|
|
Katalog Beata Roman Język polski, Scenariusze Poeta i malarz w młodopolskim ogrodzie rozkoszy i bóluPoeta i malarz w młodopolskim ogrodzie rozkoszy i bólu1. Cel główny:Zapoznanie uczniów z różnorodnymi ujęciami motywu ogrodu w literaturze i malarstwie Młodej Polski Cele operacyjne: Zapamiętane: uczeń zna tytuły i treść tekstów kultury pokazujących różne ujęcia motywu ogrodu w literaturze i malarstwie młodopolskim Rozumiane: uczeń dostrzega podobieństwa i różnice w sposobach ujmowania motywu ogrodu, dostrzega ich związki z dekadenckimi nastrojami przełomu wieków, rozumie syntezę sztuk Umiejętności: uczeń kształci umiejętność interpretowania różnych tekstów kultury, podnosi sprawność w formułowaniu wniosków 2. Teksty kultury: Leopold Staff, Wspomnienie Ogród przedziwny Deszcz jesienny Tadeusz Miciński, Sen mi się jakiś ciemny przypomina... Władysław Podkowiński, W agreście Józef Mehoffer, Dziwny ogród Polonistyka nr1/97 3. Metody pracy: - dyskusja - praca z tekstem - praca w grupach 4. Tok lekcji: Nauczyciel prowadzi rozmowę na temat funkcjonowania motywu ogrodu na przestrzeni wieków - Wskazanie antycznych i biblijnych korzeni motywu ogrodu ( mity, "Pieśń nad pieśniami") - Uświadomienie uczniom powiązania motywu ogrodu z innymi motywami pejzażowymi - łąką, lasem, polami, przestrzenią nadmorską i doprowadzenie do wniosku, że młodopolskie wyobrażenie ogrodu stanowi kontynuację jednego z najważniejszych obrazów - symbolu kultury śródziemnomorskiej - toposu arkadyjskiego. - Istotnym elementem dyskusji jest doprowadzenie do wniosku, że funkcjonowanie motywu ogrodu nie zawsze wiąże się z jego idealnym wymiarem Czy topos arkadyjski funkcjonował w poezji tylko jako symbol idealnego ogrodu? (Wergiliuszowska Arkadia jako obszar, w którym działa prawo przemi- jania, a śmierć pojawia się równie często jak miłość ) Dekadenckie nastroje przełomu wieków. - Jakie zjawiska wiążą się z okresem modernizmu? ( Poczucie kryzysu światopoglądowego i schyłku cywilizacji ; recepcja myśli Schopenhauera i Nietzchego ; dekadentyzm ; walka o prawa indywidualności w życiu zbiorowym ; przyswajanie nowości artystycznych itd.) - Dlaczego przedstawiciele młodej generacji kulturowej i literackiej stwierdzali generalny kryzys wartości i pustkę duchową współczesnej kultury europejskiej - przewartościowanie racjonalizmu pozytywistycznego - niemożność zaspokojenia potrzeb duchowych i metafizycznych człowieka mimo rozwoju nauki - obniżenie pozycji religii - załamanie systemów filozoficznych - poczucie osamotnienia człowieka - zagrożenie wyższych wartości duchowych spowodowane materialistycznym praktycyzmem Praca w grupach. Ogród młodopolski jako ogród radosny Każda z grup zajmuje się interpretacją tekstu poetyckiego oraz "czyta" tekst malarski. Grupa I Leopold Staff "Wspomnienie" - Do jakiej tradycji odwołuje się Staff w wierszu? ( tradycja lipy czarnoleskiej ) - W jaki sposób opisuje poeta dwór? - Zinterpretuj słowa: "...ławy z kamienia, Które mchy obrastają jak moje wspomnienia" ( motyw przemijania) - Jakie uczucia wywołuje w odbiorcy wspomnienie przeszłości i otaczającego dwór ogrodu? ( tęsknota itd.) Władysław Podkowiński " W agreście" - Określ temat pracy malarskiej. ( ogród radosny, obietnica dojrzewania, płodności i owocu ) - W jaki sposób została przedstawiona postać kobiety ? - Jakimi barwami operuje malarz ? - W jaki sposób malarz impresjonista uchwycił ruch wewnętrzny sceny ? ( pochylenie kobiety nad krzakiem ; wyciągnięta ręka ) - Określ uczucia, jakie wzbudza w Tobie czytanie malarskiego tekstu Podkowińskiego. Grupa II Leopold Staff " Ogród przedziwny" Józef Mehoffer " Dziwny ogród" - Do jakiego toposu nawiązują oba teksty kultury ? ( topos ogrodu szczęśliwego) - Na czym polega "przedziwność" ogrodu Staffa? ( słoneczna arkadia: poczucie bezpieczeństwa ; atmosfera pojednania z człowieka z przyrodą ; miłość czysta, wolna od erotycznego napięcia) - Jakimi symbolami operuje poeta ? ( np. krzew oliwny, wodotrysk ) - W jaki sposób zostały przedstawione na obrazie Mehoffera kobieta, dziewczynka i chłopiec ? ( zwróć uwagę na sposób ubioru, barwy, gesty ) - Co przemawia za arkadyjskim charakterem przedstawionego na płótnie ogrodu? ( drzewa obficie obsypane owocami ; kwiaty na trawie ; girlandy kwiatowe ; - Odczytaj symboliczne znaczenie ważki. (piękno ulotne; przemijające lato) Uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy. Sformułowanie wniosku ; Ogród funkcjonuje w powyższych tekstach kultury jako miejsce pogodne, radosne, czyste, niewinne, tajemnicze, pełne sił życiowych, czasami zagrożone ("Dziwny ogród"), ale jeszcze bujne. Ogród młodopolski jako ogród boleści Leopold Staff "Deszcz jesienny" - Uczniowie znają wymieniony tekst, dlatego przywołany zostanie jako przypomnienie omówionych treści Ogród jesienny - symbol smutku, melancholii, zagubienia itd. Tadeusz Miciński "Sen mi się jakiś ciemny przypomina..." - Określ sytuację liryczną wiersza. - Czym jest ogród, po którym "błąka się" podmiot liryczny ? - Za pomocą jakich określeń opisałbyś stan ducha podmiotu mówiącego ? Wnioski: Ogród młodopolski może być ogrodem boleści, w którym znajdują wyraz dekadenckie nastroje końca wieku, obszarem zwątpienia i melancholii ludzi przełomu wieków. Opracowanie: Wyświetleń: 2902
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |