,
· zabawy ruchowe ze śpiewem, klaskaniem,
· odtwarzanie struktur rytmicznych,
· wyodrębnienie zdań i wyrazów w wypowiedziach,
· powtarzanie ciągów słownych,
· porównywanie zdań długich i krótkich przez liczenie wyrazów w zdaniu,
· podział wyrazów na sylaby,
· liczenie sylab w wyrazach,
· dobieranie rymujących się nazw obrazków,
· rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych głosek ich nazw,
· tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby.

Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu:

· składanie pociętych liter,
· dobieranie par jednakowych liter,
· układanie i czytanie sylab, potem wyrazów jednosylabowych, dwu- i wielosylabowych,
· praca nad poprawnością i płynnością czytania,
· dobieranie wyrazów i zdań do obrazków,
· nauka pisania opracowanej litery,
· pisanie sylab dwuliterowych,
· przepisywanie z uzupełnianiem brakujących liter, sylab,

Ćwiczenia koncentracji uwagi:

· stosowanie technik wyciszających związanych z organizacją szyku dnia,
· wydłużenie stopniowo czasu wysiłku umysłowego,
· przypominanie o zwróceniu uwagi i koncentrowaniu się na danej czynności,
· rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach złożonych,
· porządkowanie historyjek obrazkowych,
· dobieranie „dobrych” i „złych” obrazków do odpowiednich historyjek,
· częste zadawanie dziecku prostych pytań w różnych sytuacjach – np. zabawa karnawałowa, wycieczka itp.

Rozwijanie i wzbogacanie słownictwa:

· układanie „łańcuszka” obrazków według chronologii, opowiadanie wydarzeń według kolejności zdarzeń
· przeglądanie książeczek i zapoznawanie się z ich treścią,
· tworzenie rymowanek,
· szukanie wyrazów pokrewnych, bliskoznacznych, przeciwnych,
· rozwijanie zdań.

Ćwiczenia pobudzające do działania:

· układanie mozaiki,
· malowanie palcami,
· rysowanie świecą,
· lepienie z gliny, plasteliny, modeliny, masy solnej,
· wycinanka ze szmatek,
· witraże papierowe,
· formowanie z pasków papieru, makaronu, maku.

OCENIANIE ZACHOWANIA I OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
Ocenianie ucznia będzie uwzględniać:
1. wysiłek, który uczeń wkłada w opanowanie wiadomości i umiejętności;
2. stopień motywacji do pracy;
3. samodzielność w wykonywaniu działań.

Formy ewaluacji:
- stałe monitorowanie realizacji programu,
- analiza dokumentacji pracy ucznia,
- sprawdzenie umiejętności pod koniec I etapu edukacji.





Opracowała mgr Anna Jaruga (oligofrenopedagog)
Wyświetleń: 9


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.