Katalog

Marlena Dynek-Huszcza, 2016-08-09
Olszyc Szlachecki

Matematyka, Scenariusze

Scenariusz lekcji matematyki

- n +

Scenariusz lekcji matematyki w klasie IV

Opracowała: Marlena Dynek -Huszcza

Temat lekcji: Pole powierzchni prostokąta.

Klasa: IV

Cele lekcji:
uczeń wie jak obliczyć pole prostokąta,
uczeń zna wzór na pole prostokąta,
uczeń wie, po co w życiu codziennym oblicza się pola prostokąta,
uczeń potrafi wykonać pomiary potrzebne do obliczenia pola prostokąta,
uczeń potrafi obliczyć pole prostokąta z otaczającego świata,
uczeń zna podstawowe jednostki pola powierzchni,
uczeń aktywnie i twórczo uczestniczy w lekcji.

Metody nauczania:
zajęcia warsztatowe,
metoda problemowa.

Formy organizacyjne lekcji:
praca grupowa,
praca indywidualna,

Środki dydaktyczne:
podręcznik, multipodręcznik,
projektor,
zeszyt ćwiczeń,
karta pracy dla każdego ucznia,
karta pracy dla każdej grupy,
przybory geometryczne,
taśmy miernicze, drogomierze,
kolorowa kreda,
kolorowe mazaki.

Przebieg lekcji :

Część wstępna lekcji
Przywitanie uczniów i czynności porządkowe.
Sprawdzenie obecności.
Układanie prostokąta i kwadratu za pomocą rąk (zabawa ruchowa).

Część właściwa lekcji
Podanie celów lekcji.
Zapisanie tematu lekcji.
Przypomnienie wiadomości o prostokącie: cechy prostokąta, obwód prostokąta (praca z podręcznikiem i multipodręcznikiem).
Uczniowie rysują w zeszycie prostokąt, zaznaczają na kolorowo boki potrzebne do obliczania pola, zapisują wzory na pole prostokąta i kwadratu.
Dzieci rozwiązują ćwiczenie 2 w zeszycie ćwiczeń.
Uczniowie wykonują potrzebne pomiary i obliczają pole powierzchni okładki zeszytu, pole blatu ławki, uzupełniają indywidualną kartę pracy nr 1 dla każdego ucznia.
Uczniowie przyczepiają magnesami do tablicy wypełnione karty pracy, sprawdzają
 i porównują własne obliczenia z obliczeniami innych uczniów.


Część końcowa lekcji
Rozwiązanie i omówienie ćwiczenia podsumowującego – karta pracy nr 2.
Zadanie i omówienie pracy domowej (ćwiczenia 1, 3, 4 z zeszytu ćwiczeń).
Ewaluacja Uczniowie podsumowują swoją pracę na lekcji wybierając odpowiednią „Buźkę”



KARTA PRACY NR 1

Zadanie
Jakie pola powierzchni mają:
- okładka zeszytu,
- blat ławki?
(podaj wymiary w zaokrągleniu do 1 cm)


Okładka zeszytu:

Długość zeszytu: ……………………….
Szerokość zeszytu: ……………………….
Wzór na pole powierzchni prostokąta: ………………………….
Obliczenia pole powierzchni zeszytu : ………………………………………..
………………………………………..


Odpowiedź: ………………………………………………………………………………


Blat ławki:


Długość blatu ławki: ……………………….
Szerokość blatu ławki: ……………………….
Wzór na pole prostokąta: ………………………….
Obliczenia pola powierzchni blatu ławki: ………………………………………..
………………………………………..

Odpowiedź: ………………………………………………………………………………


KARTA PRACY NR 2

Zadanie
Ile puszek farby potrzeba na dwukrotne pomalowanie podłogi wiedząc, że 1 puszka wystarczy na pomalowanie 3 m2 powierzchni?
(podaj wymiary w zaokrągleniu do 1 m)

Jaki kształt ma podłoga? …………………………..

Powierzchnia podłogi:

Długość podłogi: ……………………….
Szerokość podłogi: ……………………….
Wzór na pole powierzchni prostokąta: ………………………….
Obliczenia pole powierzchni podłogi : ………………………………………..
………………………………………..

Obliczenie liczby puszek farby ………………………………………..
………………………………………..



Odpowiedź: ………………………………………………………………………………
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.