![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Pietrzyk, 2016-05-06 kielce Zajęcia zintegrowane, Projekty edukacyjne Program zajęć dodatkowych dla klasy II "Nauka przez doświadczanie"PROGRAM ZAJĘĆ DODATKOWYCH - dla klas II na rok szkolny 2011/2012 -„NAUKA PRZEZ DOŚWIADCZANIE” zorganizowanych w ramach Rządowego Projektu Indywidualizacji Procesu Nauczania w klasach I –III. Program ten jest przeznaczony dla uczniów zdolnych chcących poszerzać swoje zainteresowania w zakresie przyrody i matematyki, którzy zostali zakwalifikowani do realizacji zajęć dodatkowych- „Nauka przez doświadczanie”. Jego treści pozwalają na dokładniejsze pogłębienie i rozszerzenie wiadomości, których nie można zrealizować na lekcjach edukacji wczesnoszkolnej ze względu na ograniczenia czasowe. Program pobudza aktywność dzieci i ich twórcze myślenie. Uczy współdziałania w zespole, kształtuje właściwe postawy i charakter młodego człowieka. Pomaga zagospodarować czas wolny tak, aby nie było w nim miejsca na nudę. Cel ogólny Głównym zadaniem programu jest zachęcenie dzieci do pogłębienia wiedzy o otaczającym świecie przyrody oraz pobudzanie uczniów do znacznego wysiłku umysłowego, do logicznego rozumowania, a także rozbudzanie ich matematycznych zainteresowań, matematycznej dociekliwości, precyzji, dostrzegania zasad i analogii, ale i ostrożności przed zbyt pochopnym rozwiązywaniem danego problemu. Cele pośrednie: 1. Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań podopiecznych zjawiskami spotykanymi w codziennym życiu; 2. Przygotowanie wychowanków do konkursów przyrodniczych i matematycznych; 3. Przygotowanie do życia, w którym cenionymi wartościami, są poznawanie przyrody, oraz dbałość o własne zdrowie i bezpieczeństwo; 4. Wykształcenie u podopiecznych umiejętności wybierania i prezentowania interesujących informacji z literatury popularnonaukowej, słowników i encyklopedii, korzystanie z Internetu i encyklopedii multimedialnych; 5. Uczenie wyciągania wniosków z wykonywanych ćwiczeń; 6. Rozwijanie wytrwałości w dochodzeniu do poprawnego rozwiązywania zadania; 7. Rozwijanie zdolności poznawczych i samodzielnego, logicznego myślenia; 8. Zachęcanie do rozwiązywania łamigłówek logicznych; 9. Uczenie tworzenia nowych wersji zadania, poprzez zmianę warunków w nim zawartych; 10.Uczenie dostrzegania w treści zadania informacji nie podanych wprost; 11.Wdrażanie do samodzielnej pracy nad zagadnieniami matematycznymi oraz uczenie wnikliwego analizowania treści zadania; 12.Nauka współdziałania w grupie; 13.Nauka poprzez zabawę i doświadczanie. METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU Edukacja uczniów na zajęciach na organizowaniu pracy badawczej uczniów, podczas których poznają obiektywną rzeczywistość (środowisko w którym żyją), uczą się racjonalnych metod działalności poznawczej (np. obserwacja, wywiad, eksperyment), kształtują umiejętności praktycznego działania i rozwiązywania zadań. Metody stosowane w realizacji zawartych w programie treści kształcenia: • pogadanki • dyskusje • obserwacje • doświadczenia • eksperymenty • gromadzenie materiałów tematycznych • gry i zabawy dydaktyczne • praca z tekstem Formy pracy • indywidualna jednolita • indywidualna zróżnicowana • grupowa jednolita • grupowa zróżnicowana REALIZOWANE TREŚCI Wiadomości i umiejętności praktyczne 1.Obliczenia dotyczące miar długości, pojemności, wagi, czasu, pieniędzy, temperatury i kalendarza 2.Odczytywanie wskazań zegara, mierzenie temperatury, wyznaczanie kierunków świata. 3. Doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą oraz planem; 4.Nauka posługiwania się lupą i mikroskopem. 5. Umiejętność samodzielnego zakładania i obserwacji różnych hodowli. Korzystanie z różnych źródeł wiedzy przyrodniczej 1.Ukazanie możliwości poszerzania wiedzy o przyrodzie. 2.Poznanie multimedialnych programów przyrodniczych. 3.Poznanie ciekawostek ze świata przyrody. 4.Zachęcanie do czytania książek traktujących o przyrodzie oraz oglądania filmów przyrodniczych. Figury geometryczne 1.Obliczanie obwodu prostych figur geometrycznych. 2.Proste, krzywe, łamane. 3.Mierzenie odcinków. 4.Linie prostopadłe i równoległe Działania na liczbach 1.Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 1000. 2.Mnożenie i dzielenie w zakresie 100. 3.Porównywanie różnicowe i ilorazowe. 4.Znaki rzymskie. 5.Kolejność wykonywania działań. 6. Równania z jedną niewiadomą. 7.Ułamki (połowa, ćwierć, proste obliczenia ułamkowe). 8.Rozszerzenie zakresu liczbowego do 1000. Porównywanie i porządkowanie liczb. Proste przypadki dodawania i odejmowania. 9. Algorytm dodawania i odejmowania sposobem pisemnym. 10. Zadania tekstowe proste i złożone z zastosowaniem czterech działań arytmetycznych. Zadana nietypowe 1.Łamigłówki, rebusy i zagadki matematyczne. 2. Zadania z nadmiarem lub niedoborem danych. Prowadzenie hodowli 1.Czego rośliny potrzebują do życia? Założenie eksperymentalnej hodowli roślin doniczkowych (jak zrobić sadzonkę z łodygi),fasoli, pietruszki, cebuli; 2.Czy drożdże to organizmy żywe? • Przygotowanie potrzebnych pomocy: drożdże, cukier, mleko, mąka; • Przygotowanie hodowli drożdży; • Obserwacja wzrostu drożdżowego rozczynu; • Film rejestrujący obserwację preparatu drożdży pod mikroskopem. 3. Jak dżdżownice spulchniają ziemię?- hodowla 4. Założenie hodowli pleśni. Rośliny wokół nas - wykonywanie zielników: 1.Rozpoznawanie pospolitych gatunków roślin; 2.Umiejętność korzystania z kluczy i atlasów do oznaczania roślin; 3.Poznanie zasad zbioru i suszenia roślin; 4.Sposób opisu zebranego materiału- wykonanie zielnika. 5. Doświadczenia z roślinami. Poznajemy tajemnice powietrza -doświadczenia 1.Ile waży powietrze? 2.Czy powietrze ma kształt? 3.Gorące powietrze jest lżejsze niż zimne. 4.Rozszerzanie i kurczenie powietrza. 5. Ciśnienie powietrza. 6.Skład powietrza. 7.Czy powietrze przenosi fale dźwiękowe? Poznajemy tajemnice wody - doświadczenia 1.Co pływa, a co tonie? 2.Jak zasolenie wody wpływa na siłę wyporu? 3.Prawo Archimedesa. 4.Bez wody nie ma życia? 5.Parowanie 6.Para wodna się skrapla. 7.Czy lód zajmuje więcej miejsca niż woda? 8. Rozpuszczalność substancji w wodzie. 9.Siła wody. 10. Napięcie powierzchniowe wody. 11.Czy słona woda szkodzi roślinom? Obserwacje mikroskopowe 1. Budowa mikroskopu , poznanie zasad posługiwania się mikroskopem. 2.Samodzielne przygotowanie preparatów do obserwacji komórek cebuli, pleśni, włosa ludzkiego, krwi, skóry, pantofelka itp. 3. Obserwacja gotowych preparatów mikroskopowych. TREŚCI KSZTAŁCENIA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA Treści zawarte w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane przez nauczyciela w zależności od potrzeb i możliwości dzieci. Treści te zostały dobrane w taki sposób, aby były ciekawe, pobudzały do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania. Zajęcia raz w tygodniu po 45 minut. Poszczególne tematy zajęć mogą być realizowane w ciągu jednego lub kilku spotkań, w zależności od potrzeb i uznania nauczyciela. Ewaluacja programu Ewaluacja ta będzie dokonywana podstawie ankiety dla ucznia i rodzica oraz wyników osiągniętych przez uczniów biorących udział w konkursach przyrodniczych i matematycznych na szczeblu szkolnym, rejonowym i ogólnokrajowym. Miernikiem oceny zakładanych osiągnięć uczniów objętych programem będzie także: • coraz aktywniejszy udział uczniów zdolnych w codziennych zajęciach lekcyjnych, • podejmowanie przez nich zadań dodatkowych promujących ich zdolności, • praca na zajęciach nietypowymi metodami, • dociekliwość, podejmowanie intelektualnych wyzwań na różnorakich zajęciach. Literatura: J. Hanisz: Zadania na szóstkę. Warszawa 1997 E. Gruszczyk-Kolczyńska, M. Skura: Skarbiec matematyczny. Warszawa 2005 Red. Z. Bobiński i inni: Matematyka z wesołym Kangurem. Toruń 2004 A. Ludwa: Wesoły świat matematyki dla klas II. Poznań 2003 M. Cackowska: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa 1993 Hans Jurgem Press: Przez zabawę do nauki. Warszawa 1995 Red.Katarzyna Kolowca-Chmura: Wielkie odkrywanie świata- powietrze i woda. Kraków 2010 Red. Piotr Graboń: Moja księga eksperymentów. Poznań 2008 Moje pierwsze łamigłówki matematyczne. Zbiór zadań dla klas I-III. Wydawnictwo Didasko, J. Grześkowiak Zbiór zadań z matematyki klasa III "JAK? TAK!" Matthews J. Matematyka 0 – III. Kiermasz pomysłów. Warszawa 1992 WSiP. Jeleński A. Lilavati. Rozrywki matematyczne. Warszawa 1992 WSiP Ziarenka matematyczne. Pod redakcją M. Dąbrowskiego. Warszawa 1991 WSiP. Cwirko – Godycki J., Krczmarczyk J., Makowska J. Proste gry i zabawy matematyczne w domu i na wakacjach. Warszawa 1980 Instytut Wydawniczy CRZZ. Jadwiga Hanisz, Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI w. klasach I-III, Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |