AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Jachacy, 2016-06-01
Duczki

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ W KLASIE 1

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ W KLASIE 1
TEMAT DNIA: Pamiętamy o ptakach w czasie zimy .
Edukacja przyrodnicza, polonistyczna, matematyczna i plastyczna.
CELE OGÓLNE:
 Uwrażliwienie dzieci na trudne warunki życia ptaków zimą i uświadomienie konieczności systematycznego ich dokarmiania;
 Rozpoznawanie i nazywanie wybranych gatunków ptaków;
 Doskonalenie umiejętności układania zdań i czytania prostych wyrazów i zdań.
 Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6;
 Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 6 oraz utrwalanie orientacji
w przestrzeni,
 Wykorzystywanie nabytych wiadomości i umiejętności do realizacji zadań;
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
 Rozumie potrzebę dokarmiania ptaków podczas zimy;
 Rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki ptaków zimujących w Polsce, wie jakim pokarmem żywią się niektóre ptaki;
 Uważnie słucha tekstu czytanego przez nauczyciela i potrafi wypowiadać się na jego temat;
 Układa zdania z rozsypanki wyrazowej, doskonali umiejętność czytania prostych wyrazów i zdań,
 Podaje położenie obiektów stosując pojęcia określające stosunki przestrzenne : na, nad, pod, w, obok, z lewej, z prawej,
 Dodaje i odejmuje w zakresie 6 na konkretach lub w pamięci,
 Prawidłowo przelicza posługując się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
 Różnicuje wysokość dźwięku,
 Sprawnie wykonuje pracę plastyczną , doskonali umiejętność wycinania, kolorowania
 Umie naśladować ruchy ptaków,
 Współdziała z kolegami w czasie pracy grupowej,
METODY:
 słowne: rozmowa, opowiadanie, objaśnienia, instrukcje
 oglądowe: obserwacja, pokaz
 czynne: zadania stawiane dziecku do wykonania,
 praktycznego działania: układa, liczy, wycina,
 swobodnej ekspresji: zabawa rozluźniająca
FORMY: praca z całą grupą, indywidualna
ŚRODKI DYDAKT.: napis „Pamiętajmy o ptakach w czasie zimy”, nagranie muzyki – dźwięki niskie i wysokie, tekst opowiadania S. Szuchowej „Spiżarnia ptaków”, sylwety karmnika, ptaków, wyrazy z nazwami ptaków, obrazki ich przysmaków , pocięte na wyrazy zdania, materiały plastyczne: model ptaszka nożyczki, klej, sylwety karmników, kredki, krążki, liczmany, ptaszki z zapisanymi działaniami dodawania i odejmowania, sylwety karmników z wynikami działań, krzyżówka dla chętnych.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Wprowadzenie do tematu zajęć -N. przypina na tablicy cztery prostokąty różnej długości. Dzieci
układają je od najdłuższego do najkrótszego, odwracają. Powstaje napis „Pamiętajmy o ptakach
w czasie zimy”. Chętne dziecko odczytuje napis.
2. Słuchanie opowiadania S. Szuchowej „Spiżarnia ptaków” - ilustrowanego sylwetami ptaków. Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego opowiadania oraz na temat: „Dlaczego i jak należy karmić ptaki zimą?”
3. Rozpoznawanie i nazywanie ptaków zimujących w Polsce. Rozłożone są ilustracje różnych
ptaków. Dzieci wybierają te ptaki, które zostają lub przylatują do nas na zimę. Dobieranie do obrazków podpisów nazw ptaków, wspólne odczytywanie. Dzieci opisują ich wygląd oraz cechy charakterystyczne ptaków. Z pomocą nauczyciela dobierają rodzaj pożywienia do obrazków.
4. Zabawa muzyczno-ruchowa rozluźniająca: „Głodne ptaszki”. Dźwięki wysokie -dzieci – ptaszki biegają swobodnie po sali, naśladując małe, głodne ptaszki; dźwięki niskie – przykucają przy gniazdach i palcem naśladują dziobanie ziaren. Muzyka milknie – ptaszki gromadzą się wokół gniazd. Krążki są gniazdami. Pamiętajcie, że ptaszków przy gniazdach nie może być więcej, niż 4.
5. Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej, czytanie i przeliczanie wyrazów w zdaniu.
(Dokarmiamy ptaki) (Do karmnika sypiemy nasiona) (Sikorka lubi słoninkę.)
6. Zabawy matematyczne związane z tematem dokarmiania ptaków zimą.
a) „Ptaki” – zabawy dydaktyczne doskonalące przeliczanie, dopełnianie elementów zbioru do 6-ciu, posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi, utrwalanie pojęć określających stosunki przestrzenne (na, pod, nad, w, obok, z lewej, z prawej). Umieszczenie na tablicy sylwety karmnika i ptaków. Następnie opowiadanie historyjki. Określanie przez dzieci, który ptak przyleciał jako pierwszy, drugi, itd. Przeliczanie wszystkich ptaków. Określanie położenia sylwet ptaków względem karmnika.
b) Dodawanie i odejmowanie w zakresie 6. Dzieci otrzymują papierowe ptaszki , na których zapisane są działania dodawania i odejmowania. Na każdym ptaszku jest inne działanie. Zadaniem dzieci jest umieszczenie ptaszka w odpowiednim karmniku. W różnych częściach sali wiszą papierowe karmniki z wynikami działań. Nauczyciel kieruje do dzieci polecenie: „Znajdź drogę ptaszka do karmnika”.
7. Podsumowanie zajęć: n-l czyta zdania, z którymi dzieci mogą się zgodzić lub nie. Zgoda – klaśniecie, fałsz – dzieci wstają.

a) Zimą są z nami bociany i jaskółki (fałsz)
b) Na zimę przylatują gile i jemiołuszki. (prawda)
c) Słowo wrona ma 6 głosek. (fałsz)
d) Sikorki mają żółto upierzony brzuszek. (prawda)
e) 4 + 2 = 8 (fałsz)

8. Praca plastyczna wykonanie modelu ptaszka – wycinanie i składanie ptaszka. Kolorowanie tak, aby powstał jeden z ptaków zimujących w Polsce. Nazywanie swojego ptaka, wystawa prac.
9. Praca domowa: plątaninka – doprowadź ptaszka do odpowiedniego pożywienia, pokoloruj tyle kół ile sylab jest w nazwie ptaszka. Dla chętnych rozwiązanie krzyżówki.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.