Katalog Katarzyna Madej, 2016-05-18 mielec Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne Projekt edukacyjny "Komputerowy świat przedszkolaka"TYTUŁ PROJEKTU: „Komputerowy świat przedszkolaka” realizowany w grupie dzieci 5, 6- letnich w roku szkolnym 2015/2016 CELE PROJEKTU: • Zapoznanie dzieci z ogólną budową i częściami składowymi komputera, • Nauka bezpiecznego korzystania z komputera i Internetu- wspólne opracowanie zasad, • Uświadomienie dzieciom korzyści i zagrożeń związanych z użytkowaniem komputera i sieci Internetowej, • Rozwijanie twórczej postawy dzieci, • Aktywizowanie mowy i myślenia z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik, • Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za efekt pracy grupy, • Opracowanie scenki teatralnej dla kolegów z innej grupy dotyczącej skutków nadużywania komputera, • Angażowanie środowiska rodzinnego i lokalnego w podejmowane działania. METODY: • Praktycznego działania, • Kapeluszy myślowych wg E. de Bono, • Audiowizualne, • Aktywizujące. CZAS REALIZACJI: 19.10.2015- 06.11.2015 PRZEBIEG PROJEKTU: Działanie: • Zajęcia wprowadzające- rozwiązanie zagadki słownikowej (komputer), • Ćwiczenie słownikowe z wykorzystaniem techniki „burzy mózgów” - „Do czego służy komputer? - zapisywanie propozycji na szablonie monitora, • Oglądanie części składowych komputera (monitora, myszki, klawiatury itd.), • Zab. ruch. „Sieć internetowa”- wyjaśnienie działania sieci globalnej sieci internetowej, • Słuchanie opowiadania A. Pasternak pt. „W komputerowym świecie” – analiza utworu z wykorzystaniem elementów met. E. De Bono „Sześciu kapeluszy myślowych”- wspólne ustalenie bezpiecznych zasad korzystania z komputera- zapisanie ich na kartonie, wspólne ozdabianie, umieszczenie w szatni. Termin: 19X Odpowiedzialni: nauczyciel Działanie: • Wykorzystanie funkcji rozrywkowej komputera- praca z grupką dzieci- korzystanie z programu multimedialnego „Psychologia”- rozwiązywanie zadań, zagadek, quizów. Termin: 20 X Odpowiedzialni: nauczyciel Działanie: • Wykorzystanie funkcji edukacyjnej komputera - oglądanie filmu edukacyjnego z cyklu „Było sobie życie”- odcinek „Oko”- rozmowa na temat wpływu nadużywania komputera| i telewizji na zmysł wzroku. Zab. dydaktyczna „Okulary”- oglądanie okularów różnego rodzaju, omawianie ich przeznaczenia. Próby określenia, co jest dobre, a co nie dla zmysłu wzroku (inspiracji lustracjami), naklejanie na ilustracje uśmiechniętej/smutnej buźki. Wykonanie „zaczarowanych okularów”. Termin: 21X Odpowiedzialni: nauczyciel, dzieci Działanie: • Opracowanie tematu wybranego przez dzieci, zdobywanie fragmentarycznych informacji, zdjęć, kolorowanek, filmików z wykorzystaniem komputera przy pomocy rodziców (praca w domu), tworzenie wspólnego albumu tematycznego z wykorzystaniem zgromadzonych materiałów. Termin: 22 – 27 X Odpowiedzialni: nauczyciel, dzieci, rodzice Działanie: • Opracowanie scenki teatralnej pt. „Stasio Enter, czyli afera z komputera”, zaproszenie na przedstawienie kolegów z zaprzyjaźnionego przedszkola, wspólne przydzielanie ról, wykonanie scenografii i rekwizytów. Termin: 23 – 30 X Odpowiedzialni: nauczyciel, dzieci, rodzice Działanie: • „Zamiast komputera, czyli pomysły na dobrą zabawę”- wspólne wymyślanie propozycji zabaw na integracyjne spotkanie z kolegami z innego przedszkola. • Wspólne redagowanie wiadomości mailowej do kolegów z innego przedszkola, zaproszenie ich na wspólne spotkanie- zapoznanie z funkcją komunikacyjną komputera. Termin: 26 X Odpowiedzialni: nauczyciel, dzieci Działanie: • Spotkanie dzieci z panią psycholog- wysłuchanie rad dotyczących bezpiecznego korzystania z komputera. Termin: 28 X Odpowiedzialni: nauczyciel, psycholog Działanie: • Spotkanie z kolegami z Przedszkola Miejskiego Nr 8, prezentacja powyższej scenki teatralnej, wspólne zabawy wg opracowanego z dziećmi scenariusza. Termin: 28 X Odpowiedzialni: nauczyciele DODATKOWE DZIAŁANIA SKIEROWANE DO RODZICÓW: • Prelekcja psychologa n/t korzyści i zagrożeń płynących z korzystania ze współczesnych massmediów ze szczególnym uwzględnieniem komputera i Internetu. • Pomoc rodziców w przygotowywaniu materiałów edukacyjnych z wykorzystaniem komputera oraz przygotowaniu inscenizacji. Możliwe jest wprowadzanie zmian w terminarzu działań ze względu na uwarunkowania organizacyjne EFEKTY: Dziecko: • Zna podstawowe elementy składowe komputera oraz jego obsługi, • Ma świadomość korzyści i zagrożeń związanych z użytkowaniem komputera i Internetu, • Zna zasady bezpiecznego korzystania z komputera, • Śpiewa piosenkę pt. „Fajnie w Internecie”, • Potrafi ciekawie zorganizować czas wolny, • Zdobywa z pomocą rodzica informacje na wybrany temat wykorzystując komputer i Internet, • Wypowiada się na określony temat, poszukuje nowych rozwiązań, • Angażuje się w działania na rzecz grupy- jest współodpowiedzialne za efekt. BIBLIOGRAFIA: 1. J. J. Należyty „Zabawa w teatr” 2. „Bliżej przedszkola” Nr 6.153/2014 3. http://fdn.pl/serwis-edukacyjny-neciopl Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |