![]() |
![]() |
Katalog Arletta Brzezińska, 2016-05-18 Mława Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji matematyki kl.I ponadgimn.SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI Temat: Wyrażenia algebraiczne – powtórzenie. Klasa: I kelner Czas trwania: 45 minut Data: 27.01.2016r Nauczyciel: Arletta Brzezińska Cel ogólny: Utrwalenie wiadomości i umiejętności związanych z: - potęgami o wykładnikach: naturalnych, całkowitych ujemnych, wymiernych, rzeczywistych, - pierwiastkami arytmetycznymi oraz pierwiastkami stopnia nieparzystego z liczby ujemnej, - wzorami skróconego mnożenia, - określeniem logarytmu. Cele operacyjne Uczeń potrafi: - obliczać potęgi i pierwiastki dowolnego stopnia oraz stosować prawa działań na nich, - sprawnie posługiwać się wzorami skróconego mnożenia, - obliczać logarytm, liczbę logarytmowaną a także podstawę logarytmu przy danych pozostałych liczbach, - wykorzystywać w obliczeniach wzory na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi o wykładniku naturalnym. Treści podstawy programowej 1. Liczby rzeczywiste. Uczeń: 1) przedstawia liczby rzeczywiste w różnych postaciach (np. ułamka zwykłego, ułamka dziesiętnego okresowego, z użyciem symboli pierwiastków, potęg); 3) posługuje się w obliczeniach pierwiastkami dowolnego stopnia i stosuje prawa działań na pierwiastkach; 4) oblicza potęgi o wykładnikach wymiernych i stosuje prawa działań na potęgach o wykładnikach wymiernych; 5) wykorzystuje podstawowe własności potęg; 6) wykorzystuje definicję logarytmu i stosuje w obliczeniach wzory na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi o wykładniku naturalnym. 2. Wyrażenia algebraiczne. Uczeń: 1) używa wzorów skróconego mnożenia na 〖(a±b)〗^2 oraz a^2-b^2. Metody pracy: - samodzielna z kostkami domina - gra dydaktyczna - domino - ćwiczeniowa Formy pracy: - praca z całą klasą - indywidualna - praca w grupach Środki dydaktyczne: - gra dydaktyczna – domino z wyrażeniami algebraicznymi Przebieg lekcji: Czynności organizacyjne, sprawdzenie pracy domowej (5 min.) Realizacja tematu (35 min.) Podział klasy na cztery grupy. Rozegranie w grupach gry dydaktycznej DOMINO Z WYRAŻENIAMI ALGEBRAICZNYMI. Grę rozpoczynamy układając pierwszy element domina z napisem START. Gracze kolejno dokładają następne elementy dopasowując tak, aby sąsiadowały ze sobą równe wyrażenia. Gra kończy się w momencie ułożenia ostatniego elementu domina z napisem META. Litery na kostkach domina czytane od STARTU do METY utworzą kolejne wyrazy hasła. (zał.1. – na ocenę dopuszczającą i dostateczną, zał.2. – na ocenę dobrą i bardzo dobrą). Napisanie na tablicy powstałych haseł: POTĘGI, PIERWIASTKI, LOGARYTMY I WZORY – tematy do powtórzenia przed sprawdzianem. LICZBA JEST ISTOTĄ WSZYSTKICH RZECZY. Zdanie to wypowiedział Pitagoras z Samos - grecki matematyk i filozof. Rozwiązywanie przy tablicy przykładów z kostek domina przez uczniów. Ocena pracy uczniów, zadanie pracy domowej (ponowne, samodzielne rozwiązanie przykładów z kostek DOMINA) (5 min.) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |