Katalog Beata Seredyńska - Polak, 2016-04-22 Andrychów Zajęcia przedszkolne, Ćwiczenia Oligofrenologopedia – diagnostyka i terapia osób niepełnosprawnych intelektualnie osób niepełnosprawnych intelektualnieTemat: Usprawnianie motoryki rąk ze zwróceniem szczególnej uwagi na rękę dominującą. Cele zajęć: • usprawnianie motoryki prawej ręki, • wyrabianie sprawności manualnej, • usprawnianie percepcji kształtu, • wyrabianie koordynacji wzrokowo– ruchowej, • usprawnianie małych ruchów ręki dłoni, nadgarstka i palców, • wyrabianie koncentracji uwagi. Metoda: praktyczna Środki dydaktyczne: • 2–3 gazety, • pisaki, • wzory szlaków, • kartki białego papieru z powiększoną liniaturą, • wzory form falistych i kolistych, • przykład zakreskowanego konturu bańki, • tekst wierszyka, • kartki białego papieru, • niebieska kartka, • klej, • figury geometryczne Forma pracy: indywidualna Przebieg zajęć: 1. Chwytanie i rzucanie prawą ręką Cel ćwiczenia– usprawnianie motoryki prawej ręki Przebieg ćwiczenia– Uczeń zwija gazetowe kule oburącz, na hasło„śnieżka” rzuca nimi raz prawą raz lewą ręką do nauczyciela. Pomoce– 2–3 gazety 2. Kreślenie form falistych i kolistych Cel ćwiczenia– usprawnianie ręki dominującej Przebieg ćwiczenia– Uczeń rysuje po śladzie linie faliste, następnie samodzielnie odwzorowuje proste szlaki w liniach o powiększonym formacie. Pomoce– pisaki, wzory szlaków, kartki białego papieru z powiększoną liniaturą, wzory form falistych i kolistych. 3. Zakreskowywanie konturów rysunków Cel ćwiczenia– wyrobienie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo– ruchowej oraz koncentracji uwagi Przebieg ćwiczenia– Uczeń wypełnia kontury bańki choinkowej kreskami poziomymi, pionowymi oraz liniami kolistymi i falistymi (wg wzoru). Pomoce– pisaki, przykład zakreskowanego konturu bańki, kartka białego papieru z konturem bańki 4. Rysowanie układów linearnych z elementów powtarzających się cyklicznie Cel ćwiczenia– usprawnianie percepcji kształtu Przebieg ćwiczenia– Nauczyciel czyta powoli dziecku wierszyk o bałwanku .Uczeń słuchając tekst wykonuje ilustrację. Pomoce– tekst wierszyka, kartka, pisaki „Bałwan” Kula mała, średnia, duża, Węgielek, węgielek, marchewka I bałwanek ma już buzię. Kapelusz– z garnka, Z gałązek miotła I już gotowa cała postać. Teraz kamyczków kilka małych, Żeby mógł zapiąć Śniegowe palto białe. 5. Wydzieranka– naklejanka Cel ćwiczenia– usprawnianie małych ruchów ręki: dłoni, nadgarstka i palców Przebieg ćwiczenia– Uczeń wydziera postać bałwanka, a następnie nakleja ją na niebieską kartkę dorysowując pozostałe elementy bałwanka. Pomoce — biała i niebieska kartka, klej, pisak LUB 5. Układanka płaska geometryczna– bez wzoru, z pamięci Cel ćwiczenia– usprawnienie małych ruchów dłoni: nadgarstka, palców Przebieg ćwiczenia– Uczeń układa z figur geometrycznych postać bałwanka. Pomoce– figury geometryczne 6. Oddychanie przeponą Cel ćwiczenia– jest to ćwiczenie relaksacyjne, redukuje ono napięcie, odpręża. Przebieg ćwiczenia– Dziecko stoi z zamkniętymi oczami. Nauczyciel prosi Go, aby nabrał powietrza, wstrzymał go na chwilę i wypuścił. Prosi też ucznia, by skupił uwagę na czymś, co sprawia mu przyjemność. Zakończenie zajęć. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |