Katalog Małgorzata Cieślik-Pomazana, 2016-05-31 Warszawa Inne języki obce, Konspekty Temat: Określanie właściwości związków organicznych na podstawie informacji w tabelach i kartach charakterystyki- toluen- język angielski w praktyce laboratoryjnejTemat: Określanie właściwości związków organicznych na podstawie informacji w tabelach i kartach charakterystyki- toluen 1. Główne zagadnienia lekcji: Lekcja dotyczy posługiwania się przez uczniów terminologią związaną z określaniem właściwości węglowodorów aromatycznych takich jak toluen. Do tego celu niezbędne jest fachowe słownictwo i umiejętność posługiwania się kartami charakterystyki danego związku organicznego. 2. Cele lekcji Cele ogólne: • praktyczne zastosowanie języka angielskiego jako języka obcego w laboratorium chemicznym • wykorzystanie metod aktywnych (umiejętność pracy w grupie ,praca indywidualna) • Kształtowanie motywacji do nauki języka; •umiejętność korzystania z schematów, poradników branżowych, słowników dwujęzycznych z branży chemicznej, prezentacja opracowanego materiału 3. Cele szczegółowe(operacyjne) Kształtowanie umiejętności wychwytywania z tekstu konkretnej informacji( uczeń wyszukuje informacje na temat węglowodoru - toluenu) Poszerzenie słownictwa z branży chemii analitycznej Uczeń potrafi: • Zna nazwy sprzętu laboratoryjnego: probówka, statyw, bagietka, kolba, palnik, • Potrafi nazwać po angielsku wybrane związki organiczne- węglowodory aromatyczne takie jak toluen, benzen, ksylen, związane z tematem lekcji: • Umie odwzorować pisownię poznanych słów. • Zna zasady użycia trybu rozkazującego – wydawanie krótkich poleceń • Przekazuje w języku polskim główne myśli lub wybrane informacje z kart charakterystyki w języku obcym • Posługuje się nazwami chemicznymi i zwyczajowymi w języku obcym oraz wzorami substancji obecnych w codziennym życiu 4.Cele wychowawcze: ukazywanie uczniom praktycznego zastosowania języka angielskiego kształcenie umiejętności pracy w grupie dbanie o bezpieczeństwo i porządek na lekcji uczenie dbałości o sprzęt laboratoryjny kształtowanie umiejętności autoprezentacji doskonalenie umiejętności łączenia teorii z praktyka doskonalenie umiejętności korzystania z różnych materiałów na lekcji wdrażanie do aktywnego udziału w lekcji rozwijanie zainteresowań i zdolności poznawczych rozwijanie umiejętności dążenia do wnikliwej analizy i logicznego myślenia doskonalenie umiejętności łączenia wiedzy z różnych dyscyplin naukowych 5. Metody i formy pracy Metody: -TPR - metoda reagowania całym ciałem (Total Physical Response) ; -Metoda audiolingwalna; - Przekazu (informacje na temat toluenu w karcie charakterystyki) -Praktyczna (sprawdzenie przyswojonej wiedzy – nauka poprzez działanie ) -Symulacje, naśladowanie. - Praca z całą klasą - Praca indywidualna na forum klasy - turn taking - wypowiedzi poszczególnych uczniów -Praca w parach i grupach 6.Środki dydaktyczne: Karty pracy przygotowane przez nauczyciela w oparciu o wiedzę zaczerpniętą z Internetu oraz poradników chemicznych Komputer, telewizor Słowniczek pojęć i terminów potrzebnych do określania właściwości związków organicznych -dodatkowo przygotowany przez nauczyciela. Scenariusz 1.Powitanie, sprawdzenie obecności, czynności organizacyjne. Uczniowie przygotowują się do lekcji. 2.Sprawdzenie pracy domowej i przypomnienie materiału z poprzedniej lekcji. I. ROZGRZEWKA JĘZYKOWA - WPROWADZENIE Nauczyciel pokazuje uczniom kartę charakterystyki – toluenu, pyta ich co to jest i do czego służy?, Gdzie powinny znajdować się karty charakterystyki, Czy znajdują się w laboratorium, w którym uczniowie wykonują doświadczenia chemiczne- Uczniowie odpowiadają na zadane im pytania a nauczyciel systematyzuje ich wiedzę. II. PREZENTACJA NOWEGO MATERIA ŁU (PRESENTATION) Nauczyciel dokonuje prezentacji nowego materiału – omawia kartę charakterystyki, jej budowę, tłumaczy najważniejsze punkty w karcie, omawia słowniczek z terminami znajdującymi się w karcie. Nauczyciel rozdaje uczniom ćwiczenie mające na celu wyszukanie podstawowych informacji o toluenie. Uczniowie pracują w parach i wyszukują informacji dotyczących innych nazw toluenu, jego wzoru sumarycznego, temperatury topnienia, wrzenia, temperatury zapłonu i rozpuszczalności w wodzie. Następnie uczniowie podają odpowiedzi. Nauczyciel sprawdza odpowiedzi uczniów, poprawia błędy, prosi o powtórzenie. III. TWORZENIE W OPARCIU O POZNANY MATERIAŁ (PRODUCTION) Nauczyciel wyświetla uczniom film na temat otrzymywania i zastosowania toluenu oraz jego właściwości. Zdaniem uczniów jest po ( dwukrotnym a jeżeli zaistnieje taka potrzeba po trzykrotnym) obejrzeniu filmu uzupełnienie zdań po angielsku na temat toluenu. Następne zadanie polega na podaniu w języku polskim informacji na temat niebezpieczeństw i pierwszej pomocy w przypadku kontaktu z toluenem. Uczniowie pracują w oparciu o kartę charakterystyki . IV. PODSUMOWANIE I PRACA DOMOWA. Nauczyciel podsumowuje lekcję, wskazując na to czego uczniowie się dowiedzieli, ocenia pracę uczniów, następnie zadaje pracę domową i ją omawia. Następnie żegna klasę. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |