![]() |
![]() |
Katalog Alicja Kotlarz, 2016-04-01 Połaniec Technika, Scenariusze scenariusz lekcji z zajęć technicznych: Rodzaje, zastosowanie i obróbka wytworów papierniczych.Scenariusz lekcji I. Część metodyczna: Temat: Rodzaje, zastosowanie i obróbka wytworów papierniczych. Klasa: V, Cel ogólny lekcji Uczeń: - bada i porównuje podstawowe właściwości papieru oraz określa możliwości wykorzystania go w technice i w życiu codziennym, Cele szczegółowe lekcji Uczeń: - wymienia przedmioty wykonane z papieru, - omawia zastosowanie papieru w codziennym życiu człowieka, - rozpoznaje rodzaje materiałów papierniczych, oraz porównuje ich pod względem grubości, gładkości i przezroczystości, - gromadzi wnioski na temat stopnia trudności obróbki papieru i wytworów papierniczych z wykonanych doświadczeń, - wskazuje narzędzia przydatne do obróbki papieru oraz wykonywania z niego różnych przedmiotów, - samodzielnie wykonuje przy użyciu odpowiednich narzędzi i instrukcji pracę z papieru „serce – koszyczek”, Metody: • rozmowa kierowana, • metoda aktywizująca – mapa myśli, • praca z tekstem, • praca z materiałem doświadczalnym, Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa. Środki dydaktyczne: • podręcznik z ćwiczeniami do zajęć technicznych dla klas 4-6 „Jak to działa”(s. 84-85), • karty pracy (zał.nr1,2,3), • narzędzia do obróbki papieru (nożyczki, dziurkacz, nożyk, zszywacz, klej, flamastry, kątomierz, linijka, cyrkiel, ołówek), • przykładowe próbki materiałów papierniczych (bibuła, krepina, kartka z bloku rysunkowego i technicznego, karton, tektura), • instrukcja dla uczniów jak zrobić samodzielnie „serce koszyczek”, • przykładowe ręcznie zrobione kartki świąteczne, II. Część merytoryczna: Faza wprowadzająca 1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, wspólne przypomnienie tematu ostatniej lekcji, która dotyczyła etapów produkcji papieru, sprawdzenie pracy domowej na temat historii powstania papieru, podanie i zapisanie tematu lekcji. Faza realizacyjna 1. Nauczyciel poleca uczniom podać trzy przykłady przedmiotów z najbliższego otoczenia, które zostały wykonane z papieru. Osoby chętne podają swoje propozycje. 2. Nauczyciel rozdaje uczniom arkusz papieru, pośrodku którego mają napisane wyrażenie zastosowanie papieru w życiu codziennym (mapa myśli) (zał.nr1). Uczniowie pracują parami w ławkach (zespoły 2 osobowe). Uczniowie na papierze zapisują swoje skojarzenia związane z podanym zagadnieniem. Zespoły zapisują zebrane informacje w taki sposób, aby utworzyły one układy wzajemnych powiązań. Po wypisaniu w ustalonym porządku wszystkich skojarzeń grupy kolejno prezentują efekty swoich prac. Następnie wspólnie zaznaczają wyrazy i sformułowania pojawiające się na większości map, i uzupełniają nimi arkusz przypięty do tablicy. 3. Ochotnik zapoznaje klasę z tekstem „wytwory papiernicze” ze s.84. ,wspólne krótkie omówienie przeczytanego tekstu. Następnie uczniowie mają za zadanie wśród różnych materiałów papierniczych wyszukać właściwe i ułożyć je we wskazanej kolejności przez nauczyciela tj. papier (bibuła, krepina, kartki z bloku rysunkowego i technicznego), karton oraz tekturę. Nauczyciel podchodzi do każdej ławki i sprawdza poprawność wykonania zadania, a następnie poleca uczniom przykleić ich fragmenty w zeszycie i podpisać. 4. W dalszej kolejności po zapoznaniu się przez uczniów z informacji zawartymi na s. 85 podręcznika i wspólnym omówieniu, uczniowie realizują zadanie w karcie pracy (zał.nr2).Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Do tego zadania uczniowie wykorzystują omawiane wcześniej próbki materiałów papierniczych i przybory biurowe. Przeprowadzają doświadczenia, na podstawie których zapisują w tabeli wnioski dotyczące stopnia trudności zgniatania, przecinania nożyczkami, dziurkowania, łączenia zszywaczem i klejenia ze sobą poszczególnych elementów. Każda grupa przeprowadza swoje doświadczenia na innym rodzaju papieru. Grupa I otrzymuje papier z bloku rysunkowego, grupa II – papier z bloku technicznego, grupa III – karton. Na zakończenie przedstawiciele grup prezentują efekty pracy na forum klasy. Faza podsumowująca 1. Nauczyciel prosi uczniów o powiedzenie, czego dowiedzieli się na dzisiejszej lekcji. 2. Nauczyciel pokazuje uczniom kartki świąteczne wykonane ręcznie i prosi o podanie materiałów i narzędzi które posłużyły do jej wykonania. 3. Uczniowie dostają instrukcję z opisem jak wykonać „serce – koszyczek”. Po jego wykonaniu wklejają go do zeszytu (zał.nr3). 4. Praca domowa: - rozwiąż krzyżówkę ze s. 86. - uczniowie mają na następną lekcję przynieść blok rysunkowy kolorowy, nożyczki, klej, cyrkiel, ZAŁĄCZNIK NR1 ZAŁĄCZNIK NR 2 GRUPA I Sprawdź na wskazanej próbce papieru możliwość wykonania podanych czynności. Wpisz w odpowiednie rubryki tabelki litery oznaczające: Ł (łatwe), T (trudne), N (niemożliwe) materiał czynność blok rysunkowy zgniatanie przecinanie nożyczkami dziurkowanie łączenie zszywaczem klejenie tych samych elementów GRUPA II Sprawdź na wskazanej próbce papieru możliwość wykonania podanych czynności. Wpisz w odpowiednie rubryki tabelki litery oznaczające: Ł (łatwe), T (trudne), N (niemożliwe) materiał czynność blok techniczny zgniatanie przecinanie nożyczkami dziurkowanie łączenie zszywaczem klejenie tych samych elementów GRUPA III Sprawdź na wskazanej próbce papieru możliwość wykonania podanych czynności. Wpisz w odpowiednie rubryki tabelki litery oznaczające: Ł (łatwe), T (trudne), N (niemożliwe) materiał czynność karton zgniatanie przecinanie nożyczkami dziurkowanie łączenie zszywaczem klejenie tych samych elementów ZAŁĄCZNIK NR 3 Instrukcja wykonania z papieru „serca – koszyczek” 1. Stosując się do podanych wskazówek, spróbuj wykonać z papieru model serduszka koszyczek 2. Na kartkach kolorowego papieru są narysowane linie. Za pomocą nożyczek wytnij kształty połowy serc i natnij według wzoru do zaznaczonego miejsca. 3. Połącz obie połówki, zaplatając ze sobą nacięte paski, aż powstanie „serce – koszyczek”. Wyświetleń: 21
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |