Katalog Michalina Matlak, 2016-05-18 Bielsko-Biała Edukacja regionalna, Scenariusze „Na beskidzkiej polanie” – zabawy polisensoryczne umożliwiające poznanie wybranych przedstawicieli flory i fauny Beskidów. Doskonalenie tańca góralskiego.KONSPEKT zajęcia z zakresu edukacji regionalnej Prowadząca zajęcie: Michalina Matlak Grupa wiekowa: 2,5 - 4–latki Data: 09.05.2016 Tematyka kompleksowa: Wiosenna łąka Temat zajęcia: „Na beskidzkiej polanie” – zabawy polisensoryczne umożliwiające poznanie wybranych przedstawicieli flory i fauny Beskidów. Doskonalenie tańca góralskiego. Cele ogólne: • Poznanie wybranych gatunków roślin i zwierząt spotykanych w Beskidach • Nauka tańca góralskiego Cele operacyjne: Dziecko: • Potrafi rozpoznać wybrane gatunki roślin, zwierząt i motyli spotykanych w Beskidach; • Potrafi podzielić na sylaby nazwy zwierząt (jeleń, sarna, borsuk, lis, dzik, zając, wilk); • Liczy ilość sylab w wyrazie • Potrafi zaśpiewać piosenkę „Święto Ziemi”; • Wykonuje figury tańca góralskiego; • Potrafi odszukać dwa takie same obrazki; • Prawidłowo określa stosunki przestrzenne; • Zna kolory. Metody: • Czynne: kierowanie działalnością dziecka, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń, samodzielnych doświadczeń ; • Słowne: rozmowa; • Oglądowe: obserwacji i pokazu. Formy pracy: zbiorowa, indywidualna Pomoce dydaktyczne: Odtwarzacz, płyta CD z utworami: „Święto Ziemi”, „Janicek”, film edukacyjny na temat jeleni, rzutnik, laptop, poroże jelenia i sarny, wabik na sarny, futro z lisa, dzika, borsuka, olej tamanu (zapach zbliżony do zapachu dzika), zdjęcia zwierząt (jeleń, sarna, borsuk, lis, dzik, zając, wilk, ryś), roślin łąkowych małych i dużych, zdjęcia motyli z przymocowaną gumką, taśma dwustronna. Przebieg zajęcia: 1. Powitanie. 2. Śpiewanie piosenki „Święto Ziemi” Dzieci śpiewają piosenkę. Nauczyciel nawiązuje do frazy „…pamiętam o roślinach i zwierzętach…” 3. „Flora” – oglądanie zdjęć wybranych roślin łąkowych, analiza wzrokowa, określanie stosunków przestrzennych. Każde z dzieci zajmuje miejsce na kwiatku przyczepionym do dywanu. Na środku dywanu nauczyciel kładzie pomniejszone zdjęcia tych samych kwiatów. Dzieci kolejno podchodzą na środek dywanu i próbują odszukać swój kwiatek. Nauczyciel podaje jego nazwę i ustala z dzieckiem kolor. Następnie dzieci z pomocą nauczyciela przyklejają do dywanu mały kwiatek nad takim samym dużym. 4. „Fauna” – wielozmysłowe poznawanie wybranych zwierząt spotykanych na łące Nauczyciel prezentuje wybrane zwierzęta Beskidów na podstawie zdjęć, eksponatów oraz filmów. Dzieci porównują fakturę futra borsuka, dzika i lisa. Określają, jaka jest w dotyku. Dotykają i porównują poroże jelenia oraz sarny. Dowiadują się, jaki zapach ma dzik. Słuchają dźwięków wydawanych przez jelenia, samicę sarny oraz wilka. Dzielą na sylaby nazwy zwierząt i podają ilość sylab. 5. „Motylem jestem”- ćwiczenia dużych grup mięśniowych Nauczyciel rozdaje dzieciom zdjęcia motyli przymocowane na gumce i pomaga założyć je na prawą nogę. Przez chwilę dzieci swobodnie poruszają się po „łące”. Następnie dzieci wykonują ćwiczenia według poleceń nauczyciela np. „Motyl fruwa z kwiatka na kwiatek”, „Motyl frunie z dużego kwiatka na mały” itp. 6. „Janicek na górskiej polanie” – wykonanie tańca góralskiego Dzieci wykonują ponownie polecenia nauczyciela przy akompaniamencie muzyki góralskiej. 7. Zakończenie zajęć. Na zakończenie nauczyciel zwraca uwagę na bogactwo i piękno beskidzkiej przyrody oraz potrzebę jej ochrony. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |