![]() |
![]() |
Katalog Ewa WODZIEŃ, 2016-05-18 Dębica Pedagogika, Różne Program rewalidacjiProgram zajęć rewalidacyjnych dla uczenia klasy…….. (rok szkolny 2015/2016) 1. Cel nadrzędny programu: Celem zajęć rewalidacyjnych jest wszechstronny rozwój ucznia z niepełnosprawnością sprzężoną (niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i autyzmem), w szczególności wdrażanie go do funkcjonowania społecznego, rozumienia i uznawania norm i reguł społecznych, umiejętności wnioskowania w sytuacjach społecznych oraz praktycznego wykorzystywania tych umiejętności w relacjach z innymi. 2. Cele szczegółowe ( zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej): -rozwijanie umiejętności/ kompetencji społecznych ucznia, -rozwijanie umiejętności relacyjnych i komunikacyjnych, -wdrażanie do budowania prostych zdań, -wzbogacanie zasobu słownictwa i wiedzy ogólnej, wiedzy o środowisku bliższym i dalszym, -kształtowanie umiejętności współdziałania, zabawy z rówieśnikami, integrowanie z grupą rówieśniczą, - rozwijanie motywacji do porozumiewania się i komunikowania własnych potrzeb i stanów emocjonalnych, adekwatnej ekspresji potrzeb i uczuć, kontroli emocjonalnej, -uczenie właściwych sposobów radzenia sobie z napięciem emocjonalnym, lękiem, stresem, -doskonalenie procesów myślenia: porównywanie, klasyfikowanie, abstrahowanie, rozumienie logicznych związków przyczynowo- skutkowych, -rozwijanie pamięci, wydłużanie czasu koncentracji uwagi na zadaniu, -usprawnianie myślenia logiczno-matematycznego, - usprawnianie funkcji percepcyjnych wzrokowych i słuchowych, -rozwijanie motoryki dużej i małej, 3.Rodzaje realizowanych zajęć/ćwiczeń w ramach terapii autyzmu: 3.1.Ćwiczenia rozwijające zasób leksykalny. -budowanie i uzupełnianie zdań, uzupełnianie luk w zdaniach, -opowiadanie historyjek obrazkowych i ilustracji, -dopasowywanie nazw (wyrazów, zdań do obrazków, przedmiotów), -usuwanie obrazka/przedmiotu, który nie pasuje do pozostałych (uogólnianie), -łączenie wyrazów w pary, -dobieranie przymiotników do rzeczowników, -łączenie wyrazów/obrazków na zasadzie przeciwieństw, -łączenie wyrazów/ obrazków na zasadzie podobieństw, -czytanie krótkich tekstów, historyjek, -zadawanie pytań do tekstu, 3.2. Ćwiczenia rozwijające pamięć. -zapamiętywanie i powtarzanie ciągów wyrazowych: • z tej samej kategorii, • z zestawu otwartego, -gry w „memo” obrazkowo-wyrazowe, -domino wyrazowe, literowe (słowne), -gry planszowe, edukacyjne, dydaktyczne, -zapamiętywanie szczegółów w krótkich tekstach, -udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu, -rozmowa nt. wysłuchanego tekstu, -kolorowanie obrazków na podstawie tekstu, -uzupełnianie rysunków, obrazków, schematów zgodnie z słuchanym tekstem, instrukcją, 3.3. Ćwiczenia prozodyczne, gramatyczne, rozwijające umiejętność budowania zdań, wypowiedzi słownych. - nauka krótkich rymowanek, wyliczanek, - nauka wierszyków, piosenek ze wskazywaniem, - powtarzanie ciągów samogłoskowych, sylabowych, wyrazowych z różnicowaniem głośności, tempa, linii melodycznej, - uzupełnianie zdań rzeczownikami w odpowiednim przypadku, -ćwiczenia z użyciem zaimków: Ja, ty, -ocenianie podanych wypowiedzi: prawda/fałsz -budowanie zdań, wypowiedzi poprawnych gramatycznie, - układanie, opowiadanie historyjek obrazkowych, -opowiadanie tekstu, opowiadania, -udzielanie odpowiedzi na pytania, -formułowanie pytań do obrazka, historyjki, -wymyślanie krótkiego zdarzenia na określony temat, - scenki dramowe z użyciem lalek, kukiełek, pacynek, -zabawy tematyczne, 3.4. Ćwiczenia rozwijające umiejętności społeczne. - ćwiczenia dot. odczytywania i rozpoznawania komunikatów niewerbalnych, -nauka rozpoznawania i interpretowania prostych gestów, -ćwiczenia rozpoznawania emocji wyrażanej mimiką/wyrazem twarzy, ciałem, -nazywanie i rozpoznawanie różnych emocji, -łączenie ekspresji emocjonalnej z sytuacją społeczną, -ćwiczenia w nazywaniu i opowiadaniu/opisywaniu (rysowaniu) emocji, - zabawy ruchowe w parze, uczące naprzemienności ról, współdziałania, dialogu, -scenki dramowe, dialogowe, -zabawy tematyczne (np. w sklep, wizyta u lekarza, przyjęcie urodzinowe, itp.), - nauka zachowania w różnych sytuacjach społecznych: witanie, pożegnanie w zależności od sytuacji, wieku w sposób adekwatny do sytuacji, wypożyczenie książki, wizyta u pielęgniarki szkolnej, -ćwiczenie sposobów inicjowania kontaktu w sytuacjach społecznych (np. zapraszania do wspólnej zabawy, częstowania słodyczami), -ćwiczenia rozładowywania napięć w sposób bezpieczny, akceptowany społecznie, -zabawy relaksacyjne, uwalniające od napięć, -ćwiczenia w werbalizowaniu przeżywanych stanów, komunikowania potrzeb, -inicjowanie, wciąganie w rozmowy na różne tematy, 3.5. Ćwiczenia stymulujące funkcje poznawcze. - rozwijanie logicznego myślenia z werbalnym uzasadnieniem, -rozróżnianie prawda/fałsz na materiale słownym, obrazkowym, -poszerzanie wiedzy o otaczającym świecie, przyrodzie, - klasyfikowanie obrazków wg. określonych cech, grupowanie, - rozwiązywanie zadań, zagadek, rebusów, krzyżówek, -uzupełnianie kart pracy, - gry planszowe, edukacyjne, dydaktyczne, -czytanie opowiadań, zainteresowanie ucznia literaturą dziecięca, -rozwijanie umiejętności czytania, pisania, rachowania, -usprawnianie technik szkolnych. 3.6.Ćwiczenia usprawniające funkcje percepcji wzrokowych i słuchowych, koordynację wzrokowo – ruchową, spostrzegawczość. - wskazywanie prawej i lewej części ciała (autoorientacja), - orientacja w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciw, - układanie obrazków po lewej i prawej stronie, na górze i na dole wg instrukcji słownej, - wykonywanie prostych ruchów, kreślenie kształtów graficznych w powietrzu, - przybieranie określonych pozycji zgodnie z instrukcją słowną, - rysowanie przedmiotów w odpowiednim położeniu, np. pod, za, nad, w środku, - kolorowanie obrazka według instrukcji, - wyszukiwanie różnic, podobieństw, - gra w memory, skojarzenia, - dobieranie par jednakowych obrazków (domino, dobieranki, loteryjki, memory/skojarzenia), - odtwarzanie z pamięci układu elementów, układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane, układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych i klocków, według wzoru i z pamięci, - dopasowywanie części obrazków do całości, uzupełnianie braków na obrazku, - układanie puzzli, mozaiki, domino, -przepisywanie z tablicy, z książki, - zabawy zręcznościowe: toczenie, rzucanie, chwytanie różnych przedmiotów, -różnicowanie słów podobnie brzmiących, -różnicowanie takich samych sylab w szeregu, różnych lub o podobnym brzmieniu, -podawanie liczby głosek w wyrazie (analiza), miejsca głoski ze względu na jej lokalizację, -podawanie liczby sylab w wyrazie, podawanie sylaby ze względu na jej lokalizację, -kończenie zaczętego wyrazu, podział lub synteza wyrazu; sylabowa, głoskowa, 3.7. Ćwiczenia usprawniające motorykę dużą i małą. -chodzenie po linii, stopa za stopą, -rzucanie i chwytanie piłki, balonu, woreczków, chodzenie z woreczkami na głowie, -toczenie, turlanie piłki, -malowanie szlaczków, odrysowywanie szablonów, -modelowanie w plastelinie, modelinie, toczenie kul, wałków, -nawlekanie różnych elementów na sznurek, przewlekanie sznurówki, zapinanie guzików, -zbieranie drobnych elementów (np. koralików, kasztanów, żołędzi), wrzucanie do pojemników, np. do butelki, -cięcie papieru, wycinanie nożyczkami, -wydzieranie, naklejanie, składanie papieru, -zabawy, pląsy muzyczno-rytmiczne, ze wskazywaniem, przekraczaniem osi ciała, 4.Ewaluacja programu. Obserwacja rozwoju umiejętności społecznych i nabywania kompetencji społecznych przez ucznia. Ocena celowości, trafności oddziaływań i doboru ćwiczeń, celem kontynuacji lub zmiany. Opracowanie: Ewa Wodzień Nauczyciel wspomagający Publiczna Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |