AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Iwaniuk, 2016-03-18
Radzyń Podlaski

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Wieczór andrzejkowy

- n +

WIECZÓR ANDRZEJKOWY W ŚWIETLICY –
SCENARIUSZ IMPREZY DLA KLAS I-III

CELE OGÓLNE:
• poznanie ludowych zwyczajów związanych z wieczorem andrzejkowym,
• podtrzymywanie ludowych tradycji,
• integracja zespołu uczniowskiego poprzez wspólną zabawę i wróżby


1. WPROWADZENIE

Wigilia św. Andrzeja przypada na 29 listopada, to tradycyjny wieczór wróżb. Dziewczęta usiłowały w tym dniu dowiedzieć się o swym przyszłym losie. Wróżby andrzejkowe były rozpowszechnione w całej chrześcijańskiej Europie.
Łączą się one jednak ze znacznie starszymi wierzeniami, według których w tym okresie przybywają na ziemię duchy z zaświatów. Istnieje wtedy możliwość zapytania ich, za pośrednictwem wróżb, o najbliższą przyszłość.
Św. Andrzej miał pomóc dziewczętom w odkrywaniu przyszłości, chłopcy gromadzili się na podobne wróżby w wigilię św. Katarzyny, czyli 4 listopada. Jednak katarzynki były mniej atrakcyjne od dziewczęcych andrzejek i z czasem uległy zapomnieniu. Obecnie oba obrzędy zostały połączone i są obchodzone jako andrzejki. Jest wtedy okazja, by z przyjaciółmi poznać andrzejkowe wróżby, przesądy i zaklęcia.


2. PRZEBIEG ANDRZEJKOWYCH WRÓŻB

* Wychodzenie butów za próg
Dzieci oddają po jednym bucie. Buty kolejno wędrują przed uczniami jeden za drugim. Czyj but pierwszy przekroczy próg, ta osoba pierwsza wyjdzie za mąż/ożeni się.
*Wróżba z czerwonych serc
Uczestnicy ustawiają się w dwóch grupach (dziewczynki i chłopcy).Następnie nakłuwają serduszka z wypisanymi na odwrocie imionami, trafiając na imię swojego przyszłego męża lub żony.
*Wróżba z kart wróżki Pulcherii
Dzieci losują kolejno po jednej karcie i na jej odwrocie odczytują, co je czeka w najbliższej przyszłości
*Wróżba – kim będę?
Na stoliku nauczyciel rozkłada karteczki z nazwami różnych zawodów. Uczestnicy zabawy podchodzą, wyciągają po jednej karteczce, odczytują wylosowany zawód.
*Wróżba z lanego wosku
Roztopiony wosk lejemy przez ucho od klucza na zimną wodę. Po zastygnięciu wosku wyciągamy go z wody i trzymamy między światłem świecy a ścianą, obracając tak długo, aż rozpoznamy kształt jakiegoś przedmiotu. Interpretujemy wróżby zależy od wyobraźni.
*Rzucanie butem za siebie
Stojąc tyłem do drzwi, dzieci kolejno rzucają swój but za siebie, ponad swoją głową. Jeśli but upadnie tak, że czubek skierowany będzie do wyjścia – osoba rzucająca wyjdzie za mąż/ożeni się. Jeśli but zwrócony będzie do wnętrza – rzucający pozostanie w domu, w stanie bezżennym.
*Wróżba z wykorzystaniem 3 talerzy
Pod talerzami leżą: obrączka, listek, różaniec. Nauczyciel za każdym razem „tasuje” talerze. Wylosowany przedmiot oznacza:
Obrączka – rychłe zamążpójście,
Listek – długotrwałe panieństwo, kawalerstwo,
Różaniec – pójście do klasztoru.
*Wykorzystanie symboliki cyfr – daty urodzin
Podstawą do wyliczenia jest data urodzenia, ale musi być ona wyrażona tylko jedną cyfrą (należy kolejno sumować cyfry tworząc pełną, otrzymana cyfra stanie się podstawą wróżby np.:25.06.2001=2+5+0+6+2+0+0+1=16; 1+6=7)

"1" Cichy i spokojny, ale też sumienny i obowiązkowy. Kiedy już wybierze zamierzony cel, dąży do niego wytrwale. Nie sprawia problemów wychowawczych, starannie prowadzi zeszyty, pilnie notuje wiadomości, zawsze ma odrobione lekcje. Uczeń idealny! Lubiany przez nauczycieli za sumienność, nie lubi jednak robić więcej niż musi. Bardzo często "Jedynki" mają uzdolnienia artystyczne.

"2" Dobry uczeń. Łagodny, uprzejmy, ale skryty, żyjący często w świecie własnych planów i marzeń. Szkoła nie jest jego pasją, ale nie ma żadnych problemów w nauce, a dzięki wrażliwości i miłości do czytanie, najlepiej czuje się na przedmiotach humanistycznych - języku polskim i historii. Nie ma wielu przyjaciół i chodzi własnymi drogami, ale dla osób, które wzbudzą jego zaufanie jest bardzo koleżeński i uczynny.

"3" Klasowa gaduła . Zadaje mnóstwo pytań, bierze udział we wszystkich dyskusjach. Ciekawski i dociekliwy i zawsze uśmiechnięty, co owocuje sympatią kolegów i nauczycieli. Ci ostatni zwykle starają się utemperować jego szaloną naturę, zwykle bezskutecznie... Interesuje się nowymi technologiami, ciekawostkami, wszystkim co intrygujące i tajemnicze. "Trójkę" charakteryzuje doskonała pamięć i zdolności aktorskie.

"4" To osoba dobra, myśląca, obdarzona zdrowym rozsądkiem i lubiącą ruch na świeżym powietrzu. W szkolnych murach nie czuje się najlepiej, ulubionym przedmiotem jest wychowanie fizyczne. Elokwencja i bystrość sprawiają jednak, że wszelkie testy i egzaminy zaliczają bez problemu. Otwarte na ludzi i koleżeńskie, szybko zyskują sympatię kolegów i nauczycieli. Są wrażliwe na zło i krzywdę - chętnie pomagają w schroniskach dla zwierząt, dbają o czystość środowiska.

"5" Szkolny łobuziak, który zrobi wszystko, żeby w szkole się nie nudzić. Osoba ruchliwa i uparta, ale inteligentna i wszechstronnie uzdolniona. Jeśli lubi jakiś przedmiot, poświęca się mu całkowicie i osiąga doskonałe efekty, także na konkursach i olimpiadach. Ma oryginalne poczucie humoru, potrafi stworzyć karykaturę kolegi czy nauczyciela. Lubiany, wszędobylski i energiczny.

"6" Uczciwy, skromny, towarzyski i otwarty na innych. W klasie unika spięć i konfliktów. Nauka to dla niego przyjemność, choć często towarzyszą jej stresy "przed sprawdzianowe". Posiada poczucie obowiązku, nie skuszą go wagary czy psikusy robione kolegom i nauczycielom. Wszystko co robi, wykonuje z pasją i zaangażowaniem. Jeśli jednak przedmiot go nudzi, to za nic nie będzie chciał się go uczyć.

"7" Uczy się sumiennie, ale nie dla stopni i wyróżnień, wybiera sobie ulubione przedmioty i na nich skupia całą uwagę. Ma naturę samotnika, nie lubi szkolnych imprez ani publicznych wystąpień. Nauczyciele doceniają go za obowiązkowość i upór w obronie własnych poglądów, przyjaciele - za lojalność i wierność.

"8" W życiu i szkole kieruje się emocjami. Do nauki podchodzi z pasją, wszystko go interesuje, jest ambitny i dociekliwy. Bierze aktywny udział w życiu szkoły, działa w samorządzie, chętnie wyjeżdża na szkolne wycieczki, rajdy, pomaga w ich organizacji. Nie lubi jednak rywalizacji, dlatego zawody sportowe nie są jego mocną stroną. Jest bardzo krytyczny wobec siebie i niepowodzenia szybko go zniechęcają.

"9" Ambitny i zdolny. Uwielbia być w centrum uwagi, chciałby być klasowym przywódcą i we wszystkim być najlepszy. Lubi szkołę, bo może się w niej wykazać, zabłysnąć polotem i inteligencją. Bierze udział we wszystkich apelach i uroczystościach, dobrze się uczy i uwielbia poznawać nowych ludzi. Jest uczynnym kolegą, pomaga słabszym, mimo zabiegania zawsze znajduje czas na rozmowę.

3. Na zakończenie- wszyscy zostają zaproszeni do wspólnej zabawy przy dźwiękach muzyki.
Opracowała Anna Iwaniuk
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 43


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.