Katalog

Agnieszka Kulesza, 2016-06-07
Gorzów Wielkopolski

Awans zawodowy, Sprawozdania

„Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego

- n +

I. Wstęp

Nazywam się Agnieszka Kulesza- jestem wychowawcą w internacie Zespołu Szkół Budowlanych w Gorzowie Wielkopolskim. Internat Zespołu Szkół Budowlanych stanowi integralną część szkoły i realizuje jej plan dydaktyczno-wychowawczy oraz planuje i wykonuje swoje zadania określone w planie pracy opiekuńczo-wychowawczym Internatu.
Internat jest placówka koedukacyjną zapewniającą zakwaterowanie młodzieży uczącej się w naszej szkole, uczniom innych gorzowskich szkół ponadgimnazjalnych, jak również młodzieży kształcącej się na miesięcznych kursach zawodowych w Centrum Kształcenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
W placówce tej pracuję od 11 września 2006r. W 2007 roku uzyskałam stopień nauczyciela kontraktowego, a dwa lata później rozpoczęłam staż na stopień nauczyciela mianowanego. Moim opiekunem została mgr Janina Filosek – nauczyciel języka niemieckiego z Zespołu Szkół Budowlanych.
Czas trwania stażu był dla mnie czasem intensywnej pracy, czasem rozwoju osobistego i zawodowego. Przez dwa lata i 9 miesięcy pogłębiałam swoją wiedzę i umiejętności, zdobywałam nowe doświadczenia, doskonaliłam znajomość prawa oświatowego oraz aktywnie uczestniczyłam w realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych placówki.
W okresie stażu podejmowałam działania zmierzające do realizacji planu rozwoju zawodowego. W tym celu:
Zapoznałam się z procedurą awansu zawodowego
Podjęłam współpracę z opiekunem stażu mgr Janiną Filosek
W porozumieniu z opiekunem z stażu przygotowałam plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony przez dyrektora szkoły pana mgr Tadeusza Najdorę
Plan rozwoju zawodowego przygotowałam w oparciu o wytyczne zawarte w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Z chwilą zakończenia stażu przygotowałam sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, biorąc pod uwagę wszystkie wymogi konieczne do ubiegania się o stopień nauczyciela mianowanego.
Sprawozdanie z realizacji zadań określonych w Rozporządzeniu przedstawiam w obszarach poszczególnych wymagań tam określonych.

II. Realizacja zadań umożliwiających spełnienie wymagań kwalifikacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego


§7.2.1
Umiejętność organizacji i doskonalenie warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także ocenianie ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

1. Organizację i doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela stażysty rozpoczęłam od poznania procedur awansu zawodowego nauczyciela analizując następujące akty prawne:

Ustawę z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela-tekst jednolity (DZ.U. Z 2006r. Nr 97, poz.674 ze zm.) obowiązuje od dnia 1lutego 1982

Ustawę z dnia 7 września 1991 r. O systemie oświaty. Tekst jednolity (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz 2572 oraz nr 273, poz 2703 i nr 281, poz 2781 z 2005r. Nr 17, poz 141 oraz nr 122 poz 1020 ze zm.) obowiązuje od dnia 25 października 1991r.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 8 grudnia 2004r. Nr 260,poz 2593 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Z 2007r. Nr 214, poz 1580)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 listopada zmieniające w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U z 2010 r nr 253, poz. 1543)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. W sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. nr 50, poz.400)
Poznanie procedur awansu umożliwiło mi złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu w ustalonym terminie, odpowiednie przygotowanie się do opracowania projektu planu rozwoju zawodowego i realizacji wyznaczonych zadań oraz nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. W trakcie stażu:
We wrześniu odbyłam pierwsze spotkanie z opiekunem stażu, podczas którego ustaliłyśmy zasady naszej współpracy i podpisałyśmy kontrakt;
Opracowałam projekt planu rozwoju zawodowego uwzględniając wymagania zawarte w Rozporządzeniu, jak również specyfikę i potrzeby szkoły, swoje umiejętności oraz dotychczasowe doświadczenia zawodowe;
Poznałam organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły oraz internatu i przepisy dotyczące warunków nauki i pracy;
Zapoznałam się z dokumentacją obowiązującą w szkole i internacie oraz sposobami prowadzenia własnej dokumentacji;
Poznałam przepisy prawa oświatowego;
Gromadziłam materiały przydatne w pracy wychowawcy internatu (konspekty, scenariusze zajęć, scenariusze imprez, filmy, plany pracy, artykuły związane z pracą wychowawczą z młodzieżą, lektury z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki)
2. Doskonaliłam swoje umiejętności prowadzenia zajęć poprzez obserwację i współorganizowanie ich z innymi wychowawcami:
w roku szkolnym 2009/2010 prowadziłam Klub Filmowy wraz z p. Martą Paradowską-Kuczyńską wykorzystując pakiet filmów z programu „Filmoteka Szkolna. Akcja!”;
w roku szkolnym 2010/2011 prowadziłam Klub Filmowy wraz z p. Martą Paradowską-Kuczyńską wykorzystując pakiet filmów dokumentalnych z programu „Patrz i zmieniaj”;
prowadzę comiesięczną zbiórkę pieniędzy dla psa objętego wirtualną adopcją przez nasz internat z p. Izabelą Janiszewską;
zorganizowałam z spotkanie z przedstawicielkami Fundacji Anakonda zajmującej się prawami zwierząt w Gorzowie Wielkopolskim;
wraz z wychowawcą Izabelą Lachowicz stworzyłam w naszym internacie Sąd Koleżeński Młodzieżowej Rady Internatu oparty na idei uspołeczniania i samorządności wychowanków, której pomysłodawcą był Janusz Korczak.
zorganizowałam z p. Martą Paradowską-Kuczyńską zajęcia dla podopiecznych świetlicy środowiskowej PCK pt. „W świetlicy jest bardzo ciekawie, w świetlicy czas płynie zabawniej!”
byłam inicjatorką i współorganizowałam z wychowawcami kiermasze świąteczne w szkole, na których prezentowane były ozdoby wielkanocne i bożonarodzeniowe wykonane przez naszych wychowanków między innymi techniką decoupage, scrapbookingu.
3. Współpracowałam z opiekunem stażu poprzez:
organizację cyklicznych grupowych wyjść na lodowisko dla uczniów szkoły i wychowanków internatu w ramach projektu Comenius „Aktywność ruchowa i zdrowe odżywianie podstawa zdrowego stylu życia”, którego mój opiekun stażu był koordynatorem na terenie naszej szkoły;
przeprowadzenie lekcji wychowawczej w obecności opiekuna stażu nt. szkodliwości żywienia się w fast foodach z wykorzystaniem filmu „Super Size Me”;
przeprowadzenie zajęć integracyjnych dla klasy opiekuna stażu z wykorzystaniem kart dialogowych OH;
współorganizowanie z opiekunem stażu festynu szkolnego w ramach konkursu „Czas na zdrowie” zorganizowanego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska.
4. Aktywnie uczestniczyłam w pracy następujących organów szkoły:
Rady Pedagogiczne- wraz z innymi nauczycielami i wychowawcami podejmowałam decyzje dotyczące m.in. zatwierdzania planów szkoły, zatwierdzania wyników klasyfikacji i promocji uczniów, uchwał w sprawach dyscyplinujących uczniów oraz w sprawach skreślenia z listy uczniów;
Rady Wychowawców Internatu- wraz z innymi wychowawcami podejmowałam decyzje dotyczące m. In. Regulaminów, uchwał w sprawach dyscyplinujących wychowanków oraz w sprawach skreślenia z listy mieszkańców internatu, prezentowałam sprawozdania z semestralnej pracy wychowawczej;
Rady Pedagogiczne Szkoleniowe w szkole i internacie:
przeprowadziłam szkolenie wprowadzające dla nauczycieli do realizacji programu „Patrz i zmieniaj” Centrum Edukacji Obywatelskiej z wykorzystaniem pakietu filmów dokumentalnych;
przygotowałam i zaprezentowałam wraz z wychowawcą Martą Paradowską-Kuczyńską prezentację multimedialną z realizacji programu „Filmoteka Szkolna. Akcja!” w internacie;
uczestniczyłam w Radzie szkoleniowej „Rozpoznawanie narkotyków i stanów odurzenia” przeprowadzonej przez panią Annę Dunowską z Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii;
uczestniczyłam w Radzie szkoleniowej nt „Planowania działań podnoszących efektywność kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej”
uczestniczyłam w Radzie szkoleniowej dotyczącej wybranych zagadnień prawa oświatowego
uczestniczyłam w Radzie szkoleniowej przeprowadzonej przez wychowawcę Izabelę Janiszewską, na której przedstawione zostały wyniki przeprowadzonej przez nią ankiety nt zjawiska przemocy i agresji w naszym internacie.
Byłam członkiem i brałam udział w pracach zespołu zajmującego się dokumentowaniem historii i promocją szkoły. W ramach pracy w tym zespole zajmowałam się aktualizacją strony internetowej naszego internatu, opracowałam ulotkę promującą nasz internat oraz pracowałam podczas Dni Otwartych Szkoły. Aby promować nasz internat nawiązałam współpracę z lokalnym tygodnikiem 66-400 do którego przekazałam informacje o naszej ciekawej inicjatywie wychowawczej „Swapping Party”

5. Doskonalenie własnego warsztatu pracy realizowałam także poprzez podejmowanie różnych form doskonalenia zawodowego. Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych poprzedziłam analizą własnych potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego. Zapoznałam się z ofertą szkoleniową i w czasie stażu wzięłam czynny udział w następujących warsztatach, kursach i konferencjach podnoszących kompetencje i kwalifikacje:

brałam udział w warsztatach edukacyjnych pt. „Filmoteka Szkolna. Akcja” -wprowadzenie do programu zorganizowanych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Gorzowie Wielkopolskim, które obejmowały zagadnienia: organizacja programu „Filmoteka Szkolna. Akcja”, metody i przykłady pracy z filmami w czasie zajęć lekcyjnych, przygotowanie uczniów do analizy, refleksji i dyskusji o filmie, planowanie projektów edukacyjnych i innych pomysłów filmowych;

ukończyłam kurs grantowy: „Wykorzystywanie projektów finansowanych z funduszy strukturalnych UE w działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły zorganizowanym przez Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim ;

ukończyłam kurs instruktorski rękodzieła artystycznego pt. „Instruktor Technik Ozdabiania Przedmiotów Użytkowych techniką Decoupage” zorganizowany przez Centrum Zabawy Twórczej „Malowana Kuźnia” w Poznaniu;

ukończyłam kurs: „Podstawy tworzenia stron WWW na przykładzie języka HTML z wykorzystaniem CSS” zorganizowanym przez Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim ;

ukończyłam warsztaty: „Umiejętności wychowawcze nauczyciela w pracy z uczniem agresywnym” zorganizowane przez Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim ;

brałam udział w szkoleniu: „ Pozyskiwanie środków unijnych i pozabudżetowych na zajęcia pozalekcyjne i pomoce dydaktyczne w placówkach oświatowych” zorganizowanym przez Lubuskie Centrum Edukacji Samorządowej i Specjalistycznej w Gorzowie Wielkopolskim;

brałam udział w szkoleniu wprowadzającym do programu pt. „Patrz i zmieniaj” zorganizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Poznaniu, które obejmowało tematykę: wprowadzenie do edukacji globalnej i jej miejsce w podstawie programowej, współzależności globalne, sposoby informowania o krajach Południa, wykorzystanie filmu w pracy z uczniami, wspieranie działań uczniowskich;

ukończyłam warsztaty : „Trening Zastępowania Agresji w pracy nauczyciela-wychowawcy” zorganizowane przez Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim;

ukończyłam warsztaty : „Jak uczyć uczniów uczenia się?” zorganizowane przez Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim;

uczestniczyłam w warsztacie metodycznym z pedagogiki zabawy „ Proste tańce integracyjne z grupą” zorganizowanym przez Ośrodek Informacyjno-Szkoleniowy Oddziału Lubuskiego Katolickiego Stowarzyszenia „ Civitas Christiana”;

ukończyłam szkolenie „Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole” zorganizowane przez Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim;

ukończyłam warsztaty „Egzamin na stopień nauczyciela mianowanego” zorganizowane przez Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim;

uczestniczyłam w konferencji „Wychowanie i opieka w internacie i bursie. Stan i kierunki rozwoju. Warsztat wychowawcy internatu”, zorganizowanej przez Uniwersytet Zielonogórski oraz Bursę w Zielonej Górze dla kierowników i wychowawców lubuskich placówek oświatowych. Program obejmował wykład „ Profesjonalizacja warsztatu wychowawcy internatu i bursy. Stan i oczekiwania” ; panel dyskusyjny: „ Doskonalenie wychowawczego funkcjonowania lubuskich internatów i burs.” oraz warsztaty metodyczne: „ Agresja- Asertywność: 3 postawy na 3 sposoby warsztatowe” i „Sztuka narzędziem w warsztacie wychowawcy internatu”;

ukończyłam “Kurs instruktażowy dla wychowawców I kierowników placówek wypoczynku dzieci I młodzieży” zorganizowany przez Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim

Swój warsztat pracy doskonaliłam wykorzystując swoje osobiste predyspozycje i zainteresowania wychodząc z założenia, że dobry wychowawca to wychowawca autentyczny, czyli dzielący się swoimi pasjami z podopiecznymi i zarażający ich swoimi zainteresowaniami. Dlatego wiele szkoleń i warsztatów dotyczyło zagadnień sztuki szeroko rozumianej, bo bliski jest mi zarówno film jak i sztuki plastyczne, które wykorzystuję w swojej pracy wychowawczej.
Przez cały okres stażu poszukiwałam metod pracy, które zainteresują i pobudzą aktywność wychowanków. Planując swoje działania wychowawcze chciałam zawsze najpierw ich zaciekawić, następnie zaangażować, a na koniec dać im satysfakcję z działania, które podjęli.
Ponieważ jestem odpowiedzialna za aktualizację strony internetowej naszej placówki, dlatego odbyłam szkolenie podnoszące moją wiedzę z zakresu technologii informacyjnej.
Widząc jakie problemy mają nasi wychowankowie z nauką pogłębiłam swoją wiedzę nt technik uczenia się , jak również ukończyłam kurs dotyczący organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole świadoma, że nie zawsze ich porażki wynikają ze złej woli czy też lenistwa lecz braku możliwości i deficytów rozwojowych lub zaniedbań w środowisku rodzinnym.
Trening zastępowania agresji i wyćwiczenie zachowań asertywnych jest narzędziem przydatnym w mojej pracy, gdzie niejednokrotnie spotykam się z zachowaniami agresywnymi i prowokacyjnymi wychowanków oraz postawą roszczeniową.

6. Zdobywałam wiedzę i nawiązywałam współpracę ze środowiskiem lokalnym ( Ośrodek Wsparcia Rodziny, Fundacja Anakonda, Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt, Teatr Juliusza Osterwy, Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna, Świetlica Środowiskowa PCK, Kino 60 krzeseł, Kościół Prawosławny, Klub Jedynka, tygodnik 66-400, miesięcznik Strywald)

7. Na bieżąco prowadziłam dokumentację wychowawcy internatu:

przed rozpoczęciem roku szkolnego przygotowywałam arkusze spostrzeżeń-dokumentację grupy wychowawczej oraz opracowałam formularz oceny zachowania wychowanka przekazywany do szkoły,
na koniec roku przeprowadzałam ankietę, w której wychowankowie mieli okazję anonimowo ocenić wzajemne relacje z wychowawcą, sposób prowadzenia przeze mnie zajęć, odnoszenie się do wychowanków, to co im przeszkadza lub co cenią w mojej osobie.
każdego roku opracowywałam plan wychowawczy grupy na dany rok szkolny biorąc pod uwagę zainteresowania wychowanków, które wskazywali w ankiecie przeprowadzanej na początku roku szkolnego,
przygotowywałam scenariusze imprez internackich, scenariusze zajęć z grupą, ankiety, kontrakty
prowadziłam dzienniki zajęć internackich, arkusze spostrzeżeń wychowanków oraz dzienniki do realizacji godziny do dyspozycji dyrektora.

8. Przez cały okres stażu zajmowałam się aktualizacją strony internetowej naszej placówki;
9. Przez cały okres stażu prowadziłam dokumentację meldunkową mieszkańców internatu.
10. Swoje działania dokumentowałam w postaci sprawozdań, planów pracy, scenariuszy, świadectw, zaświadczeń, zdjęć umieszczanych na stronie internetowej oraz kronice internackiej.

Uzyskane efekty:
wymienione powyżej działania oraz formy realizacji potwierdzają moją umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy jako wychowawcy, dokonywania ewaluacji własnych działań oraz oceniania i dokonywania zmian w tych działaniach;
udział w wyżej wymienionych przeze mnie formach doskonalenia zawodowego podniosły jakość mojej pracy jako wychowawcy. Wykorzystuję zdobyte wiadomości w swojej pracy zawodowej;


§7.2.2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych wychowanków, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
1. Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków, środowiska z jakiego pochodzą a przede wszystkim integracja grupy i przeciwdziałanie ostracyzmowi społecznemu były dla mnie jednym z ważniejszych zadań w trakcie stażu. Dlatego:
Poznawałam potrzeby wychowanków (edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze) poprzez obserwacje, rozmowy z wychowawcami, analizę opinii z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, rozmowy z nauczycielami, pedagogami.
Uczestniczyłam w Radach Pedagogicznych poświęconych omawianiu problemów wychowawczych naszych uczniów w szkole i internacie
Prowadziłam rozmowy z wychowankami- codzienne kontakty stanowiły najbardziej bezpośrednie źródło informacji ich indywidualnych potrzeb,
Prowadziłam badania socjometryczne aby ustalić pozycję wychowanka w grupie posługując się plebiscytem życzliwości i niechęci,
Sytuację rodzinną poznawałam poprzez przeprowadzanie ankiet wśród nowych wychowanków, gdzie pytałam o ocenę sytuacji materialnej swojej rodziny, skład rodziny, zainteresowania, obawy i oczekiwania w związku z zamieszkaniem w internacie. Taka ankieta wstępna była mi pomocna w sytuacji, gdy trzeba było wesprzeć wychowanka pomocą materialną poprzez sfinansowanie posiłków przez Opiekę Społeczną, dawała mi wskazówki jakie zajęcia wychowawcze zainteresowałyby moich wychowanków.
2. W trakcie trwania mojego stażu przeprowadziłam w internacie wiele zajęć wychowawczych. Wszystkie były przemyślane i wypływały z potrzeb i zainteresowań wychowanków. Podejmowałam działania motywujące i inspirujące wychowanków do aktywności i współdziałania w grupie, odkrywałam ich talenty aktorskie, plastyczne poprzez proponowanie nowych formy spędzania czasu wolnego, a przez to budziłam w nich nowe pasje. Podczas pracy z wychowankami nad organizacją różnego rodzaju imprez okolicznościowych czy innych przedsięwzięć, kształtowałam w nich odpowiedzialność, systematyczność, pracowitość a przede wszystkim kreatywność.
Cyklem działań, którym mogę się pochwalić jest realizacja projektu „Filmoteka Szkolna. Akcja!” zorganizowanego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i Centrum Edukacji Obywatelskiej.
W ramach tego projektu uczniowie wzięli udział w trzymiesięcznym kursie e-learningowym, podczas którego zapoznali się z historią polskiej kinematografii, uczyli się pisać recenzje filmowe oraz zostali przeszkoleni do realizacji własnego filmu.
Również w ramach tego projektu w okresie 24. 03.- 15. 06. 2010 r. na terenie internatu odbyły się spotkania w ramach Internackiego Klubu Filmowego, podczas których wychowankowie internatu uczestniczyli w projekcjach cyklu filmów pod wspólnym mianownikiem „ Problemy młodzieży dawniej i dziś”:
-„My, dzieci z Dworca Zoo” [reż. Uli Edel].
- „Nasza klasa” (reż Ilmar Raag)
-„Fala” [Dennis Gansel].
-„Galerianki” [reż. Katarzyna Rosłaniec],
-„Dziewczyny do wzięcia” [ reż.Andrzej Kondratiuk].
-„Zło” [reż. Mikael Hafstrom],
-„Cześć Tereska” [reż. Robert Gliński],
-„Męska sprawa” [reż. Sławomir Fabicki].
-„Słoń” [reż. Gus Van Sant].
-„Jestem zły” [reż. Grzegorz Pacek].
-„Przeznaczone do burdelu” [reż. Zana Briski].
Organizacja Internackiego Klubu Filmowego pozwoliła na rozwijanie pasji filmowych wychowanków oraz umiejętności krytycznego odbioru przez nich dzieła filmowego, jak również organizację czasu wolnego młodzieży w sposób konstruktywny.
Emisję filmu poprzedzały zawsze działania marketingowe tj. przygotowanie plakatu informacyjnego o miejscu i godzinie projekcji, jak również rozdawanie samodzielnie przygotowanych biletów „kinowych” mieszkańcom internatu.
Uczestnicy projektu (Aleksandra Chudewniak, Dominik Żłobicki oraz Krzysztof Kondracik) stworzyli film pt.: "Pomiędzy" z udziałem młodzieży, który koncentruje się na nazwaniu przez samą młodzież ważnych kwestii odnoszących się zarówno do sfery seksualnej, jak i emocjonalnej człowieka. Jest to krótkometrażowy dokument, którego tytuł sytuuje młodą jednostkę pomiędzy różnymi wyborami ważnymi dla każdego, tym bardziej dla nastolatka poznającego istotę cielesności oraz sferę emocjonalności. Temat filmu wybrali sami wychowankowie. Wzbudził on wiele kontrowersji wśród mieszkańców internatu ale tym samym sprowokował dyskusję nad tym jakże ważnym dla młodzieży wyborem, jakim jest moment rozpoczęcia życia seksualnego. Dla mnie jako wychowawcy film ten stał się też narzędziem diagnostycznym, bo poznałam moment oraz pobudki rozpoczynania życia seksualnego przez naszych podopiecznych.
Ostatnim działaniem w ramach projektu „ Filmoteka Szkolna. Akcja!” był udział wychowanków w Konferencji Finałowej w Warszawie.
Pierwszy dzień poświęcony został na zwiedzanie miejsc związanych z filmem: Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Warszawskiej Szkoły Filmowej, Archiwum Filmoteki Narodowej, , Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy oraz telewizji TVN. Następnie wszyscy obejrzeli krótkie filmy przygotowane przez uczniów.
Drugiego dnia Konferencji w Kinie Kultura wyświetlone zostały najlepsze zrobione przez uczniów filmy. Po spotkaniu w sali kinowej, w foyer kina, odbyły się targi projektów, podczas których każda szkoła prezentowała przy stoisku swoje filmy i pomysły realizowane w ramach Filmoteki
Opiniami o pracach uczniów dzielili się z nimi zaproszeni eksperci: Agata Buzek, Karolina Gruszka, Andrzej Jakimowski, Adam Woronowicz, Paweł Sala, Joanna Kaczmarek, Barbara Białowąs, Kamil Minkner, Julia Kolberger, Piotr Stasik, Kinga Gałuszka i Artur Majer.
Udział w projekcie pozwolił nam kształtować w wychowankach postawę zaangażowania, świadomego udziału w kulturze, poczucie obowiązkowości,.
Dał uczniom poczucie sprawczości, satysfakcję oraz zadowolenie z wykonanej pracy.

Ponieważ zajęcia z wykorzystaniem filmu cieszyły się zainteresowaniem i zaangażowaniem wychowanków, także w roku szkolnym 2010/2011 wspólnie z panią Martą Paradowską-Kuczyńską wyłoniłyśmy pięcioosobową grupę młodzieży, która przystąpiła do projektu „Patrz i zmieniaj” zorganizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.
„Patrz i zmieniaj” mówił o edukacji globalnej wykorzystujący filmy dokumentalne o globalnych współzależnościach. Celem programu „Patrz i zmieniaj” było kształtowanie wśród uczniów postawy odpowiedzialności za kształt dzisiejszego świata i zachęcanie ich do osobistego zaangażowania na rzecz jego zmiany. Dzięki udziałowi w tym projekcie uczennice i uczniowie dowiedzieli się gdzie produkowane są ich ubrania, jaki mają wpływ na zmiany klimatu, jaki mają wpływ na migracje do Europy, jak kupować odpowiedzialnie i wspierać rozwój krajów Południa.
W ramach projektu wychowankowie naszego internatu obejrzeli w I semestrze cztery filmy:
„ My kupujemy, kto płaci” - film ukazujący warunki pracy występujące w fabrykach odzieży w krajach Globalnego Południa tj.: niskie płace, zmuszanie do pracy po godzinach, zagrożenie zdrowia, pracę dzieci oraz chemikalia zanieczyszczające glebę i wody gruntowe;
„Most nad Wadi”- film mówiący o tolerancji czyli szacunku dla wolności innych ludzi, ich myśli i opinii oraz sposobu życia na podstawie konfliktu izraelsko-palestyńskiego;
„W imię honoru”- film przedstawiający pozycję kobiet w Islamie na podstawie Kurdystanu;
„Droga czerwonej lodówki”- film ukazujący wychowankom przyczyny i konsekwencje ograniczania ludziom prawa do nauki na podstawie sytuacji dzieci z Nepalu.
Dzięki udziałowi w tym projekcie wychowankowie wzięli udział w dwudniowych warsztatach w Warszawie. Uczyli się tam w jaki sposób prowadzić ciekawe pokazy filmów dokumentalnych, oraz jak zorganizować chociaż małe działanie zainspirowane tymi filmami, które mogą zmieniać świat.
Pierwszym niewielkim działaniem jakie podjęła grupa naszych „filmowców”, była akcja informacyjna w centrum handlowym Askana, dotycząca łamania praw pracowników fabryk odzieżowych i mająca na celu zwiększenie świadomości konsumenckiej. Podczas niej wychowanki rozdawały ulotki oraz naklejki ,które otrzymaliśmy od Koalicji Karat reprezentującą Clean Clothes Compaign, organizację zajmującą się działaniami na rzecz poprawy warunków pracy w przemyśle odzieżowym krajów Południa.
W ramach tego projektu wychowankowie naszego internatu obejrzeli w II semestrze pięć filmów:
„Święta woda” - uświadomienie przyczyn i konsekwencji braku czystej wody dla ludzi i środowiska naturalnego na przykładzie działalności koncernu Coca- Cola w południowych Indiach;
„Lekcja białoruskiego” ”- uświadomienie praw człowieka oraz zagrożeń jakie niesie za sobą ich łamanie na przykładzie sytuacji na Białorusi.
„Hip-hop demokracja” - uświadomienie przyczyn i konsekwencji niezadowolenia społecznego oraz roli muzyki w procesie politycznym na przykładzie sytuacji społeczno- politycznej w Dakarze w Senegalu.
„Chiny w kolorze blue”- ukazanie współczesnych Chin- kraju jaskrawych kontrastów, w których nagminnie są łamane prawa pracownicze.
„Świński interes”- film ukazuje globalny wymiar dramatycznych efektów przemysłowej hodowli zwierząt, podczas której zapomina się, że są to żywe istoty.

 Film „ Chiny w kolorze blue” oraz obejrzany w semestrze poprzednim film: „My kupujemy, kto płaci” były inspiracja do zorganizowania w naszym internacie Swapping Party- imprezy polegającej na bezgotówkowej wymianie odzieży, do której zaprosiłyśmy również uczniów z innych szkół i internatów. Celem działania była nie tylko dobra zabawa i zdobycie nowego ciucha ale również uświadomienie łamania praw pracowniczych w krajach Południa.
Akcję informacyjno- edukacyjną na temat praw zwierząt w Polsce przeprowadziłam wraz z Agnieszką Hruszowiec , do której nawiązywał film „Świński biznes”.
Film ten był również motorem aby przekonać pełnoletnich wychowanków do podpisania się pod projektem „Ustawy o Ochronie Zwierząt”, która będzie w pełniejszy sposób dbała o przestrzeganie praw zwierząt w Polsce.
W II semestrze do realizacji projektu włączyli się również nauczyciele ze szkoły, którzy wykorzystali filmy z pakietu podczas lekcji wychowawczych (odbyły się projekcje w 6 klasach).

Uwzględniający zainteresowania wychowanków, którzy często wskazywali sport współorganizowałam Międzyinternacki Turniej w Piłkę Siatkową w roku szkolnym 2009/2010 oraz 2011/2012.,jak również międzygrupowe Turnieje w Piłkę Nożną oraz Turnieje Tenisa Stołowego dla mieszkańców naszego internatu. Celem tych rozgrywek, była nie tylko poprawa kondycji fizycznej wychowanków ale także wyrabianie pozytywnych cech charakteru takich jak np. zdyscyplinowanie, akceptowanie innych ludzi (w zajęciach sportowych brali udział nie tylko stali mieszkańcy internatu ale również uczestnicy kursów w CKZ), kształtowania postaw prospołecznych, podnoszenie poczucia własnej wartości i wiary we własne siły. Propagując aktywny tryb życia, przy współpracy z opiekunem stażu panią Janina Filosek, organizowałam również grupowe wyjścia na lodowisko dla mieszkańców internatu.

Kultywując tradycję internatu oraz mając na celu adaptację pierwszoklasistów w nowym środowisku rokrocznie współorganizowałam Otrzęsiny. Otrzęsiny to także okazja do prezentacji uzdolnień młodzieży, kształtowanie u nich rozumienia znaczenia wspólnej zabawy oraz przeciwdziałanie nieformalnym działaniom starszych wychowanków związanych z przybyciem nowej młodzieży.

Rozbudzając krytycyzm wychowanków oraz rozwijając umiejętność współpracy w grupie, każdego roku przygotowywałam wychowanków do wzięcia udziału w Międzyinternackim Turnieju Kabaretów organizowanym przez Internat Zespołu Szkół Ekonomicznych. Młodzież zaprezentowała przedstawienia kabaretowe wg autorstwa i współautorstwa moich scenariuszy: „Kasia i Tomek”, „Bajki z mojego dzieciństwa” oraz „Szkoła i Nauczyciele”. Publiczne występy są okazją do prezentacji swoich umiejętności, ponadto uczy się w ten sposób opanowywania tremy, większej śmiałości, może się to przyczyniać do wzrostu poczucia własnej wartości wychowanków

W roku szkolnym 2010/2011 zorganizowałam razem z wychowawcą Jolantą Milcuszek turniej pomiędzy grupami chłopców z okazji obchodów Dnia Chłopaka. Poprzez udział w siedmiu konkurencjach nasi chłopcy mieli się sprawdzić w „ babskim” świecie. Kształtując zdrową rywalizację i gwarantując dobrą zabawę, dziewczęta kazały chłopcom miedzy innymi: przyszyć guzik, pokroić cebulę, zapiąć biustonosz, pomalować paznokcie oraz włożyć cienkie rajstopy.

W ramach działalności profilaktycznej oraz ze względu na wystąpienie incydentu fizycznej przemocy oraz kradzieży na terenie naszego internatu, zorganizowałam spotkanie z policjantem z wydziału prewencji, na którym przedstawione zostały przepisy dotyczące odpowiedzialności karnej młodzieży.

W ramach propagowania problematyki zdrowotnej odbyła się projekcja filmu „Wszystko co powinieneś wiedzieć na temat AIDS” po którym przeprowadziłam konkurs z nagrodami dotyczący wiedzy o AIDS.
Aby skłonić wychowanków do analizy własnego stylu odżywiania oraz wagi ciała oraz wyciągnięcia wniosków, jakich produktów jest zbyt mało a jakich zbyt dużo w ich diecie, przeprowadziłam zajęcia dotyczące zdrowego odżywiania. W ramach tych zajęć wyemitowany został film „Super size me”, który zaznajomił wychowanków ze szkodliwością żywienia w fast foodach: Mc Donalds, KFC. Uczestnicy zajęć poznali pojęcie i obliczali swój Body Mass Index oraz przedstawiona im została najnowsza Piramida Zdrowia.
Wyłoniłam 10 osobową grupę uczniów, których wraz z opiekunem stażu p. Janiną Filosek zaangażowałam do konkursu „Czas na zdrowie” zorganizowanego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska. Działaniem końcowym w tym konkursie było zorganizowanie projekcji filmów „Śmietnik w mojej głowie” dla uczniów naszej szkoły oraz festynu propagującego ruch jako podstawę zdrowego stylu życia.
W ramach działalności profilaktycznej oraz ze względu na występowanie problemu narkotyzowania się w naszym internacie, wychowankowie pod moją opieką przygotowali spektakl profilaktyczny „Drogi przyjacielu...”, który zaprezentowali mieszkającej u nas młodzieży z kursów zawodowych.
Działaniem profilaktycznym była również projekcja dwóch filmów „Sali samobójców”, ukazującego problem uzależnienia od internetu i gier komputerowych oraz filmu „Juno” poruszającego problem przedwczesnej ciąży.

Aby rozwijać postawę prospołeczną wychowanków oraz uwzględniając problematykę środowiska lokalnego przygotowałam zajęcia integracyjne „ W świetlicy jest bardzo ciekawie, w świetlicy czas płynie zabawniej!”, w ramach których wychowankowie internatu przeprowadzili cykl zabaw dla dzieci ze świetlicy środowiskowej PCK w Gorzowie Wlkp.
Młodzież przy pomocy naszego zespołu wychowawczego przygotowała w świetlicy naszego internatu zabawę karnawałową dla dzieci z Ośrodka Interwencji Kryzysowej oraz Ośrodka Wsparcia Rodziny pt. „Planeta Ufoludków” .
Aby rozbudzić empatię naszych podopiecznych organizowałam coroczne zbiórki dla zwierząt zamieszkujących lokalne Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt. W tym roku szkolnym, jednego z mieszkających tam psów nasz internat objął tzw. wirtualną adopcją. Wirtualną adopcja zobowiązuje do comiesięcznego przekazywania kwoty 30 złotych na utrzymanie psa, jak również daje możliwość odwiedzania i zabierania czworonoga na spacery.
Lekcją o prawach zwierząt było spotkanie naszej młodzieży z przedstawicielkami Fundacji Anakonda, które przybliżyły im problemy z jakimi borykają się „czworonogi”, jak również opowiedziały o sposobach przeciwdziałaniu ich krzywdzenia oraz niesienia im pomocy.

Starając się rozwijać postawę życzliwości oraz współczucia wobec innych oraz podnieść świadomość o złożoności problemu jakim jest transplantacja wyemitowany został film „ Podarowane życie”. Po filmie przedstawione zostały wychowankom aspekty medyczno- prawne oraz moralne zagadnienia transplantacji, oraz rozdane Kary Oświadczenia Woli oddania swoich narządów po śmierci do transplantacji.
Kontynuacją propagowania idei transplantacji, było przystąpienie naszego Internatu do projektu „Drugie życie. Transplantacja” w ramach projektu odbyła się projekcja filmu Esperanza” („Nadzieja”), który przedstawił człowieka po dwóch stronach: jako rodzinę dawcy oraz jako biorcę. Po filmie odbył się quiz wiedzy na temat transplantacji, w którym uczniowie znający odpowiedzi na zadane pytania zostali nagrodzeni soczystymi pomarańczami. Kolejnym działaniem w ramach tego projektu była debata a w/w temat zorganizowana w naszym internacie, spotkanie liderów kampanii z wychowankami internatu Zespołu Szkół Ekonomicznych oraz projekcja filmu film dokumentalnego „Nerka w lodzie” przedstawiającego proceder handlu narządami.

Kształtując rozumienie wspólnoty jaką są mieszkańcy internatu oraz dając możliwość wychowankom prezentacji swoich uzdolnień, dwukrotnie organizowałam „Pożegnania Maturzystów”. Impreza zawsze składa się z części uroczystej oraz części kabaretowej oraz obejmuje również działanie plastyczne: przygotowanie przez dziewczęta pamiątkowych koniczyn z masy solnej dla każdego maturzysty.

Inną bardzo ważną uroczystością, którą rok rocznie współorganizowałam, była uroczysta wigilia w naszym internacie. Wspólne biesiadowanie przy bogato przystrojonym stole poprzedza zawsze część artystyczna, podczas której młodzież internatu czyta opowieści wigilijne i wspólnie śpiewa kolędy. Piękna bożonarodzeniowa tradycja jest wspaniałą okazją do utrwalania więzi między wychowankami (robienie wzajemnych drobnych podarunków), a także do zapoznania młodzieży z polską tradycją obchodzenia świąt Bożego Narodzenia i związanymi z tym zwyczajami.
Przygotowania do wigilii internackiej obejmują zawsze również zajęcia plastyczne, podczas których młodzież wykonuje z naturalnych materiałów ( szyszki, orzechy, owoce dzikiej róży, liście laurowe) stroiki bożonarodzeniowe, które ozdobią stół podczas naszej uroczystej kolacji. Wychowankowie wykonują także kartki świąteczne oraz zaproszenia na spotkanie wigilijne metodą scrapbookingu.
Były to zajęcia, które pozwoliły wychowankom poznać nowy rodzaj działań plastycznych, rozwinęły ich wrażliwości estetyczną oraz pozwoliły na kształtowanie dobrego smaku i gustu. Jednocześnie była to okazja to ukazania sposobu spędzenia czasu wolnego w miłej i radosnej atmosferze. Własnoręcznie wykonane stroiki i kartki świąteczne dały uczestnikom satysfakcję i zadowolenie z wykonanej pracy.
Ponieważ zajmuję się rękodziełem artystycznym (jestem instruktorem techniki decoupage) , prowadziłam cykliczne zajęcia plastyczne dla wychowanków naszego internatu wprowadzając ich w tajniki decoupage.  
Technika decoupage polega na zdobieniu przedmiotów poprzez naklejanie na nie papierowych serwetek, papieru ryżowego lub ozdobnego papieru do pakowania. Efektem są przedmioty, które wyglądają jak ręcznie malowane. Decoupage może być stosowany na każdej powierzchni: drewno, szkło, metal, plastik, tkanina. Możemy zdobić małe przedmioty, jak również meble czy ściany naszych mieszkań.
Dotychczas młodzież miała okazję podczas moich zajęć zdobić tą techniką drewniane ramki, szklane butelki oraz wydmuszki jaj gęsich jak również biżuterię z drewna.
Moje osobiste pasje spotkały się z dużym zainteresowaniem wśród wychowanków, stąd narodził się pomysł zorganizowania świątecznego kiermaszu, podczas którego prezentowane zostały zaprezentowane prace plastyczne wykonane przez naszych wychowanków różnymi technikami, między innymi techniką decoupage. Byłam współorganizatorką czterech kiermaszów : dwa bożonarodzeniowe i dwa wielkanocne.

Dążąc do racjonalnego wykorzystywania czasu wolnego, oraz w celu przybliżenia młodzieży możliwości kulturalnych naszego miasta zorganizowałam grupowe wyjście do Biblioteki Głównej, podczas którego młodzież zapoznała się z jej zasobami oraz nauczyła korzystać z jej katalogów przy pomocy programu komputerowego.
Dzięki współpracy z Teatrem im. Juliusz Osterwy mieli również okazję za darmo obejrzeć spektakl „Bardzo zwyczajna historia”, który poruszał bliskie im problemy: wczesnej inicjacji seksualnej i związanego z nią przedwczesnego macierzyństwa i ojcostwa, jak również komedii „Mayday” opowiadającej o taksówkarzu żyjącym w bigamii.
Zabrałam również wychowanki naszego internatu na warsztaty tworzenia biżuterii, które odbyły się w galerii Askana. Podczas tych warsztatów, każda z nich samodzielnie, słuchając jedynie wskazówek pani instruktor, spróbowała swoich sił i wykonała dla siebie kolczyki wg własnego projektu.

Jako wychowawca grupy dużą wagę przywiązywałam do diagnozowania sytuacji wychowanków, ich potrzeb oraz grupy jako całości. W tym celu prowadziłam zajęcia z grupą , z wykorzystaniem kart dialogowych OH.
Karty „OH” to karty edukacyjne zwane inaczej dialogowymi. Zawierają dwie talie: 88 kart z obrazkami przedstawiającymi zwykłe, codzienne sytuacje oraz 88 kart z pojęciami, takimi jak np. „kochać”, „fascynacja”, „gniew”, „fałszywy”.
Łącząc oba zestawy możliwe jest uzyskanie około 7744 różnych kombinacji. Jest to zabawa polegająca na umiejętności werbalizowania i myślenia analitycznego ze zdolnością do twórczej wyobraźni. Obie te cechy łączą się wywołując jedno wspólne skojarzenie. OH łączy słowa i obrazy w coraz to nowy sposób pobudzając naszą wyobraźnię. Celem gry jest wymiana między jej uczestnikami powstających skojarzeń.
Poprzez wymianę skojarzeń pomiędzy uczestnikami następowała integracja , pobudzana była ich kreatywność a ja miałam okazję do lepszego ich poznania.

Lekcją samoświadomości oraz tolerancji dla odrębność innych członków grupy były zajęcia, na których wychowankowie poznali pojęcie temperamentu, określili swój temperament i związane z nim słabe i mocne strony swojej osobowości.
Organizowałam zajęcia , podczas których zapoznawałam wychowanków z racjonalnymi technikami uczenia się, zapamiętywania, doskonalenia koncentracji uwagi, oraz sposobami efektywnego organizowania czasu przeznaczonego na naukę.
Mając na celu przygotowanie wychowanków do dorosłego życia przeprowadziłam zajęcia, podczas których wychowankowie uczyli się przygotowywać podstawowe dokumenty podczas ubiegania się o prace : CV i list motywacyjny.

W przypadku kiedy wychowanek przejawiał duże trudności w nauce udzielałam indywidualnego wsparcia i pomocy. Z powodu częstych trudności w nauce, z jakimi borykają się nasi wychowankowie, powołałyśmy w naszym internacie tzw. „Pogotowie Internackie”, polegające na wyłonieniu wychowanków zdolnych, chętnych nieść pomoc tym słabszym.

W celu poznania struktury grupy przeprowadzałam badania socjometryczne, najczęściej korzystałam z plebiscytu życzliwości i niechęci. Pozwoliło mi to wyłonić liderów grupy, którzy prezentowali grupę na spotkaniach Młodzieżowej Rady Internatu. Oprócz tego prowadziłam indywidualne rozmowy z wychowankami przejawiającymi problemy wychowawcze.

W swej pracy wychowawczej wykorzystywałam metody wdrażania do samorządności, tak, aby młodzież mogła brać odpowiedzialność za wybrane dziedziny życia w internacie. Młodzież w naszej placówce przejmuje część obowiązków związanych z utrzymaniem porządku i czystości w internacie, wychowankowie wedle sporządzonych harmonogramów pełnią dyżury w stołówce, sprzątają teren wokół internatu. Starałam się również motywować moich wychowanków do samodzielnych działań na rzecz ciekawego życia w internacie wykorzystując ich zainteresowania np. trzech moich wychowanków zajęło się organizacją dyskoteki połączonej z pokazem tańca hip-hopowego, który trenuje jeden z nich; festyn „Czas na zdrowie” uświetniła swoim pokazem „pojek” jedna z naszych wychowanek.

Oddziaływaniem wychowawczym mającym pobudzić do samorządności naszych wychowanków, było powołanie przeze mnie wraz z wychowawcą Izabelą Lachowicz instytucji Sądu Koleżeńskiego, opartego na idei uspołeczniania i samorządności wychowanków, której pomysłodawcą był Janusz Korczak.
Powołałyśmy instytucję Sądu Koleżeńskiego aby włączyć wychowanków do współudziału w decydowaniu o wspólnych sprawach oraz współodpowiedzialności za to co dzieje się w naszej placówce. Sąd Koleżeński miał na celu zainteresowanie wychowanka własnym postępowaniem, obudzenie w nim refleksji nad czynami, uczenie samokrytycyzmu i tolerancji wobec drugiego człowieka.

W przypadku opuszczania zajęć szkolnych lub zaistnienia pierwszych początków eksperymentowania z alkoholem lub nikotyną stosuję metodę wczesnej interwencji, polegającej na telefonicznym poinformowaniu o tym rodziców przez samego wychowanka oraz udzieleniu kary, która polega na pracach społecznych na rzecz internatu (czynności porządkowe wokół internatu) lub utracie przywilejów takich jak korzystanie z internetu, uczestniczenie w zajęciach sportowych na sali gimnastycznej. Po skonsultowaniu tego z rodzicami, cofane są również wychowankowi zwolnienia z nauki własnej, na które wcześniej wyrazili zgodę rodzice np. treningi lub udział w innych zajęciach pozalekcyjnych


Uzyskane efekty:
Wszystkie organizowane i współorganizowane przeze mnie zajęcia, uroczystości oraz realizacja projektów pozwoliły podopiecznym internatu ujawniać
i rozwijać swoje uzdolnienia. Publiczne występy były okazją do prezentacji ich umiejętności, ponadto uczyły ich opanowywania tremy, większej śmiałości, co przyczyniło się do wzrostu poczucia własnej wartości wychowanków,
Zajęcia przeze mnie organizowane urozmaiciły życie naszego internatu, pokazały konstruktywne a zarazem ciekawe sposoby spędzania czasu wolnego oraz uczyły poprzez zabawę,
Dla mnie jako wychowawcy okres stażu był lekcją przedsiębiorczości, nauczyłam się pracować metodą projektu, współpracować ze środowiskiem lokalnym. Nabyłam nowe umiejętności personalne -zachowania asertywne, potrzebne podczas komunikowania z wychowankami oraz rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie placówki.


§7.2.3
Umiejętność wykorzystywania w swojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Komputer jest powszechnie przeze mnie stosowanym narzędziem pracy. W poszukiwaniu ciekawych informacji pedagogicznych i dydaktycznych często korzystam z Internetu. Śledzenie na bieżąco portali edukacyjnych zaowocowało zwiększeniem atrakcyjności oraz efektywności mojej pracy opiekuńczo-wychowawczej. Dzięki znajomości techniki komputerowej wzbogaciłam swój warsztat pracy
Technologia informacyjna była wykorzystywana w mojej pracy podczas aktualizacji strony internetowej naszej placówki,
Kontakty z Centrum Edukacji Obywatelskiej, do którego musiałam przesyłać cząstkowe jak i końcowe sprawozdania z realizacji projektu „Filmoteka Szkolna. Akcja!”, jak również projektu „Patrz i zmieniaj” odbywały się drogą mailową,
Uczniowie pod moją opieką brali udział w kursie e-learningowym w ramach projektu „Filmoteka Szkolna. Akcja!”,
Przedstawiałam na Radach pedagogicznych w formie prezentacji multimedialnych przebieg realizacji w/w projektów,
Sprawozdania z pracy opiekuńczo-wychowawczej, listy wychowanków, ankiety i arkusze spostrzeżeń tworzyłam wykorzystując komputer,
Udostępniłam scenariusze kabaretów „Szkoła i nauczyciele” oraz „Bajki z mojego dzieciństwa” na stronie www. 45minut.pl,
Przekazuję drogą mailową opisy swoich warsztatów plastycznych techniką decoupage do miesięcznika „Strywald”,
Poszukuję i korzystam z publikacji z zakresu dydaktyki, psychologii i pedagogiki dostępnych w Internecie: scenariusze zajęć, filmy, prezentacje multimedialne, przepisy prawa oświatowego ( www. ceo.org.pl , www.womgorz.edu.pl, www.menis.gov.pl. , www.pedagogika.org, www.45minut.pl, www.eduinfo.pl, www. profesor.pl, www.oswiataiprawo.pl)
Wykorzystuję rzutnik i komputer podczas projekcji filmów w ramach Internackiego Klubu Filmowego,
Wykorzystuje komputer do tworzenia i opracowywania wszelkiej dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej: plany pracy, sprawozdania, regulaminy, ankiety, scenariusze zajęć, tworzenie dyplomów, zaproszeń, podziękowań,

Uzyskane efekty:
W swojej pracy opiekuńczo-wychowawczej korzystam z nowoczesnych technologii, poszerzam swoje wiadomości poprzez samokształcenie,
Dziele się z innymi wychowawcami posiadanymi przeze mnie wiadomościami,
pomagam wychowankom w obsłudze programów komputerowych np. tworzenie prezentacji multimedialnych oraz pokazuję im sposoby wyszukiwania potrzebnych informacji i materiałów w Internecie.




§7.2.4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych
z zakresem realizowanych zadań

1. Zapoznałam się z literaturą metodyczną oraz uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego, co przyniosło mi wymierne korzyści w postaci zwiększenia efektywności i sprawności mojej pracy pedagogicznej.
Aktywnie pracowałam nad samokształceniem, w ramach samodoskonalenia przestudiowałam następujące pozycje książkowe I czasopisma:

- Robert Cialdini : „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”,
- Poradnik „Bezpieczniej w szkole”: Procedura współdziałania z rodzicami, którzy wyjechali za granicę zostawiając dzieci w kraju,
- Serwis Dyrektora Placówki Oświatowej: Procedura Niebieskiej Karty w Szkole,
- Strony internetowe: www.oswiataiprawo.pl, www.ceo,org.pl, www.womgorz.edu.pl, www.menis.gov.pl. , www.pedagogika.org, www.45minut.pl, www.eduinfo.pl, www. profesor.pl,
- Maria Król-Fijewska: „Trening asertywności”.

2. Podczas pierwszych spotkań z młodzieżą starałam się wzbudzić w nich sympatię i zaufanie, tak aby wiedzieli, że mogą na mnie liczyć w trudnych sytuacjach. Dlatego pierwsze spotkania z wychowankami były zawsze zajęciami integrującymi, podczas których wykorzystywałam karty dialogowe OH, pozwalające nam poznać się wzajemnie poprzez zabawę. Aby poznać strukturę grupy prowadziłam badania socjometryczne korzystając z techniki plebiscytu życzliwości i niechęci.

3. Na bieżąco reagowałam na sytuacje problemowe zaistniałe wśród wychowanków. Prowadziłam rozmowy indywidualne, pomagałam rozwiązywać ich problemy. Najczęściej były to niepowodzenia miłosne, brak akceptacji ze strony grupy rówieśniczej, problemy rodzinne, problemy z adaptacją w nowej szkole, jak i internacie. Często samo wysłuchanie wychowanka, przynosiło ulgę a rozmowa pozwalała spojrzeć na swój problem z innej perspektywy. W niektórych przypadkach kontaktowałam się z wychowawcami wychowanków w szkole oraz pedagogiem szkolnym. Przekazywałam informacje rodzicom na temat problemów ich dzieci, poszukując i ujednolicając oddziaływania wychowawcze.

4. W podejmowanych przeze mnie działaniach wychowawczych uwzględniałam problematykę środowiska lokalnego oraz problemy z jakimi boryka się współczesna młodzież. Problemy społeczne, takie jak na przykład szerzenie się uzależnień, wzrastający poziom agresji, brak poszanowania wartości i poglądów innych ludzi uwzględnione zostały w programie profilaktycznym i wychowawczym szkoły i były baza dla przygotowywanych przeze mnie planów pracy z grupa na dany rok szkolny. Prowadząc zajęcia, wykorzystywałam metody aktywizujące wychowanków, co według mnie,znacząco wpływało na przyswajanie omawianych treści.

5. Pogłębiałam swoją wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii poprzez kontakty z wychowankami i ich rodzicami. Wiele problemów, z jakimi zetknęłam się w pracy, wypływało z nieprawidłowego funkcjonowania rodziny – pierwszego i najbliższego środowiska, w którym wzrasta wychowanek. Niezaspokajanie przez nią potrzeb emocjonalnych młodzieży, tj. miłości, opieki, poczucia bezpieczeństwa, oraz brak współpracy z rodzicami wychowanków często zaburzało prawidłowe funkcjonowanie wychowanka w internacie, a także w grupie rówieśniczej.
Odległe miejsce zamieszkania, brak zainteresowania dzieckiem, brak poczucia wartości nauki i wykształcenia powodują to, ze rodzice niektórych uczniów rzadko i niechętnie kontaktowali się z internatem. Jeżeli już byli zmuszeni do kontaktu
z wychowawcą, to lekceważyli problem lub agresywnie atakowali szkołę i internat, przerzucając całą odpowiedzialność na te instytucje.
Nabyte przeze mnie umiejętności z zakresu zachowań asertywnych były bardzo pomocne w tych sytuacjach.

6. W swej pracy wychowawczej wykorzystuję metody wdrażania do samorządności, tak, aby młodzież mogła brać odpowiedzialność za wybrane dziedziny życia w internacie. I tak zawsze na początku roku szkolnego, młodzież wybiera swoich przedstawicieli, którzy stają się członkami Młodzieżowej Rady Internatu a tym samym członkami działającego u nas Sądu Koleżeńskiego.
Młodzież przejmuje też część obowiązków związanych z utrzymaniem porządku i czystości w internacie, wychowankowie wedle sporządzonych harmonogramów pełnią dyżury, dbają o estetyczny wygląd własnych pokoi, korytarzy. W celu podniesienia dbałości o porządek w pokojach w naszym internacie funkcjonuje „konkurs czystości”. Przeciwdziałając dewastacji mienia i wykorzystując wiedzę z psychologii, z każdym wychowankiem spisywany jest kontrakt zobowiązujący do odpowiedzialności za wyposażenie własnego pokoju.

7. W celu rozwiązywania problemów wychowawczych pojawiających się w naszej placówce współpracowałam z Towarzystwem Zapobiegania Narkomanii, Policją, Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną oraz szkolnymi pedagogami.

Uzyskane efekty:
Wykorzystywałam zdobytą wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki co pozwoliło mi skuteczniej rozwiązywać napotykane problemy wychowawcze,
stosowałam wiedzę z psychologii, pedagogiki oraz dydaktyki podczas organizacji zajęć wychowawczych co podniosło ich jakość i efektywność,
poprzez nabyte umiejętności personalne podniosłam jakość swoich kontaktów z wychowankami i rodzicami.



§7.2.5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły

1. Założenia powyższego punktu realizowałam poprzez zapoznanie i stosowanie przepisów zawartych w wewnątrzszkolnej dokumentacji:
Statut Szkoły
Program Profilaktyki Szkolnej
Szkolny Program Wychowawczy
Regulamin Internatu
Regulamin Młodzieżowej Rady Internatu
Regulamin Sadu Koleżeńskiego
Procedury postępowania interwencyjnego w sytuacjach kryzysowych

2. Przez cały okres stażu śledziłam przepisy dotyczące systemu oświaty. Analizowałam zmiany w przepisach, które nastąpiły w okresie mojego stażu. Wiedza ta była mi potrzebna do ubiegania się, zgodnie z obowiązującymi przepisami, o uzyskanie stopnia awansu zawodowego.

3. Śledziłam informacje prawne w czasopismach fachowych, a także aktualizowałam wiedzę na temat obowiązującego prawa oświatowego poprzez wykorzystanie zasobów internetowych.

4. Zapoznałam się z następującymi ustawami i rozporządzeniami:
Ustawa z dnia 26 października 1982r. o postępowaniu w sprawach nieletnich(z późniejszymi zmianami);
Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997r. o przeciwdziałaniu narkomanii;
Ustawa z dnie 24 kwietnia 2000 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii
Ustawa z dnia 26 października 1982r.o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( z póź. zm.);
Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem;
Konwencja Praw Dziecka ONZ z 1989 r.;
Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy;
Kodeks Pracy;
Rozporządzenie Ministra w sprawie BHP;
Zarządzenie Komendanta Głównego Policji w sprawie form i metod działania policji w zakresie zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości nieletnich.
Zapoznałam się z zasadami organizacji służby kuratorskiej i wykonywania obowiązków przez kuratorów sądowych a także Ustawą o Kuratorach Sądowych.

5. Wykonując swój zawód starałam się przestrzegać zasad moralnych i postępować zgodnie z etyka zawodową zgodnie z wymaganiami kwalifikacyjnymi, o których mowa w Karcie Nauczyciela (art.9 ust.1)

6. Wykorzystywałam znajomość zagadnień z prawa oświatowego w swojej pracy najczęściej gdy dochodziło do złamania Regulaminu Internatu dotyczącego zakazu spożywania alkoholu przez nieletnich wychowanków.

7. Posługiwałam się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych z odbywaniem stażu: w procesie pisania planu, przygotowania prezentacji dorobku zawodowego i przygotowywania się do rozmowy przed komisja egzaminacyjną
8. Uwzględniałam przepisy prawa oświatowego podczas prac nad modyfikacją Regulaminu Internatu, podczas tworzenia Regulaminu Sądu Koleżeńskiego oraz podczas obrad Rady Wychowawców Internatu.

Uzyskane efekty:
Znajomość prawa oświatowego pozwoliła mi na kompetentne opracowanie planu rozwoju, sprawozdania ze stażu oraz przygotowania się do egzaminu kwalifikacyjnego;
Odbyte szkolenia oraz studiowanie przepisów prawa oświatowego dały mi umiejętność rozwiązywania napotykanych w mojej pracy problemów wychowawczych;



Podsumowanie

Okres stażu był dla mnie czasem bogatym w nowe doświadczenia , czasem wzbogacania własnego warsztatu pracy. Poszerzałam swoja wiedzę metodyczną oraz podnosiłam swoje umiejętności instrumentalne pomocne w pracy wychowawczo-opiekuńczej poprzez udział w warsztatach i szkoleniach oraz samokształceniu.
Wymagałam od siebie samodzielności i twórczego podejścia do pracy, gdyż w pracy z młodzieżą najczęściej spotykałam się z indywidualnymi przypadkami i problemami, na rozwiązanie których nie miałam gotowych recept.
Swoje działania wychowawcze planowałam uwzględniając zainteresowania wychowanków, jak również współczesne problemy społeczne i cywilizacyjne oraz problematykę środowiska lokalnego.
Zaplanowane przeze mnie w planie rozwoju zawodowego zadania, w zdecydowanym stopniu zrealizowałam, co potwierdza, że potrafię planować i dobrze organizować swoją pracę.

Wychowanie nie jest procesem jednostronnym, kontakty z młodzieżą wywołały także zmiany w mojej postawie jako wychowawcy. Uważając,że dobry wychowawca to wychowawca autentyczny i zaangażowany, wykorzystywałam metodę własnego przykładu w swojej pracy wychowawczej z młodzieżą. Dlatego też, starałam się postępować zgodnie z tym, co przekazuję wychowankom w procesie wychowania, starałam się być sprawiedliwa ale i wymagająca. Traktowałam moich podopiecznych ze zrozumieniem i życzliwością , jednocześnie nie rezygnując z wymagań wobec nich.
Kontakty z młodzieżą dały mi nowe doświadczenia, zmusiły do ciągłego samokształcenia, poszukiwania najbardziej skutecznych sposobów i metod w pracy wychowawczej, rozszerzania swoich umiejętności, uaktualniania swojej wiedzy.
Stosowane metody i formy pracy z młodzieżą starałam się na bieżąco analizować i porównywać do założonych efektów i celów wychowawczych zawartych w swoim planie wychowawczym.
Sadzę, że moje działania wychowawcze przyniosły efekt w postaci lepszej wzajemnej komunikacji interpersonalnej z wychowankami, wychowankowie mają do mnie coraz większe zaufanie i śmiałość, często przychodzą ze swoimi osobistymi problemami, pytając o radę lub pomoc w rozwiązaniu problemu. Jest to dla mnie informacja, że udało mi się na drodze dialogu, jak również poprzez predyspozycje osobiste stać się autorytetem, jeśli nie dla wszystkich, to chociaż dla części moich podopiecznych.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.