Katalog

Michalina Matlak, 2016-05-18
Bielsko-Biała

Edukacja regionalna, Scenariusze

„Na beskidzkiej polanie” – zabawy polisensoryczne umożliwiające poznanie wybranych przedstawicieli flory i fauny Beskidów. Doskonalenie tańca góralskiego.

- n +

KONSPEKT
zajęcia z zakresu edukacji regionalnej


Prowadząca zajęcie: Michalina Matlak
Grupa wiekowa: 2,5 - 4–latki
Data: 09.05.2016

Tematyka kompleksowa: Wiosenna łąka

Temat zajęcia: „Na beskidzkiej polanie” – zabawy polisensoryczne umożliwiające poznanie wybranych przedstawicieli flory i fauny Beskidów. Doskonalenie tańca góralskiego.

Cele ogólne:
• Poznanie wybranych gatunków roślin i zwierząt spotykanych w Beskidach
• Nauka tańca góralskiego


Cele operacyjne:
Dziecko:
• Potrafi rozpoznać wybrane gatunki roślin, zwierząt i motyli spotykanych w Beskidach;
• Potrafi podzielić na sylaby nazwy zwierząt (jeleń, sarna, borsuk, lis, dzik, zając, wilk);
• Liczy ilość sylab w wyrazie
• Potrafi zaśpiewać piosenkę „Święto Ziemi”;
• Wykonuje figury tańca góralskiego;
• Potrafi odszukać dwa takie same obrazki;
• Prawidłowo określa stosunki przestrzenne;
• Zna kolory.



Metody:
• Czynne: kierowanie działalnością dziecka, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń, samodzielnych doświadczeń ;
• Słowne: rozmowa;
• Oglądowe: obserwacji i pokazu.

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna


Pomoce dydaktyczne:
Odtwarzacz, płyta CD z utworami: „Święto Ziemi”, „Janicek”, film edukacyjny na temat jeleni, rzutnik, laptop, poroże jelenia i sarny, wabik na sarny, futro z lisa, dzika, borsuka, olej tamanu (zapach zbliżony do zapachu dzika), zdjęcia zwierząt (jeleń, sarna, borsuk, lis, dzik, zając, wilk, ryś), roślin łąkowych małych i dużych, zdjęcia motyli z przymocowaną gumką, taśma dwustronna.
Przebieg zajęcia:

1. Powitanie.

2. Śpiewanie piosenki „Święto Ziemi”
Dzieci śpiewają piosenkę. Nauczyciel nawiązuje do frazy „…pamiętam o roślinach i zwierzętach…”

3. „Flora” – oglądanie zdjęć wybranych roślin łąkowych, analiza wzrokowa, określanie stosunków przestrzennych.
Każde z dzieci zajmuje miejsce na kwiatku przyczepionym do dywanu. Na środku dywanu nauczyciel kładzie pomniejszone zdjęcia tych samych kwiatów. Dzieci kolejno podchodzą na środek dywanu i próbują odszukać swój kwiatek. Nauczyciel podaje jego nazwę i ustala z dzieckiem kolor. Następnie dzieci z pomocą nauczyciela przyklejają do dywanu mały kwiatek nad takim samym dużym.

4. „Fauna” – wielozmysłowe poznawanie wybranych zwierząt spotykanych na łące
Nauczyciel prezentuje wybrane zwierzęta Beskidów na podstawie zdjęć, eksponatów oraz filmów. Dzieci porównują fakturę futra borsuka, dzika i lisa. Określają, jaka jest w dotyku. Dotykają i porównują poroże jelenia oraz sarny. Dowiadują się, jaki zapach ma dzik. Słuchają dźwięków wydawanych przez jelenia, samicę sarny oraz wilka. Dzielą na sylaby nazwy zwierząt i podają ilość sylab.

5. „Motylem jestem”- ćwiczenia dużych grup mięśniowych
Nauczyciel rozdaje dzieciom zdjęcia motyli przymocowane na gumce i pomaga założyć je na prawą nogę. Przez chwilę dzieci swobodnie poruszają się po „łące”. Następnie dzieci wykonują ćwiczenia według poleceń nauczyciela np. „Motyl fruwa z kwiatka na kwiatek”, „Motyl frunie z dużego kwiatka na mały” itp.

6. „Janicek na górskiej polanie” – wykonanie tańca góralskiego
Dzieci wykonują ponownie polecenia nauczyciela przy akompaniamencie muzyki góralskiej.

7. Zakończenie zajęć.
Na zakończenie nauczyciel zwraca uwagę na bogactwo i piękno beskidzkiej przyrody oraz potrzebę jej ochrony.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.