![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Korycińska, 2016-05-31 Radom Inne języki obce, Program nauczania Program zajęć koła języka włoskiego dla uczniów kl. II i III szkoły podstawowej (I etap edukacyjny)Program zajęć koła języka włoskiego dla uczniów kl. II i III szkoły podstawowej (I etap edukacyjny) Spis treści: 1. Ogólna charakterystyka programu ……………………………………………………………… 2 2. Cele nauczania …………………………………………………………………………………………… 2 2.1. Cele ogólne ……………………………………………………………………………………………… 2 2.2. Cele szczegółowe …………………………………………………………………………………….. 2 3. Treści programowe ……………………………………………………………………………………. 3 4. Metody pracy ……………………………………………………………………………………………. 9 5. Formy pracy ………………………………………………………………………………………………. 9 6. Techniki nauczania …………………………………………………………………………………….. 9 7. Pomoce dydaktyczne ………………………………………………………………………………. 10 8. Ocena osiągnięć uczniów …………………………………………………………………………. 10 9. Ewaluacja programu ………………………………………………………………………………… 11 1. Ogólna charakterystyka programu Program przeznaczony jest do realizacji w szkole podstawowej na zajęciach pozalekcyjnych z języka włoskiego dla uczniów kl.2-3 wykazujących chęć zdobycia podstawowej wiedzy i umiejętności dotyczących znajomości języka włoskiego oraz zainteresowania kulturą Włoch. Program zakłada przede wszystkim opanowanie przez uczniów podstawowych wiadomości w zakresie sprawności językowych i kulturoznawczych. Zajęcia oparte będą na ćwiczeniach i umiejętnościach komunikacyjnych, t.j. gry i zabawy a więc pozwolą uczestnikom spożytkować czas wolny w sposób przyjemny. Nadrzędnym zadaniem programu jest aby wczesne zetknięcie dzieci z językiem włoskim było dla nich inspirujące i zachęcało do dalszej nauki. Program zakłada naukę w wymiarze jednej godziny tygodniowo. 2. Cele nauczania 2.1. Cele ogólne Nadrzędnym celem realizacji programu jest opanowanie przez uczniów podstaw komunikacyjnych języka, rozwijanie i pobudzanie ciekawości i zainteresowań uczniów oraz zmotywowanie ich do dalszej nauki języka włoskiego. 2.2. Cele szczegółowe - rozwijanie sprawności językowych ze szczególnym naciskiem na słuchanie i mówienie - utrwalenie słownictwa oraz struktur gramatyczno-leksykalnych poznanych na zajęciach - osłuchanie dzieci z wymową i intonacją języka włoskiego - kształtowanie poprawnej wymowy i intonacji w języku włoskim - rozwijanie umiejętności rozumienia kontekstu - zachęcanie do swobodnej wypowiedzi - wprowadzanie pisowni pojedynczych słów - stopniowe wprowadzanie i rozwijanie umiejętności pisania pojedynczych zdań - oswajanie z pisaniem słów i krótkich zdań - rozwijanie umiejętności czytania na głos - rozwijanie wśród uczniów posiadanych zdolności werbalnych, muzycznych i manualnych - popularyzacja języka włoskiego i motywowanie do jego nauki - aktywne spędzanie wolnego czasu 3. Treści programowe Tematy Liczba godzin Cele operacyjne Uczeń: Uwagi o realizacji W zakresie komunikacji i słownictwa - rozwija umiejętność komunikowania się w języku włoskim - utrwala i poszerza zakres słownictwa z poszczególnych działów Benvenuti (Witamy) 2 - potrafi przedstawić się, podać dane personalne (wiek, skąd pochodzi) - rozpoznaje zwroty grzecznościowe - prosi i uzyskuje informacje na swój temat Alfabet włoski 1 - zna litery alfabetu włoskiego - potrafi przeliterować swoje imię i nazwisko Liczebniki główne 1-10 1 - potrafi podać liczebniki 1-10 w języku włoskim - za pomocą liczebników potrafi podać swój wiek Kolory 1 - zna podstawowe kolory w języku włoskim - potrafi nazwać odpowiednie kolory w języku włoskim Dni tygodnia, miesiące 2 - zna nazwy dni tygodnia i miesięcy w języku włoskim - potrafi powiedzieć kiedy obchodzi urodziny Części ciała 1 - zna części ciała w języku włoskim - potrafi wskazać odpowiednią część ciała na sobie - prawidłowo reaguje na części ciała podane przez nauczyciela La mia famiglia (Moja rodzina) 1 - zna nazwy członków rodziny i potrafi je zapisać - potrafi wymienić członków swojej rodziny - tworzy drzewo genealogiczne swojej rodziny Przybory szkolne 1 - potrafi nazwać i zapisać przybory używane na lekcji - potrafi określać kolor przyborów szkolnych - potrafi poprosić o konkretne przybory Podawanie godzin 1 - zna zasady posługiwania się zegarkiem - potrafi podać czas - potrafi zapytać o godzinę w języku włoskim i udzielić odpowiedzi Pomieszczenia domowe 1 - potrafi wymienić nazwy pomieszczeń i je zapisać - potrafi zaprojektować swój dom i wymienić znajdujące się w nim pomieszczenia Elementy wyposażenia domu-meble 1 - zna nazwy mebli i potrafi je zapisać - potrafi podać położenie mebli Ubrania 1 - potrafi wymienić i zapisać nazwy ubrań - potrafi wymienić swoje ubrania, jak również ubrania kolegi / koleżanki a także powiedzieć w jakich są kolorach - potrafi opisać osobę na ilustracji Owoce 1 - zna i potrafi wymienić nazwy podstawowych owoców - potrafi rozróżnić poszczególne owoce i ich kolory - potrafi opowiedzieć o swoich ulubionych i mniej ulubionych owocach Warzywa 1 - zna i potrafi wymienić nazwy podstawowych warzyw - potrafi rozróżnić poszczególne warzywa i ich kolory - potrafi opowiedzieć o swoich ulubionych i mniej ulubionych warzyw Produkty spożywcze 2 - potrafi nazwać i zapisać produkty żywnościowe - potrafi powiedzieć o swoim ulubionym jedzeniu Zwierzęta domowe 1 - zna i potrafi zapisać nazwy zwierząt domowych - potrafi wymienić części ciała zwierząt - na podstawie opisu podanego przez nauczyciela lub z nagrania potrafi odgadnąć o jakie zwierzę chodzi Zwierzęta dzikie 1 - potrafi nazwać zwierzęta dzikie - zna części ciała zwierząt - na podstawie opisu podanego przez nauczyciela lub z nagrania potrafi odgadnąć o jakie zwierzę chodzi Czynności wykonywane w wolnym czasie 1 - potrafi nazwać czynności wykonywane w wolnym czasie - potrafi opowiedzieć co lubi robić w wolnym czasie Che tempo fa? (Pogoda) 1 - zna wyrażenia opisujące pogodę - potrafi zapytać o pogodę i podać właściwą odpowiedź Zabawki 1 - zna nazwy zabawek i potrafi je zapisać - potrafi opowiedzieć o swojej ulubionej zabawce - potrafi zapytać kolegę / koleżankę o ulubioną zabawkę Miejsca w mieście 1 - potrafi wymienić i zapisać miejsca w mieście - potrafi podać swoje ulubione miejsce Środki transportu 1 - zna i potrafi zapisać nazwy podstawowych środków transportu - potrafi powiedzieć jak dostaje się do szkoły - na podstawie nagrania dźwięków różnych środków transportu potrafi odgadnąć o jaki środek transportu chodzi Choroby 1 - zna nazwy chorób - potrafi rozpoznawać i nazwać problemy zdrowotne Zawody 1 - potrafi nazwać i zapisać nazwy zawodów - potrafi dopasować odpowiednie zawody do miejsc, w których są wykonywane - na podstawie zawodu pokazanego za pomocą gestów przez nauczyciela / kolegę potrafi odgadnąć o jaki zawód chodzi Sport 1 - potrafi nazwa i zapisać dyscypliny sportowe -potrafi powiedzieć o swoim ulubionym sporcie / sportowcu Mikołajki 1 - zna podstawowe zwyczaje dotyczące obchodów Dnia Św.Mikołaja - potrafi powiedzieć o swoim wymarzonym prezencie - potrafi pokazać różnice między polskim zwyczajem obchodów Dnia Św.Mikołaja (6.12.) a włoskim-Epifania (06.01), którego to dnia prezenty przynosi wiedźma Beffana - wykonanie pracy projektowej Św. Mikołaja i Beffany oraz swoich wymarzonych prezentów Natale (Boże Narodzenie) 1 - zna podstawowe słownictwo związane ze świętami Bożego Narodzenia - zna podstawowe obyczaje dotyczące świąt we Włoszech i w Polsce - potrafi ukazać różnice między obchodami świąt w Polsce i we Włoszech - słuchanie i śpiewanie kolęd - wykonywanie kart świątecznych Walentynki 1 - zna podstawowe słownictwo i zwyczaje związane z obchodami Walentynek w Polsce i we Włoszech -wykonanie kartki walentynkowej Pasqua (Wielkanoc) 1 - zna podstawowe słownictwo i symbole związane ze Świętami Wielkanocnymi - potrafi ukazać różnice między obchodami świąt w Polsce i we Włoszech - wykonanie kart świątecznych W zakresie gramatyki, słuchania i pisania - przyswaja konkretne wyrażenia i zwroty, nie analizując reguł gramatycznych - stopniowo poznaje pojęcie rzeczownika, czasownika, przymiotnika, liczebnika, jednak nie uczy się gramatyki w sposób bezpośredni Czasownik ,,essere’’ 2 - zna odmianę czasownika,,być’’’ przez osoby w l.poj. i w l.mn. - potrafi napisać krótkie zdania oznajmujące, pytania i przeczenia Czasownik ,,avere’’ 2 - zna odmianę czasownika ,,mieć’’ przez osoby w l.poj. i w l.mn. - potrafi napisać krótkie zdania, pytania i przeczenia Konstrukcja ,,ce / ci sono’’ 2 - potrafi sformułować i zapisać proste zdania z użyciem zwrotów ,,Ce / ci sono’’ - potrafi podać podstawowe przyimki określające położenie (sopra, su, accanto, sotto, ) - potrzebne będą obrazki / ilustracje przedstawiające pomieszczenia domowe z meblami Czasownik ,,potere’’ / ,,non potere’’ 2 - potrafi utworzyć zdanie oznajmujące i przeczące - potrafi udzielać informacji na temat swoich umiejętności - potrzebne będą ilustracje, obrazki z osobami wykonującymi różne czynności Czas teraźniejszy prosty- Il Presente Indicativo 2 - potrafi sformułować i zapisać zdania, pytania i przeczenia - potrafi zapisać czasowniki opisujące czynności codzienne / regularne Forma wyrażająca czynność ciągłą-Forma Progressiva 2 - potrafi tworzyć ustnie i pisemnie zdania oznajmujące, pytania i przeczenia 4. Metody pracy Zajęcia pozalekcyjne, objęte w/w programem, realizowane będą poprzez następujące metody: - metodę Reagowania Całym Ciałem-przydatną do pracy z dziećmi, wykorzystuje ona ruch w nauce języka. Uczniowie pokazują polecenia nauczyciela za pomocą ruchu / gestu. Dzieci zachęcone są do pantomimy - komunikacyjną- wykorzystuje się ją w przygotowaniu uczniów do mówienia, zdobywania informacji w rozmowie - audiolingwalną- polegającą na powtarzaniu za wzorem chóralnie i indywidualnie słów, wyrażeń, zwrotów i zdań oraz uczenie się na pamięć wierszyków, rymowanek i piosenek. Metoda ta pozwala rozwijać sprawność słuchania i mówienia. 5. Formy pracy - praca indywidualna - praca w parach - praca w grupach 6. Techniki nauczania - karty obrazkowe, plakaty, rekwizyty, filmy DVD - aktywizujące - gry leksykalne typu Bingo, wąż wyrazowy - piosenki, rymowanki - gry pamięciowe, ruchowe - prezentowanie wyrazów rymujących się i poszukiwanie takich par - powtarzanie zwrotów / zdań w formie zabaw, gier, rymowanek, itp. - zadawanie pytań sobie nawzajem i odpowiadanie - opowiadanie o sobie, opisywanie siebie, swojego wyglądu - głośne odczytywanie wyrazów - czytanie na głos krótkiego tekstu - pisanie po śladzie - zabawy w literowanie słów - przepisywanie wyrazów i prostych zdań - podpisywanie obrazków właściwymi wyrazami - sprawdzanie ćwiczeń i porównywanie odpowiedzi w parach - korzystanie ze słowniczków obrazkowych 7. Pomoce dydaktyczne W realizacji programu niezbędne będą: - pomoce wizualne i materiały autentyczne (karty obrazkowe do przedstawiania słownictwa, rekwizyty, zdjęcia, pocztówki, ilustracje z gazet / czasopism, plakaty,itp.) - kserokopie ćwiczeń, karty pracy - odtwarzacz płyt CD z nagraniami - pomoce dydaktyczne samodzielnie przygotowane przez nauczyciela - zabawki, kukiełki - przybory i materiały plastyczne - słowniczki obrazkowe - tablica multimedialna i rzutnik 8. Ocena osiągnięć uczniów Program w głównej mierze zakłada usprawnienie i rozwijanie umiejętności językowych, opanowanie przez uczniów podstawowego słownictwa, wyrażeń i zwrotów oraz wiedzy na temat kultury Włoch. Uczeń powinien opanować następujące umiejętności: 1. w zakresie mówienia: - potrafi powtarzać za nauczycielem lub nagraniem pojedyncze słowa, zwroty lub proste zdania - odpowiada na pytania słowami lub pełnymi wyrażeniami - umie nazwać i krótko opisać, np. zwierzęta, ludzi - potrafi zadawać prosto skonstruowane pytania 2. w zakresie pisania: - przepisuje słowa i zdania z tablicy - uzupełnia luki wyrazowe według podanego wzoru - pisze krótki i prosty tekst według podanego wzoru - poprawnie pisze ze słuchu 3. w zakresie czytania: - czyta pojedyncze wyrazy - rozumie proste polecenia pisemne - czyta głośno proste zdania - czyta prosty, krótki tekst ze zrozumieniem 4. w zakresie słuchania: - właściwie reaguje na polecenia nauczyciela wydawane w języku włoskim - rozumie ogólny sens bajek i historyjek prezentowanych z pomocą gestów/ilustracji, itp. – rozumie ogólny sens nagrań - rozumie sens wypowiedzi kolegów/koleżanek 5. w zakresie wiedzy o Włoszech: - zna charakterystyczne elementy i tradycje związane z obchodami różnych świąt 9. Ewaluacja programu Dla nauczyciela ewaluacja jest sposobem na sprawdzenie i diagnozę jakości i efektywności realizowanego wraz z uczniami procesu dydaktycznego. Stanowi również źródło informacji na temat pracy i osiągnięć uczniów. Narzędziami pomocnymi przy ewaluacji programu będzie obserwacja postępów uczniów, rozmowy z uczestnikami oraz ich rodzicami. Sugestie i wnioski płynące ze sporządzonego sprawozdania pozwolą modyfikować go i dostosowywać do potrzeb uczniów. Opracowała: Katarzyna Korycińska Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |