Katalog

Joanna Dybka, 2016-05-18
Iwanowice

Matematyka, Projekty edukacyjne

Projekt edukacyjny - budowa domu

- n +

Projekt matematyczny – budujemy dom przyszłości
Scenariusz realizacji projektu PBL w trakcie 3 spotkań 2 godzinnych dla uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej.


Zajęcia 1:

Wybór pytań szczegółowych

Nauczyciel podaje temat zajęć dzieli uczniów na 3 grupy wiekowo- zintegrowane.
Uczniowie wypisują pytania szczegółowe do tematu w grupach.

Przyklejamy na tablicy pytania szczegółowe na przykład:
1. Jaki kształt może mieć budynek?
2. Jak może wyglądać dom przyszłości?
3. Jakie technologie budowlane sprawdzają się w poszczególnych bryłach?
4. Jak koszt i czas budowy zależy od wykorzystanej technologii?
5. Jakie bryły są najbardziej ekonomiczne pod względem zużycia materiału i przepuszczalności cieplnej przyszłości?
6. Co trzeba wiedzieć, żeby oszacować koszt budowy?


2. Wybór celów operacyjnych.
Uczniowie w takich samych grupach decydują, czego chcieliby się nauczyć, dowiedzieć realizując ten projekt. Swoje propozycje wypisują na karteczkach wlepkach np.:
- rodzaje brył, obliczanie obwodu, pola powierzchni, objętości,
- wybrane zagadnienia z historii architektury (jak wyglądały domy dawniej),
- czytanie projektów domów,
- wykonanie makiety budynku,
- rysowanie planu budynku,
- poznawanie stylów budownictwa,
Wlepki zostają zebrane, odczytane, przyklejone na tablicy.
Nauczyciel dodaje ewentualnie:
- obliczenia procentowe,
- obliczenia pieniężne, dotyczące czasu, pola, objętości itp.

3. Ustalenie planu pracy
Nauczyciel pyta:
- Co powinniśmy wiedzieć, umieć, żeby rozpocząć działania? Od czego powinniśmy zacząć?
Przykładowe odpowiedzi:
- od historii,
- od rodzajów brył,
- od stylów budownictwa,
- od kosztów wpływających na budowę obiektu.

Podział na grupy i przydzielenie zadań poszczególnym zespołom

Przykładowe zadania domowe:

Zadanie 1
Jak zmieniała się architektura na przestrzeni wieków. Jakie są charakterystyczne cechy dla ważniejszych epok. Przygotuj ciekawe przykłady. Sposób prezentacji: prezentacja multimedialna.
- uczniowie – przygotują wiadomości na temat architektury, jej historii i współczesnych trendów.

Zadanie 2
Czy budynek można opisać jako sumę brył? Jak oblicza się pole powierzchni i objętość wybranych brył? Sposób prezentacji: prezentacja multimedialna lub referat przedstawiony na forum.
- uczniowie zastanowią się nad bryłami w architekturze.

Zadania 3
Jakie dane trzeba zebrać, żeby oszacować koszt budowy? Sposób prezentacji: referat.
- uczniowie zastanowią się nad kosztami.

Zadanie 4
Jaki kształt powinien mieć dom przyszłości? Sposób prezentacji: projekt, rysunek itp.
- uczniowie zaproponują nam kształt domu w przyszłości, na następnych zajęciach będziemy weryfikować ich pomysły.

Ocena: samoocena na podstawie ankiety lub ocena grupy.

Zajęcia nr 2

Plan zajęć:
1. Prezentacja zadania 1 przez poszczególnych uczniów.
2. Wybór osoby odpowiedzialnej za scalenie prezentacji multimedialnej na następne zajęcia I ustalenie jej długości.

Czy wyczerpaliśmy temat? Czy czegoś jeszcze powinniśmy się dowiedzieć?

3. Prezentacja zadania 2. Wypisujemy wzory na pola powierzchni i objętość na planszy.

4. Podział zespołu na cztery grupy .

Zadanie
W jakiej bryle stosunek pola powierzchni do objętości jest najbardziej korzystny? (najmniejszy)
W jakiej figurze stosunek obwodu do pola powierzchni jest najbardziej korzystny?

Grupa 1 najmłodsza – fundamenty kwadrat, fundamenty koło, ewentualnie trójkąt równoboczny. Przyjmujemy pole 100m2 obliczamy obwód figury przy zadanym polu.

Grupa 2 ściany zewnętrzne tworzą sześcian albo półkulę
Przyjmujemy objętość 1000m3, obliczamy pole powierzchni przy zadanej objętości;

Grupa 3 ściany zewnętrzne tworzą półkulę albo walec o tym samym promieniu, kiedy powierzchnia jest mniejsza?

Grupa 4 Ściany zewnętrzne to półkula albo stożek o tym samym promieniu, kiedy powierzchnia jest mniejsza?
.
Sposób prezentacji: tymczasowo plakat z rysunkiem i obliczeniami wg wzoru:
docelowo – prezentacja multimedialna z rysunkami i wzorami.

Objętość Objętość
Promień Bok lub wysokość (grupa 4 również tworząca stożka)
Pole pow bocznej Pole pow. Bocznej.

Czy wyczerpaliśmy temat? Co jeszcze powinniśmy wiedzieć?

5. Prezentacja zadania 3
Wypisanie najważniejszych kosztów (roboty ziemne, fundamenty itd.)
Uczniowie wspólnie wyciągają wnioski z wykonanych obliczeń:
Jaki kształt budynku byłby najkorzystniejszy?
Czy coś jeszcze należy sprawdzić?


6. Prezentacja zadania 4
Czy zgadzamy się z uczniami?
Czego jeszcze powinniśmy się dowiedzieć?

7. Zadania domowe na następne zajęcia:

Zadanie 6
Jakie technologie budowlane stosuje się do budowy wybranej przez nas bryły?
Odwiedź strony: kurhan.suport.pl, sergiel.pl, eko kopuły na you tube.
Sposób prezentacji – zdjęcia lub rysunki w prezentacji multimedialnej (podane źródła)

Zadanie 7
Jaki jest koszt wybudowania budynku w wybranym przez nas kształcie?
Jaki jest koszt wybudowania domu o powierzchni użytkowej 230 m2?
Poszukaj przykładów projektów budynków o prostych bryłach zrób zestawienie metrażu i kosztu budowy.
Poszukaj artykułów: np. dziwoląg, czyli jak mieszka się w kopule?” odwiedź strony: youtube, eko-kopuły.

Zadanie 8
Jaki jest czas budowy przykładowego domu o prostej formie – przygotuj zestawienie w formie tabelki – technologia (cegła, itp.) metraż, czas.

Zadanie 9
Do wykonania w grupach
Przygotuj materiały do budowy modelu kopuły (wybraną metodą)
- technologia 1 potrzebne materiały:
Tektura lub styropian na spód, cyrkiel, sznurek (niezbyt gruby), materiał zastępujący cegły, materiał zastępujący zaprawę cementową, szablony okien, drzwi wykonane z tektury, tektura do wycinania kolejnych okien. (wycinamy „cegły” ze styropianu budujemy kopułę)

- technologia 2 potrzebne materiały:
Tektura lub styropian, masa papierowa lub solna? (ta, którą da się przechowywać), balon, wykroje okien i drzwi z tektury, farby. (oklejamy balon masą, czekamy aż wyschnie)

- technologia 3 potrzebne materiały:
Tektura lub styropian na spód, masa któraś, wykałaczki, worki foliowe lub nie, sznurek, cyrkiel. (toczymy wałki i z nich lepimy kopuły)

Zajęcia 3

1. Prezentacja zadania 6. Technologie budowy – sposób prezentacji rysunki, prezentacja multimedialna
2. Prezentacja zadania 7 i 8. Koszty i czas budowy budynków o wybranych kształtach.
Czy to nam wystarczy?

3. Zadanie
Podział na trzy grupy, wykonanie pojedynczych budowli lub systemów połączonych kopuł.
Grupa 1. Buduje kopułę z wykorzystaniem miękkiej łaty zamocowanej w środku.
Grupa 2. Buduje kopułę z wykorzystaniem balona ale w sposób odwrotny do stosowanego w kurhanie.
Grupa 3. Buduje kopułę metodą super – Adobe z uwzględnieniem dwóch cyrkli.
Trzy makiety.

4. Ocena pracy – ankiety i ocena kolegów
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.