AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Jachacy, 2016-06-07
Duczki

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA KLAS 0- III PRZEPROWADZONYCH W RAMACH AKCJI " ZDROWE ODŻYWIANIE"

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA KLAS 0- III PRZEPROWADZONYCH
W RAMACH AKCJI " ZDROWE ODŻYWIANIE"
TEMAT ZAJĘĆ: "Jedzmy zdrowo i kolorowo!"
Cel główny: kształtowanie postawy prozdrowotnej, uświadomienie uczniom potrzeby prawidłowego i zdrowego
odżywiania
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- rozumie konieczność spożywania odpowiednich produktów dla zdrowia, wie, że każdy człowiek powinien jeść dużo produktów zbożowych, warzyw, owoców, produktów mlecznych i mięsa, a ograniczać słodycze
- rozumie znaczenie zdrowia dla człowieka,
- wskazuje negatywne konsekwencje złego odżywiania,
- potrafi podać przykłady produktów, które powinny jeść a które unikać;
- zna piramidę pokarmową i zasady zdrowego żywienia,
- układa i rysuje lub pisze jadłospis obejmujący 5 posiłków
- doskonali umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- kształtuje nawyk spożywania zdrowej i świeżej żywności,
- potrafi określić wartości odżywcze wybranych artykułów,
-współdziała w grupie.
- śpiewa i prawidłowo interpretuje piosenkę,
- wypowiada się na dany temat,
- potrafi rozwiązywać i układać zadania z treścią

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa,
Metody:
• słowne – pogadanka, rozmowa kierowana, objaśnienia
• Oglądowe- pokaz,
• Ćwiczenia praktyczne – zadania do wykonania, działanie dzieci
• Aktywizujące – burza mózgów

Środki dydaktyczne: obrazki produktów zdrowych i niezdrowych, ilustracje, teksty wierszy, plansza piramida żywieniowa, piosenka „Witaminki”, okazy warzyw i owoców, rozsypanki wyrazowe, szablony postaci chłopca i dziewczynki, gazetki promocyjne, karty pracy – piramida żywieniowa, szarfy








PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Zabawa integracyjna „ Powitanie”.
Witam wszystkie dzieci, które zjadły dzisiaj śniadanie (uczniowie, którzy zjedli śniadanie wstają i podskakują, potem siadają na miejsca).Nauczyciel wita kolejne osoby, a te odpowiednio reagują.
Witam wszystkie dzieci, które np.: lubią owoce i warzywa, codziennie piją mleko, myją ręce przed jedzeniem, lubią biegać, jeżdżą na rowerze, myją zęby po jedzeniu. Podanie celów zajęć.

2. Zabawa ,,Co jest w worku?''- rozpoznawanie owoców i warzyw różnymi zmysłami.
Nauczyciel zawiązuje oczy wybranemu uczniowi i prosi go o wylosowanie owocu lub warzywa ukrytego
w pudełku. Następnie dziecko stara się rozpoznać wylosowaną rzecz za pomocą węchu, smaku, dotyku. Uczeń sprawdza poprawność swej odpowiedzi po zdjęciu opaski. Swobodne wypowiedzi n/t ich wartości odżywczych i wykorzystywania w codziennym jadłospisie.

3. Słuchanie wiersza „Dla każdego coś zdrowego”- S. Karaszewskiego. Zapoznanie z zasadami zdrowego
i racjonalnego odżywiania. Rozmowa na temat wiersza i zdrowego odżywiania. Wyjaśnienie niezrozumiałych słów jarzyny = warzywa, razowiec = chleb z mąki razowej, chleb ciemny, :
- co powinniśmy jeść, abyśmy byli zdrowi?
- co oznacza zdrowe jedzenie
- dlaczego trzeba jeść dużo owoców i warzyw?
- jakie znasz owoce i warzywa?
- o czym należy pamiętać spożywając owoce i warzywa?
- jakich produktów należy unikać?
- jak należy jeść posiłki szybko czy powoli?
- co najzdrowiej pić?
- czy wystarczy jak zjemy jeden raz dziennie?
- czy powinniśmy zdejmować z kanapek warzywa, sałatę wędlinę, sery i wędliny?
- czy w przedszkolu dostajemy zdrowe posiłki? Jakie?

4. Ekspresja ruchowa do piosenki „Witaminki” z repertuaru zespołu Fasolki

5. Przedstawienie i omówienie piramidy pokarmowej, zwrócenie uwagi na znaczenie produktów mlecznych, owoców i warzyw w naszym jedzeniu.

6. Segregowanie ilustracji różnych produktów żywnościowych na : zdrowe i niezdrowe. Dziecko wybiera jeden produkt i wkłada do koszyka zielonego z napisem „ Zdrowa żywność” lub czerwonego z napisem „Niezdrowa żywność” i uzasadnia swój wybór – oddziały przedszkolne i klasy 1.

7. Tworzenie własnej piramidy pokarmowej – dzieci na podstawie planszy „Piramida zdrowego żywienia” przyklejają w odpowiednich miejscach piramidy właściwe produkty z gazetek promocyjnych.

8. Ćwiczenia słownikowe „Zdrowe produkty”
Chętne dziecko losuje obrazek przedstawiający zdrowe produkty żywnościowe. Opowiada pozostałym, co jest na obrazku, nie używając nazwy owocu, czy warzywa. Kto pierwszy odgadnie, losuje następny obrazek

9. „Sałatka owocowo - warzywna”- zabawa orientacyjno- porządkowa
Dzieci siedzą w kręgu. Każde z nich dostaje opaskę lub szarfę w odpowiednim kolorze (śliwka, pomidor, ogórek, marchewka, gruszka). Na komendę np. „ogórek” wszystkie dzieci z danym kolorem zmieniają miejsce. Na hasło „sałatka owocowo-warzywna” wszystkie dzieci – warzywa zamieniają się miejscami.

10. Słuchanie i rozmowa n/t wiersza "Witaminowe abecadło" - Stanisława Karaszewskiego.
Co to są witaminy?- burza mózgów
Witaminy - to substancje niezbędne dla zdrowia naszego organizmu. Wpływają one na nasz wzrost, budowę kości, odporność na choroby, a nawet na naszą pamięć. Aby nasz organizm prawidłowo się rozwijał, potrzebujemy wielu witamin. Najważniejsze z nich to - witaminy A,B,C,D (klasa 1 i oddziały przedszkolne omawiają tę tematykę w oparciu o ilustrację)

11. Przedstawienie warzyw i owoców w pięciu grupach kolorystycznych (klasa 2 i 3)
Owoce i warzywa są źródłem witamin, ich brak w naszym organizmie jest powodem wielu chorób.
Wspólne wyszukiwanie warzy w i owoców, przypisywanie ich do danego koloru, wyszukiwanie informacji
i dopisanie jakie witaminy występują w tych owocach i warzywach, np.
Przykładowe produkty, w których występują w dużej ilości niezbędne do życia składniki:
witamina A – jaja, wątróbka, mleko, masło, sery, mięso, szpinak, marchew, pomidor,
witamina D – tran, jaja, mleko, masło,
witamina E – migdały, orzechy, mąka, kukurydza,
witamina K – sałata, kapusta, szpinak, jaja, ziemniaki, tran, brzoskwinie,
witamina C – ziemniaki, kapusta, maliny, cebula, pomidory, szpinak,
multiwitamina B - wątroba, jaja, ryby, groch, fasola,
białko -jaja, mleko, ziemniaki, ryż, fasola, mięso wołowe,
tłuszcze – olej roślinny, ryby, masło, mięso,
węglowodany- zboża i ich przetwory, ryż, kukurydza, bób, fasola, groch,
12. Rozsypanki wyrazowe (klasy 2 i 3). Dzieci otrzymują rozsypanki wyrazowe i układają zdania, które zapisują w zeszycie. (klasy 2 i 3)
Jemy zdrowo i kolorowo
Zdrowe żywienie to zdrowy organizm!
Smaczne i zdrowe śniadanie to energia na cały dzień!
Czy to wiosna, lato, jesień, czy zima, nas przy zdrowiu witamina trzyma!

13. „ Zdrowisia i Niezdrowitek”- praca plastyczna.
Kształtowanie umiejętności twórczych poprzez uczestniczenie w zbiorowych pracach plastycznych.
Dzieci w zespołach. wyklejają obrazkami produktów spożywczych wnętrze konturów chłopca- produkty niezdrowe, dziewczynki- zdrowa żywność- praca w grupach.

14. Praca domowa: Zaplanowanie zdrowego jadłospisu poprzez zilustrowanie najzdrowszych i smacznych zdaniem dzieci potraw (oddziały przedszkolne i klasa 1 rysują, klasa 2 i 3 piszą jadłospis)dzieci układają menu na śniadanie, obiad i kolację oraz proponują zdrową przekąskę, np. chipsy bananowe. Każdy posiłek może zawierać tylko 3 produkty, np. śniadanie (płatki, mleko, banan).
Praca dla chętnych: ułożenie treści zadań, napisanie rozwiązań i odpowiedzi. (klasa 2 i 3) (załącznik)
Uwagi (scenariusz przeznaczony jest do realizacji na co najmniej 2 jednostkach lekcyjnych)
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.