![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Jachacy, 2016-05-06 warszawa Zajęcia przedszkolne, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO Imię i nazwisko: mgr Katarzyna Jachacy Nazwa i adres szkoły: Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Duczkach Nauczany przedmiot: wychowanie przedszkolne Termin rozpoczęcia stażu: 02.09.2013r. Termin zakończenia stażu: 31.05.2016r. Cel podstawowy podejmowanego stażu: uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego. Plan oparty został na rozporządzeniu MEN z dnia 01.12.2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr.206,poz.2593) i obowiązującą Kartę Nauczyciela (Dz. U. Nr.2118 z 2003r.,poz.1112) z późniejszymi zmianami. WSTĘP Przedstawiony poniżej plan rozwoju zawodowego jest dla mnie okazją do szczegółowego udokumentowania tego, co składa się na moją codzienną pracę wychowawczo – dydaktyczną w oddziale przedszkolnym. Możliwość uzyskania statusu nauczyciela dyplomowanego jest dla mnie wyzwaniem oraz okazją do autorefleksji i zweryfikowania opinii o tym, jakim jestem nauczycielem. Myślę, że trzyletnia praca zgodna z niniejszym planem podniesie moje umiejętności dydaktyczne, wychowawcze, a przede wszystkim przyniesie korzyści dzieciom, rodzicom i placówce, w której pracuję. § 8 ust. 2 pkt. 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. Zadania do realizacji Formy realizacji Termin Dowody realizacji Poznanie procedury awansu zawodowego • Analiza przepisów prawa oświatowego: Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r. (z późniejszymi zmianami), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. Zapoznanie się z materiałami publikowanymi na stronach internetowych: MEN , portalu Eduseek itp. Śledzenie zmian dokonywanych w Karcie Nauczyciela, Prawie Oświatowym oraz Ustawy o Systemie Oświaty • Opracowanie planu rozwoju zawodowego zgodnie z potrzebami szkoły Wrzesień 2013 Wrzesień 2013 Sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu Plan rozwoju zawodowego Dokumentowanie realizacji stażu dotyczącego awansu zawodowego • Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, gromadzenie i ciągła aktualizacja dokumentów związanych z awansem, uzyskanie oceny dorobku zawodowego. Cały okres stażu Zaświadczenia, notatki, scenariusze imprez, konspekty, referaty, plany, sprawozdania etc. Sporządzenie sprawozdań półrocznych i na koniec stażu z realizacji planu rozwoju zawodowego • Przygotowywanie sprawozdań z realizacji zatwierdzonego planu rozwoju. Na koniec każdego okresu Czerwiec 2016r. Sprawozdania częściowe i sprawozdanie końcowe z realizacji planu rozwoju zawodowego Doskonalenie własnego warsztatu pracy poprzez poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu. • Wyznaczenie potrzeb własnego rozwoju w ramach ogólnego planu rozwoju szkoły • Aktywny udział w tworzeniu dokumentacji przedszkolnej • Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego umożliwiających poszerzenie zakresu działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych ( warsztaty, kursy, konferencje, studia podyplomowe, otwarte lekcje innych nauczycieli ). • Udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych • Aktywna praca w zespole samokształceniowym kształcenia zintegrowanego i oddziałów przedszkolnych Wrzesień 2013 Cały okres stażu W czasie stażu Cały okres stażu Według planu pracy zespołu kształ. zintegr. i oddziałów przedszkolnych Potwierdzenie dyrektora Zaświadczenia, dyplomy, potwierdzenia uczestnictwa Zaświadczenia, potwierdzenie dyrektora Protokoły ze spotkań Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej oraz interesujących artykułów w czasopismach pedagogicznych, poszukiwanie nowości wydawniczych. • Czytanie literatury, czasopism pedagogicznych. Gromadzenie literatury metodycznej i pomocy naukowych umożliwiających poszerzenie zakresu działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych Cały okres stażu Wykaz bibliografii Przygotowywanie imprez i uroczystości przedszkolnych. • Zorganizowanie imprez takich jak Mikołajki, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki, Dzień Dziecka, itp. przy współpracy z koleżankami i rodzicami wychowanków. Okres stażu. Harmonogram imprez, potwierdzenia. Współpraca z rodzicami, zachęcanie rodziców do aktywnego udziału w życiu przedszkola • Udzielanie wsparcia pedagogicznego podczas zebrań, spotkań połączonych z wsparciem pedagogicznym rodziców (pogadanki, referaty itp.) • Prowadzenie kącika-gazetki ściennej dla rodziców • Angażowanie rodziców w życie szkolne swoich dzieci-pomoc rodziców w organizowaniu imprez i wycieczek klasowych, zachęcanie do udziału w akcjach typu „ Cała Polska czyta dzieciom” • Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców Systematycznie w okresie stażu Systematycznie w okresie stażu Sprawozdania, protokoły z zebrań, referaty Zdjęcia Dokumentacja szkolna, scenariusze uroczystości, sprawozdania, notatki, zdjęcia Scenariusze zajęć otwartych, zdjęcia Opieka nad salą przedszkolną - dbanie o wystrój sali i holu szkolnego. • Wzbogacanie kącików zainteresowań w sali, w nowe pomoce, kompletowanie biblioteczki utworów literatury dziecięcej. • Aktualizacja dekoracji sali, przedszkola związana z porami roku, uroczystościami, wystawy prac dzieci. Okres stażu. zdjęcia, potwierdzenie dyrektora. Rozbudzanie aktywności uczniów oraz rozwijanie ich zainteresowań • Przygotowanie dzieci do uczestnictwa w organizowa-nych konkursach szkolnych i pozaszkolnych Okres stażu Zdjęcia, sprawozdania, ewentualnie dyplomy lub zapisy z protokołów Obserwacja i analiza możliwości dzieci. • Obserwacja i analiza potrzeb i możliwości dzieci. • Wspomaganie ucznia zdolnego i mającego trudności w osiąganiu gotowości szkolnej Cały okres stażu Wstępna i końcowa diagnoza gotowości szkolnej dzieci, prowadzenie systematycznej obserwacji dzieci Podsumowanie rocznej pracy z wnioskami i ewaluacją. • Analiza przebiegu pracy, samoocena i autorefleksja. Czerwiec 2014, czerwiec 2015 Sprawozdania potwierdzone przez dyrektora. § 8 ust. 2 pkt 2 Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Zadania do realizacji Formy realizacji Termin Dowody realizacji 1. Organizowanie warsztatu pracy przy użyciu technologii komputerowej. 2. Poszerzanie wiedzy informatycznej i wykorzystywanie jej w codziennej pracy. • Opracowywanie scenariuszy zajęć, scenariuszy uroczystości, referatów, kart pracy, dyplomów, zaproszeń, ankiet, ogłoszeń, materiałów na gazetki tematyczne oraz wszystkich niezbędnych materiałów związanych z awansem zawodowym. • Przygotowanie pomocy dydaktycznych. • Prowadzenie kącika informacyjnego dla rodziców. • Opracowywanie prezentacji multimedialnych na zajęcia lub jako pomoc w realizacji programów, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem komputera. • Samokształcenie i dokształcanie się w zakresie obsługi komputera i programów komputerowych Cały okres stażu Cały okres stażu Cały okres stażu Wymienione materiały Przykładowe scenariusze zajęć, karty pracy, referaty, prezentacje multimedialne Zaświadczenia, dokumentacja Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej. (Internet – dodatkowym źródłem informacji) • Wykorzystanie Internetu i programów multimedialnych jako dodatkowego źródła w pracy dydaktyczno – wychowawczej. Pozyskiwanie z Internetu informacji potrzebnych nauczycielowi. Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, encyklopedii multimedialnych • Wykorzystywanie serwisów edukacyjnych w celu wymiany poglądów i doświadczeń związanych z wychowaniem przedszkolnym i awansem zawodowym. Śledzenie aktualności na portalach internetowych • Publikacje Internecie. Opracowanie i opublikowanie w Internecie scenariuszy zajęć, referatów, itp. • Korzystanie z nośników optycznych (DVD,CD) w pracy z dziećmi. Okres stażu Wykaz najczęściej wykorzystywanych stron internetowych Notatki, wydruki Wykaz serwisów i portali edukacyjnych Potwierdzenie publikacji Zgromadzone materiały Współtworzenie strony internetowej szkoły • Nawiązanie współpracy z nauczycielem informatyki oraz odpowiedzialnym za stronę internetową szkoły. Udział w systematycznym uaktualnianiu strony poprzez publikację np. zdjęć, notatek z uroczystości, przygotowywanie materiałów z życia grupy, itp. Okres stażu Publikacje artykułów, zdjęć, na stronie internetowej szkoły § 8 ust. 2 pkt 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć; Zadania do realizacji Formy realizacji Termin Dowody realizacji Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami • Udział radach szkoleniowych, zespołach przedmiotowych, szkoleniach • Dzielenie się wiedzą i umiejętnościami nabytymi w czasie trwania kursów i warsztatów z innymi nauczycielami. • Współorganizowanie imprez i uroczystości okolicznościowych na terenie placówki • Współpraca z nauczycielami w ramach zespołu kształcenia zintegrowanego - wspólne rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji, opracowywanie dokumentów. Okres stażu Według kalendarza imprez Okres stażu Protokoły rad szkoleniowych, sprawo-zdania z pracy zespołu zdjęcia, kronika, scenariusze, strona internetowa szkoły protokoły, sprawozdania Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli • Organizacja i prowadzenie zajęć otwartych dla zainteresowanych nauczycieli. Opracowywanie scenariuszy, przygotowywanie środków dydaktycznych, analiza zajęć w miarę możliwości i potrzeb Scenariusze, konspekty, plany, zdjęcia Przygotowywanie referatów i wygłaszanie ich na zebraniu zespołu samokształceniowego. Udostępnianie do wykorzystania przez innych nauczycieli materiałów dydaktycznych. • Opracowywanie i przekazywanie własnych opracowań i referatów • Opracowanie i udostępnianie do wykorzystania w szkole scenariuszy zajęć, imprez szkolnych, arkuszy obserwacji, ankiet, kart pracy, programów autorskich, itp. na bieżąco Przykładowe materiały, referaty Potwierdzenia nauczycieli o korzystaniu z materiałów, referaty Organizowanie zajęć otwartych i imprez okolicznościowych dla rodziców. • Opracowanie scenariuszy, prowadzenie zajęć otwartych, integracyjnych i imprez okolicznościowych. Cały okres stażu Potwierdzenie dyrektora, scenariusze Publikowanie materiałów edukacyjnych na stronach internetowych • Publikacja własnych materiałów: testów, kart pracy, referatów, scenariuszy lekcji, imprez itp. Okres stażu Publikacja w Internecie, adresy portali edukacyjnych § 8 ust.2 pkt 4 - Realizacja co najmniej trzech wybranych zadań. § 8 ust. 2 pkt 4a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich Zadania do realizacji Formy realizacji Termin Dowody realizacji Opracowanie i wdrożenie programu wychowawczo-profilaktycznego swojej grupy • Praca dydaktyczno-wychowawcza podczas codziennych zajęć, imprezy klasowe, wycieczki, diagnoza, ewaluacja. Okres stażu Zatwierdzony plan wychowawczo-profilaktyczny, sprawozdanie Opracowanie oraz wdrożenie do realizacji programu: „Czytajmy dzieciom” • Zgromadzenie materiałów niezbędnych do opracowania programu oraz merytoryczne opracowanie jego treści. Włączenie rodziców do współpracy przy realizacji programu. Okres stażu Program „Czytajmy dzieciom” –dla dzieci 5,6letnich.Harmonogram spotkań. Sprawozdanie Opracowanie i wdrożenie programu działań profilaktycznych o bezpieczeństwie lub projektu edukacyjnego o tematyce prozdrowotnej • Opracowanie działań profilaktycznych dla dzieci we własnej grupie. Okres stażu Projekt edukacyjny, potwierdzenie dyrektora § 8 ust. 2 pkt 4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych Zadania do realizacji Formy realizacji Termin Dowody realizacji Organizowanie i współorganizowanie imprez, akcji, uroczystości przedszkolnych. • Organizacja imprez, akcji, uroczystości dla dzieci i rodziców. Przygotowywanie atrakcji integrujących szkołę z rodziną i środowiskiem lokalnym – coroczny festyn rodzinny Wg kalendarza imprez Zdjęcia, scenariusze Przygotowanie i przeprowadzenie konkursów przedszkolnych oraz przygotowywanie i wspieranie dzieci w konkursach organizowanych w naszej szkole i gminie. • Organizowanie konkursów plastycznych. • Przygotowanie dzieci do udziału w konkursach szkolnych i gminnych Cały okres stażu Regulaminy konkursów, przykładowe materiały, zdjęcia, dyplomy, potwierdzenia uczestnictwa Organizowanie ciekawych wycieczek przedszkolnych. Poszerzenie dostępu dzieci do kultury i sztuki • Organizowanie wycieczek i wyjazdów do kina, teatru, na musicale, itp. Wg potrzeb Karty wycieczek, zapisy w dzienniku lekcyjnym, zdjęcia Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego • Aktywny udział w kursach doskonalących, konferencjach metodycznych, szkoleniach, warsztatach Cały okres stażu Zaświadczenia, potwierdzenia Doskonalenie własnych kompetencji zawodowych, wzbogacające metody i formy pracy z dziećmi. • Udział w radach szkoleniowych i pozaszkolnych formach doskonalenia. Wykorzystanie zdobytej wiedzy w pracy z dziećmi oraz przy współpracy z rodzicami i nauczycielami placówki. Cały okres stażu Opis i analiza zdobytej wiedzy Współpraca z miejscowym przedszkolem im. Pszczółki Mai. • Dzielenie się pomysłami- organizowanie przedstawień dla dzieci przedszkolnych. okres stażu Zdjęcia, scenariusze przedstawień, potwierdzenia dyrektora przedszkola § 8 ust. 2 pkt 4e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami Zadania do realizacji Formy realizacji Termin Dowody realizacji Współpraca z rodzicami. Zachęcanie rodziców do aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkolnym swoich dzieci • Aktywny udział w zajęciach otwartych • Włączanie się w organizację uroczystości, wycieczek • Aktywny udział w zebraniach z rodzicami, wspieraniu pedagogicznym • Tablica informacyjna Cały okres stażu Ankiety, scenariusze zajęć, scenariusze uroczystości, referaty, listy obecności, zdjęcia Współpraca z pedagogiem, psychologiem szkolnym • Konsultacje w przypadkach problemów dydaktyczno - wychowawczych Okres stażu Potwierdzenia, notatki, protokoły spotkań Współpraca z logopedą • Konsultacje logopedyczne dzieci mających wady wymowy, interesowanie się postępami uczestniczących w terapii logopedycznej dzieci Cały okres stażu Potwierdzenia, notatki, dokumentacja Współpraca z pielęgniarką szkolną • Współpraca z pielęgniarką szkolną w zakresie profilaktyki zdrowotnej i higieny osobistej. Cały okres stażu Potwierdzenia, notatki, zdjęcia Współpraca z Powiatową Komendą Policji w Wołominie • Zorganizowanie spotkań z policjantem celem zapoznania dzieci z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach Corocznie na przełomie września i października. Potwierdzenia, zdjęcia, kronika szkolna, wzmianka na szkolnej stronie Współpraca ze Strażą Pożarną. • Zwiedzanie pobliskiej jednostki Straży Pożarnej w Wołominie. Zapoznani z zasadami postępowania na wypadek pożaru oraz w innych sytuacjach, z którymi radzi sobie Straż Pożarna, udział w próbnych ewakuacjach na wypadek pożaru Okres stażu Zdjęcia, sprawozdania ze spotkań, kronika szkolna, wzmianka na szkolnej stronie Współpraca z innymi instytucjami i organizacjami w środowisku lokalnym • Współpraca z placówkami kulturalnymi, gminnymi przedszkolami udział dzieci w różnych konkursach • Współpraca i uczestnictwo w akcjach charytatywnych organizowanych na rzecz zwierząt potrzebujących pomocy, typu schronisko - organizowanie zbiórki żywności i potrzebnych rzeczy • Współpraca z innymi organizacjami działającymi na rzecz dziecka, np. Domem Dziecka, Hospicjum Okres stażu W miarę potrzeb W miarę potrzeb Prace plastyczne, dyplomy, potwierdzenia Zaświadczenia Zaświadczenia Pomoc dzieciom z problemami edukacyjnymi • Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną okres stażu Dokumenty potwierdzające współpracę § 8 ust. 2 pkt 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony Zadania do realizacji Formy realizacji Termin Dowody realizacji Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków • Prowadzenie obserwacji, rozmowy indywidualne z rodzicami, ankiety skierowane do rodziców Okres stażu Opracowane materiały, notatki ze spotkań, kwestionariusze wywiadu Rozpoznawanie i rozwiązywanie pojawiających się w szkole problemów edukacyjnych i wychowawczych • Analizowanie i pomoc w rozwiązywaniu problemów uczniów- współpraca z rodzicami, nauczycielami uczącymi i specjalistami • Opis i krótka charakterystyka problemów: zdiagnozowanie wybranych problemów edukacyjnych lub wychowawczych. Ustalenie metod pracy z dziećmi i opis podjętych działań. Uzyskane rezultaty i wnioski końcowe Okres stażu Pisemna charakterystyka podjętych działań i ich efektów. Plan może ulec modyfikacji w zależności od wynikłych potrzeb lub sytuacji, które mogą zaistnieć w czasie trwania stażu. Przedkładam do zatwierdzenia Zatwierdzam Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |