Katalog Marta Smolen, 2016-06-01 limanowa Język polski, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanegoLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO Imię i nazwisko: M. S. Posiadane kwalifikacje : - studia wyższe magisterskie: Wydział Filologiczny Uniwersytetu Jagiellońskiego na kierunku filologia polska w zakresie specjalności nauczycielskiej - studia podyplomowe: Wydział Pedagogiki w Wyższej Szkole Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim w zakresie Zarządzania instytucją oświatową w zreformowanym systemie edukacji Stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany Data rozpoczęcia stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego: 01.09.2013 Przewidywana data zakończenia stażu: 31.05.2016 Staż pracy: 8 lat Stanowisko: nauczycielka języka polskiego Miejsce pracy: ZSTiO w ….. A. Cele operacyjne: /§8 ust. 1. Rozporządzenia MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli/ 1) Podejmowanie działań mających na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej. 2) Realizowanie zadań służących podniesieniu jakości pracy szkoły. 3) Pogłębianie wiedzy i umiejętności służących własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego. B. Wymagania egzaminacyjne: /§8 ust. 2. Rozporządzenia MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli/ 1) Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 1-3 Karty Nauczyciela - uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją; 2) Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; 3) Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć; 4) Realizacja następujących zadań: a) opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich, b) wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw podręczników, c) poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, d) wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami, 5) umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. C. Plan działania: § 8 ustęp 2 punkt 1: Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. 1.Poznanie procedury awansu zawodowego. - analiza przepisów prawa oświatowego, -sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu, - sporządzenie planu rozwoju zawodowego. 2. Poszerzanie i doskonalenie umiejętności dydaktycznych, pedagogicznych i psychologicznych. - aktywny udział w wewnątrzszkolnych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego (kursach, szkoleniach i warsztatach) adekwatnych do potrzeb własnych i szkoły, - samokształcenie poprzez zdobywanie wiedzy z ogólnodostępnych źródeł książkowych i internetowych. 3.Aktualizowanie znajomości przepisów dotyczących systemu oświaty oraz przepisów wewnątrzszkolnych. - analiza podstawowych przepisów prawa oświatowego, - śledzenie na bieżąco zmian i nowelizacji rozporządzeń MEN, - analiza dokumentów: statutu szkoły, programu wychowawczego, programu profilaktyki i regulaminów i in. - funkcjonalne wykorzystanie ich znajomości w pracy dydaktycznej i wychowawczej. 4.Podnoszenie jakości nauczania poprzez doskonalenie własnej pracy dydaktycznej. - ewaluacja rozkładów materiału i systemów oceniania, - analiza wyników matur, - opracowanie i gromadzenie zestawu nowych pomocy dydaktycznych, wzbogacanie warsztatu pracy, modernizacja pracowni, - poszerzenie wiedzy na temat aktywizujących metod nauczania oraz organizacja lekcji z ich wykorzystaniem. 5.Pomoc uczniom przejawiającym trudności w nauce. - obserwacja i kierowanie uczniów z dysfunkcjami do poradni psychologiczno-pedagogicznej, - prowadzenie zajęć wyrównawczych dla uczniów posiadających opinie o specyficznych trudnościach w nauce, - aktywny udział w posiedzeniach szkolnego Zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, - dodatkowe zajęcia dla uczniów klas maturalnych. 6.Praca z uczniami uzdolnionymi. - przygotowanie uczniów do udziału w konkursach, np. recytatorskich,ortograficznych, - prowadzenie zajęć dodatkowych i konsultacji dla uczniów zainteresowanych czytelnictwem, działalnością literacką i artystyczną. 7.Doskonalenie kompetencji wychowawczych. - pełnienie obowiązków wychowawcy klasy, - diagnozowanie środowiska rodzinnego i sytuacji materialnej uczniów, - integrowanie zespołu klasowego poprzez organizowanie wycieczek, imprez klasowych, - pogłębianie współpracy z rodzicami. § 8 ustęp 2 punkt 2: Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej 1.Wykorzystywanie Internetu i programów komputerowych w pracy oraz doskonalenie warsztatu pracy poprzez korzystanie z technologii informacyjnej. - prowadzenie e-dziennika, - opracowywanie technikami komputerowymi protokołów z zebrań rady pedagogicznej i dokumentacji szkolnej, - przygotowanie techniką komputerową wszelkiej dokumentacji związanej z awansem zawodowym, - wykorzystanie programów komputerowych do przygotowywania świadectw i ocen semestralnych, - prowadzenie zajęć z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, nagrań CD, DVD itp. - wykorzystywanie multimedialnych programów edukacyjnych oraz samodzielnie przygotowanych prezentacji w Power Point na lekcje języka polskiego, - korzystanie ze stron internetowych np. muzeów, teatrów, kin itp. w celu organizacji wycieczek, - redagowanie sprawozdań z uroczystości szkolnych na szkolną stronę internetową i inne informacyjne portale internetowe, - gromadzenie dokumentacji w postaci biblioteczki multimedialnej, - opracowanie różnymi technikami komputerowymi pomocy dydaktycznych (Microsoft Word, Microsoft Excel, PowerPoint), - wykonanie dyplomów i listów gratulacyjnych, - udział w kursach on-line, - pozyskiwanie materiałów dydaktycznych poprzez Internet z wykorzystaniem narzędzi zaawansowanego wyszukiwania, - korzystanie ze stron internetowych pod kątem wyszukiwania ofert form doskonalenia zawodowego oraz wypełnianie formularzy zgłoszeń na stronach www. 2. Wymiana informacji, doświadczeń i poglądów z innymi za pomocą narzędzi komunikacyjnych. - korzystanie z e-dziennika, poczty e-mailowej i serwisów społecznościowych w celu sprawnego komunikowania się z nauczycielami, uczniami i ich rodzicami - udział w forach dyskusyjnych na internetowych portalach edukacyjnych, - korzystanie z narzędzi komunikacyjnych takich jak: e-mail, komunikatory. § 8 ust. 2 pkt 3: Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć. 1.Prowadzenie lekcji otwartych. - prowadzenie lekcji otwartych z języka polskiego, - dokonywanie ewaluacji własnych działań dydaktycznych. 2.Współpraca z innymi nauczycielami w codziennej praktyce szkolnej. - udostępnienie innym nauczycielom wypracowanej dokumentacji szkolnej i pomocy dydaktycznych, - udostępnienie młodszym nauczycielom dokumentacji związanej z awansem zawodowym, - współpraca z nauczycielami/wychowawcami w zakresie rozwiązywania problemów, - prowadzenie konsultacji dla nauczycieli w zakresie realizacji tematycznych lekcji wychowawczych; udostępnianie autorskich scenariuszy lekcji wychowawczych, - rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych, - dzielenie się wiedzą i doświadczeniami z innymi nauczycielami w ramach zespołu przedmiotów humanistycznych, - uczestniczenie w pracach zespołu wychowawczego, - współpraca w zakresie realizacji projektów. 3.Dzielenie się doświadczeniem poprzez sieć Internet. - wymiana doświadczeń poprzez udział w forach dyskusyjnych na portalach edukacyjnych § 8 ustęp 2 punkt 4a : Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. 1.Opracowanie i wdrożenie programu autorskiego w zakresie działań wychowawczych. - opracowanie programu działań wychowawczych, - opracowanie autorskich scenariuszy lekcji wychowawczych, - opracowanie cyklu lekcji wychowawczych poświęconych Patronowi Szkoły. 2.Opracowanie i wdrożenie programu autorskiego w zakresie działań dydaktycznych. - przygotowanie i wdrożenie programu pracy z uczniami posiadającymi opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznej o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 3.Opracowanie i wdrożenie programu autorskiego w zakresie działań dydaktycznych. - przygotowanie i wdrożenie programu pracy z uczniami klas 4 Technikum przygotowującymi się do egzaminu maturalnego. § 8 ustęp 2 punkt 4 b : Wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw podręczników. 1.Poszerzanie wiedzy i umiejętności w zakresie wykonywania zadań egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej. - uzupełnienie kompetencji egzaminatora oraz wiedzy na temat Nowej Matury 2015, - analizowanie publikacji oraz informatorów poświęconych Nowej Maturze, - korzystanie z portalu OKE. 2.Wykonywanie zadań egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej. - wykonywanie zadań egzaminatora OKE poprzez ocenianie wewnętrznej części egzaminu - udział w pracach przedmiotowych zespołów egzaminacyjnych z j. polskiego w części ustnej, w charakterze przewodniczącej PZE. § 8 ustęp 2 punkt 4c: Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. 1.Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych szerzej rozwijających zainteresowania uczniów. - praca z grupą artystyczną w celu organizowania uroczystości oraz przygotowania młodzieży do udziału w konkursach słowno-muzycznych i instrumentalno-wokalnych, - motywowanie uczniów do rozwijania talentów, - tworzenie programów artystycznych i dobór repertuaru. 2.Organizacja akademii i okolicznościowych uroczystości. - organizacja akademii i imprez okolicznościowych, połączona z promowaniem szkoły w środowisku, - opracowywanie i realizowanie autorskich scenariuszy uroczystości, - coroczna organizacja programu artystycznego z okazji Święta Szkoły, - organizacja koncertu z okazji Kanonizacji Jana Pawła II, - przygotowanie uroczystości z okazji 90-lecia ZSTiO. 3.Podejmowanie działań na rzecz tworzenia tradycji szkolnej i promowania szkoły w środowisku. - udział w organizacji konkursów szkolnych i międzyszkolnych, - współredagowanie publikacji oraz filmu poświęconych 90-leciu „Mechanika”, - udział w organizacji promocji szkoły z okazji np. Festiwalu Zawodów, Targów Szkół. 4.Propagowanie uczestnictwa uczniów w różnych formach życia kulturalnego. - organizacja wyjść do kina i na wystawy, - organizacja wyjazdów do teatru, - propagowanie uczestnictwa uczniów w środowiskowych imprezach kulturalnych. Okres stażu, na bieżąco 5.Prowadzenie zajęć otwartych dla praktykantów. - dzielenie się wiedzą i umiejętnościami poprzez prowadzenie tematycznych otwartych zajęć z wychowawcą. § 8 ustęp 2 punkt 4e: Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. 1.Aktywna, systematyczna współpraca ze strukturami wewnątrzszkolnymi. - współpraca ze szkolną higienistką w zakresie zdrowia i profilaktyki wychowanków, - współpraca z doradcą zawodowym, - współpraca z samorządem uczniowskim w zakresie organizowania szkolnych uroczystości, - współpraca z radą rodziców, - współpraca z innymi nauczycielami/wychowawcami w celu rozwiązywania trudności. 2.Współpraca z pedagogiem, psychologiem i poradnią psychologiczno-pedagogiczną. - dbałość o zapewnienie fachowej opieki diagnozującej niedobory rozwojowe uczniów, - redagowanie opinii na temat funkcjonowania ucznia w szkole, - ścisła współpraca w zakresie rozwiązywania trudności wychowawczych oraz organizacji pomocy dydaktycznej, finansowej dla uczniów, - udział w programach profilaktycznych szkoły, - praca z uczniem posiadającym opinię/orzeczenie poradni pedagogiczno-psychologicznej. 3.Współpraca z instytucjami kulturalnymi. - udział w projekcjach filmowych i imprezach kulturalnych organizowanych przez Dom Kultury / przygotowywanie uroczystości na scenie LDK, - współpraca z bibliotekami: szkolną, Miejską Biblioteką Publiczną, Gminną Biblioteką (propagowanie czytelnictwa, udział w wystawach, przygotowanie referatów), - współpraca z Muzeum Regionalnym (udział w wystawach i spotkaniach z artystą A. M.), - współpraca z instytucjami teatralnymi i muzealnymi w zakresie organizowania wyjazdów młodzieży na spektakle i ekspozycje. 4.Współpraca z Parafią Matki Boskiej Bolesnej. - organizowanie dla środowiska lokalnego uroczystości związanych z Patronem Szkoły, - udział w pielgrzymkach odpustowych, - współpraca z Chórem działającym przy Parafii 5.Współpraca z kuratorami społecznymi i sądowymi. - systematyczny kontakt z kuratorami przydzielonymi uczniom, w zakresie rozwiązywania problemów rodzinnych oraz dydaktyczno-wychowawczych, - sporządzanie opinii o uczniach do sądu. 6.Współpraca ze Strażą Miejską i Komendą Powiatową Policji. - nawiązanie współpracy w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych, - udział w spotkaniach profilaktycznych 7.Aktywna, systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi, przedstawicielami władz. - organizowanie uroczystości szkolnych i środowiskowych z udziałem gości – przedstawicieli lokalnych władz powiatowych, miejskich, a także władz wojewódzkich, krajowych, oświatowych i innych, - udział w przedsięwzięciach organizowanych pod patronatem władz samorządowych. § 8 ustęp 2 punkt 5: Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki i typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. 1.Obserwacja i analiza trudności edukacyjnych i wychowawczych w pracy z uczniami. - obserwacja i analiza możliwości ucznia i jego środowiska rodzinnego, - rozmowy indywidualne z rodzicami i uczniami w celu zdiagnozowania problemu, - współpraca z dyrekcją, nauczycielami, pedagogiem szkolnym, higienistką, opiekunami w Internacie w celu ustalenia form pomocy uczniom w zależności od napotkanych trudności, - propagowanie pożądanych zachowań, przeciwdziałanie patologiom i zagrożeniom (realizacja programu profilaktycznego) 2.Rozpoznawanie i rozwiązanie problemu wychowawczego i przypadku edukacyjnego. - opis i analiza dwóch przypadków z zakresu rozwiązywania problemów edukacyjnych lub wychowawczych: identyfikacja zjawiska, opisanie historii zjawiska, ustalenie znaczenia problemu, postawienie diagnozy, szukanie rozwiązań Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |