Katalog Agnieszka Orzechowska, 2016-06-07 Grudziądz Pedagogika, Plany rozwoju zawodowego PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGOPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO I.DANE OSOBOWE 1. Imię i nazwisko: Agnieszka Orzechowska 2. Nazwa placówki: Niepubliczne Przedszkole „Puchatek” 3. Stanowisko: Nauczyciel wychowania przedszkolnego 4. Posiadane kwalifikacje: - studia magisterskie: Kujawsko- Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy Kierunek: pedagogika, specjalność: Opieka i Wychowanie -studia licencjackie: Kujawsko- Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy Kierunek: pedagogika, specjalność: Edukacja Przedszkolna i Wczesnoszkolna z Diagnozą Pedagogiczną II.STAŻ 1.Termin rozpoczęcia stażu: 01.09.2015r. 2.Termin zakończenia stażu: 31.05.2016r. 3.Dyrektor Przedszkola: mgr Magdalena Demange- Laskowska III.CELE STAŻU Cel główny: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego Cele szczegółowe: Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola. Poznanie dokumentacji obowiązującej w przedszkolu i sposobów jej prowadzenia. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków rozwoju i edukacji. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć raz w miesiącu oraz omawianie z prowadzącym obserwowanych zajęć. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny raz w miesiącu oraz omawianie ich z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego nauczycieli (doskonalenie wewnątrz placówki oraz samokształcenie). Poznanie dzieci, ich problemów oraz umiejętności współpracy z ich rodzicami. IV.PODSTAWA PRAWNA Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r.- Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz.674 z późniejszymi zmianami)- art.9d ust.1 i 7, art.9c ust.4 i 6 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z dnia 26 marca 2013r., poz. 393). V.PLAN DZIAŁANIA L.p. Działania i zadania nauczyciela Forma/ metoda realizacji Dowody realizacji/ dokumentacja Termin realizacji 1. Zapoznanie się z procedurą osiągania awansu zawodowego - Analiza przepisów prawnych dotyczących awansu zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego (ustawy i rozporządzenia. - Monitorowanie informacji w literaturze pedagogicznej i w Internecie dotyczących oświaty i awansu zawodowego nauczyciela - Napisanie planu rozwoju zawodowego - Rejestr przeanalizowanych przepisów: Karta Nauczyciela-Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. (z późniejszymi zmianami), -Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z dnia 26 marca 2013r., poz. 393) - Bibliografia literatury pedagogicznej - Spis przydatnych stron internetowych dotyczących edukacji - Opracowany plan rozwoju zawodowego Wrzesień 2015r. 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu - Omówienie i ustalenie formy przebiegu stażu, omówienie treści zawartych w planie rozwoju zawodowego -Zawarcie pisemnego kontraktu między stażystą a opiekunem stażu -Rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu - Umowa o wzajemnej współpracy między nauczycielem stażystą a nauczycielem opiekunem Wrzesień 2015r. ZADANIA WYNIKAJĄCE Z ROZPORZĄDZENIEM MEN Z DNIA 1 GRUDNIA 2004r. § 6 ust. 2 pkt 1 znajomość organizacji zadań i zasad funkcjonowania placówki, w której nauczyciel odbywał staż 3. Zapoznanie z tygodniowym rozkładem zajęć w przedszkolu, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami - Obserwacja - Udział w spotkaniach Rady Pedagogicznej - Organizacja zajęć własnych - Zapisy w dzienniku zajęć - Sprawozdania z Rad Pedagogicznych - Plany miesięczne Okres stażu 4. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w przedszkolu dokumentacji - Konsultacje z opiekunem stażu dotyczące zapoznania ze sposobem prowadzenia obowiązującej dokumentacji (dziennik, dokumentacja wychowawcy) - Dziennik zajęć -Karty obserwacji -Prawidłowo prowadzona dokumentacja przebiegu nauczania -Diagnoza pedagogiczna Wrzesień 2015r. 5. Zapoznanie z aktami prawnymi regulującymi działania przedszkola. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji przedszkola „Puchatek”. Analiza dokumentów: - statut Przedszkola, -program rozwoju placówki, -program autorski dopuszczony do użytku, -dokumenty związane z zajęciami dydaktycznymi i innymi zarządzeniami: Rady Pedagogiczne; -koncepcja pracy placówki -roczny plan pracy -Notatki własne Wrzesień- Październik 2015r. 6. Udział w pracach organów przedszkola związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i ich zasad Udział w zebraniach Rady Pedagogicznej -Listy obecności -Zaświadczenia Okres stażu 7. Poznanie podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu -Poznanie regulacji prawnych w BHP w przedszkolu -Udział w szkoleniu BHP -Udział w instruktażu -Stosowanie obowiązujących zasad bezpieczeństwa - Potwierdzenie odbycia szkolenia -Potwierdzenie odbycia instruktażu Wrzesień 2015r. 8. Dokumentowanie realizacji Planu Rozwoju Zawodowego -Gromadzenie potwierdzeń, zaświadczeń, dokumentacji, scenariuszy zajęć, zdjęć -Notatki własne Okres stażu 9. Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu i przedłożenia go Dyrektorowi przedszkola -Sprawozdania opisujące przebieg oraz stopień realizacji przyjętego planu rozwoju -Uwzględnienie zmian i modyfikacji planu rozwoju -Sprawozdanie z realizacji całego stażu Czerwiec 2016r. 10. Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego wraz z dołączoną dokumentacją -Sporządzenie wniosku oraz przygotowanie dokumentacji -Wniosek -Dokumentacja stażu Czerwiec 2016r. § 6 ust. 2 pkt 2 umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań placówki, w której nauczyciel odbył staż 11. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli -Obserwacja zajęć -Omówienie -Ewaluacja - Arkusz obserwacji zajęć dla dokumentowania swoich ocen i opinii Raz w miesiącu 12. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu -Opracowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych -Konsultacje z opiekunem stażu -Ocena i analiza słabych i mocnych stron przeprowadzonych zajęć -Scenariusz zajęć edukacyjnych -Notatki i wnioski z rozmów Raz w miesiącu 13. Doskonalenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w doskonaleniu nauczycieli -Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego, adekwatnych do potrzeb własnych i przedszkola -Zaświadczenia ukończenia szkoleń, Kusów, warsztatów -Udział w posiedzeniach szkoleniowych Rad Pedagogicznych Cały okres stażu 14. Samodzielne pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych - Śledzenie i analiza czasopism i literatury psychologiczno- pedagogicznej -Spis literatury metodyczno- pedagogicznej Okres stażu 15. Wykorzystanie technologii komputerowej w pracy pedagogicznej -Przygotowanie prezentacji multimedialnych podczas zajęć z dziećmi -Korzystanie z publikacji dotyczących edukacji -Wykorzystanie Internetu w celu komunikacji -Publikacja w Internecie Planu Rozwoju Zawodowego -Przygotowanie pomocy dydaktycznych -Notatki własne -Potwierdzenie zamieszczenia Planu Rozwoju Zawodowego w Internecie Cały okres stażu 16. Wymiana doświadczeń Dzielenie się swoją wiedzą z innymi nauczycielami, rodzicami -Notatki -Zajęcia otwarte dla rodziców W ciągu stażu § 6 ust. 2 pkt 3 znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów 17. Poznanie możliwości i potrzeb dzieci znajdujących się w grupie poprzez obserwacje -Prowadzenie kart obserwacji -Karty obserwacji dziecka Okres stażu 18. Poznanie sytuacji rodzinnej podopiecznych -Analiza Karty Informacyjnej Dziecka -Spotkania z rodzicami oraz rozmowy indywidualne -Karta Informacyjna Dziecka -Notatki własne Okres stażu 19. Współpraca z rodzicami -Zaangażowanie rodziców w przygotowania uroczystości w grupie -Pozyskiwanie rodziców do pracy na rzecz grupy i placówki -Zachęcanie rodziców do brania udziału w konkursach -Rozmowy indywidualne z rodzicami, konsultacje -Sprawozdanie -Zdjęcia Okres stażu 20. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb podopiecznych -Czytanie literatury pedagogicznej i psychologicznej -Notatki własne -Rejestr pozycji Okres stażu § 6 ust. 2 pkt 4 umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć 21. Poznawanie zasad omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć -Rozmowa z opiekunem stażu -Notowanie spostrzeżeń -Wyciąganie wniosków -Notatki, spostrzeżenia Wrzesień 2015r. 22. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności -Uwzględnianie opinii opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniem -Notatki własne W ciągu stażu ZADANIA WYNIKAJĄCE Z WŁASNYCH ZAINTERESOWAŃ I POTRZEB PLACÓWKI 23. Zadania związane z planem rocznym przedszkola Organizowanie i współorganizowanie imprez przedszkolnych: -Dzień Pluszowego Misia -Bal na Halloween -Spotkanie z książką -Andrzejki -Mikołajki -Wigilia -Dzień Babci i Dziadka -Zabawa karnawałowa -Walentynki -Dzień Wiosny -Dzień Ziemi -Wielkanoc -Dzień Rodziny -Zakończenie roku -Dekoracja przedszkola -Organizacja Przedszkolnej Biblioteki -Spotkanie z książką- rodzice czytają przedszkolakom -Wspólne tworzenie pisanek- zajęcia otwarte dla rodziców -Notatki -Scenariusze -Zdjęcia Okres stażu 24. Wspomaganie aktywności twórczej dzieci i działalności artystycznej oraz rozwoju edukacji matematycznej Udział wychowanków w konkursach o różnorakiej tematyce: -Konkurs plastyczny „Jesienne drzewa” -Organizacja świątecznej inscenizacji słowno- muzycznej -Zdjęcia -Zaświadczenia wydane przez organizatorów konkursów Okres stażu -Konkurs karnawałowy- wybieramy Królową i Króla balu -Przedszkolny Konkurs Recytatorski- „Przyjaciele Przyrody” -„Łamigłówki dla małej główki”- konkurs matematyczny 25. Poszerzanie wiedzy oraz umiejętności z zakresu pracy z dzieckiem -Studiowanie odpowiedniej literatury -Poszukiwanie ciekawych rozwiązań na stronach www -Spis literatury -Stron www Okres stażu 26. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci, wdrożenie zasad obowiązujących w grupie -Opracowanie z dziećmi Kodeksu Przedszkolaka -Stosowanie metody modelowania, nagród i kar Okres stażu 27. Wdrażanie dzieciom poszanowania przyrody -Stwarzanie kącików przyrody -Hodowla roślin -Obserwacje zmian zachodzących w przyrodzie -Zdjęcia Okres stażu Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |