Katalog Aneta Węcławska, 2016-06-07 Lublin Kinga Hopaluk Pukaluk Matematyka, Scenariusze Jak powstaje ustawa? Liczby w Sejmie i Senacie - lekcja matematyki i wos-u dla klasy 3 gimnazjumOpracowały: Aneta Węcławska nauczyciel matematyki Kinga Pukaluk nauczyciel wiedzy o społeczeństwie w ZS nr 9 ul. Zdrowa 1 w Lublinie Scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie i matematyki w gimnazjum w klasie 3 GB Czas: 45 minut Dział: System polityczny państwa polskiego. Działania w zbiorze liczb rzeczywistych. Temat: Jak powstaje ustawa? Liczby w Sejmie i Senacie. (Realizowane treści z podstawy programowej z wiedzy o społeczeństwie: 13.1, 14.1, 15.2) (Realizowane treści z podstawy programowej z matematyki:1.1, 3.1, 3.5, 4.1, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4) Typ lekcji: wprowadzająca (wos) i ćwiczeniowa (matematyka). Cele ogólne: • omówienie i przedstawienie w formie krótkiej inscenizacji głównych etapów procesu ustawodawczego w Polsce; • określenie roli i kompetencji Sejmu, Senatu, Prezydenta i Trybunału Konstytucyjnego w procesie legislacyjnym; • wskazanie zależności między głównymi uczestnikami działań prawodawczych; • zastosowanie wiedzy matematycznej w zadaniach praktycznych; • doskonalenie umiejętności pracy w grupie; • prezentacja własnego punktu widzenia; • umiejętność prowadzenia zdrowej rywalizacji. Cele szczegółowe: • uczeń zna pojęcia: proces ustawodawczy, ustawa, weto ustawodawcze; • wymienia organy władzy biorące udział w procesie ustawodawczym, zna ich kompetencje w procesie tworzenia prawa; • potrafi posługiwać się poprawnie poznanymi pojęciami; • wyjaśnia zależności między głównymi uczestnikami; • rozumie i wyjaśnia tryb podejmowania decyzji przez Sejm, Senat, Prezydenta i Trybunał Konstytucyjny; • uczeń oblicza potęgi liczb wymiernych o wykładnikach naturalnych; • uczeń oblicza wartości pierwiastków drugiego i trzeciego stopnia; • uczeń zapisuje liczby w notacji wykładniczej; • uczeń zapisuje i odczytuje liczby naturalne dodatnie w systemie rzymskim; • uczeń stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym. Metody i formy pracy: • opis, pogadanka, elementy inscenizacji, gra dydaktyczna, praca w grupach Środki dydaktyczne: • Podręcznik: Iwona Janicka, Aleksandra Kucia, Tomasz Maćkowski, Dziś i Jutro, część druga, Nowa Era; • tekst dotyczący procesu ustawodawczego - opracowanie własne na podstawie materiałów informacyjnych z oficjalnej strony Sejmu www.sejm.gov.pl; • gra kółko i krzyżyk – opracowanie własne, na podstawie materiałów ze strony www.gwo.pl; • karty pracy z zadaniami matematycznymi – opracowanie własne. Tok lekcji 1. Część wstępna 1. Sprawdzenie listy obecności. 2. Sformułowanie tematu lekcji, zapisanie go na tablicy i przedstawienie celu lekcji. 2. Część główna 1. Nauczyciel przy pomocy podręcznika omawia najważniejsze zagadnienia dotyczące procesu ustawodawczego w Polsce. 2. Prowadzi z uczniami pogadankę na ten temat. 3. Nauczyciel przydziela uczniom następujące role (Sejm, Senat, Prezydent, Trybunał Konstytucyjny) i prosi o zajęcie określonych miejsc w sali (przy kartkach z napisem nazywającym dany organ państwowy). Jeden uczeń dostaje kartkę z napisem – ustawa 4. Nauczyciel czyta wolno tekst o drodze ustawy w procesie legislacyjnym, uczeń, który ma kartkę z napisem „ustawa” podchodzi do wyczytanych organów państwowych. 5. Uczniowie rozwiązują zadania matematyczne związane z tematyką Sejmu, Senatu, ustaw. 6. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, wyjaśnia zasady gry: „Kółko i krzyżyk” i nadzoruje jej przebieg. 3. Część końcowa 1. Ewaluacja. Gra w „Kółko i krzyżyk”. 2. Nauczyciele oceniają pracę uczniów. 3. Zadanie pracy domowej. Liczby w Sejmie i Senacie (Karta pracy) Zadanie 1. Oceń prawdziwość zdań. Wykonaj obliczenia. Pamiętaj o kolejności wykonywania działań. • W Sejmie zasiada 230 + 115 ∙ (125)^0 + 115 posłów. (PRAWDA /FAŁSZ) • W Senacie zasiada 25% ∙ 200 + 30% ∙ 150 senatorów. (PRAWDA/FAŁSZ) • Kadencja Prezydenta trwa 3 ∙(- 3)- 2 ∙4 + 22 lat. (PRAWDA /FAŁSZ) Zadanie 2. 11 listopada 2012 r. zorganizowano spotkanie dla posłów i senatorów. Przybyło na nie 22% senatorów i 30% posłów. Pozostali spędzili ten dzień w domach rodzinnych. Ilu posłów i ilu senatorów spędziło ten dzień ze swoimi rodzinami? Wykonaj obliczenia i zapisz odpowiedź. Zadanie 3. W Sejmie głosowano nad pewną ustawą. Wyniki głosowania przedstawiały się następująco: 10% posłów było przeciw, za, a reszta wstrzymała się od głosów. Ilu posłów wstrzymało się od głosów? Zapisz obliczenia i odpowiedź. Przyjmij, że podczas głosowania obecni byli wszyscy posłowie. Zadanie 4. (Zadanie domowe) W Sejmie jest 460 posłów i 100 senatorów. O ile procent więcej jest posłów niż senatorów? Zapisz obliczenia i odpowiedź. Zadania do gry „Kółko - krzyżyk” 1. Wymień trzy dzielniki liczby 460. 2. Wymień trzy wielokrotności liczby 100. 3. Zapisz liczbę 460 w systemie rzymskim. 4. Zapisz liczbę 100 w systemie rzymskim. 5. 50% liczby 460 to ……………. 6. 50% liczby 100 to…………… 7. O ile więcej jest posłów niż senatorów? 8. Oblicz 460 ∙ 100 = ……………. 9. Oblicz 460 : 100 = ……………. 10. Odszyfruj słowo zapisane w postaci wyrażenia algebraicznego: DE2NPRTYZ 11. Czy 3Sejmy i 2Sejmy to jednomiany podobne? 12. Która liczba jest większa 10% z 460 czy 50% ze 100? 13. Kadencja prezydenta trwa 5 lat. Czy jest to liczba pierwsza czy złożona? 14. Podaj sumę liczb 460 i 100. 15. Podaj różnicę liczb 100 i 460. 16. Zapisz liczbę 460 w postaci notacji wykładniczej. 17. Zapisz liczbę 100 w postaci notacji wykładniczej. 18. Czy jest liczbą wymierną? 19. Czy jest liczbą wymierną? 20. Liczby 100 i 460 to liczby parzyste czy nieparzyste? Odpowiedzi: 1. Dzielniki liczby 460: 1, 2, 4, 5, 10, 20, 23, 46, 115, 230, 460. 2. Np. 0, 100, 200, 300, 400, … 3. CDLX 4. C 5. 230 6. 50 7. O 360 8. 46 000 9. 4,6 10. PREZYDENT 11. Tak 12. 50% ze 100 13. Liczba pierwsza 14. 560 15. – 360 16. 4,6 ∙ 102 17. 1 ∙ 102 18. Tak 19. Nie 20. Liczby parzyste Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |