Katalog

Katarzyna Pietrzyk, 2016-05-06
kielce

Matematyka, Plany metodyczne

Plan działań wspierających

- n +

PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH DLA ucznia KLASY III

A. Opis indywidualnych potrzeb ucznia

Obszar obejmowany
wsparciem
Szczególne uzdolnienia
z zakresu edukacji matematycznej Okres realizacji
Planu
01.2013-06.2013

Charakterystyka pedagogiczna ucznia


Piotr to uczeń miły, ambitny, systematyczny i obowiązkowy.
W rozmowach z dorosłymi i rówieśnikami używa zwrotów grzecznościowych adekwatnie do zaistniałej sytuacji. Zgodnie i twórczo współpracuje w zespole. Odpowiedzialnie wywiązuje się z powierzonych zadań i zobowiązań. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, chętnie zgłasza się do odpowiedzi. Wykazuje dużą inicjatywę i samodzielność. Jest pracowity i wytrwały w dążeniu do wyznaczonych celów. Chętnie przyjmuje do realizacji dodatkowe zadania i opracowuje materiały korzystając z różnych źródeł wiedzy.
Piotr tworzy spójne, logiczne i wielozdaniowe wypowiedzi na podany temat oraz na podstawie przeczytanego tekstu. Poprawnie, ze zrozumieniem czyta teksty. Samodzielnie redaguje i zapisuje wypowiedzi, ale nie zawsze pamięta o poprawności ortograficznej. Biegle dodaje i odejmuje, mnoży i dzieli liczby w zakresie znacznie wykraczającym poza podstawę programową edukacji wczesnoszkolnej. Bezbłędnie rozwiązuje złożone zadania tekstowe. Chętnie rozwiązuje dodatkowe zadania wymagające logicznego myślenia. Interesuje się światem przyrody, posiada bogaty zasób wiedzy o otaczającym środowisku, wykraczający poza realizowaną podstawę programową.
W roku szkolnym 2011/ 2012 Piotr był laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Zuch oraz laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Zuch z języka angielskiego, zdobył wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie ,,Kangur Matematyczny".

Główne cele Planu Działań Wspierających

wychowawcze edukacyjne
terapeutyczne

- zachęcanie do nawiązywania
i utrzymywania właściwych relacji
z kolegami (współpraca, wyrozumiałość dla słabszych, wspólne zabawy i konkretne działania na rzecz klasy),
- organizowanie sytuacji zapewniających dziecku rozwijanie mocnych stron, wykorzystywanie wiadomości
i odnoszenie sukcesów,
- wygaszanie napięć emocjonalnych,









- realizowanie treści programowych zgodnych z programem nauczania matematyki w klasie 4 SP ,
- dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia,
- położenie większego nacisku na myślenie twórcze niż odtwórcze- zachęcanie do twórczego rozwiązywania problemów i stawiania pytań
-kształtowanie umiejętności samodzielnego poszukiwania
i zdobywania wiedzy,
-organizowanie sytuacji, zapewniających dziecku sukces, ,
- wzmacnianie aktywności ogólnej
i rozwijanie mocnych stron poza typowymi działaniami edukacyjnymi,
- rozwijanie kompetencji w zakresie umiejętności psychospołecznych,
- nabycie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach (zwłaszcza w zakresie umiejętności godzenia się z porażkami).
- zachęcanie do wykonywania samodzielnych projektów zgodnych zainteresowaniami dziecka,

Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania
do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia. (Należy wpisać nazwę programu nauczania,
na podstawie którego zostały dostosowane treści programowe.)


Realizowanie treści programowych zgodnych z programem nauczania matematyki dla II etapu edukacji klasa 4- „Matematyka z plusem”; DKOW 5002-37/ 08 ,
ze szczególnym uwzględnieniem poszerzenia treści w zakresie edukacji matematycznej, wzbogaconych o dodatkowe zbiory zadań i ćwiczeń.



Zasady pracy z uczniem, sposób sprawdzania i oceniania wiedzy - zalecenia ogólne


Zasady pracy z uczniem
- przechodzenie na wyższy poziom nauki pod warunkiem doskonałego opanowania poziomu niższego,
- zwracanie uwagi na staranność, systematyczność i zaangażowanie w wykonywane czynności,
- precyzowanie, formułowanie jasnych zasad i reguł współpracy,
- podążanie za zainteresowaniami dziecka, dostarczanie bodźców służących rozwojowi
i doskonaleniu wiadomości i umiejętności,
- wzbogacanie sprawdzianów z matematyki o zadania dodatkowe, pozwalające na wykorzystanie możliwości edukacyjnych chłopca i jego tempa pracy,
- stwarzanie sytuacji sprzyjających praktycznemu zastosowaniu wiedzy i umiejętnemu wykorzystywaniu jej w różnych formach prezentacji,
- pozytywne wzmacnianie i stymulowanie rozwoju ogólnego poprzez angażowanie chłopca w różne formy aktywności na rzecz zaspokojenia własnych potrzeb oraz potrzeb klasy i szkoły,
- zachęcanie do udziału w konkursach matematycznych i olimpiadach,
Zasady oceniania:
-uwzględnianie w procesie oceniania nie tylko opanowanych przez ucznia wiadomości, ale także jego zainteresowań i twórczego zaangażowania,
- ocenie podlega wiedza wymagana programowo, a umiejętności dodatkowe stanowią podstawę do odrębnego nagradzania i przyznawania pochwał,
- reprezentowanie szkoły poprzez udział w konkursach oraz pomoc niesiona słabszym koleżankom i kolegom stanowi podstawę do przyznania nagrody za zachowanie i postawę społeczną oraz zostaje odnotowane w ocenie opisowej z zachowania.

Procedury osiągnięcia celów edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych (metody, formy, środki)


Metody:
- polisensoryczne,
- poglądowe,
- aktywizujące procesy poznawcze i rozwijające uzdolnienia,
- angażowanie ucznia w odpowiedzialne funkcje w ramach samopomocy koleżeńskiej.

Formy:
- indywidualne,
- z włączeniem do małej grupy zgodnej z typem zainteresowań,
- zespołowe w obrębie zadań z zakresu treści podstawowych.





B. Aby umożliwić realizację powyższych celów, planuje się następujące zajęcia dla dziecka:

Rodzaj zajęć Wymiar godzin tygodniowo Program zajęć/ podmiot odpowiedzialny za realizację
Zajęcia kółka matematycznego 2 godz. w tygodniu
mgr Wioletta

Indywidualny tok nauki z zakresu matematyki kl. IV 3 godz. w tygodniu mgr Wioletta ,

Udział w programie „Lepszy start” 1 godz. w tygodniu mgr Katarzyna
Przygotowywanie dodatkowych zadań o podwyższonym stopniu trudności do pracy indywidualnej w domu i na lekcji Codzienne w miarę możliwości ucznia mgr Katarzyna P

C. Działania uzupełniające

Działania wspierające rodziców ucznia - rodzaj pomocy udzielanej rodzicom
Indywidualne spotkania rodziców z nauczycielami uczącymi, udzielanie wskazówek na temat pracy z dzieckiem w domu.


Zakres
współdziałania
z instytucjami
i poradniami






(podpis i pieczęć dyrektora) (podpis rodzica/prawnego opiekuna ucznia) (podpisy osób tworzących PDW)

D. Ewaluacja Planu Działań Wspierających


Data ewaluacji

10.02.2013

Ocena efektywności podjętych działań


Podjęte w pierwszym semestrze klasy II działania pozwoliły na systematyczne rozwijanie zdolności ucznia z zakresu edukacji matematycznej. Pogłębił on swoją wiedzę oraz rozwinął zainteresowania, wdrożył się do systematycznej pracy nad samodzielnym rozwijaniem swoich możliwości.
Z zaangażowaniem uczestniczył w kółkach zainteresowań, brał udział w dostępnych konkursach szkolnych i pozaszkolnych, w kilku z nich zakwalifikował się do kolejnych etapów. Posiadł należyty stopień zrozumienia potrzeb słabszych uczniów, chętnie angażuje się w udzielanie im pomocy.


Wnioski, zalecenia, propozycje zmian działań na następny okres


Kontynuacja uczestnictwa chłopca w matematycznych zajęciach pozalekcyjnych.
Bieżąca kontrola efektów i modyfikacja działań.
Realizacja zaleceń Zespołu przez nauczyciela uczącego w klasie 2B we współpracy
ze specjalistami przedmiotowymi i rodzicami chłopca.


Podpisy członków
Zespołu


Podpis rodzica/
opiekuna prawnego dziecka
Podpis dyrektora







Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.