![]() |
![]() |
Katalog Ewelina Woźny, 2016-06-16 Wyszków Awans zawodowy, Sprawozdania plan rozwoju zawodowego na nauczyciela dyplomowanegoSPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MATEMATYKI I ZAJĘĆ TECHNICZNYCH UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ AWANSU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO MGR INŻ. EWELINY WOŹNY Zadania wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli § 8 ust. 2 pkt. 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. Planowanie pracy wychowawczej i dydaktycznej. Na początku stażu dokonałam wnikliwej analizy swoich zainteresowań i predyspozycji zawodowych. W następnej kolejności zapoznałam się z przepisami dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli. Znajomość dokumentów opisujących funkcjonowanie szkoły są podstawą do prawidłowego wypełniania obowiązków przez nauczyciela. Analizę tych dokumentów przeprowadziłam na początku rozpoczynającego się stażu oraz w trakcie jego trwania. Powtórnie przejrzałam następującą dokumentację: - Statut Szkoły Podstawowej - Misję i wizję szkoły, - Program Wychowawczy, - Wewnątrzszkolny System Oceniania, - Program Profilaktyczny, - Regulamin Bezpiecznego pobytu ucznia w szkole. W roku szkolnym 2014/15 zostałam wychowawcą klasy i funkcję tą pełniłam przez trzy lata. Powierzona funkcja wiązała się z sporządzeniem planu wychowawczego, ewaluacją rozkładów materiału, ewaluacją planów wynikowych. Opracowałam indywidualny program edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim, ponieważ do klasy uczęszczał chłopiec z w/w dysfunkcją. Wypełnianie obowiązków wychowawcy wymagało nieustannej współpracy z pedagogiem szkolnym i nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej, który sprawował opiekę wychowawcy mojej klasy w pierwszym etapie edukacyjnym. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Nauczyciel w swojej pracy powinien realizować działania ukierunkowane na systematyczne podnoszenie jakości pracy szkoły oraz doskonalenie i organizowanie warsztatu pracy. Chcąc sprostać tym zadaniom podejmowałam nowe wyzwania i uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia. Wykorzystałam je w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Aktywnie uczestniczyłam w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu zawodowym. W okresie stażu uczestniczyłam w szkoleniach, kursach, które służyły własnemu rozwojowi, jak również podnoszeniu jakości pracy szkoły. Należą do nich: •Cykl szkoleń z zakresu ,,Oceniania kształtującego’’ 2013/14, 2014/15r.; •Szkolenie z zakresu ruchu drogowego dla nauczycieli sprawdzających niezbędne umiejętności osób ubiegających się o wydanie karty rowerowej 15.10.2014r.; •Szkolenie dla szkolnych koordynatorów programu profilaktycznego „B&N’’ czyli B jak Bezpieczny i N jak Niechroniony uczestnik ruchu drogowego 28.10.2015r.; •Ocena opisowa zachowania - 19.11.2015r.; •Metody aktywizujące jako sposób na wdrażanie kompetencji kluczowych 30.11.2015r.; • „Ocenianie kształtujące w pracy nauczyciela’’ - II etap - 22.04.2015r.; •Wnioski i sposoby realizacji w pracy szkoły - 07.12.2015r.; •Informacja zwrotna w pracy z rodzicami - komunikacja - 05.01.2015r.; •Awans zawodowy nauczycieli - 24.01.2015r.; •Tworzenie koncepcji pracy szkoły - 25.01.2015r.; •Szkolenie w przypadku wtargnięcia napastnika do szkoły- 04.04.2015r.; Efektem w/w sposobów doskonalenia mojego warsztatu pracy przede wszystkim jest wdrażanie oceniania kształtującego na lekcjach matematyki i zajęciach technicznych. Dzięki temu szkoleniu zauważyłam, że uczniowie mają większą świadomość jakie oczekiwania stawia przed nimi nauczyciel, mogą efektywniej doskonalić swoje wiadomości i umiejętności. Poprzez tego typu szkolenie odkryłam na nowo pasję nauczania i podniosłam własne kompetencje zawodowe, jak również poprawiłam jakość pracy szkoły. Wdrażanie oceniania kształtującego na lekcjach polegało na zwróceniu szczególnej uwagi na cele lekcji, które były zawsze podawane na początku zajęć. Na końcu lekcji następowała ewaluacja zajęć i sprawdzenie czy cele zostały osiągnięte. W czasie zajęć stosowałam metodniki i karteczki z imionami. Te pierwsze służyły monitorowaniu rozumienia zagadnień przez uczniów, natomiast patyczki mobilizacji do nieustannego zaangażowania w lekcję. Zapisywanie ,,nacobezu’’ pozwoliło skuteczniej przygotować się uczniom do każdego sprawdzianu lub kartkówki. Szkolenie dotyczące oceny opisowej zachowania pozwoliło efektywniej pełnić funkcję wychowawcy, natomiast szkolenia dotyczące pracy szkoły i metod wdrażania kompetencji kluczowych pomogły prawidłowo wypełniać funkcję nauczyciela przedmiotu i przewodniczącego zespołu samokształceniowego. Niezmiernie ważnym w mojej pracy zawodowej był udział w szkoleniu dla szkolnych koordynatorów programu profilaktycznego „B&N’’ czyli B jak Bezpieczny i N jak Niechroniony uczestnik ruchu drogowego. Celem programu jest poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego czyli pieszych i rowerzystów na obszarze Mazowieckiego Garnizonu Policji. Program zawiera szereg przedsięwzięć zmierzających do aktywizacji społeczności szkolnych i lokalnych, realizowanych na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Z uwagi na pełnienie w szkole funkcji nauczyciela zajęć technicznych i przygotowywaniu uczniów do egzaminu na kartę rowerową zaangażowałam się w realizację w/w programu. W ramach działań wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych brałam udział w organizacji dyskoteki odblaskowej na terenie szkoły, na której została prezentowana ,, moda odblaskowa’’, celem promowania noszenia odblasków jako elementów ratujących życie pieszych i rowerzystów. W ramach programu byłam współorganizatorem konkursu gminnego ,, Bezpieczeństwo w ruchu drogowym’’. Zainicjowałam również konkurs wewnątrzszkolny na wykonanie prezentacji multimedialnych i filmików o najbardziej niebezpiecznych miejscach komunikacyjnych w naszym mieście, celem zwiększenia świadomości społeczności szkolnej i lokalnej. Najciekawsze prezentacje zostaną zaprezentowane w przedszkolu i świetlicy socjoterapeutycznej w następnym roku szkolnym. Działalność wychowawcza. Pełniąc funkcję wychowawcy klasy w latach 2014 – 2016r. zwróciłam szczególna uwagę na integrację zespołu klasowego i współpracę z rodzicami. Realizując plan pracy wychowawczej uwzględniłam program wychowawczy i profilaktyczny szkoły. Moi uczniowie poprzez współpracę z pedagogiem szkolnym uczestniczyli w każdym roku drugiego etapu edukacyjnego w lekcjach profilaktycznych dotyczących przede wszystkim uzależnieniom. •Co to jest cyberprzemoc – warsztaty uświadamiające wpływ Internetu na relacje międzyludzkie. •Jak radzić sobie ze złymi emocjami – warsztaty ukazujące metody radzenia sobie z negatywnymi uczuciami, napięciem, złością. •Nałogom mówimy - NIE - lekcja z wychowawcą mająca na celu zapobieganie sięgnięciu po używki i środki odurzające. •Spotkanie z policjantem – substancje psychoaktywne zagrożeniem dla życia i zdrowia człowieka. Efektem podjętych działań są bardzo dobre i dobre oceny z zachowania uczniów na koniec roku szkolnego. Klasa była zintegrowanym zespołem, który nie sprawiał problemów wychowawczych i bardzo dobrze funkcjonował w społeczności szkolnej. Przez półtora roku trwania stażu, w mojej klasie uczył się chłopiec niepełnosprawny intelektualnie w stopniu lekkim. Praca z takim uczniem wymagała ode mnie szczególnego zaangażowania i indywidualizacji procesu nauczania. Dążyłam, by uczeń czuł się akceptowany, a jego koledzy uczyli się wzajemnej tolerancji. Jako wychowawca klasy prowadziłam dokumentację; dziennik zajęć lekcyjnych, arkusze ocen, byłam odpowiedzialna za organizację i przygotowanie zebrań z rodzicami, rozmowy z rodzicami podczas dni otwartych. Zaangażowałam rodziców mojej klasy w przedsięwzięcie dotyczące zakupu rolet i firan do sali nr 18, jak również poprawienie estetyki klasy poprzez udekorowanie klasopracowni kwiatami. Praca na rzecz uczniów i analiza wyników nauczania. Pracując z uczniami, którzy w szczególny sposób interesują się nauczanymi przeze mnie przedmiotami przygotowywałam uczniów do konkursów. Konkursy pełnią w edukacji ogromną rolę kształcącą i wychowawczą. Taka forma sprawdzenia się jest źródłem radości i satysfakcji. Udział w konkursach kształtuje charakter, uczy panowania nad sobą, pozbycia się tremy, zdrowej rywalizacji. Pracując na rzecz uczniów wypełniałam następujące zadania: •Współorganizator Ogólnopolskiego Turnieju o Ruchu Drogowym (szczebel gminny i powiatowy); •Nauczyciel przygotowujący i egzaminujący uczniów do egzaminu na kartę rowerową; •Koordynator konkursów szkolnych z matematyki na szczeblu szkolnym: ,,Myśl matematyczne’’; •Koordynator konkursu wiedzy pożarniczej ,,Młodzież zapobiega pożarom’’(szczebel szkolny), nauczyciel przygotowujący uczniów do w/w konkursu (etap gminny i powiatowy); •Współorganizator konkursu matematycznego ,,Pangea’’ i matematycznego konkursu kuratoryjnego (szczebel szkolny); •Nauczyciel przygotowujący do konkursów matematycznych. Większość w/w konkursów uwieńczona sukcesami moich uczniów. Rok szkolny 2015/16 •Uczeń klasy szóstej zajął 3 miejsce w gminnym konkursie matematycznym im. J. Różyckiego, organizowanego przez LO im. K.C. Norwida w Wyszkowie Rok szkolny 2013/14; •Uczeń klasy szóstej został finalistą kuratoryjnego konkursu z matematyki oraz zajął 11 miejsce w Polsce w konkursie matematycznym ,,Pangea’’; •Uczennica klasy szóstej i uczeń klasy czwartej zakwalifikowali się do etapu wojewódzkiego w/w konkursu; •Uczniowie klas czwartych zajęli odpowiednio 1 i 2 miejsca w gminnym konkursie matematycznym,, Liczę na 6+’’. Od wielu lat uczniowie przygotowywani przeze mnie zajmują wysokie lokaty w Ogólnopolskim Turnieju Wiedzy Pożarniczej ,, Młodzież zapobiega pożarom’’ Rok szkolny 2015/16 •Uczennica klasy piątej – 1 miejsce na szczeblu gminnym, uczeń klasy szóstej – 3 miejsce na szczeblu gminnym; Rok szkolny 2014/15 •Uczennica klasy szóstej - 3 miejsce na szczeblu gminnym; Rok szkolny 2013/14 •Uczennica klasy piątej - 2 miejsce (etap gminny); Rok Szkolny 2011/12 •Uczennica klasy szóstej i uczeń klasy 6 odpowiednio 1 i 2 miejsce (etap gminny); Rok szkolny 2010/11 •Uczennica klasy piątej - 1 miejsce w etapie gminnym, 3 miejsce w etapie powiatowym; Rok szkolny 2009/10 Uczennice klasy odpowiednio 1,2,3 miejsca w etapie gminnym, 1 i 2 miejsca w etapie powiatowym. Celem konkursów tematycznych jest motywowanie dzieci do poszerzania swojej wiedzy, rozwijania umiejętności, zachęcanie do korzystania z różnych źródeł informacji. Jest to też jedna z form pracy z uczniem zdolnym jak również propozycja na spędzanie czasu wolego. Uczestnictwo w konkursach o tematyce pożarniczej ma na celu popularyzowanie przepisów i kształtowanie umiejętności w zakresie ochrony ludności, ekologii, ratownictwa i ochrony przeciwpożarowej. W szczególności służy popularyzowaniu wśród dzieci i młodzieży znajomości przepisów przeciwpożarowych, zasad postępowania na wypadek pożaru, praktycznych umiejętności posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, wiedzy na temat techniki pożarniczej, organizacji ochrony przeciwpożarowej oraz historii i tradycji ruchu strażackiego. Efektem udziału w w/w konkursie nie są tylko wysokie lokaty uczniów, ale przede wszystkim wzbogacenie uczniów w wiedzę, która nie jest ujęta w podstawie programowej drugiego etapu edukacyjnego. Diagnoza stopnia opanowania wiadomości i umiejętności oraz wyrównanie braków z przedmiotów jest jednym z najważniejszych działań podejmowanych przez zespół nauczycieli uczących w danej klasie. W ramach tych działań dokonywałam pisemnej diagnozy i analizy wyników uczniów poszczególnych klas, pracowałam w zespołach wyrównawczych prowadząc zajęcia dodatkowe z matematyki dla uczniów klas szóstych przygotowując ich do zewnętrznego sprawdzianu szóstoklasisty. Efektem tych działań są w każdym roku szkolnym wysokie wyniki uczniów naszej szkoły w w/w sprawdzianie. Wyniki zewnętrznego sprawdzianu szóstoklasisty utrzymują się od wielu lat na wysokim poziomie, są wyższe niż w gminie, wyższe niż w powiecie i na poziomie województwa mazowieckiego Samokształcenie poprzez zdobywanie wiedzy z ogólnie dostępnych źródeł informacji. Bardzo ważnym jest poszerzanie przez nauczyciela własnej wiedzy z zakresu dydaktyki, pedagogiki i psychologii. Uważam, że samokształcenie podnosi kompetencje zawodowe nauczyciela, podnosi jakość pracy szkoły jak również może przeciwdziałać zjawisku zwanemu „wypaleniem zawodowym”. W mojej pracy zawodowej często korzystałam z następujących pozycji: • ,,Spraw by twoje dziecko zamiast NIE mówiło TAK’’. J.Wyckoff i B. Unell wyd . K.E.Liber 2005; • ,,Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły’’. A. Faber, E. Mazlish; • ,, Jak współpracować z rodzicami ,, trudnych’’ dzieci’’. WSiP M.Babiuch. 2002; • ,,Wychowanie bez porażek’’. Instytut wydawniczy PAX 1994; • Meritum – mazowiecki kwartalnik edukacyjny Twórczość, kreatywność, innowacyjność. Korzystałam również ze stron internetowych: • www.cps.edu.pl/ - Centrum Profilaktyki Społecznej, • www.profesor.pl - scenariusze godzin wychowawczych, • www.ceo.org.pl – ciekawe programy, między innymi ,, Szkoła Myślenia’’. W/w literatura pedagogiczna była dla mnie źródłem czerpania pomysłów i ciekawych rozwiązań, które uatrakcyjniały moje zajęcia. Efektem samokształcenia w moim przypadku jest poprawienie umiejętności konwersacji z rodzicami moich uczniów jak również ciekawe lekcje z wychowawcą. Często na godzinach wychowawczych korzystam z programu, którego jestem współautorką: ,,Smerfny Klub Twórczej zabawy’’. Punktem wyjścia do napisania programu był udział w szkoleniu „Mazowieckie talenty. Szkoła wspierająca uzdolnienia” oraz wykład prof. dr hab. K. J. Szmidta na temat: „Psychodydaktyka twórczości w praktyce edukacyjnej”. Efektem w/w szkolenia jest uzyskanie certyfikatu dla naszej szkoły i tytuł ,, Szkoły wspierającej uzdolnienia”. Udział w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań. Realizacja powyższego punktu odbywała się przede wszystkim poprzez: • udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, • organizację zebrań z rodzicami i dni otwartych, • współpracę z Radą Rodziców, • pracę przy planie lekcyjnym na każdy rok szkolny, • pracę w komisji stypendialnej, • opiekę uczniów Pocztu Sztandarowego, • wypełnianie funkcji przewodniczącego Zespołu Samokształceniowego, • współpracę z biblioteką szkolną, psychologiem i pedagogiem szkolnym, §8 ust. 2 pkt. 2 Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Wykorzystanie Internetu w zakresie realizacji działań dydaktyczno – wychowawczych. Technologie komputerowe nieustannie wkraczają do życia codziennego. W pracy nauczyciela sta się nieodzownym narzędziem pracy. Wykonując pracę nauczyciela staram się by moi uczniowie w miarę możliwości podczas zajęć mieli kontakt z technologią komputerową. Podczas zajęć technicznych korzystałam ze strony internetowej www.brd.edu.pl, która pozwoliła przygotować do egzaminu na kartę rowerową. W czasie tych zajęć wykorzystuję również nośniki elektroniczne, dzięki którym uczniowie mogą oglądać filmy prezentujące sytuacje na drodze. Jest to niezbędny element zajęć, w których uczniowie uczą się przepisów ruchu drogowego. Uczniowie bardzo chętnie przygotowują na zajęcia techniczne, lekcje wychowawcze prezentacje multimedialne lub filmy o wybranej przeze mnie tematyce. Efektem tych działań jest zgromadzona baza dydaktyczna, która może być wykorzystana w przyszłych latach mojej pracy. Doskonalenie warsztatu pracy przy użyciu komputera. Posiadaną wiedzę i umiejętności doskonalę posługując się komputerem, który wykorzystuję bardzo szeroko: •Od 2013 r. prowadzę dziennik elektroniczny, który służy również do kontaktu z rodzicami; •Organizuję swój warsztat pracy tworząc testy, sprawdziany, scenariusze lekcji, karty pracy, prezentacje multimedialne, plany realizacji programu nauczania, sprawozdania, protokoły, materiały do konkursów; •Często korzystam ze strony www.klasowki.pl, www.gwo.pl; •Opracowuję wyniki próbnych sprawdzianów diagnozujących i sprawdzianów kompetencji; •Wykorzystuję komputer do generowania świadectw; •Często korzystam z komputera na lekcjach. Dzięki projektorowi mogę na zajęciach matematyki korzystać z e-podręcznika; •Przez pocztę elektroniczną kontaktuję się organizatorami konkursów na różnych szczeblach oraz z innymi nauczycielami. Korzystając z technologii komputerowej udoskonaliłam swoją pracę, a jednocześnie podwyższyłam jakość pracy własnej i szkoły. Dzięki technologii komputerowej praca przebiega sprawniej, materiały dydaktyczne opracowane komputerowo są estetyczne i przejrzyste. Efektem w/w działań jest poprawienie jakości pracy szkoły, lekcje są atrakcyjniejsze, a uczniowie otwarci na nowe technologie. Wykorzystywanie technologii komunikacyjnej w celu pogłębiania wiedzy i umiejętności niezbędnych do pracy w zawodzie nauczyciela. Doskonaląc swoje umiejętności w technologii komunikacyjnej nieustannie wymieniam się doświadczeniami i poglądami z nauczycielami za pomocą następujących narzędzi: e-mail, forum dyskusyjne, portale edukacyjne. Opublikowałam plan rozwoju zawodowego na stronie internetowej www.profesor.pl §8 ust. 2 pkt. 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć. Pełnienie funkcji przewodniczącej zespołu przedmiotowego bloku matematyczno-przyrodniczego. Od kilku lat pełnię funkcję przewodniczącej zespołu samokształceniowego bloku matematyczno-przyrodniczego. Zespół skupia nauczycieli przedmiotów: przyrody, matematyki, zajęć technicznych, komputerowych oraz wychowania fizycznego. Powierzona rola wymaga od nauczyciela umiejętności pracy w grupie, zdyscyplinowania, opanowania, otwartości i zaangażowania w pracę. Jestem osobą, która z satysfakcją wykonuje tą pracę. Podczas pracy na rzecz zespołu byłam odpowiedzialna za opracowanie następujących dokumentów: • Plan pracy zespołu na każdy rok szkolny; • Sprawozdanie z pracy zespołu; • Protokoły ze spotkań zespołu; • Analizy sprawdzianów diagnozujących i kompetencji, wnioski i rekomendacje z w/w sprawdzianów; • Analiza sprawdzianu po klasie szóstej; Spotkania zespołu odbywały się regularnie, średnio raz na 3 miesiące. Podczas zebrań zespołu wymieniałyśmy się doświadczeniami, wiedzą, planowałyśmy konkursy oraz szkolne akcje. Jedną z akcji w ramach współpracy z Radą Rodziców był Festyn Rodzinny, Dzień Dziecka, program Trzymaj Formę. Podjęte przez nas działania obejmowały również: analizę programów nauczania, wybór podręczników, dzielenie się wiedzą metodyczną. Omawiałyśmy wyniki sprawdzianów diagnozujących, kompetencji i sprawdzianu próbnego szóstoklasisty, wyciągaliśmy wnioski do dalszej pracy. W grupach przedmiotowych opracowałyśmy przedmiotowy system oceniania. Jednym ze sposobów dzielenia się wiedzą i doświadczeniem nauczycieli jest prowadzenie lekcji koleżeńskich i zajęć otwartych. Podczas tego typu lekcji można dzielić się własnymi spostrzeżeniami, a nawet uwagami, które będą cenną wskazówką w dalszej pracy. Prowadziłam lekcje zajęć technicznych i matematyki w obecności dyrektora szkoły, godzinę wychowawczą w obecności wicedyrektora oraz uczestniczyłam w lekcji otwartej wychowania fizycznego ,,Pierwsza pomoc przedmedyczna’’. Analiza pracy zespołu jest bardzo ważnym narzędziem, które pozwala na określenie poziomu spełnienia wymagań przez placówkę oraz adekwatnego do oczekiwań odbiorców wypracowania wniosków i rekomendacji. Istotnym problemem jakim zajął się zespół były tematy, które występują na matematyce i przyrodzie, a mianowicie pojęcie skali. Po przeprowadzonych sprawdzianach diagnozujących i kompetencji zauważane jest, że uczniowie mają problem na obu przedmiotach z w/w zagadnieniem. Nauczyciele przyrody i matematyki wypracowali wspólne stanowisko, by zagadnienia skali wprowadzać spójnie i posługując się podobnymi metodami. W wyniku tej współpracy zauważono lepsze efekty zrozumienia zagadnienia przez uczniów w klasach czwartych. Korzystaliśmy również z programu zamieszczonego na stronie internetowej www.gwo.pl ,, Moja lepsza szkoła’’ i bierzemy udział w ,, Sesjach z plusem’’. Udział w w/w programie daje możliwość porównywania wyników klasy z wynikami uczniów całego kraju oraz planowania dalszej pracy na lekcjach matematyki. Efektem wypełniania funkcji przewodniczącej zespołu jest bardzo dobra współpraca w zespole, co przekłada się na wysokie wyniki nauczania przedmiotów ścisłych. §8 ust. 2 pkt. 4 a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. Wdrażanie autorskiego programu zajęć dodatkowych z matematyki. W roku szkolnym 2015/16 prowadziłam zajęcia dodatkowe z matematyki dla uczniów klas 6, według programu ,, Życie uczy nas matematyki’’, którego jestem autorką. Głównym celem programu było ugruntowanie wiedzy matematycznej i uświadomienie uczniom, że z tym przedmiotem będą spotykać się w przyszłości prawie w każdej dziedzinie życia. Cele szczegółowe programu: •Obalenie mitu, że matematyka jest trudna i nudna; •Zaangażowanie rodziców w proces edukacyjny swoich dzieci; •Stworzenie bazy edukacyjnej w postaci filmików matematycznych; •Rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych; •Rozwijanie zdolności samodzielnego myślenia twórczego; •Nauczanie dostrzegania matematyki w otaczającym świecie; •Rozwijanie kreatywności; •Integracja zespołu klasowego poprzez pracę w grupach; •Umożliwienie uczniom korzystania z nauki matematyki na zajęciach dodatkowych. Myślenia można się nauczyć jeśli w proces edukacyjny dziecka włączy się nauczyciel i rodzice. Analizując zagadnienia matematyczne, należy jak najczęściej odwoływać się do przykładów z życia codziennego, dostosowywać tak zadania, by wzbudzić zainteresowanie uczniów i ich naturalną chęć poznania. Na dodatkowych zajęciach matematyki ograniczyłam metody podające, a stosowałam metody, które pozwalały wykazywać się uczniom i zachęcały do twórczego myślenia. Niezmiernie istotna jest też dyskusja na temat sposobów rozwiązania każdego zadania, uczy to twórczego myślenia. Bardzo ważne jest pośrednie włączenie się rodziców, polegało ono na pomocy przy nagrywaniu filmów o tematyce matematycznej jak również rozważaniu dnia spędzonego przez dziecko w szkole poprzez krótkie rozmowy i pytania; ,,nie co było w szkole, tylko czego się dziś nauczyłeś?’’. Każda lekcja była lekcją myślenia, ponieważ zawsze był podany cel lekcji i wspólne odnalezienie treści z lekcji w przyszłym życiu zawodowym czy nawet osobistym. Treści programowe były zrealizowane poprzez: - poznanie wymogów i zasad według, których odbywa się egzamin szóstoklasisty ; - rady i przykłady jak rozwiązywać zadania zamknięte i otwarte z matematyki; - świadomość zasadzek stosowanych w zadaniach i umiejętność ich wychwytywania; - umiejętność zaplanowania pracy na sprawdzianie - zmierzenie się z zadaniami z poprzednich lat poprzez rozwiązywanie testów szóstoklasisty. Ewaluacja programu. Każdy program ma określony cel, aby sprawdzić, czy cel został osiągnięty niezbędne jest dokonanie ewaluacji. Ewaluacja programu została przeprowadzona na koniec pierwszego i drugiego semestru. Uzyskane wyniki posłużą do modyfikacji programu, wyciągnięcia wniosków w dalszych latach pracy. Na zajęciach zostały zrealizowane 53 h. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w w/w lekcjach. Frekwencja obecności wynosiła 77%. Efektem zajęć są pozytywne oceny z matematyki wszystkich uczniów na koniec roku szkolnego 2015/16 oraz wysoki wynik sprawdzianu kompetencji po klasie 6. W/w sprawdzian uczniowie napisali następująco: klasa 6a – 75 %, 6c 66%. Realizacja w/w zajęć przyczyniła się również do podniesienia wiedzy i umiejętności szkolnych, co przełożyło się na stopnie szkolne. Tylko 8% uczniów spośród dwóch klas szóstych otrzymało oceny dopuszczające z matematyki na koniec roku szkolnego i aż 60% oceny dobre i bardzo dobre. Narzędziem służącym do ewaluacji zajęć dodatkowych z matematyki była również ankieta, której wyniki prezentują się następująco: Ankieta dla uczniów: 1. Czy zajęcia dodatkowe z matematyki pomagają utrwalić wiedzę zdobytą na matematyce? a) Tak 52% b) Raczej tak 45% c) Raczej nie 3% 2. W jakim stopniu zajęcia pomogły Ci zrozumieć zagadnienia matematyczne? (Zaznacz na skali.) 1 2 3 4 5 6 Najwięcej uczniów zaznaczyło cyfrę 5 i 6( w granicach 30%) 3. Czy odpowiada Ci forma w jakiej prowadzone są zajęcia? a) Tak 55% b) Raczej tak 42% c) Raczej nie 3% 4. Czy uważasz, że w przyszłości zagadnienia poruszane na zajęciach będą przydatne? a) Tak 60% b) Raczej tak 37% c) Raczej nie3% 5. W jakich sytuacjach życia codziennego odwołasz się do zajęć z matematyki. Podaj 3 przykłady. Uczniowie najczęściej podawali przykład budowy, remontu domu oraz zakupów. 6. Jak oceniasz zajęcia? a) Były ciekawe 60% b) Nie zawsze są ciekawe40% c) Były nudne 0% 6. Jak oceniasz współpracę z nauczycielem prowadzącym? a) Dobra 81% b) Raczej dobra 19% c) Raczej słaba0% 7. Jak oceniasz swoją pracę na zajęciach? Czy byłeś aktywny, czy przygotowane zadania i materiały motywowały Cię do pracy? Najczęściej pojawiającą się odpowiedzią była – tak zajęcia motywowały mnie do pracy. 8. Czy rodzice pomagają Ci zrozumieć zagadnienia poruszane na matematyce? a) Tak 30% b) Czasami 54% c) Nigdy 16% Wyniki powyższej ankiety wskazują, że cel, który założyłam pisząc program ,,Życie uczy nas matematyki ‘’ został osiągnięty. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w zajęciach, uznają, że matematyka nie jest nudna, a przede wszystkim potrafią dostrzegać ją w otaczającym świecie. §8 ust. 2 pkt. 4 c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. Podejmowanie działań mających na celu promowanie szkoły w środowisku We spółczesnym świecie nauczyciel zobowiązany jest do współdziałania z wszelkimi instytucjami w środowisku lokalnym. Priorytetem tych działalności jest przede wszystkim kształcenie w uczniach chęci poznania świata i sprawne funkcjonowania w społeczeństwie. Współpraca z policją polegała na organizacji Gminnego Turnieju w Ruchu Drogowym, w którym funkcjonariusze tego organu pełnili nadzór nad częścią praktyczną, tj jazdą po torze przeszkód. Wielokrotnie kontaktowałam się z policją podczas organizacji wycieczek w celu kontroli technicznej pojazdów używanych do przewozu uczniów. W każdym roku szkolnym współpracowałam z Powiatową Komendą Straży Pożarnej w ramach gminnych i powiatowych etapów OTWP. Uczestniczyłam w indywidualnych spotkaniach moich uczniów z przedstawicielami tego zawodu podczas praktycznych pokazów sprzętu strażackiego. Efektem tej współpracy opisywałam w punkcie dotyczącym konkursów. W ramach organizacji uroczystości szkolnych wynikających z kalendarza imprez podejmowałam współpracę z innymi nauczycielami. Byłam współorganizatorem między innymi: •,,Dyskoteki Odblaskowej’’ zorganizowanej w ramach programu B&N, którego jestem współkoordynatorem (rok szkolny 2015/16); •Festynu rodzinnego połączonego z programem ,, Czas na zdrowie’’ ( rok szkolny 2014/15); •,,Dnia Dziecka’’; •Akcji- ,,Sprzątanie świata’’ ( szacunek do przyrody i wspólna odpowiedzialność za przyszłość Ziemi); •Andrzejek (wróżby, dyskoteka i poczęstunek); •Balu karnawałowego; Jako wychowawca odpowiedzialna byłam za następujące uroczystości klasowe •Dzień kobiet, Dzień chłopca (wzajemne obdarowywanie się upominkami, szacunek wobec drugiego człowieka); •Wigilia klasowa ( przygotowanie stołu wigilijnego, tradycje wigilijne, dzielenie się opłatkiem, życzenia, wspólne śpiewanie kolęd); Angażowałam również klasę we wszelkiego rodzaju akcje charytatywne: •Zbiórka karmy dla zwierząt; •Zbiórka nakrętek na rzecz osób niepełnosprawnych; •Zbiórka słodyczy na rzecz dzieci z Domu Dziecka; Uczniowie mojej klasy byli członkami Szkolnego Klubu Wolontariusza. Dzięki działalności w w/w klubie mieli możliwość poznać działalność instytucji działających na rzecz potrzebującym: Świetlica Socjoterapeutyczna, Hospicjum, Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy. Uczestniczyli również w zbiórkach na rzecz osób dotkniętych przez zdarzenia losowe np. trzęsienie ziemi na Haiti, głód w krajach Afryki w ramach akcji ,,Kenia – kromka chleba” dla dzieci, a także zbiórce środków na aparat słuchowy dla ucznia naszej szkoły. Taka działalność jest niesamowitym doświadczeniem dla młodych ludzi, uwrażliwia na krzywdę innych, uczy okazywania współczucia i chęci pomagania. Organizowanie wycieczek Wycieczka szkolna w/g W. Okonia to: „jedna z form pracy dydaktyczno- wychowawczej szkoły, umożliwiająca uczniom bezpośrednie poznanie środowiska lokalnego, własnego regionu, kraju ojczystego bądź innych krajów, ich właściwości geograficznych, historycznych, etnicznych, kulturowych lub gospodarczych. Wycieczka wytwarza wśród uczestników atmosferę podniecenia, oczekiwanie na przygodę, spotkanie z czymś nowym. Jest formą dodatkowego źródła wiadomości dostarczającego przeżyć i wzruszeń, a także konfrontacją informacji podręcznikowych z rzeczywistością bezpośrednio obserwowaną. W swojej pracy wychowawczej zachęciłam moich uczniów do udziału w wielu wycieczkach i wyjściach do domu kultury: •Wycieczka rowerowa do miejscowości Kamieńczyk. Aktywny wypoczynek nad rzeką Bug, integracja zespołu klasowego. •Wycieczka do Biskupina na XXI Festyn Archeologiczny "Smaki w przeszłości" Aktywny udział uczniów w konkursach i zadaniach podczas trwania Festynu; •Wycieczka do Warszawy. Oglądanie w Tatrze baletu "Jezioro łabędzie"; wizyta w Manufakturze Czekolady; zwiedzanie Muzeum Adama Mickiewicza •Wycieczka do Warszawy - obejrzenie sztuki teatralnej "Ania z Zielonego Wzgórza " w Teatrze Kamienica oraz zabawa w Kręgielni; •Wycieczka do Muzeum Powstania Warszawskiego. Seans filmowy w Złotych Tarasach pt., ,Mały książę''; •Wycieczka rowerowa do miejscowości ,, Deskurów’’ Aktywny wypoczynek w parku linowym; •Wycieczka do Centrum Nauki ,, Kopernik’’, zwiedzanie oceanarium; •Wyjścia do domu kultury ,, Hutnik’’ na multimedialną lekcję na temat: "Język filmu - plany, światło, kolor, kompozycja "prowadzoną przez zawodowego aktora Krzysztofa Cybińskiego, obejrzenie seansu filmowego "Łapcie tę dziewczynę"; •Obejrzenie bajki w WOK "Hutnik" pt. "Księżniczka Piratów" w wykonaniu uczniów Szkoły Podstawowej nr1.; •Wyjście do domu kultury ,, Hutnik’’ na lekcję w kinie,, Co na ekranie z książki zostanie’’. Projekcja filmu ,, Szatan z siódmej klasy’’; •Spotkanie z aktorami Narodowego Teatru Edukacji, obejrzenie spektaklu ,, Gniazdo, czyli początki państwa polskiego’’; •Wyjście do domu kulturu ,,Hutnik’’ na przedstawienie teatralne „W tajemniczym ogrodzie’’. Efektem organizowanych przeze mnie wycieczek jest przede wszystkim wzbogacenie uczniów w wiadomości o otaczającym świecie i kształtowanie wrażliwości estetycznej na otaczające środowisko. Możliwe to było podczas wycieczki do oceanarium oraz wypraw rowerowych. Wycieczki rowerowe to również bardzo doby sposób na kształtowanie nawyków prozdrowotnych. Starałam się, by każda wycieczka czegoś uczyła, a jednocześnie dała możliwość zabawy i relaksu. Przykładem jest wyjazd do Warszawy podczas, którego uczniowie oglądali spektakl, a potem świetnie bawili się w kręgielni. Uważam, że wycieczka jest najlepszą forma poznawania historii swojego kraju. Moi uczniowie mieli taką możliwość podczas festynu w Biskupinie lub wycieczki do Muzeum Powstania Warszawskiego. §8 ust. 2 pkt. 4 e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. Współpraca z osobami, instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dziecka. Realizacja zadań opiekuńczo-wychowawczych. Przez cały okres trwania mojego stażu pełniłam rolę wychowawcy. Wypełnienie obowiązków polegało na rozpoznawaniu trudnej sytuacji wychowanków, prowadzeniu zajęć wyrównawczych dla uczniów z problemami, aktywnym pełnieniu dyżurów śródlekcyjnych. Współpracowałam również z pielęgniarką szkolną celem rozpoznania problemów zdrowotnych i społecznych, pomocy w ich rozwiązywaniu oraz promocji zdrowego stylu życia wśród nastolatków. Współpraca z pedagogiem szkolnym przebiegała celem rozwiązywania problemów wychowawczych, wspierania rozwoju uczniów jak również realizowania programu profilaktycznego szkoły. W ramach współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Wyszkowie, pisałam opinie o uczniach do poradni, następnie przestrzegałam zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach specjalistów z poradni. Wynikiem tych działań jest pomoc uczniom przejawiającym trudności w nauce poprzez prowadzenie zajęć wyrównawczych z matematyki i indywidualizację procesu nauczania na zajęciach lekcyjnych. Dużym doświadczeniem jest praca w klasie integracyjnej, w której prowadzę zajęcia techniczne. Każda lekcja to dzielenie się swoimi uwagami spostrzeżeniami z nauczycielem wspomagającym, który pracuje ze mną na każdych zajęciach. Efektem tej współpracy jest pozytywny wynik egzaminu na kartę rowerową - 74% uczniów tej klasy otrzyma kartę rowerową. Współpracowałam z kuratorami społecznymi, pod których opieką byli moi wychowankowie. Wspólnie ustalaliśmy plan działania, by wesprzeć uczniów w ich trudnych sytuacjach rodzinnych. Z uwagi na umieszczenie ucznia mojej klasy w rodzinnej pieczy zastępczej współpracowałam również z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Wyszkowie. Efektem współpracy z w/w instytucją są pozytywne rokowania rozwoju emocjonalnego i intelektualnego jednego z moich wychowanków. §8 ust. 2 pkt. 4 f Uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej Bardzo ważnym osiągnięciem w mojej pracy zawodowej jak również dużym wyróżnieniem było otrzymanie Nagród Dyrektora w roku 2014 i 2015. W/w nagrody przyznane były za wytrwałość, poświęcenie, troskliwą opiekę włożoną w przygotowanie młodych ludzi oraz za osiągnięcia dydaktyczne i odpowiedzialne budowanie procesu wychowawczego dla rozwoju osobowości ucznia. W 2014 roku otrzymałam również Podziękowania Burmistrza Wyszkowa za odkrywanie prawdy, rozbudzanie pasji i wskazywanie drogi do pełnego poznania. Podsumowanie Okres stażu to krótki odcinek pracy nauczyciela w porównaniu z całym przebiegiem pracy pedagogicznej. Okres ten był dla mnie czasem bardzo dynamicznej i owocnej pracy. Dał mi wiele satysfakcji, nabrałam pewności siebie i stałam się bardziej otwarta na uwagi i rady innych nauczycieli. Poszerzona przeze mnie wiedza i umiejętności przyniosły nie tylko korzyści dla mnie, ale również niewątpliwie dla szkoły. Podjęte przeze mnie zadania opisane w planie rozwoju zawodowego zostały zrealizowane, a niektóre działania wykraczają nawet poza nie. Stałam się twórcza i kreatywna. Uzmysłowiłam sobie, że moim celem jest przede wszystkim kształtowanie u uczniów samodzielnego poszukiwania wiedzy, rozwijania własnych zainteresowań i umiejętności. Zgodnie z przesłaniem słów :,,Jeśli słyszę to zapominam, jeśli widzę to pamiętam, jeśli robię to rozumiem’’, staram się by matematyki uczyć głównie poprzez działanie. Motywuję i rozbudzam w moich uczniach ciekawość, stosując na lekcjach metody aktywizujące. Jestem świadoma tego, że tworzę pewien obraz szkoły, a efekty mojego nauczania są widoczne później, gdyż moi uczniowie kontynuują swoją edukację w gimnazjum. Staż skłonił mnie do częstszej niż zazwyczaj autorefleksji. Autorefleksja i ewaluacja własnych działań jest punktem wyjścia w doskonaleniu własnej pracy. W czasie stażu poświęciłam wiele czasu na analizę aktów prawnych regulujących zasady awansu zawodowego oraz przepisów dotyczących funkcjonowania szkoły. Praca nad uzyskaniem stopnia nauczyciela dyplomowanego sprawiała mi ogromną satysfakcją i stała się okazją do podjęcia nowych wyzwań. Poszerzyłam swoją wiedzę, umiejętności pedagogiczne i nadal zamierzam podnosić swoje kwalifikacje. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |