Katalog Sylwia Szmigiel, 2016-04-01 pisz Awans zawodowy, Scenariusze „Pszczoły i inne owady w sadach i ogrodach”. Mnożenie w zakresie 20 – scenariusz zajęć.Temat: „Pszczoły i inne owady w sadach i ogrodach”. Mnożenie w zakresie 20 – scenariusz zajęć. Sylwia Monika Szmigiel Temat ośrodka okresowego: „Wiosna” Klasa II Temat ośrodka pracy: „Pszczoły i inne owady w sadach i ogrodach”. Mnożenie w zakresie 20. Czas trwania zajęć: 4 godziny lekcyjne; Cele ogólne: - kształtowanie pojęcia o pożyteczności owadów; - ćwiczenie w mnożeniu liczb w zakresie 20; - wdrożenie do wykonania pracy plastycznej; Cele szczegółowe: Uczeń potrafi: -określić aktualna datę; -obserwować pogodę i dostosować do niej ubiór; - wypowiadać się zdaniami na temat owadów w sadach i ogrodach; - zgodnie współpracować w grupie; Uczeń ćwiczy: -znajomość kolejnych dni tygodnia; -umiejętność słuchania tekstu czytanego przez nauczyciela; -umiejętność wypowiadania się; -rozwiązywanie zadań z treścią na mnożenie w zakresie 20; -motorykę dużą i małą; Uczeń umie: -nazwać owady omawiane na zajęciach; -estetycznie wykonać pracę oraz utrzymać ład i porządek pracy; Metody pracy: - słowna (pogadanka, formułowanie odpowiedzi na pytania)-oparta na słowie; - oglądowa (obserwacja, ilustracje)- oparta na obserwacji; - praktyczna- oparta na działaniu; Formy pracy: - indywidualna; - zbiorowa; - wycieczka; Środki dydaktyczne: - piosenki, tekst „W sadzie”, karta pracy z zadaniem matematycznym, obrazki, zeszyt, materiały do pracy plastycznej. Przebieg zajęć: Czynności nauczyciela Czynności ucznia I. Zajęcia wstępne 1. Powitanie Dzieci siadają w kręgu. Na melodię „Panie Janie” śpiewają powitalną piosenkę wymieniając po kolei imię każdego ucznia. Uczeń, który jest witany piosenką wstaje i podaje wszystkim rękę. Po zaśpiewaniu powitalnej piosenki nauczyciel wszystkim dzieciom rozdaje małe, papierowe słoneczka, po czym prosi by każdy z uczniów w sposób graficzny przedstawił swoje samopoczucie mając za wzór 4 minki (wesołą, smutną, śpiącą, złą) przygotowane wcześniej przez n – la. Dzieci prezentują swoje słoneczka i opowiadają jak dziś się czują, jakie mają humory, co robiły wczoraj itp. 2. Ustalenie daty. Ustalenie daty: dzień tygodnia, miesiąc, rok. Nauczyciel zadaje pytania:, • Jaki jest dzisiaj dzień tygodnia? • Który to z kolei dzień tygodnia? • Ile jest dni w tygodniu? • Wymień wszystkie dni tygodnia? • Jaka jest teraz pora roku? • Jaki mamy miesiąc? • Wymień wszystkie miesiące od końca. • Który mamy dzień miesiąca? • Który mamy rok? Nauczyciel zapisuje na tablicy datę i prosi uczniów, aby głośno ją odczytali, a następnie zapisali w zeszytach. 3. Obserwacja zmian przyrodniczych i analiza stanu pogody. Uczniowie opowiadają jakie zmiany pogodowe zauważyli w drodze do szkoły, po czym wyglądają za okno. Następnie określają pogodę używają pojęć: zachmurzenie, opady, temperatura, wiatr. Nauczyciel zadaje również pytanie, czy pogoda zgadza się z pogodą przedstawioną wczoraj w prognozie pogody? Zwrócenie uwagi na dostosowanie ubioru do warunków atmosferycznych panujących na zewnątrz. 4. Ustalenie celu i tematu zajęć. W zamkniętych plastikowych kulkach znajdują się fragmenty obrazka, którego ułożenie będzie odpowiedzią na pytanie o temat zajęć. Kulki pochowane są w różnych miejscach sali. Wszystkie dzieci biorą udział w ich odszukaniu. Nauczyciel naprowadzając dzieci może używać haseł ciepło – zimno. Po odnalezieniu i ułożeniu obrazka mówią co on przedstawia, a następnie naklejają go na kartkę z bloku i podpisują. „Pszczoły i inne owady w sadach i ogrodach”. Uczeń śpiewa piosenkę, wstaje, gdy usłyszy swoje imię i podaje wszystkim rękę. Rysuje minkę, opowiada o swoim samopoczuciu. Uczniowie odpowiadają na pytania stawiane przez nauczyciela. Uczniowie odczytują datę zapisaną przez nauczyciela na tablicy i zapisują ją w zeszytach. Ustalają pogodę, porównują ją z telewizyjną prognozą pogody. Uczniowie szukają kulek, układają i podpisują obrazek. II. Część poznawcza • Obserwacja Przed wyjściem zwracamy uwagę uczniom na bezpieczeństwo, kulturę zachowania i przestrzeganie poleceń. Wyjście do sadu. Obserwacja owadów żyjących w sadzie (pszczoły, biedronki, osy, mrówki i inne). Będąc w sadzie nauczyciel ukierunkowuje obserwację, zwraca uwagę na cechy istotne, związane z ośrodkiem pracy: na owady występują w sadzie, na ich wygląd i rolę, jaką odgrywają. Powrót do szkoły. • Kojarzenie Omówienia spostrzeżeń dokonanych przez dzieci w czasie wycieczki. Nauczyciel koryguje błędne spostrzeżenia uczniów, uzupełnia wiadomości, porządkuje materiał. Nauczyciel czyta tekst o owadach pt. „W sadzie”. ( „W sadzie” W sadzie wszyscy pracują od samego ranka. Ledwie błyśnie słońce złote słychać brzęk wesoły. Pszczoły we wnętrzu kwiatków odkurzają żółte dywaniki ze złotego pyłu, który zanoszą do swych domków w sadzie. To dla dzieci miodek robią pracowite pszczoły. Bardzo ważne zadanie wykonują, bo zapylają również rośliny kwiatowe. Mrówki – ścieżkę oczyściły, aż świeci każde ziarenko piasku. Kręcą się i pracują, kopiec z igieł buduję, dźwigają igły jak bale i nie narzekają wcale. Motyle – skrzydełkami otrzepują kropelki rosy z koniczyny- tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe, lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko. Złośliwe panienki w pasie, bardzo cienkie, lecą, brzęczą z daleka, to osy, polerują listki jaskrów, aż oczy bolą od blasku. A biedroneczki, piegowate damy, po liściach chodzą od rana, zjadają szkodliwe mszyce.) Nauczyciel demonstruje ilustracje z owadami i zadaje pytania: • Jakie owady wystąpiły w tekście? • Co robi pszczoła, motyl, biedronka, mrówka i osa? • Gdzie występują te owady? • Czym się żywią? • Czym się zajmują? • Co dobrego dają robią dla naszej przyrody i dla nas? • Czy są groźnymi owadami? • Czy są one pożyteczne? • Ćwiczenia w pisaniu. Nauczyciel razem z uczniami redaguje zdania, zapisuje je na tablicy, a uczniowie przepisują je do zeszytu. Zdania: W sadzie i ogrodzie żyje wiele pożytecznych owadów. Są to: pszczoły, osy, motyle, mrówki i biedronki. Pszczoły zapylają rośliny. Biedronki zjadają szkodliwe mszyce. • Zabawa muzyczno – ruchowa „Kto mieszka na łące?” Nauczyciel rozmawia z dziećmi na temat zwierząt, które mieszkają na łące (motyle, świerszcze, mrówki, pszczoły itp.). Dzieci poruszają się przy muzyce w następujący sposób: maszerujące mrówki – ustawiają się w kolei maszerują zgodnie z rytmem muzyki, grające świerszcze – kucają i naśladują granie na skrzypcach, fruwające motyle – stojąc w miejscu powoli poruszają wyciągniętymi do boku wyprostowanymi w łokciach rękami, bzyczące pszczoły – bzyczą i biegają na palcach po całej sali poruszając rękami. • Ćwiczenia matematyczne. Uczniowie otrzymują kartę pracę z zadaniem matematycznym W sadzie stoją 4 ule. Do każdego ula wlatuje 5 pszczół. Ile pszczół wleciało do uli? • O czym jest zadanie? • O czym jeszcze? • Co się zadziało? • Co trzeba zrobić w tym zadaniu? • Kto przeczepi na tablicy tyle uli, ile było w zadaniu? • Ile było uli? • Ile pszczół wleciało do każdego ula? • Kto przyczepi tyle pszczółek przy każdym ulu, ile pszczółek do niego wleciało? • Kto pamięta, co trzeba obliczyć? • Jeżeli do 4 uli wlatuje po 5 pszczół, to jak obliczymy, ile razem ich było? • Ile pszczół wleciało do wszystkich uli? • Jak to zapiszemy? • Jaka będzie odpowiedź, skoro pytanie było ile pszczół wleciało do ula? • Proszę wklejcie rozwiązane zadanie do zeszytu. Obserwują owady żyjące w sadzie. Opowiadają o tym, co zaobserwowały na wycieczce. Słuchają tekstu, oglądają ilustracje i odpowiadają na pytania. Redagują zdania z nauczycielem i zapisują je w zeszycie. Dzieci poruszają się przy muzyce w odpowiedni sposób. Analizują, omawiają i rozwiązują zadanie z treścią i wklejają kartę pracy z zadaniem do zeszytu. III. Ekspresja • Nauczyciel wygłasza rymowankę: Przyszła wiosna, pachną kwiatki – kolorowo jak w ogrodzie. Na kwiatku przysiadła sobie pszczółka, a na listku biedronka. Następnie wyjaśnia dzieciom jak powinny wykonać zadanie: na całej powierzchni połówki łupiny orzecha należy namalować farbami biedronkę lub przygotowany kontur pszczoły pomalować farbami. Z kartonu wyciąć duży liść lub kwiatek i wykleić go żyłkami z kolorowej włóczki, do powstałych owadów dokleić z czarnej włóczki nóżki, przykleić owady w dowolnych miejscach na kwiatku lub liściu). Dzieci wykonują pracę przy stolikach, po zakończeniu zadania porządkują miejsca pracy. Dzieci wykonują pracę plastyczną. IV. Zajęcia końcowe • Omówienie i podsumowanie zajęć: -Ocena i wystawka prac wykonanych przez uczniów . - Przypomnienie i podsumowanie treści wprowadzonych tego dnia. - Pożegnanie piosenką „Pszczółka Maja”. Uczniowie omawiają prace, podsumowują zdobyte wiadomości i słuchają piosenki. „Pszczółka Maja” Jest gdzieś, lecz nie wiadomo gdzie świat, w którym baśń ta dzieje się Maleńka pszczółka mieszka w nim Co wieść chce wśród owadów prym Tę pszczółkę którą tu widzicie zowią Mają Wszyscy Maję znają i kochają Maja fruwa tu i tam Świat swój pokazując nam Dziś spotka was maleńka, zwinna pszczółka Maja Mała, sprytna, rezolutna Maja Mała przyjaciółka Maja Maju Baju Maju, cóż zobaczymy dziś? • Przedstawienie plansz ( budowa owada- głowa, oczy, skrzydełka, nóżki; domki pszczół-pasieka, ul; produkty pszczele- miód, wosk pszczeli, pyłek; kwiaty z których pszczoły zbierają nektar-Chaber górski, nagietek lekarski, gryka zwyczajna, gorczyca biała itp.) • Dzieci przy użyciu plasteliny, bądź kredek mają przedstawić na arkuszu papieru ul w którym każda pszczółka chciałaby mieszkać(15 min.) Wyświetleń: 19
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |