Katalog

Beata Seredyńska - Polak, 2016-04-22
Andrychów

Zajęcia przedszkolne, Ćwiczenia

Oligofrenologopedia – diagnostyka i terapia osób niepełnosprawnych intelektualnie osób niepełnosprawnych intelektualnie

- n +

Temat: Usprawnianie motoryki rąk ze zwróceniem szczególnej uwagi na rękę dominującą.
Cele zajęć:
• usprawnianie motoryki prawej ręki,
• wyrabianie sprawności manualnej,
• usprawnianie percepcji kształtu,
• wyrabianie koordynacji wzrokowo– ruchowej,
• usprawnianie małych ruchów ręki dłoni, nadgarstka i palców,
• wyrabianie koncentracji uwagi.
Metoda: praktyczna
Środki dydaktyczne:
• 2–3 gazety,
• pisaki,
• wzory szlaków,
• kartki białego papieru z powiększoną liniaturą,
• wzory form falistych i kolistych,
• przykład zakreskowanego konturu bańki,
• tekst wierszyka,
• kartki białego papieru,
• niebieska kartka,
• klej,
• figury geometryczne
Forma pracy: indywidualna
Przebieg zajęć:
1. Chwytanie i rzucanie prawą ręką
Cel ćwiczenia– usprawnianie motoryki prawej ręki
Przebieg ćwiczenia– Uczeń zwija gazetowe kule oburącz, na hasło„śnieżka” rzuca nimi raz prawą raz lewą ręką do nauczyciela.
Pomoce– 2–3 gazety
2. Kreślenie form falistych i kolistych
Cel ćwiczenia– usprawnianie ręki dominującej
Przebieg ćwiczenia– Uczeń rysuje po śladzie linie faliste, następnie samodzielnie odwzorowuje proste szlaki w liniach o powiększonym formacie.
Pomoce– pisaki, wzory szlaków, kartki białego papieru z powiększoną liniaturą, wzory form falistych i kolistych.
3. Zakreskowywanie konturów rysunków
Cel ćwiczenia– wyrobienie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo– ruchowej oraz koncentracji uwagi
Przebieg ćwiczenia– Uczeń wypełnia kontury bańki choinkowej kreskami poziomymi, pionowymi oraz liniami kolistymi i falistymi (wg wzoru).
Pomoce– pisaki, przykład zakreskowanego konturu bańki, kartka białego papieru z konturem bańki
4. Rysowanie układów linearnych z elementów powtarzających się cyklicznie
Cel ćwiczenia– usprawnianie percepcji kształtu
Przebieg ćwiczenia– Nauczyciel czyta powoli dziecku wierszyk o bałwanku .Uczeń słuchając tekst wykonuje ilustrację.
Pomoce– tekst wierszyka, kartka, pisaki
„Bałwan”
Kula mała, średnia, duża,
Węgielek, węgielek, marchewka
I bałwanek ma już buzię.
Kapelusz– z garnka,
Z gałązek miotła
I już gotowa cała postać.
Teraz kamyczków kilka małych,
Żeby mógł zapiąć
Śniegowe palto białe.
5. Wydzieranka– naklejanka
Cel ćwiczenia– usprawnianie małych ruchów ręki: dłoni, nadgarstka i palców
Przebieg ćwiczenia– Uczeń wydziera postać bałwanka, a następnie nakleja ją na niebieską kartkę dorysowując pozostałe elementy bałwanka.
Pomoce — biała i niebieska kartka, klej, pisak
LUB
5. Układanka płaska geometryczna– bez wzoru, z pamięci
Cel ćwiczenia– usprawnienie małych ruchów dłoni: nadgarstka, palców
Przebieg ćwiczenia– Uczeń układa z figur geometrycznych postać bałwanka.
Pomoce– figury geometryczne
6. Oddychanie przeponą
Cel ćwiczenia– jest to ćwiczenie relaksacyjne, redukuje ono napięcie, odpręża.
Przebieg ćwiczenia– Dziecko stoi z zamkniętymi oczami. Nauczyciel prosi Go, aby nabrał powietrza, wstrzymał go na chwilę i wypuścił. Prosi też ucznia, by skupił uwagę na czymś, co sprawia mu przyjemność.
Zakończenie zajęć.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.