![]() |
![]() |
Katalog Michalina Matlak, 2016-05-18 Bielsko-Biała Edukacja regionalna, Scenariusze „Z jajkiem i zającem” - rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych: wykonywanie palm, ozdabianie pisanek, święcenie pokarmów, wieszanie wydmuszek na drzewach, oblewanie wodą.KONSPEKT zajęcia z zakresu edukacji regionalnej Prowadząca zajęcie: Michalina Matlak Grupa wiekowa: 2,5 - 4–latki Data: 23.03.2016 Tematyka kompleksowa: Wielkanoc Temat zajęcia: „Z jajkiem i zającem” - rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych: wykonywanie palm, ozdabianie pisanek, święcenie pokarmów, wieszanie wydmuszek na drzewach, oblewanie wodą. Cele ogólne: • Zapoznanie z regionalnymi zwyczajami wielkanocnymi. Cele operacyjne: Dziecko: • Zna zwyczaje wielkanocne związane z regionem. • Zna symbole wielkanocne: zajączek, baranek, jajko, kurczaczek. • Wie, z czego wykonuje się palmę wielkanocną. • Potrafi zaśpiewać piosenkę „Z jajkiem i zającem”. • Wykonuje ćwiczenia oddechowe. • Wykonuje ćwiczenia słuchowe. Metody: • Czynne: kierowanie działalnością dziecka, zadań stawianych do wykonania, • Słowne: nauka piosenki, objaśnienie, instrukcja, • Oglądowe: obserwacji i pokazu. Formy pracy: grupowa, zbiorowa, indywidualna Pomoce dydaktyczne: Piórka, kurczaczek, koszyk z czekoladowymi jajkami, palma, zając, baranek, wiklinowy koszyk, serwetka, pokarmy do święcenia (chleb, sól i pieprz, ciasto, wędlina, jajko, chrzan), pisanki, spryskiwacz, wazon z gałązkami, wydmuszki, odtwarzacz, płyta CD z utworem „Z jajkiem i zającem”, odgłosy kurczaczka, ilustracje przedstawiające tradycje wielkanocne, rzutnik, zdjęcia przedstawiające tradycje i symbole wielkanocne, filmik „Śmigus dyngus”. Przebieg zajęcia: 1. Powitanie. 2. Ćwiczenia oddechowe „Sprzątamy piórka” Nauczyciel zwraca uwagę na rozrzucone po sali żółte piórka. Prosi dzieci, aby pomogły mu uprzątnąć piórka zdmuchujące je na środek dywanu. Wraz z dziećmi zastanawia się, kto mógł zgubić te piórka w sali. Dzieci wymieniają, jakie zwierzęta kojarzą się z Wielkanocą. Nauczyciel wyświetla zdjęcia zajączka, kurczaczka i baranka za pomocą rzutnika. 3. „Z jajkiem i zającem” – śpiewanie piosenki Dzieci śpiewają pierwszą zwrotkę i refren piosenki. 4. „Koszyczek ze święconką” – rozmowa na temat święconych pokarmów Nauczyciel wkłada do koszyka zajączka, kurcaczka i baranka. Pyta dzieci jakie jeszcze pokarmy powinny znaleźć się w koszyku. W uproszczony sposób podaje symbolikę wybranych pokarmów. 5. „Palma wielkanocna” – omówienie sposobu wykonywania palm wielkanocnych Nauczyciel pyta dzieci o udział w obchodach Niedzieli Palmowej. Wyświetla zdjęcia różnych palm. Następnie pokazuje dzieciom palmę i wspólnie opisują, z czego jest wykonana. Nawiązuje także do innego zwyczaju świątecznego - umieszczania wydmuszek z jaj na drzewach, aby dobrze owocowały. 6. „Śmiergus” – rozmowa na temat tradycji związanej z poniedziałkiem wielkanocnym na podstawie krótkiego filmu. Nauczyciel krótko omawia tradycję polewania się wodą w poniedziałek wielkanocny. Następnie delikatnie spryskuje wodą ponad głowami dzieci. 7. Zabawa ruchowa połączona ze śpiewem drugiej części piosenki „Z jajkiem i zającem” Dzieci spacerują po sali śpiewając piosenkę. Podczas słów „…i dziewczynki łapią i wodą je chlapią…” chłopcy zatrzymują dziewczynki i naśladują polewanie ich wodą. 8. Ćwiczenia słuchowe „Gdzie jest kurczaczek?” Nauczyciel zwraca uwagę na dźwięk piszącego kurczaczka rozlegający się w sali. Dzieci starają się odnaleźć kurczaczka podążając za słyszanym dźwiękiem. 9. Zakończenie zajęć Po odszukaniu kurczaczka, nauczyciel częstuje dzieci znalezionymi przy nim czekoladowymi jajeczkami i dziękuje za zajęcia. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |