![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Pietrzyk, 2016-05-06 kielce Matematyka, Plany metodyczne Plan działań wspierającychPLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH DLA ucznia KLASY III A. Opis indywidualnych potrzeb ucznia Obszar obejmowany wsparciem Szczególne uzdolnienia z zakresu edukacji matematycznej Okres realizacji Planu 01.2013-06.2013 Charakterystyka pedagogiczna ucznia Piotr to uczeń miły, ambitny, systematyczny i obowiązkowy. W rozmowach z dorosłymi i rówieśnikami używa zwrotów grzecznościowych adekwatnie do zaistniałej sytuacji. Zgodnie i twórczo współpracuje w zespole. Odpowiedzialnie wywiązuje się z powierzonych zadań i zobowiązań. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, chętnie zgłasza się do odpowiedzi. Wykazuje dużą inicjatywę i samodzielność. Jest pracowity i wytrwały w dążeniu do wyznaczonych celów. Chętnie przyjmuje do realizacji dodatkowe zadania i opracowuje materiały korzystając z różnych źródeł wiedzy. Piotr tworzy spójne, logiczne i wielozdaniowe wypowiedzi na podany temat oraz na podstawie przeczytanego tekstu. Poprawnie, ze zrozumieniem czyta teksty. Samodzielnie redaguje i zapisuje wypowiedzi, ale nie zawsze pamięta o poprawności ortograficznej. Biegle dodaje i odejmuje, mnoży i dzieli liczby w zakresie znacznie wykraczającym poza podstawę programową edukacji wczesnoszkolnej. Bezbłędnie rozwiązuje złożone zadania tekstowe. Chętnie rozwiązuje dodatkowe zadania wymagające logicznego myślenia. Interesuje się światem przyrody, posiada bogaty zasób wiedzy o otaczającym środowisku, wykraczający poza realizowaną podstawę programową. W roku szkolnym 2011/ 2012 Piotr był laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Zuch oraz laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Zuch z języka angielskiego, zdobył wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie ,,Kangur Matematyczny". Główne cele Planu Działań Wspierających wychowawcze edukacyjne terapeutyczne - zachęcanie do nawiązywania i utrzymywania właściwych relacji z kolegami (współpraca, wyrozumiałość dla słabszych, wspólne zabawy i konkretne działania na rzecz klasy), - organizowanie sytuacji zapewniających dziecku rozwijanie mocnych stron, wykorzystywanie wiadomości i odnoszenie sukcesów, - wygaszanie napięć emocjonalnych, - realizowanie treści programowych zgodnych z programem nauczania matematyki w klasie 4 SP , - dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia, - położenie większego nacisku na myślenie twórcze niż odtwórcze- zachęcanie do twórczego rozwiązywania problemów i stawiania pytań -kształtowanie umiejętności samodzielnego poszukiwania i zdobywania wiedzy, -organizowanie sytuacji, zapewniających dziecku sukces, , - wzmacnianie aktywności ogólnej i rozwijanie mocnych stron poza typowymi działaniami edukacyjnymi, - rozwijanie kompetencji w zakresie umiejętności psychospołecznych, - nabycie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach (zwłaszcza w zakresie umiejętności godzenia się z porażkami). - zachęcanie do wykonywania samodzielnych projektów zgodnych zainteresowaniami dziecka, Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia. (Należy wpisać nazwę programu nauczania, na podstawie którego zostały dostosowane treści programowe.) Realizowanie treści programowych zgodnych z programem nauczania matematyki dla II etapu edukacji klasa 4- „Matematyka z plusem”; DKOW 5002-37/ 08 , ze szczególnym uwzględnieniem poszerzenia treści w zakresie edukacji matematycznej, wzbogaconych o dodatkowe zbiory zadań i ćwiczeń. Zasady pracy z uczniem, sposób sprawdzania i oceniania wiedzy - zalecenia ogólne Zasady pracy z uczniem - przechodzenie na wyższy poziom nauki pod warunkiem doskonałego opanowania poziomu niższego, - zwracanie uwagi na staranność, systematyczność i zaangażowanie w wykonywane czynności, - precyzowanie, formułowanie jasnych zasad i reguł współpracy, - podążanie za zainteresowaniami dziecka, dostarczanie bodźców służących rozwojowi i doskonaleniu wiadomości i umiejętności, - wzbogacanie sprawdzianów z matematyki o zadania dodatkowe, pozwalające na wykorzystanie możliwości edukacyjnych chłopca i jego tempa pracy, - stwarzanie sytuacji sprzyjających praktycznemu zastosowaniu wiedzy i umiejętnemu wykorzystywaniu jej w różnych formach prezentacji, - pozytywne wzmacnianie i stymulowanie rozwoju ogólnego poprzez angażowanie chłopca w różne formy aktywności na rzecz zaspokojenia własnych potrzeb oraz potrzeb klasy i szkoły, - zachęcanie do udziału w konkursach matematycznych i olimpiadach, Zasady oceniania: -uwzględnianie w procesie oceniania nie tylko opanowanych przez ucznia wiadomości, ale także jego zainteresowań i twórczego zaangażowania, - ocenie podlega wiedza wymagana programowo, a umiejętności dodatkowe stanowią podstawę do odrębnego nagradzania i przyznawania pochwał, - reprezentowanie szkoły poprzez udział w konkursach oraz pomoc niesiona słabszym koleżankom i kolegom stanowi podstawę do przyznania nagrody za zachowanie i postawę społeczną oraz zostaje odnotowane w ocenie opisowej z zachowania. Procedury osiągnięcia celów edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych (metody, formy, środki) Metody: - polisensoryczne, - poglądowe, - aktywizujące procesy poznawcze i rozwijające uzdolnienia, - angażowanie ucznia w odpowiedzialne funkcje w ramach samopomocy koleżeńskiej. Formy: - indywidualne, - z włączeniem do małej grupy zgodnej z typem zainteresowań, - zespołowe w obrębie zadań z zakresu treści podstawowych. B. Aby umożliwić realizację powyższych celów, planuje się następujące zajęcia dla dziecka: Rodzaj zajęć Wymiar godzin tygodniowo Program zajęć/ podmiot odpowiedzialny za realizację Zajęcia kółka matematycznego 2 godz. w tygodniu mgr Wioletta Indywidualny tok nauki z zakresu matematyki kl. IV 3 godz. w tygodniu mgr Wioletta , Udział w programie „Lepszy start” 1 godz. w tygodniu mgr Katarzyna Przygotowywanie dodatkowych zadań o podwyższonym stopniu trudności do pracy indywidualnej w domu i na lekcji Codzienne w miarę możliwości ucznia mgr Katarzyna P C. Działania uzupełniające Działania wspierające rodziców ucznia - rodzaj pomocy udzielanej rodzicom Indywidualne spotkania rodziców z nauczycielami uczącymi, udzielanie wskazówek na temat pracy z dzieckiem w domu. Zakres współdziałania z instytucjami i poradniami (podpis i pieczęć dyrektora) (podpis rodzica/prawnego opiekuna ucznia) (podpisy osób tworzących PDW) D. Ewaluacja Planu Działań Wspierających Data ewaluacji 10.02.2013 Ocena efektywności podjętych działań Podjęte w pierwszym semestrze klasy II działania pozwoliły na systematyczne rozwijanie zdolności ucznia z zakresu edukacji matematycznej. Pogłębił on swoją wiedzę oraz rozwinął zainteresowania, wdrożył się do systematycznej pracy nad samodzielnym rozwijaniem swoich możliwości. Z zaangażowaniem uczestniczył w kółkach zainteresowań, brał udział w dostępnych konkursach szkolnych i pozaszkolnych, w kilku z nich zakwalifikował się do kolejnych etapów. Posiadł należyty stopień zrozumienia potrzeb słabszych uczniów, chętnie angażuje się w udzielanie im pomocy. Wnioski, zalecenia, propozycje zmian działań na następny okres Kontynuacja uczestnictwa chłopca w matematycznych zajęciach pozalekcyjnych. Bieżąca kontrola efektów i modyfikacja działań. Realizacja zaleceń Zespołu przez nauczyciela uczącego w klasie 2B we współpracy ze specjalistami przedmiotowymi i rodzicami chłopca. Podpisy członków Zespołu Podpis rodzica/ opiekuna prawnego dziecka Podpis dyrektora Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |