Katalog Joanna Dybka, 2016-05-18 Iwanowice Matematyka, Projekty edukacyjne Projekt edukacyjny - budowa domuProjekt matematyczny – budujemy dom przyszłości Scenariusz realizacji projektu PBL w trakcie 3 spotkań 2 godzinnych dla uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej. Zajęcia 1: Wybór pytań szczegółowych Nauczyciel podaje temat zajęć dzieli uczniów na 3 grupy wiekowo- zintegrowane. Uczniowie wypisują pytania szczegółowe do tematu w grupach. Przyklejamy na tablicy pytania szczegółowe na przykład: 1. Jaki kształt może mieć budynek? 2. Jak może wyglądać dom przyszłości? 3. Jakie technologie budowlane sprawdzają się w poszczególnych bryłach? 4. Jak koszt i czas budowy zależy od wykorzystanej technologii? 5. Jakie bryły są najbardziej ekonomiczne pod względem zużycia materiału i przepuszczalności cieplnej przyszłości? 6. Co trzeba wiedzieć, żeby oszacować koszt budowy? 2. Wybór celów operacyjnych. Uczniowie w takich samych grupach decydują, czego chcieliby się nauczyć, dowiedzieć realizując ten projekt. Swoje propozycje wypisują na karteczkach wlepkach np.: - rodzaje brył, obliczanie obwodu, pola powierzchni, objętości, - wybrane zagadnienia z historii architektury (jak wyglądały domy dawniej), - czytanie projektów domów, - wykonanie makiety budynku, - rysowanie planu budynku, - poznawanie stylów budownictwa, Wlepki zostają zebrane, odczytane, przyklejone na tablicy. Nauczyciel dodaje ewentualnie: - obliczenia procentowe, - obliczenia pieniężne, dotyczące czasu, pola, objętości itp. 3. Ustalenie planu pracy Nauczyciel pyta: - Co powinniśmy wiedzieć, umieć, żeby rozpocząć działania? Od czego powinniśmy zacząć? Przykładowe odpowiedzi: - od historii, - od rodzajów brył, - od stylów budownictwa, - od kosztów wpływających na budowę obiektu. Podział na grupy i przydzielenie zadań poszczególnym zespołom Przykładowe zadania domowe: Zadanie 1 Jak zmieniała się architektura na przestrzeni wieków. Jakie są charakterystyczne cechy dla ważniejszych epok. Przygotuj ciekawe przykłady. Sposób prezentacji: prezentacja multimedialna. - uczniowie – przygotują wiadomości na temat architektury, jej historii i współczesnych trendów. Zadanie 2 Czy budynek można opisać jako sumę brył? Jak oblicza się pole powierzchni i objętość wybranych brył? Sposób prezentacji: prezentacja multimedialna lub referat przedstawiony na forum. - uczniowie zastanowią się nad bryłami w architekturze. Zadania 3 Jakie dane trzeba zebrać, żeby oszacować koszt budowy? Sposób prezentacji: referat. - uczniowie zastanowią się nad kosztami. Zadanie 4 Jaki kształt powinien mieć dom przyszłości? Sposób prezentacji: projekt, rysunek itp. - uczniowie zaproponują nam kształt domu w przyszłości, na następnych zajęciach będziemy weryfikować ich pomysły. Ocena: samoocena na podstawie ankiety lub ocena grupy. Zajęcia nr 2 Plan zajęć: 1. Prezentacja zadania 1 przez poszczególnych uczniów. 2. Wybór osoby odpowiedzialnej za scalenie prezentacji multimedialnej na następne zajęcia I ustalenie jej długości. Czy wyczerpaliśmy temat? Czy czegoś jeszcze powinniśmy się dowiedzieć? 3. Prezentacja zadania 2. Wypisujemy wzory na pola powierzchni i objętość na planszy. 4. Podział zespołu na cztery grupy . Zadanie W jakiej bryle stosunek pola powierzchni do objętości jest najbardziej korzystny? (najmniejszy) W jakiej figurze stosunek obwodu do pola powierzchni jest najbardziej korzystny? Grupa 1 najmłodsza – fundamenty kwadrat, fundamenty koło, ewentualnie trójkąt równoboczny. Przyjmujemy pole 100m2 obliczamy obwód figury przy zadanym polu. Grupa 2 ściany zewnętrzne tworzą sześcian albo półkulę Przyjmujemy objętość 1000m3, obliczamy pole powierzchni przy zadanej objętości; Grupa 3 ściany zewnętrzne tworzą półkulę albo walec o tym samym promieniu, kiedy powierzchnia jest mniejsza? Grupa 4 Ściany zewnętrzne to półkula albo stożek o tym samym promieniu, kiedy powierzchnia jest mniejsza? . Sposób prezentacji: tymczasowo plakat z rysunkiem i obliczeniami wg wzoru: docelowo – prezentacja multimedialna z rysunkami i wzorami. Objętość Objętość Promień Bok lub wysokość (grupa 4 również tworząca stożka) Pole pow bocznej Pole pow. Bocznej. Czy wyczerpaliśmy temat? Co jeszcze powinniśmy wiedzieć? 5. Prezentacja zadania 3 Wypisanie najważniejszych kosztów (roboty ziemne, fundamenty itd.) Uczniowie wspólnie wyciągają wnioski z wykonanych obliczeń: Jaki kształt budynku byłby najkorzystniejszy? Czy coś jeszcze należy sprawdzić? 6. Prezentacja zadania 4 Czy zgadzamy się z uczniami? Czego jeszcze powinniśmy się dowiedzieć? 7. Zadania domowe na następne zajęcia: Zadanie 6 Jakie technologie budowlane stosuje się do budowy wybranej przez nas bryły? Odwiedź strony: kurhan.suport.pl, sergiel.pl, eko kopuły na you tube. Sposób prezentacji – zdjęcia lub rysunki w prezentacji multimedialnej (podane źródła) Zadanie 7 Jaki jest koszt wybudowania budynku w wybranym przez nas kształcie? Jaki jest koszt wybudowania domu o powierzchni użytkowej 230 m2? Poszukaj przykładów projektów budynków o prostych bryłach zrób zestawienie metrażu i kosztu budowy. Poszukaj artykułów: np. dziwoląg, czyli jak mieszka się w kopule?” odwiedź strony: youtube, eko-kopuły. Zadanie 8 Jaki jest czas budowy przykładowego domu o prostej formie – przygotuj zestawienie w formie tabelki – technologia (cegła, itp.) metraż, czas. Zadanie 9 Do wykonania w grupach Przygotuj materiały do budowy modelu kopuły (wybraną metodą) - technologia 1 potrzebne materiały: Tektura lub styropian na spód, cyrkiel, sznurek (niezbyt gruby), materiał zastępujący cegły, materiał zastępujący zaprawę cementową, szablony okien, drzwi wykonane z tektury, tektura do wycinania kolejnych okien. (wycinamy „cegły” ze styropianu budujemy kopułę) - technologia 2 potrzebne materiały: Tektura lub styropian, masa papierowa lub solna? (ta, którą da się przechowywać), balon, wykroje okien i drzwi z tektury, farby. (oklejamy balon masą, czekamy aż wyschnie) - technologia 3 potrzebne materiały: Tektura lub styropian na spód, masa któraś, wykałaczki, worki foliowe lub nie, sznurek, cyrkiel. (toczymy wałki i z nich lepimy kopuły) Zajęcia 3 1. Prezentacja zadania 6. Technologie budowy – sposób prezentacji rysunki, prezentacja multimedialna 2. Prezentacja zadania 7 i 8. Koszty i czas budowy budynków o wybranych kształtach. Czy to nam wystarczy? 3. Zadanie Podział na trzy grupy, wykonanie pojedynczych budowli lub systemów połączonych kopuł. Grupa 1. Buduje kopułę z wykorzystaniem miękkiej łaty zamocowanej w środku. Grupa 2. Buduje kopułę z wykorzystaniem balona ale w sposób odwrotny do stosowanego w kurhanie. Grupa 3. Buduje kopułę metodą super – Adobe z uwzględnieniem dwóch cyrkli. Trzy makiety. 4. Ocena pracy – ankiety i ocena kolegów Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |