Program profilaktyki
Szkoły Podstawowej im. J. Dąbrowskiego
w Krupskim Młynie
na lata 2002 - 2003
Program profilaktyki jest spójny z realizowanym programem wychowawczym szkoły.
Diagnoza środowiska szkolnego została opracowana na podstawie:
a) rozmowy kierowanej w klasach I-III,
b) ankiet dla uczniów w klasach IV-VI,
c) ankiet dla rodziców,
d) ankiet dla nauczycieli,
e) obserwacji zachowań uczniów,
f) rozmowy z dzielnicowym,
g) rozmowy z higienistką szkolną,
Na podstawie opracowanych narzędzi badawczych wyłonione zostały następujące obszary zagrożeń występujących w naszej szkole:
OBSZAR I - AGRESJA
OBSZAR II - BEZPIECZEŃSTWO: W SZKOLE I POZA SZKOŁĄ
OBSZAR III - SPĘDZANIE WOLONEGO CZASU
OBSZAR IV - ZAGROŻENIE UZALEŻNIENIAMI
OBSZAR I - AGRESJA
Cele:
wzajemne poznanie się,
budowanie zaufania,
rozwijanie ambicji,
nauka umiejętności komunikowania się,
dostrzeganych mocnych stron ucznia,
kształcenie umiejętności kontroli własnego zachowania,
budowanie pozytywnych relacji między rówieśnikami,
nauka zachowań asertywnych,
umiejętność samooceny, rozwijania pracy nad sobą,
szanowanie praw innych i własnych,
kształcenie umiejętności rozróżniania dobra od zła,
szanowanie mienia społecznego i prywatnego.
Zadania:
1. Stworzenie w szkole atmosfery poczucia bezpieczeństwa.
2. Otoczenie troską dzieci słabszych.
3. Tworzenie więzi koleżeńskich, integracja grup klasowych.
4. Rozpoznawanie przyczyn konfliktów i problemów.
5. Pomoc uczniom w rozwiązywaniu problemów i konfliktów.
6. Uczenie przestrzegania praw innych i własnych.
7. Uczenie szacunku do mienia społecznego i prywatnego.
8. Praca nad wyeliminowaniem wulgaryzmów ze słownictwa uczniów.
Formy realizacji
1. Systematyczne prowadzenie przez cały rok szkolny zajęć kształcących i rozwijających powyższe cele:
- w klasach I-III kręgów edukacyjno-wychowawczych,
- w klasach IV-VI godzin do dyspozycji wychowawcy.
2. Przestrzeganie praw i obowiązków.
3. Aktywne dyżury nauczycieli zgodnie z grafikiem.
4. Zorganizowanie dodatkowych dyżurów w szatni przed lekcjami.
5. Sprowadzanie uczniów wszystkich klas do szatni po ukończonych lekcjach.
6. Układanie grafiku dyżurów za nieobecnych nauczycieli.
7. Przeprowadzenie przez pedagoga szkolnego warsztatów na tematy związane z samooceną i poczuciem własnej wartości.
8. Przeprowadzenie pogadanek z rodzicami na temat zachowania dzieci na przystankach autobusowych.
9. Nawiązanie współpracy z dzielnicowym w zakresie bezpieczeństwa na przystankach autobusowych.
10. Organizowanie dni pod hasłem: " Jestem miły i kulturalny wobec innych".
OBSZARU - BEZPIECZEŃSTWO: W SZKOLE I POZA SZKOŁĄ
Cele:
zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń,
uczenie dzieci dbałości o bezpieczeństwo oraz zdrowie własne i innych,
uświadamianie skutków niebezpiecznych zabaw i zachowań,
wdrażanie do współodpowiedzialności za bezpieczeństwo,
umiejętność szukania pomocy u innych osób i w odpowiednich instytucjach,
Zadania
1. Nauczenie podstawowych zasad korzystania ze środków komunikacji publicznej.
2. Przestrzeganie zasad prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych.
3. Organizowanie zabaw grupowych na długich przerwach dla klas I-III.
4. Nauczanie dzieci dostrzegania i reagowania na zagrożenie ze strony obcych.
5. Rozpropagowanie informacji o możliwościach uzyskania pomocy od innych osób lub instytucji.
Formy realizacji:
1. Bieżące usuwanie usterek zagrażających bezpieczeństwu.
2. Przeprowadzenie pogadanek z rodzicami na temat bezpiecznej drogi do szkoły i z powrotem.
3. Przeprowadzanie systematycznych zajęć edukacyjnych w zakresie bezpieczeństwa przez wychowawców i specjalistów.
4. Przygotowanie spektaklu edukacyjnego "Rady nie od parady".
5. Przeprowadzanie zajęć z wykorzystaniem kaset video.
6. Organizowanie cyklu różnorodnych konkursów dotyczących bezpieczeństwa.
7. Wykonanie gazetek informacyjnych o wspierających instytucjach.
OBSZAR III - SPĘDZANIE WOLNEGO CZASU
Cele:
wdrażanie do troski o własne dobre samopoczucie fizyczne, psychiczne, społeczne i duchowe,
rozwijanie zainteresowań i hobby,
uczenie spędzania wolnego czasu,
Zadania:
1. Nauczenie spędzania wolnego czasu zgodnie z zasadami higieny psychicznej i fizycznej.
2. Skierowanie uwagi uczniów na działania pożyteczne, dające radość z życia i zadowolenie z siebie.
3. Rozwijanie zainteresowań uczniów.
Formy realizacji:
1. Zorganizowanie kół zainteresowań.
2. Organizowanie imprez klasowych, szkolnych i międzyszkolnych zgodnie z planem pracy wychowawcy.
3. Przeprowadzenie zajęć przez psychologa na temat "Jak sobie radzić ze stresem?".
4. Podjęcie współdziałania ze Świetlicą Socjoterapeutyczną przy GOPS-ie w Krupskim Młynie - udział w zajęciach świetlicy, wyjazdy na basen.
5. Kontynuowanie współpracy z GOK-iem w Krupskim Młynie.
OBSZAR IV - ZAGROŻENIA UZALEŻNIENIAMI
Cele:
wdrażanie do samooceny,
uświadamianie własnych emocji, o umiejętność odmawiania,
uczenie kontroli zachowania się w określonych sytuacjach,
wdrażanie do samodzielnego podejmowania decyzji,
umiejętność dokonywania własnych wyborów,
uczenie zdrowego trybu życia.
Zadania:
1. Uświadamianie uczniom zagrożenia uzależnieniami.
2. Uświadamianie skutków podejmowanych decyzji i wyborów: przyczyna -skutek.
Formy realizacji:
1. Godziny do dyspozycji wychowawcy i kręgi edukacyjne- wychowawcze przeprowadzane zgodnie z planem na temat zagrożeń
2. Pogadanki i dyskusje przeprowadzane na lekcjach oraz w ramach ścieżki prozdrowotnej.
3. Udział uczniów w spektaklu edukacyjnym o treściach profilaktyki.
4. Spotkanie z dzielnicowym: "Bezpieczne wakacje" - pogadanka o zagrożeniach w czasie wakacji.
5. Ankietowanie uczniów.
EWALUACJA
1. Ankietowanie (wszystkich środowisk: uczniów klas I-III, uczniów klas IV-VI, rodziców, nauczycieli).
2. Rozmowy.
3. Obserwacja zachowań uczniów.
4. Analiza dokumentacji własnej wychowawcy, pedagoga, szkoły.
Ewaluacje będzie przeprowadzana w każdym roku szkolnym w miesiącu kwietniu zgodnie z planem wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły.
Program został opracowany przez zespół nauczycieli w składzie:
nauczyciel nauczania zintegrowanego - mgr Maria Mielczarek
nauczyciel nauczania zintegrowanego - p. Maria Hajda
nauczyciel j. angielskiego - p. Janina Ochmann
Rada Pedagogiczna uchwałą nr 4/2002/2003 z dnia 18 listopada 2002r. zatwierdziła do realizacji dla Szkoły Podstawowej im. J. Dąbrowskiego w Krupskim Młynie
Program pozytywnie zaopiniowali: Przewodniczący Rady Rodziców oraz Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego
Opracowanie: mgr Maria Mielczarek, Maria Hajda, Janina Ochmann