Katalog

Katarzyna Madej, 2016-05-18
mielec

Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne

Projekt edukacyjny "Komputerowy świat przedszkolaka"

- n +

TYTUŁ PROJEKTU: „Komputerowy świat przedszkolaka” realizowany
w grupie dzieci 5, 6- letnich w roku szkolnym 2015/2016
CELE PROJEKTU:
• Zapoznanie dzieci z ogólną budową i częściami składowymi komputera,
• Nauka bezpiecznego korzystania z komputera i Internetu- wspólne opracowanie zasad,
• Uświadomienie dzieciom korzyści i zagrożeń związanych z użytkowaniem komputera i sieci Internetowej,
• Rozwijanie twórczej postawy dzieci,
• Aktywizowanie mowy i myślenia z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik,
• Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za efekt pracy grupy,
• Opracowanie scenki teatralnej dla kolegów z innej grupy dotyczącej skutków nadużywania komputera,
• Angażowanie środowiska rodzinnego i lokalnego w podejmowane działania.

METODY:
• Praktycznego działania,
• Kapeluszy myślowych wg E. de Bono,
• Audiowizualne,
• Aktywizujące.

CZAS REALIZACJI: 19.10.2015- 06.11.2015


PRZEBIEG PROJEKTU:
Działanie:
• Zajęcia wprowadzające- rozwiązanie zagadki słownikowej (komputer),
• Ćwiczenie słownikowe z wykorzystaniem techniki „burzy mózgów” - „Do czego służy komputer? - zapisywanie propozycji na szablonie monitora,
• Oglądanie części składowych komputera (monitora, myszki, klawiatury itd.),
• Zab. ruch. „Sieć internetowa”- wyjaśnienie działania sieci globalnej sieci internetowej,
• Słuchanie opowiadania A. Pasternak pt. „W komputerowym świecie” – analiza utworu
z wykorzystaniem elementów met. E. De Bono „Sześciu kapeluszy myślowych”- wspólne ustalenie bezpiecznych zasad korzystania z komputera- zapisanie ich na kartonie, wspólne ozdabianie, umieszczenie w szatni.
Termin: 19X
Odpowiedzialni: nauczyciel

Działanie:
• Wykorzystanie funkcji rozrywkowej komputera- praca z grupką dzieci- korzystanie z programu multimedialnego „Psychologia”- rozwiązywanie zadań, zagadek, quizów.
Termin: 20 X
Odpowiedzialni: nauczyciel

Działanie:
• Wykorzystanie funkcji edukacyjnej komputera - oglądanie filmu edukacyjnego z cyklu „Było sobie życie”- odcinek „Oko”- rozmowa na temat wpływu nadużywania komputera| i telewizji na zmysł wzroku. Zab. dydaktyczna „Okulary”- oglądanie okularów różnego rodzaju, omawianie ich przeznaczenia. Próby określenia, co jest dobre, a co nie dla zmysłu wzroku (inspiracji lustracjami), naklejanie na ilustracje uśmiechniętej/smutnej buźki. Wykonanie „zaczarowanych okularów”.
Termin: 21X
Odpowiedzialni: nauczyciel, dzieci

Działanie:
• Opracowanie tematu wybranego przez dzieci, zdobywanie fragmentarycznych informacji, zdjęć, kolorowanek, filmików z wykorzystaniem komputera przy pomocy rodziców (praca w domu), tworzenie wspólnego albumu tematycznego z wykorzystaniem zgromadzonych materiałów.
Termin: 22 – 27 X
Odpowiedzialni: nauczyciel, dzieci, rodzice

Działanie:
• Opracowanie scenki teatralnej pt. „Stasio Enter, czyli afera z komputera”, zaproszenie na przedstawienie kolegów z zaprzyjaźnionego przedszkola, wspólne przydzielanie ról, wykonanie scenografii i rekwizytów.
Termin: 23 – 30 X
Odpowiedzialni: nauczyciel, dzieci, rodzice


Działanie:
• „Zamiast komputera, czyli pomysły na dobrą zabawę”- wspólne wymyślanie propozycji zabaw na integracyjne spotkanie z kolegami z innego przedszkola.
• Wspólne redagowanie wiadomości mailowej do kolegów z innego przedszkola, zaproszenie ich na wspólne spotkanie- zapoznanie z funkcją komunikacyjną komputera.
Termin: 26 X
Odpowiedzialni: nauczyciel, dzieci

Działanie:
• Spotkanie dzieci z panią psycholog- wysłuchanie rad dotyczących bezpiecznego korzystania
z komputera.
Termin: 28 X
Odpowiedzialni: nauczyciel, psycholog

Działanie:
• Spotkanie z kolegami z Przedszkola Miejskiego Nr 8, prezentacja powyższej scenki teatralnej, wspólne zabawy wg opracowanego z dziećmi scenariusza.
Termin: 28 X
Odpowiedzialni: nauczyciele
DODATKOWE DZIAŁANIA SKIEROWANE DO RODZICÓW:
• Prelekcja psychologa n/t korzyści i zagrożeń płynących z korzystania ze współczesnych massmediów ze szczególnym uwzględnieniem komputera i Internetu.
• Pomoc rodziców w przygotowywaniu materiałów edukacyjnych z wykorzystaniem komputera oraz przygotowaniu inscenizacji.
Możliwe jest wprowadzanie zmian w terminarzu działań ze względu na uwarunkowania organizacyjne
EFEKTY:
Dziecko:
• Zna podstawowe elementy składowe komputera oraz jego obsługi,
• Ma świadomość korzyści i zagrożeń związanych z użytkowaniem komputera i Internetu,
• Zna zasady bezpiecznego korzystania z komputera,
• Śpiewa piosenkę pt. „Fajnie w Internecie”,
• Potrafi ciekawie zorganizować czas wolny,
• Zdobywa z pomocą rodzica informacje na wybrany temat wykorzystując komputer i Internet,
• Wypowiada się na określony temat, poszukuje nowych rozwiązań,
• Angażuje się w działania na rzecz grupy- jest współodpowiedzialne za efekt.

BIBLIOGRAFIA:
1. J. J. Należyty „Zabawa w teatr”
2. „Bliżej przedszkola” Nr 6.153/2014
3. http://fdn.pl/serwis-edukacyjny-neciopl
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.