Katalog Magdalena Pawlak, 2016-06-07 Łódź Edukacja regionalna, Konspekty Rzeki łódzkie dawniej i dziśCele kształcenia: Po skończonej lekcji uczeń: - definiuje pojęcia: dorzecze, dopływ, rzeka główna - wymienia rzeki płynące przez Łódź - wskazuje na planie Łodzi i nanosi na mapę rzeki Łodzi - wyjaśnia znaczenie rzek w przeszłości i obecnie - wyszukuje, porządkuje i prezentuje informacje - posługuje się przeglądarką internetową i słownikiem geograficznym Metody: słowna – pogadanka, praca z tekstem, giełda pomysłów, praktyczna – praca Wg. Cz. Kupisiewicza z mapą, ćwiczenia oparte na obserwacji – pokaz. Techniki: słoneczko Forma pracy: indywidualna, grupowa równym frontem, zbiorowa Zasady dydaktyczne: operatywności, związku teorii z praktyką Wg. W. Okonia Środki dydaktyczne: słownik geograficzny, komputer podręcznik, plan miasta, mapa konturowa Łodzi, Przebieg lekcji: Faza wstępna - sprawy porządkowe i organizacyjne - przypomnienie wiadomości z klas I – III na temat klasyfikacji wód powierzchniowych - nawiązanie do tematu lekcji metodą burzy mózgów za pomocą słoneczka uczniowie wymieniają znacznie rzek. Faza realizacyjna - podział uczniów na grupy, - ustalenie sposobu pracy (przypomnienie zasad pracy w grupie) - uczniowie w dwóch grupach wyjaśniają pojęcia rzeka, rzeka główna, dorzecze i dopływ • gr. 1 wyjaśnia i zapisuje na papierze pojęcie rzeka z pomocą słownika geograficznego i dorzecze za pomocą przeglądarki internetowej • gr. 2 wyjaśnia i zapisuje na papierze pojęcie rzeka główna za pomocą przeglądarki internetowej i dorzecze z pomocą słownika geograficznego - uczniowie odczytują wyjaśnione pojęcia (nauczyciel pomocniczo wyświetla je na tablicy) i wykonują z pomocą nauczyciela rysunki je obrazujące - Nauczyciel rozdaje plany miasta i mapki konturowe Łodzi, na których uczniowie naniosą nazwy znalezionych rzeki - Uczniowie wklejają mapkę na kartony i pod nią wypisują rzeki, dopisując jakiej rzeki są one dopływem - nauczyciel obserwuje pracę uczniów i pomaga w razie potrzeby - po zakończeniu pracy uczniowie przystępują do prezentacji swojej pracy - uczniowie w dwóch grupach na podstawie fragmentu filmu („Niezliczone trzyszczą źródła” oraz krótkiego tekstu wypisują znaczenie łódzkich rzek • gr, 1 – znaczenie rzek dawniej • gr. 2 – znaczenie rzek dzisiaj - odczytanie wyników pracy Faza podsumowująca - uczniowie dla utrwalenia wiadomości wykonują ćwiczenie interaktywne - ocena pracy uczniów - zadanie pracy domowej: Przeczytaj w domu legendę o Januszu Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |