Katalog Małgorzata Mazur, 2016-06-01 Opole Zajęcia zintegrowane, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego na nauczyciela dyplomowanegoPlan Rozwoju Zawodowego nauczyciela mianowanego ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczycieli – Dz. U. z 2013 r., poz. 393. Cele: 1.Podejmowanie różnorodnych działań zmierzających do podwyższenia jakości swojej pracy, a tym samym pracy szkoły. 2.Pogłębianie wiedzy i umiejętności służących własnemu rozwojowi. 3.Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego. WYMAGANIA NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA STOPNIA NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO § 8 ust. 2 pkt. 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. ZADANIA DOREALIZACJI 1. Poznanie procedury awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego Udział w kursach, szkoleniach dotyczących awansu zawodowego. Nawiązanie współpracy z doradcą metodycznym. FORMY REALIZACJI Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (ustawa, rozporządzenia). Zapoznanie się z materiałami publikowanymi na stronach internetowych MEN. Udział w szkoleniach dotyczących awansu zawodowego. Samodzielne pogłębianie wiedzy na temat awansu zawodowego. Zredagowanie planu rozwoju zawodowego ZADANIA DO REALIZACJI 2. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań. Samodzielne rozwijanie wiedzy na temat prawa oświatowego, organizacji placówek oświatowo – wychowawczych, a także reformy oświaty. FORMY REALIZACJI Analiza dokumentacji szkoły. Podejmowanie działań ewaluacyjnych wynikających z aktualnych potrzeb w zakresie zmian: Statutu Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Programu Profilaktycznego, Programu Wychowawczego. Udział w pracach zespołu przedmiotowego edukacji wczesnoszkolnej. Pełnienie funkcji przewodniczącej zespołu przedmiotowego edukacji wczesnoszkolnej. Analiza aktualnych przepisów prawa oświatowego. ZADANIA DO REALIZACJI 3. Doskonalenie własnego warsztatu i metod pracy, pogłębianie własnej wiedzy, umiejętności oraz wykorzystanie ich w pracy dydaktycznej. Samokształcenie i samodoskonalenie, aktualizowanie wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki. Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego i wykorzystanie zdobytej wiedzy w podnoszeniu jakości pracy szkoły. FORMY REALIZACJI Gromadzenie materiałów wspierających nauczyciela w pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym w obszarach: metodycznym, wychowawczym i profilaktycznym. Gromadzenie materiałów w formie broszurki dostępnej w kąciku nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej i psychologicznej , w tym materiałów udostępnionych w Internecie. Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli: narady szkoleniowe, warsztaty zgodnie z planem pracy szkoły. Przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń w ramach WDN. Przeprowadzenie szkolenia nauczycieli w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej w ramach WDN. Udział w kursach i warsztatach adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły , organizowanych przez instytucje pozaszkolne. Udział w zajęciach otwartych i koleżeńskich. ZADANIA DO REALIZACJI 4. Organizowanie konkursów. FORMY REALIZACJI Przygotowanie i przeprowadzenie konkursów klasowych i międzyklasowych z edukacji wczesnoszkolnej: plastycznego, recytatorskiego, czytelniczego, kaligraficznego. ZADADNIA DO REALIZAJI 5. Opracowanie i wdrożenie innowacji pedagogicznej. Realizacja programów profilaktycznych Uczestniczenie w projektach edukacyjnych. FORMMY REALIZACJI Przygotowanie i wdrożenie innowacji pedagogicznej w klasach I - III Prowadzenie zajęć profilaktycznych w klasach I – III: Bezpieczne dziecko, Nie pal przy mnie proszę, Żyjmy zdrowo, Owoce w szkole, Radosny uśmiech, radosna przyszłość, Klub Bezpiecznego Puchatka. ZADANIA DO REALIZACJI 6. Pedagogizacja rodziców. FORMY REALIZACJI Przygotowanie i wygłaszanie pogadanek dla rodziców: -Adaptacja do obowiązków szkolnych -Skuteczne metody wspierania dzieci w pokonywaniu niechęci do szkoły -Domowe sposoby kształtowania umiejętności dzieci w zakresie czytania, pisania i liczenia Spotkania integracyjne dla rodziców. ZADANIA DO REALIZACJI 7. Współpraca z rodzicami. FORMY REALIZAACJI Angażowanie rodziców do współpracy w organizowaniu klasowych i szkolnych uroczystości: wypieki ciast, organizowanie loterii fantowej, przygotowanie strojów dla dzieci, itp. Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców: dni otwarte szkoły. Rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych we współpracy z rodzicami. ZADANIA DO REALIZACJI 8. Realizacja zadań wynikających z Programu Profilaktycznego Szkoły. FORMY REALIZACJI Udział w realizacji zadań wynikających z monitorowania i ewaluacji programu profilaktycznego szkoły w wybranych obszarach. ZADANIA DO REALIZACJI 9. Współpraca z psychologiem szkolnym. FORMY REALIZACJI Rozmowy indywidualne dotyczące problemów dydaktycznych i wychowawczych. Rozmowy rodziców z psychologiem. Udział dzieci w zajęciach z psychologiem. ZADANIA DO REALIZACJI 10. Wspomaganie uczniów mających trudności w nauce. FORMY REALIZACJI Opracowanie zestawów zadań i ćwiczeń do pracy w domu dla dzieci i dla rodziców. Dostosowanie wymagań. ZADANIA DO REALIZACJI 11. Prowadzenie zajęć poza klasą szkolną – biblioteka szkolna i publiczna, muzeum, gospodarstwo rolne, las, sad , pole, Izba Leśna. FORMY REALIZACJI Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi, np. z przedstawicielami wymierających zawodów (garncarz, wikliniarz, kowal). ZADANIA DO REALIZACJI 12. Cykliczna organizacja imprez, wyjazdów. FORMY REALIZACJI Organizacja wycieczek, wyjść do kina, teatru, muzeum, Izby Leśnej. ZADANIA DO REALIZACJI 13. Promowanie szkoły w środowisku. FORMY REALIZACJI Zamieszczanie na stronie internetowej szkoły wydarzeń z życia klasy i szkoły. Współorganizowanie festynów oraz dni otwartych w szkole. Organizacja imprez. ZADANIA DO REALIZACJI 14. Pozyskiwanie pomocy dydaktycznych. FORMA REALIZACJI Gromadzenie pomocy dydaktycznych. Pozyskiwanie sponsorów na zakup pomocy dydaktycznych i nagród konkursowych. ZADANIA DO REALIZACJI 15. Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. FORMY REALIZACJI Opracowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju. Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego. Uzyskanie pozytywnej oceny dorobku zawodowego § 8 ust. 2 pkt. 2 Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. ZADANIA DO REALIZACJI 1. Stosowanie technologii komputerowej w pracy pedagogicznej i wychowawczej. FORMY REALIZACJI Opracowywanie narzędzi badawczych oraz przygotowywanie pomocy dydaktycznych do pracy z uczniami. Korzystanie z programów edukacyjnych, encyklopedii multimedialnych i Internetu. Korzystanie z multibooka i tablicy interaktywnej. Korzystanie z wiedzy i doświadczeń innych nauczycieli, pobieranie szablonów, testów itp. ze stron internetowych. Tworzenie własnej dokumentacji wykorzystywanej w pracy. Wykonywanie zdjęć i kręcenie filmów podczas różnych uroczystości szkolnych, wycieczek i innych ważnych wydarzeń z życia szkoły. ZADANIA DO REALIZACJI 2. Doskonalenie własnego warsztatu pracy. FORMY REALIZACJI Wyszukiwanie i przetwarzanie informacji z Internetu na potrzeby lekcji i uroczystości szkolnych. Wykorzystanie komputera do przygotowania dokumentów szkolnych zgodnie z bieżącymi potrzebami. Opracowywanie wyników sprawdzianów, tabele, zestawienia, prezentacje. ZDANIA DO REALIZACJI 3. Stosowanie technologii komputerowej i informacyjnej na zajęciach lekcyjnych i dodatkowych. FORMY REALIZACJI Wykorzystywanie komputera do zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Korzystanie ze stron internetowych różnych wydawnictw pedagogicznych. Korzystanie na lekcjach z urządzeń multimedialnych – multibooka, tablicy interaktywnej, oraz programów edukacyjnych. Prowadzenie lekcji otwartych z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Wykorzystanie komputera do powtarzania i utrwalania wiedzy. ZADANIA DO REALIZACJI 4. Publikowanie w Internecie swoich osiągnięć. FORMY REALIZACJI Opublikowanie planu rozwoju zawodowego, programu pierwszej pomocy przedmedycznej, scenariuszy zajęć. § 8 ust. 2 pkt. 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć. ZADANIA DO REALIZACJI 1. Współpraca z nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej. FORMY REALIZACJI Współpraca z innymi nauczycielami podczas przygotowywania uroczystości szkolnych, konkursów, itp. Opracowywanie i udostępnianie własnych materiałów dydaktycznych, itp. ZADANIA DO REALIZACJI 2. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami. FORMY REALIZACJI Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli i studentów. Obserwacje i ocenianie zajęć prowadzonych przez studentów. Wygłaszanie referatów dla nauczycieli zespołu przedmiotowego. Prowadzenie warsztatów i konferencji dla nauczycieli w ramach WDN. Wymiana doświadczeniami z nauczycielami własnej szkoły i innych placówek. ZADANIA DO REALIZACJI 3. Pełnienie funkcji opiekuna stażu. FORMY REALIZACJI Prowadzenie zajęć pokazowych. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela stażystę, służenie radą i doświadczeniem. Wystawienie opinii stażyście. Opracowanie i udostępnianie scenariuszy, kart pracy, testów i innych pomocy dydaktycznych. § 8 ust. 2 pkt. 4a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. ZADANIA DO REALIZACJI 1. Opracowanie programu z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej. FORMY REALIZACJI Udoskonalenie i wdrożenie programu „Młody ratownik”. Opracowanie i wdrożenie programu dla klasy III „Uczymy się ratować”. ZADANIA DO REALIZACJI 2. Opracowanie programu edukacji społecznej. FORMY REALIZACJI Opracowanie i wdrożenie programu ,,Spotkania z ciekawymi ludźmi” ZADANIA DO REALIZACJI 3. Opracowanie programów konkursów. FORMY REALIZACJI Opracowanie regulaminów i przeprowadzenie konkursów (plastycznego, czytelniczego, kaligraficznego, recytatorskiego). § 8 ust. 2 pkt. 4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. ZADANIA DO REALIZACJI 1. Prowadzenie zajęć doskonalących technikę głośnego czytania i słuchania. FORMY REALIZACJI Współpraca z Biblioteką Publiczną i szkolną. Realizacja programu „Czytajmy razem”. ZADANIA DO REALIZACJI 2. Współorganizowanie konkursów, imprez i uroczystości szkolnych FORMY REALIZACJI Konkursy plastyczne, recytatorskie, itp. Jasełka, festyny, itp. ZADANIA DO REALIZACJI 3. Organizowanie imprez klasowych. FORMY REALIZACJI Pasowanie uczniów klas pierwszych, Dzień Chłopca, Andrzejki, Mikołajki, Dzień Kobiet, Dzień Matki i Ojca, Dzień Babci i Dziadka, Zajączek. ZADANIA DO REALIZACJI 4. Integracja społeczności lokalnej - prowadzenie edukacji regionalnej. FORMY REALIZACJI Lekcje muzealne. Wycieczki po najbliższej okolicy. Poznawanie historii regionu, obrzędów i zwyczajów. Spotkania z mieszkańcami . Wspólne imprezy środowiskowe – dożynki, Dzień św. Marcina, wigilia, festyny itp. Pokaz i nauka udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w czasie imprez środowiskowych. § 8 ust. 2 pkt. 4e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. ZADANIA DO REALIZACJI 1. Propagowanie akcji charytatywnych. FORMY REALIZACJI Udział wraz z uczniami i rodzicami w akcjach charytatywnych organizowanych przez nauczycieli. ZADANIA DO REALIZACJI 2. Współpraca z Oddziałem Przedszkolnym naszej szkoły. FORMY REALIZACJI Organizowanie przedstawień dla dzieci. Spotkania otwarte dla przedszkolaków i ich rodziców. ZADANIA DO REALIZCJI 3. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. FORMY REALIZACJI Praca z dziećmi wg wskazań PPP. Wskazywanie potrzeby przebadania dzieci w PPP. ZADANIA DO REALIZACJI 4. Współpraca z Policją i Strażą Pożarną. FORMY REALIZACJI Spotkania z przedstawicielami Policji. Wycieczki do Straży Pożarnej. ZADANIA DO REALIZACJI 5. Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. FORMY REALIZACJI Spotkania i współpraca z przedstawicielem pomocy społecznej. ZADANIA DO REALIZACJI 6. Współpraca z Nadleśnictwem. FORMY REALIZACJI Organizowanie zajęć w Izbie Leśnej. Zorganizowanie pomocy zwierzętom leśnym. ZADANIA DO REALIZACJI 7. Współpraca z Biblioteką Szkolną oraz Biblioteką Publiczną. FORMY REALIZACJI Prowadzenie lekcji bibliotecznych i konkursów czytelniczych. ZADANIA DO REALIZACJI 8. Współpraca z parafią. FORMY REALIZACJI Przygotowanie ,,Jasełek” , występy w kościele parafialnym. Przygotowanie kiermaszu świątecznego. ZADANIA DO REALIZACJI 9. Organizowanie akcji charytatywnych. FORMY REALIZACJI Przeprowadzenie akcji ,,Sprzątanie świata’’. Pomoc zwierzętom przebywającym w schronisku. ZADANIA DO REALIZACJI 10. Współpraca z rodzicami. FORMY REALIZACJI Zachęcanie rodziców do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy i szkoły. Pomoc w organizowaniu wycieczek i imprez. ZADANIA DO REALIZACJI 11. Współpraca ze służbą zdrowia oraz Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną. FORMY REALIZACJI Spotkania z pielęgniarką szkolną. Promocja zdrowia. § 8 ust. 2 pkt. 4f Uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej. ZADANIA DO REALIZACJI 1. Poszerzenie wiedzy w zakresie diagnozowania uczniów. FORMY REALIZACJI Udział w szkoleniach i warsztatach. § 8 ust. 2 pkt 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. ZADANIA DO REALIZACJI 1. Opis i analiza dwóch przypadków edukacyjnego i wychowawczego. FORMY REALIZACJI Charakterystyka. Zdiagnozowanie wybranych problemów edukacyjnych lub wychowawczych. Geneza i dynamika zjawiska. Znaczenie problemu. Prognoza i propozycja rozwiązania. Wdrażanie i ewaluacja. Plan rozwoju jest otwarty i może ulec modyfikacjom zgodnie z potrzebami szkoły i własnymi. Opracowała : Małgorzata Mazur Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |