![]() |
![]() |
Katalog BOŻENA OCHMAN, 2016-08-18 Chorzów Awans zawodowy, Sprawozdania SPRAWOZDANIE CZĄSTKOWE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGOSPRAWOZDANIE CZĄSTKOWE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 PRZEZ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO BOŻENĘ OCHMAN STARAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO CZAS TRWANIA STAŻU: 01.09.2013-31.05.2016 Jestem nauczycielem mianowanym, zatrudnionym w Przedszkolu nr 26 w Chorzowie. Posiadając wymagane kwalifikacje określone w art.9, ust.1 pkt 1 Karty Nauczyciela złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu związanego z ubieganiem się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego. Projekt planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego opracowałam w sierpniu 2013 roku. Uwzględniłam w nim aktualne zadania edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze. W swym założeniu stanowił: kontynuację realizowanych wcześniej przedsięwzięć dydaktyczno-wychowawczych, a zarazem był podstawą do podejmowania nowych zadań w ramach obowiązków zawodowych. Plan został zatwierdzony przez panią dyrektor 20.09.2013 roku. Tworząc plan swojego rozwoju zawodowego opierałam się głównie na Rozporządzeniu MENiS dotyczącego awansu zawodowego nauczycieli z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, założeniach Statutu Przedszkola i Planu Pracy Przedszkola, a także specyfice i potrzebach przedszkola, dzieci i ich rodziców, diagnozie własnych umiejętności, wiedzy i doświadczeniach pedagogicznych. § 8 ust. 2 pkt 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły Zadanie 1 Zapoznani z aktualnymi przepisami prawa oświatowego oraz przypomnienie procedury awansu zawodowego Zadanie to zrealizowałam poprzez zapoznanie się i przeanalizowanie przepisów prawnych dotyczących uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, a w szczególności z: Rozporządzenie MENiS z dn. 01.03.2013r w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. 2013 nr 0, poz. 393). Rozporządzenie MEN z dn.14.11.2007 roku. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela z późniejszymi zmianami ( Rozdział 3a Awans zawodowy nauczycieli). Po przeanalizowaniu prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego, złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu nauczyciela dyplomowanego na okres 2 lata i 9 miesięcy . Efekty: • Poprawne ułożenie wniosku o rozpoczęcie stażu. • Sporządzenie Planu Rozwoju Zawodowego zatwierdzonego przez dyrektora szkoły. • Znajomość niezbędnych przepisów prawa oświatowego Zadanie 2 Poszerzanie wiedzy i umiejętności przez udział w kursach, warsztatach, konferencjach. Dbając o aktywny rozwój zawodowy uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia: • szkolenie „Rozwijanie umiejętności społecznych i inteligencji emocjonalnej poprzez zabawę podczas zajęć w przedszkolu” 06.11.2013r prowadzone przez Centrum Kształcenia LIBRUS opłacone przez pracodawcę • warsztat doskonalący „Mała orkiestra” 12.11.2013r- prowadzony przez B.Wapińską opłacone przez nauczyciela • szkolenie „Diagnoza gotowości do podjęcia nauki” szkolnej” 13.12.2014 prowadzone przez Poradnie Psychologiczno- Pedagogiczną , bezpłatne • szkolenie „Skaczę, śpiewam i rymuję, dyslekcją się nie przejmuje” 3.02.2014 prowadzone przez Poradnie Psychologiczno- Pedagogiczną, bezpłatne • kurs doskonalący „Metoda Ruchu Rozwijającego wg. W. Sherborne 16-17.01.2014 prowadzone przez D. Okrzesika opłacone przez UM i nauczyciela • szkolenie interdyscyplinarne z elementami superwizji w ramach Projektu „Razem przeciw pomocy” 17-19.10.2013 Ośrodek Wsparcia Rodziny w Chorzowie, bezpłatne- dofinansowany przez Miasto Chorzów oraz MPiPS • kurs „Konstruowanie szkolnych programów autorskich z zakresu promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej” prowadzony przez Regionalny Ośrodek Metodyczno- Edukacyjny METIS, opłacone przez pracodawcę Efekty: • Nabyta wiedza i umiejętności podczas szkoleń korzystnie wpływają na przygotowywanie się do zajęć oraz uroczystości przedszkolnych, jak również tworzą nową lub utrwaloną bazę doświadczeń. Zadanie 3 Aktywna i systematyczna współpraca z rodzicami Opracowałam plan współpracy z rodzicami na rok szkolny 2013.2014.W ramach tego planu odbyły się zebrania i rozmowy indywidualne z rodzicami. Opiekunowie chętnie uczestniczą również w zajęciach otwartych (27.11.2013 – „Zimowe zabawy”) i organizowanych uroczystościach. Rodzice przygotowywali dzieci do tych uroczystości przedszkolnych, organizowali dla nich odpowiednie stroje. Rodzice aktywnie wspomagają pracę przedszkola, dlatego można liczyć na ich pomoc w dostarczaniu kartek do rysowania, zabawek i książek czy nawet sponsorowaniu wycieczek i przejazdów. Efekty: • Dobry i bezpośredni kontakt z rodzicami wpływa korzystnie na efekty pracy grupy i pozytywne relacje. Zadanie 4 Stosowanie metod aktywizujących w pracy pedagogicznej W trosce o doskonalenie swojego warsztatu pracy stosowałam metody aktywizujące takie jak: Aktywne Słuchanie Muzyki wg. Batii Strauss, wykorzystanie elementów metod I. Majchrzak, W.Sherborne, E. Gruszczyk Kolczyńskiej „Dziecięca matematyka” Efekty: • Stosowanie metod aktywizujących w pracy z dziećmi pozytywnie wpłynęło na ich zachowania w grupie, rozwijały umiejętności grania na instrumentach, poruszania się w rytm muzyki, ułatwiało poznanie niektórych pojęć matematycznych. Zadanie 5 Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego Przez pierwszy semestr stażu starałam się na bieżąco dokumentować dla swoich potrzeb stopień realizacji planu rozwoju zawodowego. Efekty: • Napisanie częściowego sprawozdania z odbytego stażu na podstawie usystematyzowanych dokumentów. § 8 ust.2 pkt 2 Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Organizowanie warsztatu pracy przy użyciu techniki komputerowej Podczas przygotowywania się do niektórych zajęć korzystałam z portali internetowych i programów edukacyjnych (profesor.pl, superkid.pl, chomikuj.pl, itp.). Czerpałam pomysły, oraz analizowałam zamieszczone scenariusze zajęć, uroczystości, do potrzeb własnych i grupy. Za pomocą komputera oraz edytora tekstu przygotowywałam pomoce dydaktyczne, prowadziłam kącik informacyjny dla rodziców . Dostarczałam comiesięcznej informacji z życia grupy oraz dokumentacji fotograficznej do zamieszczania na stronie internetowej. Efekty: • Podwyższenie jakości i efektywności mojej pracy • Podniesienie poziomu i jakości pracy poprzez lepszą organizację pracy oraz atrakcyjność przekazywanej wiedzy. § 8 ust.2 pkt 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym prowadzenie otwartych zajęć w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć. Zadanie 1 Dzielenie się wiedzą z nauczycielami. Brałam aktywny udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, dzieliłam się informacjami zdobytymi w trakcie szkoleń, warsztatów, konferencji oraz prowadziłam zajęcia koleżeńskie. Udostępniłam scenariusze kilku ciekawych zajęć z dziećmi koleżankom nauczycielkom. Efekty: • Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem • Doskonalenie własnego warsztatu pracy • Aktywna współpraca z nauczycielami S 8 ust.2 pkt 4a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. Zadanie 1 Współpraca w realizacji innowacji pedagogicznej z zakresu matematyki Aktywnie współpracowałam z nauczycielem prowadzącym innowacje z zakresu matematyki w naszym przedszkolu. Były to relacje obustronne polegające na wymianie doświadczeń i pomocy dydaktycznych. Efekty: • Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem • Doskonalenie własnego warsztatu pracy Zadanie 2 Napisanie programu autorskiego promocji zdrowia na 3 lata. Wraz koleżankami Barbarą Redo- Górczyńską oraz Agnieszką Kendzią przystąpiłyśmy do opracowania programu autorskiego z zakresu promocji zdrowia. Wybrałyśmy IV podstawowe moduły, które ma ona zawierać: Zdrowe, odżywiania, Aktywność fizyczna, Emocje zachowania, relacje społeczne, Profilaktyka zdrowotna. W ramach tych modułów wyznaczyłyśmy zadania, metody i formy ich realizacji oraz przewidywane efekty podejmowanych działań. Efekty: • Podniesienie jakości pracy placówki § 8 ust 2 pkt 4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych Zadanie 1 Organizacja imprez, uroczystości przedszkolnych oraz wyjść i wyjazdów dzieci W tym semestrze byłam współorganizatorem imprez, uroczystości przedszkolnych i grupowych takich jak: • Urodziny wychowanków • Dzień Chłopaka • Dzień Pluszowego Misia • Dzień Postaci z Bajek • Jasełka • Halloween • Mikołaj- przedstawienie „Jaś i Małgosia” • Wigilia • Dzień Babci i Dziadka • Bal przebierańców • Andrzejki Zorganizowałam również wyjścia i wycieczki dla swojej grupy: • Wycieczka do WPKiW • Spacer do Urzędu Miasta i pod Pomnik Powstańców Śl; • Wycieczka poznawcza chorzowski rejon Góry Redena i Szyb Prezydent; • Wycieczka do „Kombinatorów” (doświadczenia i zabawy z j. angielskim) • Spacer na wystawe szopek bożenarodzeniowych CIS • Wycieczka do kopalni Guido • Wycieczka do Parku św. Mikołaja w Zatorze • Wyjście do Opery Śląskiej w Bytomiu na balet pt. „Królewna Śnieżka” Efekty: • Integracja dzieci • Zapoznanie z tradycjami niektórych świąt • Uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych • Promowanie przedszkola w środowisku lokalnym Zadanie 2 Przygotowanie dzieci do udziału w konkursach i przeglądach: W tym semestrze przygotowałam dzieci do: • konkursu plastycznego „Ekologiczny jeż”- 2 dzieci (wyróżnienie) • konkursu plastycznego „Aniołowo”- 3 dzieci • konkursu plastycznego „Anioł i diabeł”- 4 dzieci • konkursu plastycznego „Malowane jesienią” – 3 dzieci (wyróżnienie) • konkursu plastycznego „Nasze kochane misie”- 1 dziecko • konkursu wiedzowego „W krainie bajek”- 2 dzieci ( III miejsce) • konkursu plastycznego „Kartka bożonarodzeniowa z odpadów”- 1 dziecko (wyróżnienie) • konkursu teatralnego „Przegląd przedstawień teatralnych PASTUSZKOWIE HEJ” (I miejsce)- cała grupa • konkursu plastycznego „W oczekiwaniu na gwiazdkę”- 1 dziecko (III miejsce) • II dzielnicowy turniej sportowy „Od przedszkola do trzynastki”- I miejsce Efekty: • Podniesienie jakości pracy placówki • Poszerzanie doświadczeń dzieci § 8 ust. 2 pkt 4e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami Zadanie 1 Nawiązanie współpracy z instytucjami lokalnymi. W ramach współpracy z instytucjami lokalnymi nawiązałam kontakt z Centrum Inicjatyw Społecznych, gdzie wraz z dziećmi uczestniczymy w akcji „Adoptowanych Babć” przygotowując dla nich programy artystyczne z okazji „Dnia Seniora”, „Spotkania wigilijnego” i aktywnie pomagając im podczas wykonywania maskotek i akcji charytatywnej na rzecz dzieci w Afryce. W kościele św. Józefa wraz z dziećmi zaprezentowaliśmy w ramach kazania na świątecznej mszy nasze jasełka, które cieszyły się wielkim uznaniem oglądających. Skorzystałam również z zaproszenia Szkoły Podstawowej Nr 13 na dzielnicowy turniej sportowy ”Od przedszkola do trzynastki” i wraz z moją grupą udało nam się zdobyć tam 1 miejsce. Efekty: • Promowanie placówki w środowisku lokalnym • Poszerzanie doświadczeń dzieci Zadanie 3 Udział w akcjach proekologicznych i charytatywnych. Wspólnie z wychowankami wzięłam udział w akcji „Góra grosza” i zbieranie nakrętek na oprotezowanie Martina Buraka. Zadanie 2 Współpraca z psychologiem i logopedą Zadanie to realizowałam głównie poprzez współpracę z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną oraz rozmowy z przedszkolnym psychologiem i logopedą - wymieniałam informacje na temat sytuacji wychowanków, ich trudności oraz różnych innych problemów. Ustalałyśmy metody postępowania wobec dzieci sprawiających problemy wychowawcze, zasięgałam informacji na temat sytuacji dzieci z problemami w nauce, konsultowałam i uzgadniałam sposoby pracy z takimi uczniami; sugerowałam kierowanie dzieci na badania do PPP. Efekty: • Doskonalenie własnej wiedzy na temat zagadnień pedagogicznych • Indywidualizacja pracy z dzieckiem Zadanie 3 Pełnienie funkcji opiekuna praktyk. Byłam opiekunem praktyk nauczyciela p. Agnieszki Łagódki z Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej (kierunek Zintegrowana Edukacja Wczesnoszkolna i Wychowanie Przedszkolne). Jako opiekun obserwowałam zajęcia prowadzone przez praktykantkę oraz pani Agnieszka obserwowała zajęcia, które ja prowadziłam. Dzieliłam się z panią Łagódką swoją wiedzą, udostępniałam materiały, dawałam wskazówki. Brałam aktywny udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, dzieliłam się informacjami zdobytymi w trakcie szkoleń, warsztatów, konferencji oraz prowadziłam zajęcia koleżeńskie. Efekty: • Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem § 8 ust.2 pkt 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony Zadanie 1 Opis i analiza przypadków wychowawczych bądź edukacyjnych Na początku roku prowadziłam obserwację za pomocą przygotowanych narzędzi, by dokonać wstępnej diagnozy dzieci i wyłonić dzieci do pracy wyrównawczej. Efekty: • Diagnoza wstępna nadaje kierunki do dalszej pracy z dzieckiem, które wymaga pomocy w nadrobieniu zaległości lub dla dziecka uzdolnionego Zadania do realizacji. 1. Dalsze zachęcanie dzieci do brania udziału w konkursach oraz pomoc w przygotowaniu do nich 2. Dalszy aktywny udział w różnych formach doskonalenia zawodowego adekwatnych do potrzeb nauczyciela i placówki. 3. Wykorzystanie metod aktywizujących w procesie edukacyjnym. 4. Dalsze studiowanie fachowej literatury monitorowanie zmian w przepisach prawa, współpraca z doradcą metodycznym. 5. Kontynuowanie działań promujących przedszkole. 6. Wykorzystanie serwisów edukacyjnych do wymiany poglądów 7. Publikacje scenariuszy zajęć na stronach internetowych. 8. Prowadzenie zajęć otwartych dla zainteresowanych nauczycieli i rodziców. 9. Konsultacje z nauczycielami z mojej placówki oraz innych przedszkoli. 10. Dalsze poszerzanie zakresu działań szkoły 11. Podejmowanie działań na rzecz tworzenia tradycji przedszkolnej 12. Kontynuować pracę z dziećmi sprawiającym problemy wychowawcze. Monitorować sytuację wychowawczą w grupie. Zapobiegać ewentualnym konfliktom poprzez budowę atmosfery wzajemnego zaufania. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |