Katalog Magdalena Nawrocka-Gowin, 2016-06-07 Częstochowa Lekcja wychowawcza, Projekty edukacyjne Program własny. I Ty możesz uratować komuś życie!PROGRAM WŁASNY I TY MOŻESZ URATOWAĆ KOMUŚ ŻYCIE! Kampania edukacyjna dotycząca kwestii DAWSTWA SZPIKU KOSTNEGO Autor: mgr Magdalena Nawrocka-Gowin Zespół Szkół im. Władysława Szafera w Złotym Potoku 2016 1. Metryczka programu Przedmiot: zajęcia edukacyjne z zakresu wiedzy raka krwi oraz dawstwa szpiku kostnego Typ szkoły: szkoła ponadgimnazjalna z internatem Etap edukacyjny: IV etap edukacyjny Ramy czasowe: luty – marzec 2016 Autor: Mgr Magdalena Nawrocka - Gowin, absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie na kierunku Pedagogika Opiekuńczo-Resocjalizacyjna. Od września 2004 roku zatrudniona w Zespole Szkół im. W. Szafera w Złotym Potoku, jako wychowawca internatu. W swojej pracy wychowawczej skupia się od lat w dziedzinie profilaktyki, akcji społecznych i happaingowych realizując z uczniami liczne programy edukacyjne mające na celu uświadomienie młodzieży w wielu aspektach zdrowotnych i społecznych. Od sześciu lat wpisana w rejestr potencjalnych dawców szpiku kostnego (NUMER DAWCY 38372) i szerząca idee Fundacji DKMS Bazy Dawców Komórek Macierzystych Polska Organizacja Pożytku Publicznego. W styczniu 2016 roku nawiązanie współpracy z Fundacją DKMS. 2. Wstęp W Polsce co godzinę ktoś dowiaduje się, że ma białaczkę, czyli nowotwór krwi. Tę diagnozę słyszą rodzice małych dzieci, młodzież, dorośli. Bez względu na wiek – każdy może zachorować. Na szczęście każdy może też pomóc. Dla wielu chorych jedyną szansą na życie jest przeszczepienie szpiku lub komórek macierzystych od niespokrewnionego Dawcy. Program ten został napisany z myślą popularyzacji wiedzy na ten temat oraz obaleniu wielu mitów związanych z sytuacją bycia dawcą szpiku kostnego. Jeśli dowiemy się więcej o nowotworach krwi i zarejestrujemy się jako potencjalny Dawca komórek macierzystych - każdy z nas może podarować komuś życie! Program ten napisany został z myślą o nauczycielach, wychowawcach pracujących w szkole i internacie, którzy szerzyliby idee Fundacji DKMS. 3. Elementy Programu I. Kampania edukacyjna Zajęcia warsztatowe dla młodzieży Zajęcia edukacyjne dla wolontariuszy akcji Dzielenie się wiedza z nauczycielami – szkolenie Rady Pedagogicznej Edukacja społeczna poprzez profil społecznościowy Facebook udostępniając informacje edukacyjne na profilu szkoły raz utworzenie wydarzenia na FB „W SZAFERZE ROBIMY Aaaaa” Rozpowszechnianie materiałów edukacyjnych: plakaty, ulotki, filmiki edukacyjne II. Konkurs plastyczny pt. „ Kocham Cię ŻYCIE” – technika KOLAŻ III. Dzień Dawcy. Rejestracja potencjalnych dawców komórek macierzystych. 4. Uczestnicy i warunki realizacji programu Uczestnicy programu: W programie będą brali udział uczniowie szkoły ponadgimnazjalnej. Akcja będzie również rozpowszechniona wśród nauczycieli, pracowników szkoły oraz wśród absolwentów szkoły. Warunki realizacji programu: Program może być realizowany w salach lekcyjnych lub świetlicach szkolnych, świetlicach internatowych. Realizacja programu odbywać się będzie w szkole podczas lekcji wychowawczych oraz w internacie w czasie zajęć zorganizowanych. Sale powinny być wyposażone w stoliki, krzesła i tablicę, rzutnik multimedialny, laptop. Salę wyposażamy w materiały poglądowe: tablice, plakaty o tematyce dawstwa szpiku kostnego. Program realizuje nauczyciel – koordynator programu oraz 4-6 wolontariuszy. 5. Cele Cele edukacyjne: Cele główne: Propagowanie wiedzy na temat nowotworu krwi i dawstwa szpiku kostnego Zarejestrowanie potencjalnych dawców szpiku kostnego Cele operacyjne: Uczeń zna pojęcia: nowotwór krwi (białaczka), „bliźniak genetyczny” Uczeń zna procedury związane z byciem potencjalnym dawcą Uczeń uświadamia sobie własne postawy odnośnie bycia potencjalnym dawcą Uczeń potrafi odpowiedzieć na pytanie, czy mogę pomóc osobie chorej na nowotwór krwi Uczeń potrafi wykazać empatię i wrażliwość 6. Treści kształcenia Program własny obejmuje swoim zakresem podstawową wiedzę z zakresu dawstwa szpiku kostnego, uświadamia fakty i mity związane z tematem oraz pomaga nakreślić młodym ludziom własne postawy wobec problemu. Treści kształcenia mają pomóc odnieść się krytycznie do problemu i pomóc podjąć decyzję w oparciu o racjonalne przesłanki. Cele główne i operacyjne programu są napisane zgodnie z Podstawą Programową na IV etapie edukacyjnym, mającym rozwijać u uczniów podstawy dbałości o zdrowie własne i innych oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającemu zdrowiu. Treści programu: Fakty i mity na temat nowotworów krwi i ich leczenie Misja Fundacji DKMS Polska Kto może zostać dawcą i co to oznacza Procedury pobrania krwiotwórczych komórek macierzystych z krwi obwodowej Procedury pobrania szpiku kostnego z talerza kości biodrowej Nasze postawy wobec problemu 7. Procedury osiągania celów Metody pracy: Metody słowne: Mini-wykład z zakresu wiedzy Luźne rozmowy z uczniami Dyskusja dotycząca nurtujących kwestii związanych z dawstwem szpiku Spotkania informacyjne dla wolontariuszy Metody praktyczne: Przygotowania wraz z wolontariuszami akcji do organizacji Dnia Dawcy Zajęcia warsztatowe dla młodzieży Rejestracja w bazie potencjalnych dawców (wypełnianie ankiet oraz zgłoszenia , dokonywanie wymazu z jamy ustnej) Umieszczanie materiałów edukacyjnych na Facebooku Utworzenie wydarzenia na Facebooku „ W Szaferze robimy Aaa” Organizacja konkursu plastycznego Formy pracy: praca indywidualna, praca grupowa, praca zbiorowa Środki dydaktyczne: wzrokowe, słuchowe Pomoce: plakaty, ulotki, ankiety, karty ćwiczeń, filmiki edukacyjne i instruktarzowe. 8. Przykładowe scenariusze zajęć warsztatowych Scenariusz zajęć „Nowotwory krwi – prawdy i mity” Scenariusz zajęć „Co możemy zrobić dalej” (Scenariusze przekazane od Fundacji DKMS) 9. Ewaluacja założonych celów Ankieta podsumowująca zajęcia warsztatowe Uczniowie mają możliwość ocenić zajęcia, dzięki czemu nauczyciel dowie się, czy zajęcia podobały się uczniom i co ewentualnie zrobić, by były bardziej satysfakcjonujące. Ankieta ewaluacyjna Ankieta będzie wypełniana na zakończenie programu. Obserwacja własna – nauczyciel dokona własnej oceny przeprowadzonej kampanii edukacyjnej, konkursu plastycznego oraz realizacji Dnia Dawcy. 10. Bibliografia www.dkms.pl Materiały udostępnione przez Fundację DKMS Scenariusze zajęć opracowane przez Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i szkoleń: Iwona Płusa, Hanna Rokita, Nowotwory krwi – prawdy i mity. Katarzyna Brzeska, Renata Sopińska, Co możemy zrobić dalej?” 11. Załączniki Załącznik 1. Regulamin konkursu plastycznego Załącznik 2. Ankieta podsumowująca zajęcia Załącznik 3. Ankieta ewaluacyjna programu Załącznik 1 Regulamin konkursu plastycznego pt.„Kocham Ciebie Życie” Cele konkursu Rozwijanie wrażliwości artystycznej inspirowanej własnymi przemyśleniami Zaprezentowanie w formie artystycznej wartości jaką jest „Życie” Popularyzacja techniki graficznej Kolażu (collage) Uczestnicy Konkurs skierowany do uczniów Zespołu Szkół im. Władysława Szafera w Złotym Potoku w ramach kampanii edukacyjnej „I ty możesz komuś uratować komuś życie” Terminy: Prace konkursowe będą przyjmowane do 1 marca 2016r. w internacie szkoły. Głosowanie na prace konkursowe podczas Dnia Dawcy organizowanym w Zespole Szkół w Złotym Potoku. Ogłoszenie wyników na stronie szkoły i profilu facebookowym Szafera. Technika Praca w formie plakatu o formacie A2 w technice Kolaż Kolaż (również z fr. collage) − technika artystyczna polegająca na formowaniu kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (gazet, tkaniny, fotografii, drobnych przedmiotów codziennego użytku itp.). Są one naklejane na płótno lub papier i łączone z tradycyjnymi technikami plastycznymi (np. farbą olejną, farbą akrylową, gwaszem). Słowo "kolaż" pochodzi od francuskiego czasownika coller (sklejać). Termin ten został użyty po raz pierwszy przez Georges Braque'a, a także Pabla Picassa na początku XX wieku, kiedy ta starożytna technika, znana w Chinach 200 p.n.e., stała się częścią sztuki nowoczesnej. Nagrody I Miejsce – nagroda rzeczowa Wyróżnienia – dla wszystkich uczestników konkursu słodkie upominki Uwagi końcowe Dostarczenie prac konkursowych jest równoznaczne z akceptacją regulaminu konkursu Nagrody mogą ulec zmianie Prace konkursowe pozostają własnością organizatora Organizator zastrzega sobie prawo publikowania prac konkursowych Postanowienia komisji konkursowej są nieodwołalne. Załącznik 2 ANKIETA 1. Na zajęciach warsztatowych najbardziej zaciekawiło mnie (podobało): 2. Czy odniosłeś/aś jakąś korzyść z tego spotkania? Jeśli tak, to jaką? 3. Jaka jest Twoja ogólna ocena za zajęcia w skali ocen 1-6 4. Czy zdecydujesz się, po zaprezentowanych informacjach, na uczestnictwo w Dniu Dawcy(rejestracji w bazie potencjalnych dawców szpiku kostnego) Tak Nie Załącznik 3 ANKIETA EWALUACYJNE „I Ty możesz uratować komuś życie!” 1. Co to jest białaczka? a. jest to odmiana nowotworu krwi b jest to odmiana nowotworu skóry 2.Kto to jest bliźniak genetyczny? a. to mój brat b. to osoba, które ma identyczne tzw. antygeny zgodności tkankowej (MHC), znajdujące się na komórkach organizmu. 3. Dla większości chorych na białaczkę, jedyną szansą na życie jest: a. przeszczep szpiku kostnego b. transfuzja krwi 4. Czy podczas pobierania szpiku kostnego wbijana jest igła w rdzeń kręgowy? TAK NIE 5. Czy będąc dawcą szpiku kostnego, grozi mi paraliż? TAK NIE 6. Czy jesteś w stanie pomóc osobie chorej na białaczkę? Jeśli tak, to w jaki sposób? Dziękuję za udział w programie „I TY MOŻESZ URATOWAĆ KOMUŚ ŻYCIE” Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |