Katalog

BOŻENA OCHMAN, 2016-08-18
Chorzów

Awans zawodowy, Sprawozdania

SPRAWOZDANIE CZĄSTKOWE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO

- n +

SPRAWOZDANIE CZĄSTKOWE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU
W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 PRZEZ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO BOŻENĘ OCHMAN STARAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
CZAS TRWANIA STAŻU: 01.09.2013-31.05.2016

Jestem nauczycielem mianowanym, zatrudnionym w Przedszkolu nr 26 w Chorzowie. Posiadając wymagane kwalifikacje określone w art.9, ust.1 pkt 1 Karty Nauczyciela złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu związanego z ubieganiem się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego.
Projekt planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego opracowałam w sierpniu 2013 roku. Uwzględniłam w nim aktualne zadania edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze. W swym założeniu stanowił: kontynuację realizowanych wcześniej przedsięwzięć dydaktyczno-wychowawczych, a zarazem był podstawą
do podejmowania nowych zadań w ramach obowiązków zawodowych. Plan został zatwierdzony przez panią dyrektor 20.09.2013 roku.
Tworząc plan swojego rozwoju zawodowego opierałam się głównie
na Rozporządzeniu MENiS dotyczącego awansu zawodowego nauczycieli z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, założeniach Statutu Przedszkola i Planu Pracy Przedszkola, a także specyfice i potrzebach przedszkola, dzieci
i ich rodziców, diagnozie własnych umiejętności, wiedzy i doświadczeniach pedagogicznych.

§ 8 ust. 2 pkt 1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej
i podniesienie jakości pracy szkoły

Zadanie 1
Zapoznani z aktualnymi przepisami prawa oświatowego oraz przypomnienie procedury awansu zawodowego

Zadanie to zrealizowałam poprzez zapoznanie się i przeanalizowanie przepisów prawnych dotyczących uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli,
a w szczególności z: Rozporządzenie MENiS z dn. 01.03.2013r w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. 2013 nr 0, poz. 393). Rozporządzenie MEN
z dn.14.11.2007 roku. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela z późniejszymi zmianami ( Rozdział 3a Awans zawodowy nauczycieli). Po przeanalizowaniu prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego, złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu nauczyciela dyplomowanego na okres 2 lata i 9 miesięcy .
Efekty:
• Poprawne ułożenie wniosku o rozpoczęcie stażu.
• Sporządzenie Planu Rozwoju Zawodowego zatwierdzonego przez dyrektora szkoły.
• Znajomość niezbędnych przepisów prawa oświatowego

Zadanie 2
Poszerzanie wiedzy i umiejętności przez udział w kursach, warsztatach, konferencjach.
Dbając o aktywny rozwój zawodowy uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia:
• szkolenie „Rozwijanie umiejętności społecznych i inteligencji emocjonalnej poprzez zabawę podczas zajęć w przedszkolu” 06.11.2013r prowadzone przez Centrum Kształcenia LIBRUS opłacone przez pracodawcę
• warsztat doskonalący „Mała orkiestra” 12.11.2013r- prowadzony przez B.Wapińską opłacone przez nauczyciela
• szkolenie „Diagnoza gotowości do podjęcia nauki” szkolnej” 13.12.2014 prowadzone przez Poradnie Psychologiczno- Pedagogiczną , bezpłatne
• szkolenie „Skaczę, śpiewam i rymuję, dyslekcją się nie przejmuje” 3.02.2014 prowadzone przez Poradnie Psychologiczno- Pedagogiczną, bezpłatne
• kurs doskonalący „Metoda Ruchu Rozwijającego wg. W. Sherborne 16-17.01.2014 prowadzone przez D. Okrzesika opłacone przez UM i nauczyciela
• szkolenie interdyscyplinarne z elementami superwizji w ramach Projektu „Razem przeciw pomocy” 17-19.10.2013 Ośrodek Wsparcia Rodziny w Chorzowie, bezpłatne- dofinansowany przez Miasto Chorzów oraz MPiPS
• kurs „Konstruowanie szkolnych programów autorskich z zakresu promocji zdrowia
i edukacji zdrowotnej” prowadzony przez Regionalny Ośrodek Metodyczno- Edukacyjny METIS, opłacone przez pracodawcę
Efekty:
• Nabyta wiedza i umiejętności podczas szkoleń korzystnie wpływają
na przygotowywanie się do zajęć oraz uroczystości przedszkolnych, jak również tworzą nową lub utrwaloną bazę doświadczeń.

Zadanie 3
Aktywna i systematyczna współpraca z rodzicami
Opracowałam plan współpracy z rodzicami na rok szkolny 2013.2014.W ramach tego planu odbyły się zebrania i rozmowy indywidualne z rodzicami. Opiekunowie chętnie uczestniczą również w zajęciach otwartych (27.11.2013 – „Zimowe zabawy”)
i organizowanych uroczystościach. Rodzice przygotowywali dzieci do tych uroczystości przedszkolnych, organizowali dla nich odpowiednie stroje. Rodzice aktywnie wspomagają pracę przedszkola, dlatego można liczyć na ich pomoc w dostarczaniu kartek do rysowania, zabawek i książek czy nawet sponsorowaniu wycieczek i przejazdów.
Efekty:
• Dobry i bezpośredni kontakt z rodzicami wpływa korzystnie na efekty pracy grupy
i pozytywne relacje.

Zadanie 4
Stosowanie metod aktywizujących w pracy pedagogicznej
W trosce o doskonalenie swojego warsztatu pracy stosowałam metody aktywizujące takie jak: Aktywne Słuchanie Muzyki wg. Batii Strauss, wykorzystanie elementów metod
I. Majchrzak, W.Sherborne, E. Gruszczyk Kolczyńskiej „Dziecięca matematyka”
Efekty:
• Stosowanie metod aktywizujących w pracy z dziećmi pozytywnie wpłynęło na ich zachowania w grupie, rozwijały umiejętności grania na instrumentach, poruszania się w rytm muzyki, ułatwiało poznanie niektórych pojęć matematycznych.

Zadanie 5
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego
Przez pierwszy semestr stażu starałam się na bieżąco dokumentować dla swoich potrzeb stopień realizacji planu rozwoju zawodowego.
Efekty:
• Napisanie częściowego sprawozdania z odbytego stażu na podstawie usystematyzowanych dokumentów.

§ 8 ust.2 pkt 2
Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

Organizowanie warsztatu pracy przy użyciu techniki komputerowej
Podczas przygotowywania się do niektórych zajęć korzystałam z portali internetowych i programów edukacyjnych (profesor.pl, superkid.pl, chomikuj.pl, itp.). Czerpałam pomysły, oraz analizowałam zamieszczone scenariusze zajęć, uroczystości, do potrzeb własnych
i grupy. Za pomocą komputera oraz edytora tekstu przygotowywałam pomoce dydaktyczne, prowadziłam kącik informacyjny dla rodziców . Dostarczałam comiesięcznej informacji
z życia grupy oraz dokumentacji fotograficznej do zamieszczania na stronie internetowej.

Efekty:
• Podwyższenie jakości i efektywności mojej pracy
• Podniesienie poziomu i jakości pracy poprzez lepszą organizację pracy oraz atrakcyjność przekazywanej wiedzy.

§ 8 ust.2 pkt 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym prowadzenie otwartych zajęć w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.

Zadanie 1
Dzielenie się wiedzą z nauczycielami.
Brałam aktywny udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, dzieliłam się informacjami zdobytymi w trakcie szkoleń, warsztatów, konferencji oraz prowadziłam zajęcia koleżeńskie. Udostępniłam scenariusze kilku ciekawych zajęć z dziećmi koleżankom nauczycielkom.
Efekty:
• Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem
• Doskonalenie własnego warsztatu pracy
• Aktywna współpraca z nauczycielami

S 8 ust.2 pkt 4a
Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.

Zadanie 1
Współpraca w realizacji innowacji pedagogicznej z zakresu matematyki
Aktywnie współpracowałam z nauczycielem prowadzącym innowacje z zakresu matematyki w naszym przedszkolu. Były to relacje obustronne polegające na wymianie doświadczeń i pomocy dydaktycznych.
Efekty:
• Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem
• Doskonalenie własnego warsztatu pracy

Zadanie 2
Napisanie programu autorskiego promocji zdrowia na 3 lata.
Wraz koleżankami Barbarą Redo- Górczyńską oraz Agnieszką Kendzią przystąpiłyśmy do opracowania programu autorskiego z zakresu promocji zdrowia. Wybrałyśmy IV podstawowe moduły, które ma ona zawierać: Zdrowe, odżywiania, Aktywność fizyczna, Emocje zachowania, relacje społeczne, Profilaktyka zdrowotna.
W ramach tych modułów wyznaczyłyśmy zadania, metody i formy ich realizacji oraz przewidywane efekty podejmowanych działań.
Efekty:
• Podniesienie jakości pracy placówki

§ 8 ust 2 pkt 4c
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych

Zadanie 1
Organizacja imprez, uroczystości przedszkolnych oraz wyjść i wyjazdów dzieci
W tym semestrze byłam współorganizatorem imprez, uroczystości przedszkolnych
i grupowych takich jak:
• Urodziny wychowanków
• Dzień Chłopaka
• Dzień Pluszowego Misia
• Dzień Postaci z Bajek
• Jasełka
• Halloween
• Mikołaj- przedstawienie „Jaś i Małgosia”
• Wigilia
• Dzień Babci i Dziadka
• Bal przebierańców
• Andrzejki
Zorganizowałam również wyjścia i wycieczki dla swojej grupy:
• Wycieczka do WPKiW
• Spacer do Urzędu Miasta i pod Pomnik Powstańców Śl;
• Wycieczka poznawcza chorzowski rejon Góry Redena i Szyb Prezydent;
• Wycieczka do „Kombinatorów” (doświadczenia i zabawy z j. angielskim)
• Spacer na wystawe szopek bożenarodzeniowych CIS
• Wycieczka do kopalni Guido
• Wycieczka do Parku św. Mikołaja w Zatorze
• Wyjście do Opery Śląskiej w Bytomiu na balet pt. „Królewna Śnieżka”
Efekty:
• Integracja dzieci
• Zapoznanie z tradycjami niektórych świąt
• Uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych
• Promowanie przedszkola w środowisku lokalnym

Zadanie 2
Przygotowanie dzieci do udziału w konkursach i przeglądach:
W tym semestrze przygotowałam dzieci do:
• konkursu plastycznego „Ekologiczny jeż”- 2 dzieci (wyróżnienie)
• konkursu plastycznego „Aniołowo”- 3 dzieci
• konkursu plastycznego „Anioł i diabeł”- 4 dzieci
• konkursu plastycznego „Malowane jesienią” – 3 dzieci (wyróżnienie)
• konkursu plastycznego „Nasze kochane misie”- 1 dziecko
• konkursu wiedzowego „W krainie bajek”- 2 dzieci ( III miejsce)
• konkursu plastycznego „Kartka bożonarodzeniowa z odpadów”- 1 dziecko (wyróżnienie)
• konkursu teatralnego „Przegląd przedstawień teatralnych PASTUSZKOWIE HEJ”
(I miejsce)- cała grupa
• konkursu plastycznego „W oczekiwaniu na gwiazdkę”- 1 dziecko (III miejsce)
• II dzielnicowy turniej sportowy „Od przedszkola do trzynastki”- I miejsce
Efekty:
• Podniesienie jakości pracy placówki
• Poszerzanie doświadczeń dzieci


§ 8 ust. 2 pkt 4e
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami

Zadanie 1
Nawiązanie współpracy z instytucjami lokalnymi.
W ramach współpracy z instytucjami lokalnymi nawiązałam kontakt z Centrum Inicjatyw Społecznych, gdzie wraz z dziećmi uczestniczymy w akcji „Adoptowanych Babć” przygotowując dla nich programy artystyczne z okazji „Dnia Seniora”, „Spotkania wigilijnego” i aktywnie pomagając im podczas wykonywania maskotek i akcji charytatywnej na rzecz dzieci w Afryce. W kościele św. Józefa wraz z dziećmi zaprezentowaliśmy w ramach kazania na świątecznej mszy nasze jasełka, które cieszyły się wielkim uznaniem oglądających. Skorzystałam również z zaproszenia Szkoły Podstawowej Nr 13 na dzielnicowy turniej sportowy ”Od przedszkola do trzynastki” i wraz z moją grupą udało nam się zdobyć tam 1 miejsce.
Efekty:
• Promowanie placówki w środowisku lokalnym
• Poszerzanie doświadczeń dzieci

Zadanie 3
Udział w akcjach proekologicznych i charytatywnych.
Wspólnie z wychowankami wzięłam udział w akcji „Góra grosza” i zbieranie nakrętek na oprotezowanie Martina Buraka.

Zadanie 2
Współpraca z psychologiem i logopedą
Zadanie to realizowałam głównie poprzez współpracę z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną oraz rozmowy z przedszkolnym psychologiem i logopedą - wymieniałam informacje na temat sytuacji wychowanków, ich trudności oraz różnych innych problemów. Ustalałyśmy metody postępowania wobec dzieci sprawiających problemy wychowawcze, zasięgałam informacji na temat sytuacji dzieci z problemami w nauce, konsultowałam
i uzgadniałam sposoby pracy z takimi uczniami; sugerowałam kierowanie dzieci na badania do PPP.
Efekty:
• Doskonalenie własnej wiedzy na temat zagadnień pedagogicznych
• Indywidualizacja pracy z dzieckiem

Zadanie 3
Pełnienie funkcji opiekuna praktyk.
Byłam opiekunem praktyk nauczyciela p. Agnieszki Łagódki z Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej (kierunek Zintegrowana Edukacja Wczesnoszkolna
i Wychowanie Przedszkolne). Jako opiekun obserwowałam zajęcia prowadzone przez praktykantkę oraz pani Agnieszka obserwowała zajęcia, które ja prowadziłam. Dzieliłam się
z panią Łagódką swoją wiedzą, udostępniałam materiały, dawałam wskazówki.
Brałam aktywny udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, dzieliłam się informacjami zdobytymi w trakcie szkoleń, warsztatów, konferencji oraz prowadziłam zajęcia koleżeńskie.
Efekty:
• Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem


§ 8 ust.2 pkt 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony

Zadanie 1
Opis i analiza przypadków wychowawczych bądź edukacyjnych
Na początku roku prowadziłam obserwację za pomocą przygotowanych narzędzi,
by dokonać wstępnej diagnozy dzieci i wyłonić dzieci do pracy wyrównawczej.
Efekty:
• Diagnoza wstępna nadaje kierunki do dalszej pracy z dzieckiem, które wymaga pomocy w nadrobieniu zaległości lub dla dziecka uzdolnionego

Zadania do realizacji.
1. Dalsze zachęcanie dzieci do brania udziału w konkursach oraz pomoc
w przygotowaniu do nich
2. Dalszy aktywny udział w różnych formach doskonalenia zawodowego adekwatnych do potrzeb nauczyciela i placówki.
3. Wykorzystanie metod aktywizujących w procesie edukacyjnym.
4. Dalsze studiowanie fachowej literatury monitorowanie zmian w przepisach prawa, współpraca z doradcą metodycznym.
5. Kontynuowanie działań promujących przedszkole.
6. Wykorzystanie serwisów edukacyjnych do wymiany poglądów
7. Publikacje scenariuszy zajęć na stronach internetowych.
8. Prowadzenie zajęć otwartych dla zainteresowanych nauczycieli i rodziców.
9. Konsultacje z nauczycielami z mojej placówki oraz innych przedszkoli.
10. Dalsze poszerzanie zakresu działań szkoły
11. Podejmowanie działań na rzecz tworzenia tradycji przedszkolnej
12. Kontynuować pracę z dziećmi sprawiającym problemy wychowawcze. Monitorować sytuację wychowawczą w grupie. Zapobiegać ewentualnym konfliktom poprzez budowę atmosfery wzajemnego zaufania.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.