Katalog Agnieszka Zalewska, 2016-05-31 Grójec Język polski, Projekty edukacyjne Program koła polonistycznegoPROGRAM KOŁA POLONISTYCZNEGO „Potęga mowy” 1.WSTĘP Program ten jest opracowany z myślą o uczniach, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania humanistyczne, pragną rozszerzać wiedzę o kulturze i doskonalić sprawność komunikowania. Program realizowany będzie na zajęciach pozalekcyjnych. Tematyka spotkań związana jest z propozycjami zainteresowanych uczniów. Zadaniem programu jest utrwalenie i poszerzenie wiedzy i umiejętności z języka polskiego, a także rozwój PROGRAM KOŁA POLONISTYCZNEGO „Potęga mowy” 1.WSTĘP Program ten jest opracowany z myślą o uczniach, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania humanistyczne, pragną rozszerzać wiedzę o kulturze i doskonalić sprawność komunikowania. Program realizowany będzie na zajęciach pozalekcyjnych. Tematyka spotkań związana jest z propozycjami zainteresowanych uczniów. Zadaniem programu jest utrwalenie i poszerzenie wiedzy i umiejętności z języka polskiego, a także rozwój indywidualnych zainteresowań uczniów. 2.ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE • Adresatami programu są uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Jasieńcu. • Cele i treści programu będą realizowane na zajęciach KOŁA POLONISTYCZNEGO. • Program jest otwarty, może ulegać zmianom. • Aby w pełni zrealizować program muszę zabezpieczyć uczestnikom koła dobry dostęp do różnych źródeł informacji np., książek, prasy, słowników, Internetu, albumów . W tym celu nawiążę współpracę z biblioteką szkolną i publiczną. • Wszelkie konkursy będą realizowane za zgodą dyrektora szkoły. 3.CELE CELE OGÓLNE: Ugruntowanie wiedzy zdobytej na lekcjach języka polskiego. Rozszerzanie wiadomości i umiejętności uczniów z wybranych dziedzin języka polskiego. CELE SZCZEGÓŁOWE: Doskonalenie umiejętności korzystania z Internetu oraz programów komputerowych. Kształcenie umiejętności posługiwania się określonymi formami wypowiedzi ( objętych programem nauczania). Poszerzanie wiedzy o kulturze ( film, teatr, literatura, muzyka, malarstwo). Motywowanie do czytania i krytycznego odbioru tekstów literackich, a także innych tekstów kultury. Zapoznanie uczniów z ofertą lokalnych bibliotek i instytucji kulturalnych. Kształtowanie postaw szacunku do dziedzictwa kultury. Zachęcenie do podejmowania prób własnej działalności literackiej, artystycznej. Wdrażanie do samodzielnego i twórczego rozwijania własnych zdolności i zainteresowań . Kształtowanie umiejętności pracy w grupie; rozwijanie odpowiedzialności za podjęte działania jednostkowe. 4. TREŚCI ROZSZERZENIE WIADOMOŚCI Z ZAKRESU LITERATURY PIĘKNEJ; najważniejsze terminy literackie ( program nauczania), prezentowanie przez uczniów przeczytanych wierszy ulubionych autorów. WIADOMOŚCI Z DZIEDZINY TEATRU i FILMU- obejrzenie sztuki teatralnej, filmu, recenzje filmów, spektakli. PRÓBY WŁASNEJ TWÓRCZOŚCI LITERACKIEJ, ARTYSTYCZNEJ ( z zastosowaniem wszystkich form wypowiedzi pisemnej objętych programem nauczania );np. pisanie tekstów wolnych , scenariuszy itp. PRACA NA RZECZ SZKOŁY umieszczanie efektów własnej pracy na gazetce szkolnej, na stronie internetowej, pomoc w przygotowaniu konkursów polonistycznych i udział w nich. 5. METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU Program kółka polonistycznego ma za zadanie poszerzenie zdobytych na lekcjach wiadomości i umiejętności. Osiągnięcie oczekiwanych wyników zależy w dużej mierze od stosowania różnorodnych metod i form pracy. Nadrzędną ich cechą jest przygotowanie uczniów do ciągłego samokształcenia. W związku z tym nauczyciel powinien stać się dla swoich podopiecznych organizatorem ich intelektualnego rozwoju w czasie zajęć i poza nimi , a podawane przez niego wiadomości powinny stanowić tylko niezbędną podstawę do samodzielnej aktywności myślowej uczniów. Stosowane metody i techniki pracy powinny angażować uczniów emocjonalnie, budzić motywację i zainteresowania, uczyć samodzielnego myślenia, wdrażać do sprawnego posługiwania się polszczyzną w mowie i piśmie z zachowaniem estetyki i kultury języka, zachęcać do efektywnego porozumiewania się i podejmowania działań we współpracy z innymi, umożliwić zrozumienie siebie i świata, uwrażliwić na potrzeby drugiego człowieka. Warunki te spełniają przede wszystkim metody i techniki aktywizujące uczniów. Metody i techniki dydaktyczne zaproponowane w programie: 1. Techniki uczenia się we współpracy ( różne formy pracy w grupach) - umożliwiają one kształcenie takich umiejętności, jak właściwy dobór informacji, analiza, porównanie, formułowania opinii , sądów o poznanych faktach, podejmowanie właściwych decyzji, zaprezentowanie i obrona własnych poglądów i przekonanie do nich innych. Uczą współdziałania w grupie i odpowiedzialności za uzyskane efekty pracy. 2. Metody interaktywne polegające na łączeniu treści języka polskiego z innymi przedmiotami ( np. historią, sztuką ) umożliwią uczniom rozszerzenie umiejętności przewidzianych w podstawie programowej. 3. Praca metodą projektu. 6. PRZEWIDYWANE EFEKTY PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ Po zrealizowaniu programu uczeń powinien: - dostrzec bogactwo , wieloznaczność i wielofunkcyjność słów, - osiągnąć sprawność komunikowania się z otoczeniem, - dokonywać selekcji materiału z różnych źródeł wiedzy, - wykorzystywać Internet oraz programy komputerowe jako źródło cennych i łatwo dostępnych informacji, - wzbogacić swą wiedzę z zakresu nauki o języku , literatury i kultury, - mieć poczucie odpowiedzialności za podjęte zadania jednostkowe i zbiorowe. Tematyka zajęć KOŁA POLONISTYCZNEGO 1. Ciekawostki polonistyczne.PROGRAM KOŁA POLONISTYCZNEGO „Potęga mowy” 1.WSTĘP Program ten jest opracowany z myślą o uczniach, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania humanistyczne, pragną rozszerzać wiedzę o kulturze i doskonalić sprawność komunikowania. Program realizowany będzie na zajęciach pozalekcyjnych. Tematyka spotkań związana jest z propozycjami zainteresowanych uczniów. Zadaniem programu jest utrwalenie i poszerzenie wiedzy i umiejętności z języka polskiego, a także rozwój indywidualnych zainteresowań uczniów. 2.ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE • Adresatami programu są uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Jasieńcu. • Cele i treści programu będą realizowane na zajęciach KOŁA POLONISTYCZNEGO. • Program jest otwarty, może ulegać zmianom. • Aby w pełni zrealizować program muszę zabezpieczyć uczestnikom koła dobry dostęp do różnych źródeł informacji np., książek, prasy, słowników, Internetu, albumów . W tym celu nawiążę współpracę z biblioteką szkolną i publiczną. • Wszelkie konkursy będą realizowane za zgodą dyrektora szkoły. 3.CELE CELE OGÓLNE: Ugruntowanie wiedzy zdobytej na lekcjach języka polskiego. Rozszerzanie wiadomości i umiejętności uczniów z wybranych dziedzin języka polskiego. CELE SZCZEGÓŁOWE: Doskonalenie umiejętności korzystania z Internetu oraz programów komputerowych. Kształcenie umiejętności posługiwania się określonymi formami wypowiedzi ( objętych programem nauczania). Poszerzanie wiedzy o kulturze ( film, teatr, literatura, muzyka, malarstwo). Motywowanie do czytania i krytycznego odbioru tekstów literackich, a także innych tekstów kultury. Zapoznanie uczniów z ofertą lokalnych bibliotek i instytucji kulturalnych. Kształtowanie postaw szacunku do dziedzictwa kultury. Zachęcenie do podejmowania prób własnej działalności literackiej, artystycznej. Wdrażanie do samodzielnego i twórczego rozwijania własnych zdolności i zainteresowań . Kształtowanie umiejętności pracy w grupie; rozwijanie odpowiedzialności za podjęte działania jednostkowe. 4. TREŚCI ROZSZERZENIE WIADOMOŚCI Z ZAKRESU LITERATURY PIĘKNEJ; najważniejsze terminy literackie ( program nauczania), prezentowanie przez uczniów przeczytanych wierszy ulubionych autorów. WIADOMOŚCI Z DZIEDZINY TEATRU i FILMU- obejrzenie sztuki teatralnej, filmu, recenzje filmów, spektakli. PRÓBY WŁASNEJ TWÓRCZOŚCI LITERACKIEJ, ARTYSTYCZNEJ ( z zastosowaniem wszystkich form wypowiedzi pisemnej objętych programem nauczania );np. pisanie tekstów wolnych , scenariuszy itp. PRACA NA RZECZ SZKOŁY umieszczanie efektów własnej pracy na gazetce szkolnej, na stronie internetowej, pomoc w przygotowaniu konkursów polonistycznych i udział w nich. 5. METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU Program kółka polonistycznego ma za zadanie poszerzenie zdobytych na lekcjach wiadomości i umiejętności. Osiągnięcie oczekiwanych wyników zależy w dużej mierze od stosowania różnorodnych metod i form pracy. Nadrzędną ich cechą jest przygotowanie uczniów do ciągłego samokształcenia. W związku z tym nauczyciel powinien stać się dla swoich podopiecznych organizatorem ich intelektualnego rozwoju w czasie zajęć i poza nimi , a podawane przez niego wiadomości powinny stanowić tylko niezbędną podstawę do samodzielnej aktywności myślowej uczniów. Stosowane metody i techniki pracy powinny angażować uczniów emocjonalnie, budzić motywację i zainteresowania, uczyć samodzielnego myślenia, wdrażać do sprawnego posługiwania się polszczyzną w mowie i piśmie z zachowaniem estetyki i kultury języka, zachęcać do efektywnego porozumiewania się i podejmowania działań we współpracy z innymi, umożliwić zrozumienie siebie i świata, uwrażliwić na potrzeby drugiego człowieka. Warunki te spełniają przede wszystkim metody i techniki aktywizujące uczniów. Metody i techniki dydaktyczne zaproponowane w programie: 1. Techniki uczenia się we współpracy ( różne formy pracy w grupach) - umożliwiają one kształcenie takich umiejętności, jak właściwy dobór informacji, analiza, porównanie, formułowania opinii , sądów o poznanych faktach, podejmowanie właściwych decyzji, zaprezentowanie i obrona własnych poglądów i przekonanie do nich innych. Uczą współdziałania w grupie i odpowiedzialności za uzyskane efekty pracy. 2. Metody interaktywne polegające na łączeniu treści języka polskiego z innymi przedmiotami ( np. historią, sztuką ) umożliwią uczniom rozszerzenie umiejętności przewidzianych w podstawie programowej. 3. Praca metodą projektu. 6. PRZEWIDYWANE EFEKTY PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ Po zrealizowaniu programu uczeń powinien: - dostrzec bogactwo , wieloznaczność i wielofunkcyjność słów, - osiągnąć sprawność komunikowania się z otoczeniem, - dokonywać selekcji materiału z różnych źródeł wiedzy, - wykorzystywać Internet oraz programy komputerowe jako źródło cennych i łatwo dostępnych informacji, - wzbogacić swą wiedzę z zakresu nauki o języku , literatury i kultury, - mieć poczucie odpowiedzialności za podjęte zadania jednostkowe i zbiorowe. Tematyka zajęć KOŁA POLONISTYCZNEGO 1. Ciekawostki polonistyczne. 2. W świecie filmów- gatunki 3. Co o teatrze wiedzieć wypada? 4. W krainie dźwięków- przykłady inspiracji literackich w muzyce. 5. „Piszę, mówię… więc jestem” uczestnictwo w konkursach przedmiotowych. 6. Przedstawienia teatralne. Opracowała: Agnieszka Zalewska 2. W świecie filmów- gatunki 3. Co o teatrze wiedzieć wypada? 4. W krainie dźwięków- przykłady inspiracji literackich w muzyce. 5. „Piszę, mówię… więc jestem” uczestnictwo w konkursach przedmiotowych. 6. Przedstawienia teatralne. 2.ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE • Adresatami programu są uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Jasieńcu. • Cele i treści programu będą realizowane na zajęciach KOŁA POLONISTYCZNEGO. • Program jest otwarty, może ulegać zmianom. • Aby w pełni zrealizować program muszę zabezpieczyć uczestnikom koła dobry dostęp do różnych źródeł informacji np., książek, prasy, słowników, Internetu, albumów . W tym celu nawiążę współpracę z biblioteką szkolną i publiczną. • Wszelkie konkursy będą realizowane za zgodą dyrektora szkoły. 3.CELE CELE OGÓLNE: Ugruntowanie wiedzy zdobytej na lekcjach języka polskiego. Rozszerzanie wiadomości i umiejętności uczniów z wybranych dziedzin języka polskiego. CELE SZCZEGÓŁOWE: Doskonalenie umiejętności korzystania z Internetu oraz programów komputerowych. Kształcenie umiejętności posługiwania się określonymi formami wypowiedzi ( objętych programem nauczania). Poszerzanie wiedzy o kulturze ( film, teatr, literatura, muzyka, malarstwo). Motywowanie do czytania i krytycznego odbioru tekstów literackich, a także innych tekstów kultury. Zapoznanie uczniów z ofertą lokalnych bibliotek i instytucji kulturalnych. Kształtowanie postaw szacunku do dziedzictwa kultury. Zachęcenie do podejmowania prób własnej działalności literackiej, artystycznej. Wdrażanie do samodzielnego i twórczego rozwijania własnych zdolności i zainteresowań . Kształtowanie umiejętności pracy w grupie; rozwijanie odpowiedzialności za podjęte działania jednostkowe. 4. TREŚCI ROZSZERZENIE WIADOMOŚCI Z ZAKRESU LITERATURY PIĘKNEJ; najważniejsze terminy literackie ( program nauczania), prezentowanie przez uczniów przeczytanych wierszy ulubionych autorów. WIADOMOŚCI Z DZIEDZINY TEATRU i FILMU- obejrzenie sztuki teatralnej, filmu, recenzje filmów, spektakli. PRÓBY WŁASNEJ TWÓRCZOŚCI LITERACKIEJ, ARTYSTYCZNEJ ( z zastosowaniem wszystkich form wypowiedzi pisemnej objętych programem nauczania );np. pisanie tekstów wolnych , scenariuszy itp. PRACA NA RZECZ SZKOŁY umieszczanie efektów własnej pracy na gazetce szkolnej, na stronie internetowej, pomoc w przygotowaniu konkursów polonistycznych i udział w nich. 5. METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU Program kółka polonistycznego ma za zadanie poszerzenie zdobytych na lekcjach wiadomości i umiejętności. Osiągnięcie oczekiwanych wyników zależy w dużej mierze od stosowania różnorodnych metod i form pracy. Nadrzędną ich cechą jest przygotowanie uczniów do ciągłego samokształcenia. W związku z tym nauczyciel powinien stać się dla swoich podopiecznych organizatorem ich intelektualnego rozwoju w czasie zajęć i poza nimi , a podawane przez niego wiadomości powinny stanowić tylko niezbędną podstawę do samodzielnej aktywności myślowej uczniów. Stosowane metody i techniki pracy powinny angażować uczniów emocjonalnie, budzić motywację i zainteresowania, uczyć samodzielnego myślenia, wdrażać do sprawnego posługiwania się polszczyzną w mowie i piśmie z zachowaniem estetyki i kultury języka, zachęcać do efektywnego porozumiewania się i podejmowania działań we współpracy z innymi, umożliwić zrozumienie siebie i świata, uwrażliwić na potrzeby drugiego człowieka. Warunki te spełniają przede wszystkim metody i techniki aktywizujące uczniów. Metody i techniki dydaktyczne zaproponowane w programie: 1. Techniki uczenia się we współpracy ( różne formy pracy w grupach) - umożliwiają one kształcenie takich umiejętności, jak właściwy dobór informacji, analiza, porównanie, formułowania opinii , sądów o poznanych faktach, podejmowanie właściwych decyzji, zaprezentowanie i obrona własnych poglądów i przekonanie do nich innych. Uczą współdziałania w grupie i odpowiedzialności za uzyskane efekty pracy. 2. Metody interaktywne polegające na łączeniu treści języka polskiego z innymi przedmiotami ( np. historią, sztuką ) umożliwią uczniom rozszerzenie umiejętności przewidzianych w podstawie programowej. 3. Praca metodą projektu. 6. PRZEWIDYWANE EFEKTY PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ Po zrealizowaniu programu uczeń powinien: - dostrzec bogactwo , wieloznaczność i wielofunkcyjność słów, - osiągnąć sprawność komunikowania się z otoczeniem, - dokonywać selekcji materiału z różnych źródeł wiedzy, - wykorzystywać Internet oraz programy komputerowe jako źródło cennych i łatwo dostępnych informacji, - wzbogacić swą wiedzę z zakresu nauki o języku , literatury i kultury, - mieć poczucie odpowiedzialności za podjęte zadania jednostkowe i zbiorowe. Tematyka zajęć KOŁA POLONISTYCZNEGO 1. Ciekawostki polonistyczne. 2. W świecie filmów- gatunki 3. Co o teatrze wiedzieć wypada? 4. W krainie dźwięków- przykłady inspiracji literackich w muzyce. 5. „Piszę, mówię… więc jestem” uczestnictwo w konkursach przedmiotowych. 6. Przedstawienia teatralne. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |