Katalog ADRIANA GABRYŚ, 2016-04-13 Opole Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz zajęć "Witaminy"Scenariusz zajęć Temat: „Witaminy” Skład zespołu: uczniowie z głębszą niepełnosprawnością Cele ogólne: Zapoznanie dzieci z pojęciem „witaminy”. Wprowadzenie i utrwalenie litery „W” Cele szczegółowe: Uczeń: -umie prawidłowo określić jaka jest pogoda -nazywa dzień tygodnia, miesiąc oraz porę roku -poprawnie odnajduje swoje imię, potrafi je zaznaczyć i napisać po śladzie - słucha z zainteresowaniem tekstu czytanego przez nauczyciela -uczy się i utrwala obraz graficzny litery „w” -słucha piosenki ,,Witaminki”, -potrafi współdziałać w zespole -wykonuje pracę techniczną Forma pracy: • indywidualna • grupowa Metoda: • słowna • czynna • oglądowa Pomoce dydaktyczne: - teksty wiersza i rymowanek, obrazki owoców i warzyw, tacki z kaszą, magnetofon, wydrukowane wyrazy, litery, karty pracy, zeszyt ucznia, kredki, szmatki, guziki, wycinanki klej Przebieg zajęcia: Część wstępna 1.Powitanie. 1) Powitanie (na melodię piosenki „Panie Janie”): „Witaj np. Teresa / 2 x Jak się masz? / 2 x (machanie ręką w stronę dziecka) Wszyscy Cię witamy (wyciągnięcie rąk w geście powitania) Wszyscy Cię kochamy (krzyżowanie rąk na piersiach) Bądź wśród nas / 2 x (cała grupa chwyta się za ręce). 2. Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni: -dzieci witają się prawymi rękami wypowiadając słowa: „Witaj sąsiedzie, jak Ci się wiedzie?”, następnie witają się prawymi łokciami oraz klaszcząc wzajemnie w prawe dłonie; - prawą ręką dotknij prawego ucha, ramienia, kolana, stopy nazywając jednocześnie te części ciała, np. prawe ucho, prawe ramię itd., podskocz kilkakrotnie na prawej nodze; - „daszek z palców” – dzieci stykają odpowiadające sobie palce u rąk przed sobą, a następnie nad głową tworząc „daszek”. 3. Odnalezienie własnego imienia pośród innych 4. Określenie: - pory roku, miesiąca - dnia tygodnia (wybór etykiety), - stanu pogody (obrazek) 5. Ćwiczenia z wykorzystaniem woreczków (przy stolikach): Nauczyciel czyta rymowankę uczniowie wystukują rytm , próbują powtarzać słowa za nauczycielem WSZYSCY: Jedz owoce i jarzyny, w nich mieszkają witaminy. Kto je sobie lekceważy – musi chodzić do lekarzy. Część właściwa: 1.Wprowadzenie w tematykę zajęć recytacją wiersza S. Karaszewskiego „Witaminowe abecadło”; Rozmowa na podstawie jego treści. Witaminowe abecadło Oczy, gardło, włosy, kości zdrowe są, gdy A w nich gości. A – w marchewce, pomidorze, w maśle, mleku też być może. B – bądź bystry, zwinny, żwawy do nauki i zabawy. W drożdżach, ziarnach i orzeszkach, w serach, jajkach B też mieszka. Naturalne witaminy lubią chłopcy i dziewczyny, bo najlepsze witaminy to owoce i jarzyny. C – to coś na przeziębienie i na lepsze ran gojenie. C – porzeczka i cytryna, świeży owoc i jarzyna. Zęby, kości lepiej rosną, kiedy D dostaniesz wiosną. Zjesz ją z rybą, jajkiem, mlekiem. Na krzywicę D jest lekiem. Naturalne witaminy lubią chłopcy i dziewczyny. Mleko, mięso, jajka, sery, w słońcu marsze i spacery 2.Nazywanie witamin. 3.Odnajdywanie produktów, przyporządkowywanie do odpowiednich talerzyków. 4. Czytanie globalne wyrazu witaminy oraz innych wyrazów: waga, waza, wanna, wata, woda 5. Wprowadzenie litery „W”. Demonstracja litery „W” Pisanie litery „W” w powietrzu. Pisanie litery „W” palcem po śladzie Pisanie litery „W” na tackach z kaszą W to M jest odwrócone, Nawet nie wiem , w którą stronę. Gdy pokręcę nim to wiem, Że nie poznasz W czy M. 6. Wyszukiwanie literek w „W” rozsypance literowej. 7. Wykonanie pracy technicznej. Wyklejanie wzoru litery „W” różnymi technikami: ścinki, guziki, papier, plastelina itp. WSZYSCY: Jedz owoce i jarzyny, w nich mieszkają witaminy. Kto je sobie lekceważy – musi chodzić do lekarzy. Część końcowa: Porządkowanie miejsca pracy. Ekspozycja prac. Podsumowanie i zakończenie zajęć. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |