AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ivetta Olińska, 2016-08-18
Pleszew

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Październik Międzynarodowym Miesiącem Dobroci dla Zwierząt

- n +

Ivetta Olińska Pleszew, 26.10.2015 r.
nauczanie
wczesnoszkolne
SP nr 3
w Pleszewie


Październik Międzynarodowym Miesiącem Dobroci dla Zwierząt

Scenariusz zajęć otwartych dla nauczycieli w klasie 1d
Krąg tematyczny: Zwierzęta domowe.
Temat dnia: Zabawa z kotem.
Zapis w dzienniku:
Swobodne wypowiedzi na temat zabaw z kotem i właściwej opieki nad nim. Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery k, K na podstawie wyrazu kot. Ana-liza i synteza sylabowa oraz głoskowa wyrazów. Czytanie tekstu na bazie po-znanych liter. Kotek – składanka z pudełka po kremie i z plasteliny. Nauka na pamięć pierwszej części piosenki pt. „Idzie kot”. Improwizacje: głoskowe, ru-chowe. Zmiana tempa w muzyce.
Edukacja: polonistyczna, plastyczna i muzyczna.
Cele dydaktyczno-wychowawcze zajęć:
• uwrażliwianie na piękno utworu poetyckiego;
• kształcenie opiekuńczego stosunku do zwierząt domowych;
• wiązanie treści tekstu z ilustracją;
• rozwijanie wyobraźni dziecięcej i poczucia humoru;
• wdrażanie do uważnego słuchania;
• wzbogacanie czynnego słownika uczniów nazwami zwierząt;
• poznanie nowej spółgłoski k, K;
• kształcenie nawyku unikania kontaktu ze zwierzęciem chorym oraz ob-cym;
• doskonalenie techniki kształtnego pisania liter, sylab, wyrazów i zdań.
Umiejętności i efekty wychowawcze:
Uczeń:
• uważnie słucha wiersza czytanego przez nauczyciela;
• wypowiada się na temat wysłuchanego tekstu, ilustracji i doświadczeń własnych;
• uczestniczy w rozmowie na zadany temat;
• uważnie słucha wypowiedzi innych;
• dokonuje analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów (cegiełki – układanka);
• wyróżnia głoski (spółgłoski, samogłoski), sylaby w wyrazach;
• wymienia czynności jakie wykonuje kot np. śpi, biega, pije, liże, bawi się itp.;
• otacza przyjaźnią i opieką zwierzęta domowe;
• wypowiada się na temat ulubionego zwierzęcia – kota;
• zapisuje pisaną literę k, K w liniaturze zeszytu oraz sylaby, wyrazy i zda-nia z poznaną literą k;
• potrafi naśladować ruchy kota;
• opisuje wygląd kota (ogólnie);
• czyta całościowo: sylaby, wyrazy, zdania;
• łączy przygotowane elementy (pudełko, plastelina);
• śpiewa poznaną piosenkę;
• wie, że imiona piszemy dużą literą;
Metody:
• słowna: rozmowa, praca z tekstem;
• oglądowe: pokaz, obserwacja, prezentacja;
• praktycznego działania;
• poszukujące, odtwórcze, utrwalające.
Formy pracy:
• indywidualna;
• zbiorowa;
• indywidualna jednolita.
Środki dydaktyczne:
Wiersze:
• Ewa Zawistowska „Co się śni kotu?”;
• Julian Tuwim „Kotek”;
www.koty.pl, książka pt. „W królestwie zwierząt – koty” Emilie Beaumont, plansza z kotami świata, kaseta z nagraniem, obrazek z kotem (analiza i synteza wyrazu „kot”), cegiełki (spółgłoski – niebieskie, samogłoski – czerwone), pod-ręcznik Nowa Era „Elementarz XXI wieku. Cz. 1” s. 68-69, ćwiczenia Cz. 1 s. 39-40, płyta CD Nowa Era piosenka nr 10 „Idzie kot”, rymowanka „Kotek nosek myje”, zeszyt ucznia, pudełko po kremie, plastelina.
Przebieg zajęć:
1. Prezentacja przyniesionych zabawek – kotów.
2. Słuchanie z kasety wiersza Juliana Tuwima „Kotek” i czytanego tekstu przez nauczyciela „Co się śni kotu?” Ewy Zawistowskiej.
Co się śni kotu, kiedy śpi?
Mosze myszy?
A może my?
Że też jesteśmy kotami,
że chodzimy po płotach i drzewach.
Tylko – kto wtedy kotu mleka nalewa.
3. Rozmowa na temat: Jakie sny ma kot? Co może mu się jeszcze przyśnić? (myszy, że chodzi po płotach, drzewach, miseczka z mlekiem).
4. Oglądanie planszy z rasowymi kotami.
5. Swobodne wypowiadanie się uczniów na temat właściwej opieki nad ko-tem i zabaw z nim (min. Książeczka zdrowia, ważne szczepienia, pokarm, czysta woda, mleko, zabawki, naczynia, kuweta, żwirek) oraz przynie-sionych zabawek przedstawiających koty.
6. Wprowadzenie i nauka pisania litery k, K na podstawie wyrazu kot.
7. Analiza słuchowa wyrazu kot.
• wymawianie kolejnych głosek: k-o-t;
• wymawianie głoski k i t, układ warg;
• wymawianie tej samej głoski k, ile słyszę głosów, ile widzę liter, sy-lab.
8. Ćwiczenia w syntezie słuchowej – słuchanie kolejno wymawianych gło-sek i poznawanie słów:
k-o-t k-o-t-k-a k-o-t-e-k k-o-t-k-i
(tata) (mama) (synek) (potomstwo)
9. Nazwy zwierząt z literą k: kaczka, kogut, kura, koń, koza, kozioł, koźląt-ko, krowa.
10. Inne wyrazy (imiona piszemy dużą literą): Kamil, Kasia, Karol, Kon-rad, korale, kamyk, kora, smyk, smok.
11. Układanie cegiełek (wyraz: kot, oko, Kamil).
12. Pokaz pisanej litery k, K:
• rozkład litery na elementy;
• ustalenie podobieństw.
13. Pisanie samej litery k, K oraz z samogłoskami: ka, ko, ke, ki, ku, ak, ok, ik, ek, uk (zeszyt ucznia z przygotowanym tekstem przez nauczycie-la).
14. Układanie wyrazów z poznaną literą: kot, kotka, Kamil, Kitek.
15. Zabawa naśladowcza do rymowanki „Kotek nosek myje”.
„Czyścioszki” fragment (sł. H. Stankiewicz, muz. Z. Stankiewicz)
1. Kotek, kotek nosek myje,
Pyszczek, pyszczek, uszka, szyje,
A ja, a ja wraz z koteczkiem
piorę do nosa chusteczkę.
Ref. Woda z kranu kap, kap, kap,
piorę chustkę chlap, chlap, chlap,
woda z kranu ciur, ciur, ciur,
piorę chustkę szur, szur, szur.
No i już.
16. Pisanie wyrazów z literą k, K oraz zdań:
• kot, kotek,
• Kamil ma kotka.
• To mleko Kitka.
17. Głośne czytanie tekstu z podręcznika s. 68 – poznanie Lotka i Kitka na ilustracji i porównanie z treścią tekstu.
18. Wykonanie ćwiczenia 1 s. 39 i ćwiczenia 2, 3 s. 40.
19. Wykonanie kotka z pudełka i z plasteliny.
20. Czytanie sylab, wyrazów i zdań z zeszytu.
21. Nauka pierwszej części piosenki „Idzie kot” – zmiany tępa, impro-wizacje ruchowe.
Muzyka: Adam Skorupka, słowa: Dorota Gelina.
Ref. Idzie kot, raz i dwa,
brylantowe oczy ma.
Idzie kot, raz dwa trzy,
skrada się przez nasze sny.
1. Stąpa cicho, bez hałasu,
cały miękki jak z atłasu.
Od ogona aż do uszu
miękki tak jak pluszak z pluszu,
miękki tak jak pluszak z pluszu.
Ref. Idzie kot, raz i dwa...
2.Włożył kapcie z aksamitu,
będzie chodził w nich do świtu.
A o świcie wśród poduszek
w ciepły zmieni się kłębuszek,
w ciepły zmieni się kłębuszek.
Ref. Idzie kot, raz i dwa...
22. Zdanie domowe: ćwiczenie nr 5 s. 40 Napisz po śladzie: To malutki kotek. Kotek ma motek.
23. Podsumowanie zajęć: Swobodne wypowiedzi dzieci na temat przeprowadzonych zajęć. Ocena prac dzieci. Nagle na koniec dnia od-wiedziła uczniów mama Alicji pani Romualda Bartoszek i brat Dawid oraz ulubieniec dziewczynki łagodny kotek Kapsel. Dzieci ogromnie się ucie-szyły z niespodziewanego gościa, który spowodował, że zajęcia te za-padną w ich pamięci.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.