Katalog Miroslawa Malicka, 2016-07-22 Kleczew Przyroda, Program nauczania Program kółka przyrodniczego "Z przyrodą na ty"Program własny „Z przyrodą na ty” w kl. III Charakterystyka programu: Program obejmuje klasę III szkoły podstawowej. Przewidziany jest do realizacji w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Oparty jest na standardach wymagań edukacyjnych. Opracowany został na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów, testów oraz poczynionych obserwacji i spostrzeżeń. Istotą programu jest poszerzenie i pogłębienie wiadomości i umiejętności, rozwijanie pomysłowości w działaniu i myśleniu poprzez przekazanie uczniom wiedzy w nowy, atrakcyjny sposób z zakresu przyrody. Ma pobudzić uczniów do samodzielnego, logicznego myślenia, rozwinąć ich zdolności i zainteresowania, a także przygotować do dalszej edukacji przyrodniczej. Uczy współdziałania w zespole, kształtuje właściwe postawy i charakter młodego człowieka. Pomaga zagospodarować czas wolny tak, aby nie było w nim miejsca na nudę. Ważne jest również takie wychowanie, aby dziecko w miarę swych możliwości było przygotowane do życia w zgodzie z samym sobą, ludźmi i przyrodą. Należy dbać o to aby dziecko odróżniało dobro od zła, było świadome przynależności społecznej oraz rozumiało konieczność dbania o przyrodę. Jednocześnie dąży do ukształtowania systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych dziecku do poznania i rozumienia świata, radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz do kontynuowania nauki w klasach wyższych. Realizując założenia programu należy położyć nacisk na indywidualizację pracy podczas zajęć, różnorodność i atrakcyjność metod i form pracy, motywowanie uczniów do wykorzystania swoich uzdolnień do dalszej pracy oraz szacunek dla ucznia powiązany z wysokimi wymaganiami. Wprowadzenie indywidualizacji jest niezbędnym wymogiem rzeczywistości ale też szansą, by podnieść jakość nauczania i zagwarantować uczniom wszechstronny rozwój. 1. Cele ogólne zajęć: • Pogłębianie wiadomości o świecie przyrodniczym i o współzależnościach występujących w przyrodzie • Rozwijanie umiejętności obserwowania otaczającego świata i zachodzących w nim zjawisk i procesów • Wpajanie nawyków ochrony naturalnego środowiska • Rozwijanie emocjonalnego stosunku do przyrody 2. Cele szczegółowe: Uczeń: • Zna formy przyrody ożywionej i nieożywionej • Rozpoznaje rośliny i zwierzęta charakterystyczne dla lasów, pól, łąki i jeziora • Zna sposoby ochrony przyrody • Segreguje odpady, oszczędza wodę i energię elektryczną • Uczestniczy w akcjach na rzecz ochrony środowiska naturalnego • Wyróżnia zjawiska atmosferyczne • Rozumie jak woda krąży w przyrodzie • Rozumie zjawisko elektryczności • Wie jak dbać o zdrowie poprzez właściwe odżywianie • Zdobywa wiedzę w praktyce • Korzysta z różnych źródeł informacji • Posługuje się technologią informatyczną • Prezentuje i propaguje swoją wiedzę na terenie szkoły – zielniki, prace plastyczne, udział w akcjach, gazetki 3. Warunki realizacji programu autorskiego Realizacja programu opierać się będzie na metodach i formach aktywizujących sfery emocjonalne i poznawcze uczniów w trakcie działań i obserwacji. Treści programu dotyczyć będą najbliższego środowiska przyrodniczego, regionu i kraju oraz ochrony tych dóbr w zakresie przyrody ożywionej i nieożywionej. Program autorski dostosowałam do założeń podstawy programowej. Aby osiągnąć zamierzone cele, zaplanowałam częste wyjścia poza teren szkoły, postaram się zapewnić uczniom jak najczęstszy, bezpośredni kontakt z przyrodą. Bardzo ważnym elementem tego programu będą wycieczki i spacery i akcje i działania ekologiczne. 4. Formy i metody pracy Aby założone cele zostały osiągnięte, muszą być przedstawione w sposób otwarty. Będę odwoływała się do przeżyć i doświadczeń uczniów. W trakcie realizacji programu postaram się stosować różnorodne metody, formy i środki dydaktyczne. Będą one dostosowane do realizowanych treści. Podstawę tego programu stanowią częste wyjścia ze szkoły w celu zwiększenia więzi ze środowiskiem przyrodniczym. Staranny dobór zaproponowanych form i metod tworzy system motywacyjny do pracy i zainteresowania, dzięki którym dzieci uczą się samodzielnego myślenia i działania. Metody pracy • Wycieczki, zajęcia terenowe • Obserwacje • Doświadczenia • Pokazy • Demonstracje • Inscenizacja • Konkursy • Portale internetowe Formy pracy • Praca zespołowa • Praca indywidualna 5. Środki dydaktyczne • Książki przyrodnicze • Czasopisma • Przewodniki • Filmy przyrodnicze i edukacyjne • Edukacyjne programy komputerowe • Okazy naturalne • Stacja meteorologiczna, • kompas, lupa, lornetka, aparat fotograficzny • Materiały plastyczno-techniczne • Materiały przygotowane przez nauczyciela 6. Treści kształcenia • Nasze otoczenie • Przedstawiciele fauny i flory w różnych środowiskach przyrodniczych – las, pole, łąka, zbiorniki wodne • Krążenie wody w przyrodzie • Zjawiska atmosferyczne • Ochrona przyrody • Zjawisko elektryczności • Hodowla roślin 7. Tematyka zajęć 1. Nasze otoczenie • Przyroda wokół nas (elementy przyrody ożywionej i nieożywionej) • Świat roślin i zwierząt naszej najbliższej okolicy • Najstarsze drzewo w naszej wiosce, dokonanie pomiarów, obliczenie wieku drzewa • Pory roku - zmiany w świecie przyrody jesienią 2. W lesie • Las i jego zasoby – warstwy lasu, bioróżnorodność • Zwierzęta naszych lasów, sposoby przygotowania się zwierząt do zimy • Poznajemy dary lasu - grzyby • Las – jego znaczenie dla człowieka, • Pomniki przyrody, parki krajobrazowe i rezerwaty przyrody w naszej okolicy , chronione gatunki roślin i zwierząt - korzystanie z portali internetowych • Święto Drzewa – udział w akcji organizowanej przez Klub Gaja • Udział w akcji sadzenia lasu na terenie Puszczy Bieniszewskiej 3. Na ratunek przyrodzie • Zbiórka karmy dla zwierząt ze schroniska w Koninie • Poznajemy ptaki i sposoby ich dokarmiania, zbiórka karmy • Jak chronić przyrodę – konkurs prac plastycznych • Segregujemy odpady - inscenizacja • Święto Ziemi – aktywny udział w akcji sprzątania najbliższej okolicy 4. Zjawiska atmosferyczne • Co to jest pogoda, rodzaje opadów, krążenie wody w przyrodzie • Kalendarz pogody, pomiar opadów, określanie kierunku i siły wiatru ( stacja meteorologiczna) • Korzystanie z programu komputerowego „Przygoda z pogodą” 5. Krainy geograficzne Polski • Uksztaltowanie powierzchni polski – główne krainy geograficzne, • Korzystanie z programu komputerowego – „Przygoda na Ziemi” • Praca z mapą, określanie kierunków na mapie i w terenie • Plastyczna mapa Polski – kompozycja płaska przedstawiająca krainy Polski z uwzględnieniem ich charakterystycznych cech 6. Ekosystem pola i łąki • Rośliny i zwierzęta naszych pól – przygotowanie prezentacji w PowerPoint • Historia chleba – rośliny zbożowe • Święto pieczonego ziemniaka – rośliny okopowe • Rośliny polne i łąkowe – zielnik klasowy • Mieszkańcy naszej łąki – obserwacja, praca z aparatem fotograficznym 7. Życie w wodzie • Rodzaje zbiorników wodnych w Polsce, zwierzęta i rośliny naszych wód 8. Z techniką za pan brat • Tajemnice elektryczności – wykonanie prostych obwodów elektrycznych z zestawu „Mały technik” • Wykonanie historyjki obrazkowej przedstawiającej rozwój sposobów oświetlenia 9. Zakładamy hodowlę roślin • Dbamy o nasze zdrowie – założenie hodowli rzeżuchy, szczypiorku i natki pietruszki • Pielęgnowanie i oznaczenie roślin doniczkowych, poznanie właściwości prozdrowotnych niektórych roślin 8. Procedury osiągania celów • Wyjście w teren • Praca z czasopismami, książkami przyrodniczymi, atlasami roślin i zwierząt • Praca z mapą i globusem • Posługiwanie się lornetką, lupą • Dokonywanie pomiarów, obserwacji w środowisku naturalnym • Robienie zdjęć w naturalnym środowisku • Wykonanie prezentacji • Wykonanie zielnika • Udział w akcji sadzenia lasu • Organizacja akcji Drzewa Roku • Organizacja zbiórki karmy dla zwierząt ze schroniska oraz ptaków • Przygotowanie gazetek o treści przyrodniczej • Zbieranie okazów naturalnych w terenie • Wycieczka do lasu • Oglądanie filmów przyrodniczych i gotowych prezentacji multimedialnych • Posługiwanie się grami edukacyjnymi • Prowadzenie kącika przyrodniczego • Wykonanie prac plastycznych • Posługiwanie się zestawami i grami edukacyjnymi • Pieczenie ziemniaków w ognisku • Zabawy na boisku szkolnym 9. Zakładane efekty: Uczniowie • Uzyskują lepsze wyników w nauce • Są bardziej aktywni i zaangażowani na zajęciach • Umieją obserwować środowisko, • Czują się odpowiedzialni za naturalne środowisko • Wykonują działania na rzecz ochrony naturalnego środowiska • Wiedzą jak dzielić się swoją wiedzą przyrodniczą z innymi • Wiedzą, co to jest przyroda ożywiona i nieożywiona • Znają przykłady roślin i zwierząt w ekosystemach: lasu, pola, łąki i wodnym • Dbają o przyrodę • Znają składniki pogody • Rozumieją zjawisko elektryczności • Prowadzą hodowlę roślin 10. Narzędzia ewaluacji: • Obserwacja pracy uczniów, ich zaangażowania i sposoby działania, frekwencja na zajęciach, efektów ich pracy; albumów, kart pracy, prezentacji, hodowli • Ankieta dla uczniów oceniająca zajęcia koła przyrodniczego 11. Literatura • W. Brenner (red) – „ Edukacja ekologiczna – metody i przykłady”, Polski Klub Ekologiczny Gdańsk 2001 • D. Cichy – „Gry dydaktyczne w nauczaniu biologii w szkole podstawowej”, WSiP Warszawa 1990 • B. Dymara, S. Michałowski, L. Wollman- Mazurkiewicz - „Dziecko w świecie przyrody”, IMPULS Kraków 1998 • Poradnik edukacji leśnej – Centrum informacyjne Lasów Państwowych • Praca zbiorowa pod red. W. Stawińskiego – „Jak samodzielnie poznawać przyrodę”, Warszawa 1992 • H. Wilken – „Dzieci stają się przyjaciółmi przyrody”, JEDNOŚĆ Kielce 2004 Uwagi końcowe Podstawę prezentowanego programu stanowią cele, treści kształcenia i oczekiwane osiągnięcia uczniów. Zakłada on wyposażenie uczniów w dodatkową wiedzę i umiejętności. Pozostawia nauczycielowi swobodę w projektowaniu procesu dydaktycznego, w opracowaniu i dobraniu najskuteczniejszych metod i środków do realizacji treści programowych. Rozszerzony zasób treści, metod i form realizacji ma na celu wszechstronny rozwój uczniów. Opracowała Mirosława Malicka Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |