Katalog ewa krawczyk, 2016-04-01 węgorzyno Pedagogika, Plany rozwoju zawodowego plan awansu zwodowego psychologa szkolnego na nauczyciela mianowanegoPodstawa prawna: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r -Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006, nr 97, poz.674, z późn. zm.) • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Cel główny: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Cele szczegółowe: Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, profilaktycznych opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego. Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego. Pogłębianie wiedzy na temat przepisów dotyczących systemu oświaty i postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu- omawianie ich i wyciąganie wniosków służących dalszej pracy. Doskonalenie umiejętności dokonywania ewaluacji własnej pracy. § 7 ust. 2 pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Efekty 1 Poznanie procedury awansuzawodowego. -analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem awansu na stopień nauczyciela mianowanego. (m.in. zapoznaniez rozporządzeniem MENiS z 1 marca 2013. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli), • przedłożenie wniosku o rozpoczęcie stażu i opracowanie planu rozwoju zawodowego, IX 2015r. -znajomość przepisów prawa i umiejętność zastosowania ich w pracy 2 Współpraca z opiekunem stażu. -rozmowa z opiekunem stażu i zawarcie „kontraktu” określającego warunki współpracy i wzajemnej obserwacji zajęć (harmonogram), X 2015r. -wymiana doświadczeń, współpraca 3 Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna i innych nauczycieli. -obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu innych nauczycieli, -omówienie obserwowanych zajęć, Cały okres stażu -umiejętność wyciągania wniosków z obserwowanych zajęć -wzbogacenie warsztatu pracy 4 Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i innych nauczycieli. -przeprowadzenie zajęć w obecności opiekuna i innych nauczycieli, -omówienie przeprowadzonych zajęć w obecności obserwatorów Cały okres stażu -wzrost jakości prowadzenia, zajęć, -wprowadzenie nowych metod w pracy 5 Analiza i określenie mocnych i słabych stron swojej działalności. -ocena skuteczności własnych działań – ewaluacja własna, -dokonywanie w razie potrzeby modyfikacji, korekt planów i metod pracy, Cały okres stażu -korekty, wykazane modyfikacje, uwzględnianie własnych wniosków i rekomendacji w planowaniu własnej pracy i dostosowanie jej do zaobserwowanych potrzeb 6 Modyfikowanie warsztatu pracy w zależności od indywidualnych potrzeb uczniów -diagnoza potrzeb emocjonalno-społecznych wśród uczniów na podstawie wywiadu z wychowawcą klasy, rodzicem, po zapoznaniu się z opinią z PPP; analiza i diagnoza czynników zagrażających i chroniących, -dostosowanie metod terapeutycznych do indywidualnych potrzeb uczniów; -praca w grupach terapeutycznych z uwzględnieniem potrzeb uczniów; -praca z indywidualnym przypadkiem; -opracowanie zasad pomocy dziecku z różnymi problemami społeczno-emocjonalnymi (analiza przypadku), Cały okres stażu -wykorzystanie analiz w budowaniu programów terapeutycznych, -wzmacniane zasobów wewnętrznych uczniów, 7 Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziałuw wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu. -udział w różnych instytucjonalnych formach kształceniazawodowego (kursy, warsztaty, konferencje, szkolenia), -uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego –szkoleniowych radach pedagogicznych, -uczestnictwo w pracach zespołów, -udział w kursach, warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki, -współpraca z pracownikami PPP, udział w organizowanych przez poradnię szkoleniach, -uczestnictwo w kursie podstawowym WTTS terapeuty terapii systemowej, -rozpoczęcie studiów podyplomowych: Doradztwo zawodowe i psychospołeczne – WSB Szczecin, Cały okres stażu -dzielenie się wiadomościami podczas zebrań Rady Pedagogicznej -poszerzanie wiedzy, zdobywanie kontaktów, poznawanie i stosowanie nowych metod i technik w pracy psychologa szkolnego -wzrost kompetencji własnych -poszerzanie kwalifikacji 8 Rozbudowa własnego warsztatupracy. -gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteki, -samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, metodycznej i psychologicznej. -przygotowywanie pomocy dydaktycznych i materiałów wzbogacających zajęcia: gazetki, plansze, testy, pomoce multimedialne i inne, -wykonywanie pomocy dydaktycznych przy użyciu techniki komputerowej, -stosowanie aktywnych metod nauczania, -wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami, -nawiązanie współpracy z innymi psychologami -praca w zespołach szkolnych, Systematycznie w okresie całego stażu - prowadzenie ciekawszych, dobrze dostosowanych do potrzeb zajęć psychoedukayjnych -biblioteka psychologa - udostępnianie własnych pomocy i doświadczeń innym nauczycielom 9 Prowadzenie dokumentacji szkolnej. -wpisy w dzienniku psychologa, dziennikach zajęć karcianych, notatek z konsultacji z rodzicami i nauczycielami, zapiski ze spotkań terapeutycznych, Systematycznie w okresie stażu -systematyczne prowadzenie dokumentacji pracy własnej, -umiejętność opisywania własnych działa, -wykorzystywanie dokumentacji w tworzeniu wniosków do dalszej pracy -poprawa jakości własnej pracy, 10 Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. -gromadzenie dokumentacji ( zaświadczeń, programów, scenariuszy, itp.), -analiza zgromadzonej przez siebie dokumentacji orazstopnia zrealizowania wyznaczonych w planie rozwoju celów, -napisanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego, -złożenie wniosku o postępowaniu kwalifikacyjnym, Cały okres stażu -zbiór kompletnej dokumentacji, § 7 ust. 2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Efekty 1 Zapoznanie się z potrzebami i zainteresowaniami oraz problemami i zagrożeniami charakterystycznymi dla wieku rozwojowego uczniów oraz zapoznanie z sytuacją rodzinną uczniów. Rozpoznawanie i rozwiazywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów. -diagnoza sytuacji wychowawczej i środowiskowej uczniów, -diagnoza potrzeb i oczekiwań uczniów, mocnych i słabych stron, sporządzanie opinii. -przeprowadzenie ankiet na temat typów uczenia się -indywidualne diagnozy i opinie o uczniach na potrzeby instytucji wspierających i współpracujących ze szkołą, -kontakty z rodzicami ( indywidualne, mediacje, pedagogizacje), -rozmowy z pedagogiem szkolnym -przeprowadzanie wśród uczniów badań ankietowych dotyczących poczucia bezpieczeństwa w szkole, uzależnień., -konsultacje z innymi nauczycielami, -obserwacja uczniów w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych, -indywidualne rozmowy z uczniem, -zapoznanie z orzeczeniami i opiniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, -obserwacja i analiza możliwości uczniów, Cały okres stażu -znajomość sytuacji i potrzeb uczniów, bieżące rozwiązywanie problemów i udzielanie wsparcia, -Nawiązanie wielopłaszczyznowej współpracy w celu minimalizowania zagrożeń i wspierania prawidłowego rozwoju uczniów. 2 Praca na rzecz środowiskalokalnego, współpraca zestrukturami samorządowymi. -współpraca z różnego typu organizacjami (RSU, SKPCK), -udział w akcjach charytatywnych organizowanych przez szkołę, -współpraca z innymi wychowawcami, pedagogiem szkolnym, -rozmowy indywidualne z uczniami, -realizacja zadań kulturowo – wychowawczych -podejmowanie działań na rzecz tworzenia tradycji szkolnych, -propagowanie działań prozdrowotnych Cały okres stażu (wg. potrzeb) -wzrost świadomości kulturowej uczniów, znaczenia tradycji w tworzeniu własnej tożsamości i budowania własnej hierarchii wartości, -integracja uczniów wewnątrzszkolna i środowiskowa, -podejmowanie przez uczniów działań na rzecz własnego zdrowia. 3 Realizacja potrzeb rozwojowych uczniów wynikających ze specyficznych warunków środowiskowych. -współpraca z rodzicami na rzecz prawidłowego rozwoju społeczno-emocjonalnego ich dzieci -realizacja wniosków wynikających z ewaluacji osiągnięć uczniów: zaplanowanie działań wychowawczych i opiekuńczych, służących wyeliminowaniu niepowodzeń i porażek uczniów, -opieka i pomoc uczniom z trudnościami w nauce, -opieka i pomoc uczniom z trudnościami w funkcjonowaniu szkolnym, -współpraca z pedagogiem szkolnym oraz specjalistycznymi poradniami (rozmowy indywidualne, skierowania uczniów do poradni psychologiczno – pedagogicznej), Cały okres stażu (wg. Potrzeb) -dostosowane formy pomocy do rzeczywistych potrzeb uczniów, -poprawa funkcjonowania uczniów, wzrost motywacji i zainteresowania nauką, -aktywne uczestnictwo uczniów w zajęciach dodatkowych, 4 Uwzględnienie w pracy współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. -realizowanie zadań wychowawczych w pracy z uczniami zgodnie ze szkolnym programem wychowawczym i profilaktycznym, -przygotowanie zajęć w oparciu o treści związane z zagrożeniami wieku adolescencji, płynącymi ze środowiska lokalnego, rówieśniczego i rodzinnego -poruszanie tematów dotyczących współczesnych problemów cywilizacyjnych (uzależnienia, choroby psychosomatyczne, stres itp.) podczas godzin wychowawczych, pogadanek, spotkań z uczniami -prowadzenie gazetki ściennej o tematyce psychologiczno-pedagogicznej i motywacji do nauki -lektura odpowiednich książek, czasopism oraz artykułów na portalach Internetowych, Cały okres stażu -wzrost świadomości i wiedzy uczniów na tematy związane z dojrzewaniem, tworzeniem osobowości, zagrożeniami uzależnień, cyberprzemocy, przedwczesnej inicjacji seksualnej -baza materiałów z danej tematyki dostępna dla uczniów i nauczycieli w gabinecie psychologa, 5 Poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów. -prowadzenie zajęć z zakresu psychoedukacji i szeroko rozumianej psychoprofilaktyki -udział uczniów w lokalnych imprezach środowiskowych, -współtworzenie gazetek szkolnych (gromadzenie materiałów w zależności od tematu realizowanej gazetki oraz wykonanie gazetki), -organizacja pogadanek, spotkań z ciekawymi ludźmi (według zgłaszanego zapotrzebowania), -opracowanie sposobów pracy z uczniem mającym szczególne uzdolnienia plastyczne, -prowadzenie działań i zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, Cały okres stażu -integracja uczniów, -wzrost kompetencji społecznych i zaangażowania uczniów w życie szkoły i środowiska, -orientacja zawodowa uczniów, -nabywanie umiejętności przydatnych w przyszłości, -rozwijanie pozytywnych postaw u uczniów, - poprawa zachowania i funkcjonowania uczniów w szkole, 6 Pełnienie roli opiekuna uczniów. -opieka nad uczniami podczas wycieczek i wyjść pozaszkolnych, -opieka nad uczniami podczas imprez wewnątrzszkolnych, Wg. potrzeb -znajomość zasad pełnienia roli opiekuna uczniów, znajomość przepisów wewnątrzszkolnych i BHP § 7 ust. 2 pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Efekty 1 Wykorzystanie w praktyce technologii komputerowej i informacyjnej. -prowadzenie lekcji z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych (komputer, projektor, prezentacja multimedialna), -przygotowywanie materiałów dydaktycznych (scenariuszy zajęć, narzędzi pomiaru dydaktycznego, ćwiczeń interaktywnych) przy użyciu komputera, -wykorzystanie komputerowych programów podczas prowadzenia lekcji, -opracowanie dokumentacji szkolnej, -przygotowywanie dyplomów i na potrzeby uczniów, -pisanie opinii psychologicznych, -wymiana doświadczeń z nauczycielami poprzez przekazywanie informacji drogą internetową, -dokumentowanie przebiegu stażu, Cały okres stażu -baza pomocy multimedialnych -umiejętność wykorzystywania technologii komputerowych w pracy. 2 Publikacje w Internecie – upowszechnianie i promocja własnych doświadczeń, metod i form pracy. -umieszczenie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej – planu rozwoju zawodowego, metod pracy, doświadczeń -artykuły umieszczane na stronie internetowej szkoły na temat własnych działań, -artykuły, -nawiązanie współpracy -własna promocja 3 Korzystanie z edukacyjnych serwerów internetowych. -wykorzystywanie Internetu m.in. jako źródła wiedzy o zmianach w prawie oświatowym, -korzystanie z portali edukacyjnych, lektura artykułów na portalach internetowych poświęconych tematyce psychologiczno-pedagogicznej, -udział w e-szkoleniach Cały okres stażu -wzbogacanie własnego warsztatu pracy, -poszerzanie wiedzy, --nabywanie nowych kompetencji. § 7 ust. 2 pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Efekty 1 Wykorzystanie wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki we współpracy z rodzicami -regularny kontakt z rodzicami podczas wywiadówek i spotkań indywidualnych, -pedagogizacja rodziców (zebrania), -uwzględnienie propozycji rodziców, -udostępnianie literatury pedagogicznej rodzicom, -angażowanie rodziców w działalność organizatorską i usługową, -informowanie o aktualnej sytuacji szkolnej uczniów, Cały okres stażu -nawiązanie długofalowej i efektywnej współpracy z rodzicami, -wzrost kompetencji wychowawczych rodziców, -podejmowanie inicjatyw przez rodziców, 2 Działania profilaktyczno- wychowawcze. -podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu profilaktycznego szkoły z udziałem rodziców i nauczycieli – Debata Wychowawcza, -przeciwdziałanie formom niedostosowania społecznego wśród młodzieży, -przeprowadzenie zajęć psychoedukacyjnych niwelujących poziom agresji, pogłębiających samoświadomość uczniów, uczących technik asertywnego zachowania itp., -projekcja filmów profilaktycznych, -rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów sprawiających trudności dydaktyczne i wychowawcze, -objęcie szczególną troską uczniów słabych, przeciwdziałanie wyśmiewaniu i szykanowaniu -organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom, mającym trudności w nauce i indywidualna pomoc wychowankom, -opieka nad uczniami uzdolnionymi - motywowanie ich do dalszego poszerzania wiedzy, -przeciwdziałanie konfliktom w klasie, wspólne ich rozwiązywanie, dyskusje, ocena własnych zachowań i postępowania innych, -podnoszenie znajomości obowiązków i praw ucznia, -działania na rzecz podnoszenia kultury osobistej, -uświadamianie wad i zalet oraz praca nad swoimi słabościami, Cały okres stażu -wzrost kompetencji i wiedzy uczniów, nauczycieli i rodziców w zakresie psychoprofilaktyki, -poszerzanie kompetencji własnych. 3 Wykorzystanie wiedzy z psychologii w zakresie wsparcia nauczycieli w działaniach profilaktyczno-wychowawczych, dydaktycznych i osobistych. Dzielenie się wiedzą. -przeprowadzenie wspierających szkoleń dla nauczycieli, -służenie wiedzą i pomocą, -prowadzenie konsultacji, III 2016r. Cały okres stażu. Na bieżąco -wzbogacanie własnych metod dydaktycznych, -poszerzanie wiedzy innych dzięki własnemu doskonaleniu się. 4 Gromadzenie i studiowanie literatury z wybranych zagadnień psychologii. -studiowanie literatury z dziedziny psychologii i pedagogiki, -sporządzanie notatek z przeczytanych książek, -wdrażanie propozycji metodycznych zaczerpniętych z literatury fachowej, Cały okres stażu (na bieżąco) -poszerzanie wiedzy i umiejętność stosowania jej w praktyce, § 7 ust. 2 pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Efekty 1 Analiza przepisów prawa oświatowego oraz dokumentacji szkolnej. Analiza podstawowych aktów prawnych, szczególnie: -analiza Karty Nauczyciela, Ustawy o systemie oświaty, Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania awansu zawodowego przez nauczycieli, Konwencji o Prawach Dziecka, Rozporządzeń na temat pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach itd., -analiza przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły, dokumentów wewnątrzszkolnych (statut, regulamin, WSO, program profilaktyczny i wychowawczy, procedury wewnątrzszkolne itp.), Cały okres stażu -znajomość przepisów prawa oświatowego i umiejętne wykorzystywanie go w praktyce, 2 Aktywne uczestnictwo w kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego. -udział w radach pedagogicznych, szkoleniowych -praca w zespołach powoływanych w szkole, -udział w pracach komisji podczas egzaminów gimnazjalnych. Cały okres stażu -współudział w tworzeniu dokumentów wewnątrzszkolnych. Zadania ujęte w planie rozwoju są zgodne z wymogami zawartymi w rozporządzeniu MEN z dnia z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Plan rozwoju zawodowego jest otwarty i może podlegać zmianom i modyfikacjom. ………………………......................................................... ……………………………………………….. Miejscowość i data i podpis nauczyciela kontraktowego Podpis i pieczęć dyrektora placówki Wyświetleń: 20
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |